Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 19:26:41
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25

Auteur Topic: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.  (gelezen 4732 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Gepost op: 13 August 2013, 13:24:14 »
Nadat ik vandaag weer is wat heb zitten struinen over het internet,kwamen de vragen die ik in mijn stille bouwdraadje al is heb gevraagd weer aan het licht.
Het probleem toen was zowel voor het schaduw station als voor de draaischijf een item waar een oplossing voor dient te komen.
En dat zal bij meerdere mensen of voor t 1 of t andere wel geheel t zelfde zijn.
Waar het toen om ging(nu nog overigens) was dat er een mogelijkheid moest komen om te zorgen dat een "keerlus" bij draaischijf of keerlus werd verholpen.
Daar werd toen geopperd om een LK 200 van Lenz erop aan te sluiten,zowel bij de schijf als bij het schaduw station.
Wat me na het struinen op het internet opviel is dat o.a. een LK 200 moedwillig kortsluiting laten optreden om dan pas de omschakeling te maken,naar de andere stroom.
Zoals wellicht bekend bij vele ,is digitaal spul met decoders en dergelijke nou niet echt blij te maken met moedwillige kortsluiting,ofwel ik vermoed dat de levensduur van loc decoders en andere electronica er niet beter op wordt.
Nou zat ik voor vele wellicht iets interessant te bekijken wat geen kortsluiting laat voorkomen en toch omschakelt.
Het enigste wat ik niet snap zijn de (voor mij) vage schema's die bleren over blokken maken voor je langste trein.
Als ik een draaischijf gebruik en een MM voor aansturing wat moet ik dan met blokken ?
Het zelfde telt voor het toekomstige schaduw station met opstelsporen,men gaat me toch niet verplichten daar extra electronica voor te kopen om blokken te maken die ik feitelijk niet wil ?
Afijn wie met deze info via deze link http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/oplossingen-voor-keerlus-problemen-met-de-modelbaan.html
onderaan de pagina en de doorklik link:http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
Kan best zijn dat het al is een keer is uitgelegd,maar ik kon t zo snel niet vinden,evenmin als info over deze vorm van een keerlushulp die geen kortsluiting schijnt te moeten hebben voor er iets wordt omgezet qua stroom.
En anders is dit straks miss wel iets waar de huidige of toekomstige bouwers iets aan hebben als ze een keerlus probleem tegenkomen  ;) 
Het geheel heeft mij in de huidige verveelmodus weer is wat te denken gegeven en miss wel een redelijk goedkope oplossing voor 2 dingen die later toch echt is opgelost zullen moeten worden wil er hier niks ontploffen  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #1 Gepost op: 13 August 2013, 15:11:08 »
Hoi Floris,

Je hebt voor een keerlus altijd een stuk baan nodig, dat groot genoeg is om de langste trein te bevatten.
Ik heb zelf een schema met 1 LocoNet module. Hiervoor moet je wel het stuk, dat de keerlus veroorzaakt in 5 delen opbreken, zoals bij de meeste schakelingen. Zodra de trein het eerste deel binnen rijdt, worden de volgende 3 delen van polariteit identiek aan het binnenkomende stuk geschakeld. Als het begin van de trein bij het 4e deel komt, dat worden de middelste 3 delen omgeschakeld identiek aan het laatste deel. Dit gaat dus niet op basis van kortsluiting, maar op basis van stroom, die een lok en/of wagon trekt bij het doorrijden van de keerlus.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 August 2013, 16:24:28 »
Hallo Floris,

Jouw voorgaande berichtjes heb ik nog niet gelezen dus weet niet exact wat het "probleem" met het ompolen van de draaischijf is?
Kon zo gauw jouw "stille bouwdraadje" niet vinden.
Ik zat zelf ook wat te bedenken voor mijn (toekomstige) draaischijf en heb al wat simpels bedacht met 1 bistabiel relais en 4 reedcontactjes.
Wat betreft de keerlussen, daar wordt soms door sommige mensen véél te moeilijk over gedacht.
In de basis is het de bedoeling om een stuk rails (langer als de langste trein) op het juiste moment om te polen.
En dat hoeft geen tientallen Euro's te kosten want kan met een paar kleine relais worden uitgevoerd.

