Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 23:26:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:06:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:48:53
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
Vandaag om 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
Vandaag om 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
  

Auteur Topic: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e  (gelezen 12835 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2013, 12:06:06 »
Zijn er weinig N-spoor rijders die digitaal rijden? Ik kan alle tips voor een goede decoder goed gebruiken.
Er zullen er best een hoop zijn,maar ik denk dat een "goede" decoder ook een persoonlijke smaak heeft.
De ene vind die soort decoder goed en de ander kiest voor ee andere en vind andere merken niks.
Ik zou anders is informeren bij bijvoorbeeld MTEmodeltreinexpressdie kunnen als je verteld wat voor soort loc je hebt best suggestie's geven voor een decoder die erbij past. ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #16 Gepost op: 22 augustus 2013, 22:33:09 »
@ Tijgernootje: Uiteraard speelt persoonlijke voorkeur een grote rol, maar zoals ik eerder aangaf weet ik vrij weinig van N-spoor. Alle info helpt om een beeld te krijgen.

@ Sven: Merci (y) Met Zimo decoders heb ik bij H0 goede ervaringen, mooi dat ze in N ook goede decoders hebben.

Vandaag kwam het pakketje van ShapeWays binnen met een geprinte D8/D9 erin. (y) Het is mijn eerste model dat uit een printer komt en moet jullie eerlijk bekennen dat het mijn verwachtingen echt heeft overtroffen. :o Wat een details en alles past perfect. Voor de mensen die nog twijfelen over het 3D printen of juist nieuwsgierig zijn naar de techniek; bestellen! ;)
De link naar deze lok:
http://www.shapeways.com/model/935447/zb-h0e-o-k-diesellok-md18s-d8-9-neu.html?li=productBox-search

Ik heb geprobeerd om de lok op de foto te zetten maar dat viel niet mee. Het materiaal is doorzichtig en met de flitser wordt het er nooit beter op. De foto's houden jullie van mij te goed, morgen of zaterdag met daglicht zou het fotograferen beter moeten gaan.

De set is goed ontworpen en zeer compleet. In het chassis zit een staafje met daaraan kleine onderdelen, de bovenbouw is 1 geheel en het dak word los meegeleverd. De kleine onderdelen die erbij zitten: tyfoons, remslangen en zelfs koppelingen. De donorlok, decals en ramen dien je zelf te verzorgen, lijkt me geen probleem voor de modelbouwer op dit forum. :)

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #17 Gepost op: 23 augustus 2013, 07:15:39 »
Ik heb m ook besteld  ;)
Ben erg benieuwd.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #18 Gepost op: 23 augustus 2013, 15:21:31 »
Ik heb m ook besteld  ;)
Ben erg benieuwd.
Wachten duurt altijd lang als je er naar uitkijkt, om het leed te verzachten ;):





De lijntjes die ontstaan bij het 3D printen zijn veel kleiner dan ik van te voren had verwacht. Na een laag primer zal je daar helemaal niets meer van zien en blijven de details over. :D

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #19 Gepost op: 25 augustus 2013, 14:07:26 »
Op een website kwam ik een handig pdf bestandje tegen, hierin staan de maten van de handgrepen. Dit maakt het makkelijk om ijzerdraad gelijk op de juiste maat te buigen. In overleg met de auteur heb ik deze pdf vertaald en geïnteresseerden kunnen een PB sturen met hun email adres. Ik zal dan deze pdf mailen, ik heb helaas geen mogelijkheden om het online beschikbaar te stellen.  :-[

Inmiddels heb ik besloten om geen Piko G1206 aan te schaffen voor de ShapeWays kap, hiervoor gebruik ik nu een Roco öbb 1044. Dit betekende wel wat schuurwerk in de kap en het ijzeren loc frame. Dat is inmiddels voltooid en alles past nu perfect.

Er is nog ruimte in de motorhuiven om de verlichting en decoder weg te werken. Bij een doorzichtige kap is dat goed te zien. ;D


Wat een schatje hè? ;)

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #20 Gepost op: 25 augustus 2013, 15:04:12 »
Ben benieuwd hoe dat eruit ziet als hij z'n doorzichtigheid is kwijt geraakt  ;)
Vanwaar trouwens toch de ommezwaai in het donorloc verhaal ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #21 Gepost op: 25 augustus 2013, 22:06:47 »
@ tijgernootje: je bent niet de enige die benieuwd is. ;)

Wat betreft de donorloc, ik heb er twee. Ik heb besloten om 1 stryeen setje niet te bouwen, dus hield ik toch een donorloc over. De 3D kap was met weinig aanpassingen geschikt te maken voor de Roco loc, dus heb ik dat maar gedaan. (liefhebbers voor de ongebouwde styreenset mogen zich melden via PB, klein prijsje ;))

Ik ben nu aan het kijken hoe ik de verlichting ga inbouwen. Vooral hoe ik de leds op hun plek kan houden word een leuke uitdaging. Eerst maar eens draadjes aan de smd leds braden. Ik dacht dat N klein was... ::)

De week maar eens een bestelling de deur uit doen voor H0e rails, dan kan het spul ook rijdend getest worden.