Groeten,
André

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 13 August 2013, 17:30:26 »
Je hebt voor een keerlus altijd een stuk baan nodig, dat groot genoeg is om de langste trein te bevatten.

Hoi Bert,

In het geval van een schaduw station met meerdere sporen lijk dit,als ik kijk wat ik overgelaten heb van je reactie toch weinig problemen te moeten geven.
Al roep ook jij dat meerdere sectie hebt.
Hoe zit dat dan met het al eerder genoemd schaduw station ?
Dat bestaat toekomstig gezien uit niet meer dan een rij wissels boven en onder met er tussenin opstelsporen wat zich dus net als de simpele keerlus tekening op voorbeeld zal gaan vormen.
Wat moet je dan wel niet voor gekkigheid overhoop halen om daar geen kortsluiting in te krijgen ?

Jouw voorgaande berichtjes heb ik nog niet gelezen dus weet niet exact wat het "probleem" met het ompolen van de draaischijf is?
Kon zo gauw jouw "stille bouwdraadje" niet vinden.

Hoi Andre,

Ik heb het probleem momenteel nog niet omdat de baan bouw stil ligt,maar het moet in de toekomst wel worden opgelost om te zorgen dat er niet telkens kortsluiting optreed bij draaischijf en toekomstig schaduwstation.
ergens rond pagina 14 ofzo op dit linkje waar ik op doelde,is er al is over kortsluiting en keerlus problemen gepraat:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51490.0.html
Miss dat dit je "helpt"  ;)
Principieel schijnt het zo te zijn dat je ook een soort kerlus krijgt als je een draaischijf met loc volledig rond draait,ofwel van tender voor naar neus voor,dus dan heb je ook daar dat ompool probleem.
Met vr gr

Floris

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #4 Gepost op: 13 August 2013, 19:23:54 »
Uit het bovenstaande begrijp ik dat de omschakeling van het spoor op de draaischijf automatisch zou moeten gaan. Daarvoor zijn schakelingetjes beschikbaar, die al genoemd worden. Ik heb voor mijn draaischijf een tweepolige schakelaar genomen, waarmee ik het bewuste spoor eenvoudig doch doelmatig met de hand kan ompolen en - indien nodig - uitschakelen.
Zoek je misschien zo'n soort oplossing, Floris?

Groet,
Bas

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #5 Gepost op: 13 August 2013, 19:32:04 »
Hoi Floris,

Ik zie niet direct een keerlus in het schaduwstation. Door de verbinding boen wordt het wellicht een keerlus. Je kunt het beste de schakeling in de aan- of afvoer van het schaduwstation maken. Daar heb je ook de lengte voor.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #6 Gepost op: 13 August 2013, 21:06:07 »
Hoi Bert en Floris,

Heb de tekeningen iets aangepast, zodat het probleem duidelijker te zien is:

Bij C volg je de buitenste spoorstaaf, en dan zie je, wanneer je helemaal rond gaat, dat dan de rode spoorstaaf bij A of B een blauwe tegenkomt. Of je nu A of B op C aansluit maakt niet uit. In beide gevallen ontstaat er kortsluiting. Dus inderdaad, zoals Bert al aangaf, tussen de groene lijnen een keerlusschakeling plaatsen. Bij voorkeur eentje op basis van stroomdetectie.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

ikbenik79

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2013, 21:27:50 »
hallo mensen.

voor schaduwstation een keerlus kan je het zeer simpel oplossen zonder kortsluiting te maken.
beetje met elektronica kunnen bouwen is handig. heb het zelf gebruikt in mij schaduwstation
werkt prima bij digitaal.

de site http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm#top

als er vragen zijn hoor ik het wel

groeten ronald
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 14 August 2013, 13:03:46 »
Ronald,

Dat is een schakeling die op het zelfde principe is gebaseerd als de aleerder aangehaalde Xtreme Keerlus of zoals LDT ze ook in het programma heeft. Al die varianten werken in de basis hetzelfde en verschillen hooguit in detail of de extra toevoeging zoals geintegreerde bezetmelders.
En zoals Fred en Bert ook al aangeven aansluiten op de aangegeven plaats in het baanplan en geen centje pijn  (y)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 August 2013, 15:29:27 »
Hoi Bas,

Ja wat jezelf ook al hebt gebruikt voor je draaischijf is miss wel een oplossing om te zorgen dat er geen decoder of wat anders sneuvelt.
Dat zou toch erg zonde zijn,zeker als je zo zuinig op je spullen bent.
Heb je miss wat meer info over je oplossing of een linkje zodat ik dat is kan bekijken ?

Hoi Bert en Floris,

Heb de tekeningen iets aangepast, zodat het probleem duidelijker te zien is:

Bij C volg je de buitenste spoorstaaf, en dan zie je, wanneer je helemaal rond gaat, dat dan de rode spoorstaaf bij A of B een blauwe tegenkomt. Of je nu A of B op C aansluit maakt niet uit. In beide gevallen ontstaat er kortsluiting. Dus inderdaad, zoals Bert al aangaf, tussen de groene lijnen een keerlusschakeling plaatsen. Bij voorkeur eentje op basis van stroomdetectie.

Hoi Fred en Bert,

In het geval van je knap gemaakte verzamel plaatje  (y) zou op punt A het sporen geheel naar het schaduw station gaan,en aansluiten op punt C.
Punt B zijn 2 toekomstige doodlopende sporen op niveau 0 waar goederen treinen worden behandeld of gestald.
De tekening en bijbehorende uitleg maakt een hoop duidelijk ook als het gaat waar in het sporenplan een handeling nodig zal zijn om te zorgen dat het keerlus probleem verholpen wordt.
Erg hartelijk dank beide voor deze info  (y)
Ik begrijp uit de reactie van Eric dat de Xtreme keerlus module voor het sporenplan deel dus in elk geval goed te gebruiken is om het toekomstige probleem in het schaduw station op te kunnen lossen zonder 1st kortsluiting te moeten laten optreden ?
Als de oplossing van Bas dan voor de draaischijf werkt dan moet ik dit draadje maar is even goed bewaren zodat ik daar later het geheel goed mee kan regelen  8)
In elk geval allemaal bedankt voor de reacties en de info  (y)
« Laatst bewerkt op: 14 August 2013, 15:38:25 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 14 August 2013, 16:15:58 »
Hoi Floris,

De Xtreme keerlus module werkt inderdaad zonder dat er eerst kortsluiting optreed.
In de encyclopedie staat een overzicht van keerlusmodules: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Keerlus
Bij de meeste modules staat vermeldt of er sprake is van stroomdetectie of kortsluitmethode.
Ook staat er uitleg over de kortsluitproblemen met de draaischijf in: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Draaischijf
mvg, Fred

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 14 August 2013, 16:30:23 »
Bijna altijd wordt bij een keerlus aangegeven dat het middendeel tenminste de lengte van de gehele trein moet hebben (plus een beetje extra).

In mijn geval rijden alleen goederentreinen, getrokken door 'diesels'. Dus ik heb niets te maken met een sleep die mogelijk stroom opneemt voor rijtuigverlichting of zo. Eigenlijk bestaat electrisch gezien de hele sleep niet, alleen de loc heeft stroomafname.

Zou ik in deze specifieke toepassing ook met een korter middendeel van de keerlus kunnen volstaan ? Ik kan niet beredeneren waarom het middendeel langer dan de loc (plus een beetje extra) zou moeten zijn.

Sander

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 14 August 2013, 16:37:28 »
Hoi Sander,

Indien je zeker weet dat er nevernooitniet een wagen/rijtuig achter de loc hangt (of komt te hangen) die stroom afneemt, dan is het geen enkel probleem om het middengedeelte iets langer dan de langste loc te maken.
mvg, Fred

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 August 2013, 16:41:54 »
Zou ik in deze specifieke toepassing ook met een korter middendeel van de keerlus kunnen volstaan ? Ik kan niet beredeneren waarom het middendeel langer dan de loc (plus een beetje extra) zou moeten zijn.
Nee. Wat dacht je van al die wielconatcten op de scheiding. Bingo. Iedere keer een kortsluiting als een wiel de niet omgepoolde met de omgepoolde railstaaf verbindt 8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 August 2013, 16:52:23 »
@Fred, juist - dat was inderdaad ook mijn idee. .... Echter daarna kwam Eric.....

@Eric, jouw bingo is terecht. Daar had ik niet aan gedacht. Voldoende reden om mijn idee van een korter middendeel meteen te verlaten.

Bedankt beiden voor de reactie.

Sander