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

tribalebanaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2013, 07:09:42 »
Herinner me net dat ik nog een kaartje heb met een foto van de stoomtrein ;D

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7846
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #23 Gepost op: 01 september 2013, 20:10:38 »
10 minuten in de terpentine en de doorzichtigheid is weg (wordt dan wit) en je hebt dan tevens de lok schoongemaakt van babyolie en was. Heb ik vorige week eens getest en is een wonderbaarlijk goede manier om van die vervelende was af te komen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #24 Gepost op: 01 september 2013, 22:15:12 »
@ Sven: Aangezien ik geen ervaring met het geprinte plastic heb, ben ik maar voorzichtig begonnen met een aantal onzichtbare plekken zwart te verven. Om te kijken in hoeverre de verf de oneffenheden weghaald en of de verf goed hecht/dekt. Morgen het resultaat maar eens bewonderen.

@ SimonSt: Heb je het model al binnen?

Nu ben ik vooral bezig om de styreenset te bewerken, veel schuurwerk dus. Het is wel makkelijk om de 3d kap als voorbeeld te kunnen gebruiken.8)  De lange neus heeft bijna de goede vormen, met de kleine neus kan ik deze week aan de slag.

Ik was eerst van plan om de verlichting van de front en sluitseinen te scheiden d.m.v. buisjes, maar heeft iemand een beter idee? Ik zie namelijk niet direct een makkelijke optie om de buisjes op hun plek te houden.

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7846
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #25 Gepost op: 02 september 2013, 07:49:45 »
Krimpkous om de LED of zwart verven.

Ik zou toch wel even en beetje schuren met waterproof schuurpapier korrel 260. Als je het niet doet en je spuit het model met de airbrush, ga je zonder meer de lijnen zien. Kijk maar in mijn draadje over de Backer & Rueb tramlok. Ik heb foto's gekregen van iemand die 'm niet geschuurd heeft en dat zie je! Niks mis mee als je het niet erg vindt, maar je krijgt een profi resultaat als je het wel doet.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #26 Gepost op: 02 september 2013, 08:05:30 »
@Marcel: ja hoor, heb het vorige week ontvangen. Wat stinkt dat spul als het net de doos uitkomt  :P
Het ziet er heel mooi en doordacht uit. Moet alle links nog wel even goed doorlezen om te weten waar al die pinnetjes voor zijn.
En een donorlok zoeken natuurlijk. Wil wel voor de Piko G1206 gaan omdat je daar dan eenvoudig een decoder in kan steken.
Ben zelf niet zo goed met electronica maar gelukkig mijn vader wel.
De kit heeft nog geen prio, eens kijken hoe lang ik dat ga volhouden  ;D


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #27 Gepost op: 02 september 2013, 20:35:40 »
Ik zou toch wel even en beetje schuren met waterproof schuurpapier korrel 260. Als je het niet doet en je spuit het model met de airbrush, ga je zonder meer de lijnen zien.

Dat is voor mij nu wel duidelijk, verf werkt weinig oneffenheden weg. Ik had er iets meer van verwacht. :-\ Ach ja, ik was toch al gewend om de styreen set te schuren. :P Het is wel lastig om te voorkomen dat je alle details ook weg schuurt, daarom maar korrel 600 gebruikt. Voor vanavond ben ik het schuren beu, van de week maar eens kijken wanneer ik weer zin heb om verder te gaan.

@Simonst:  ;D Het is geen deo ;)

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7846
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #28 Gepost op: 08 september 2013, 08:46:21 »
Smalle stukjes van het schuurpapier knippen, zo kun je makkelijk(er) om details heen schuren. Ik vouw ook "stokjes" van het schuurpapier, zodat je meer kracht kunt zetten. Mijn schuurpapier is overigens nummer 280, niet 260 zoals ik eerder schreef. 400 of 600 kan ook, maar dan duurt het iets langer.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #29 Gepost op: 08 september 2013, 22:29:07 »
Helaas had ik alleen korrel 80 of 600 liggen, ik moet de voorraad weer eens aanvullen. :-[ Het voordeel van korrel 600 dat het niet te snel gaat. Daardoor hoef ik nooit meer iets te repareren, daarom werkt het voor mij ideaal. (y)

Beide modellen hebben een badje gehad om alle stof eraf te wassen. Ik moet nog warm witte leds bestellen en dan kan ik de verlichting van het 3D model in orde gaan maken.

De andere set gaat ook vlot, ik ben nu bezig met de details. Ik ben aan het kijken hoe ik de roosters ga nabootsen, de luiken zijn eenvoudiger om te maken. Ik kan het 3D model als "spiekbriefje" gebruiken, handig hoor :P

Groeten,
Marcel

@Sven: ik stuur je nog even een PB over een ander onderwerp.
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.