Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 13:53:23
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 13:38:36
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Sfeer op je modelbaan door spoorijzer
Vandaag om 13:36:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 13:11:47
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20

Auteur Topic: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?  (gelezen 17622 keer)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #30 Gepost op: 02 August 2013, 15:26:11 »
Haal uit dit wikipedia artikel trouwens dat als het echt Navo code (Nato code) moet worden de getallen in het Engels moeten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spellingsalfabet_(NAVO)

leuke dingen als ninen niner

Zie er ook in staan dat het wel door spoorwegen gebruikt wordt.
Jeroen

ddv

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 02 August 2013, 15:37:00 »
Ik ben Nederlander en beheers het Nederlandse spelalfabet [Anton Bernard ... enz.] slecht, bovendien verzinnen veel mensen ook nog eens eigen woorden [ervaringswaarde].

In tegenstelling tot velen onder ons heb ik nog anderhalf jaartje des Konings rok mogen dragen ... het NATO-alfabet werd er zo ingepeperd dat ik het ook nu, dik 30 jaar na dato, nog steeds blindelings gebruik. Het is uniform helder en duidelijk, overigens werden bij ons cijfers NIET in het Engels uitgesproken maar gewoon in duidelijk Nederlands waarbij nadrukkelijk werd uitgesproken en de 7 een zeuven was om verwisseling met de 9 te voorkomen, gewoon idiotensicher dus .... 

Groet Dieter

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #32 Gepost op: 02 August 2013, 15:40:46 »
gewoon idiotensicher dus .... 

Groet Dieter

En dat willen ze voor het spoorbedrijf nu ook.

Groeten,

Christoph

Overigens viel het mij niet eens meer op, maar ook ik zeg zeuven in plaats van zeven.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 02 August 2013, 15:50:24 »
Zoek de richtlijn eens op, vooropgesteld dst hij bestaat. Goede kans dat je daarin het antwoord vindt.
De richtlijn is Richtlijn 2001/16/EG, maar dit geheel komt uit de Technische specificatie inzake Interoperabiliteit
Ik heb geen zin om op te zoeken in hoeverre de TSI een leidraad of een verplichting is. Ik vermoed hoofdzakelijk een leidraad, waarmee bij toepassing in ieder geval aan de betreffende eisen uit de richtlijn wordt voldaan.
Maar corrigeer me als ik het fout heb.

Huub

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 02 August 2013, 15:57:29 »
In de jaren dat ik actief was als (officieel) zendamateur, de NAVO code altijd gebruikt en eigenlijk zonder problemen.
Vooral op korte golf was dit vaak een hulp om de informatie goed over te brengen.

Maar zoals bij zoveel zaken, het valt en staat met aandacht en concentratie van de personen zelf...

Grt.

Ferry
PB0AHZ

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 02 August 2013, 16:43:40 »
Huub ea,

zoals gezegd de treinseries van NS (uit het spoorboekje) bestaan uit 3 of 4 cijfers met een mogelijke toevoeging. Het serienummer (3500 vijfendertighonderd) is nooit een treinnummer. Een treinnummer heeft altijd een volgnummer op het serienummer en is per dag uniek. Het treinnummer zal dan ook niet eindigen op 00.

serie 800 achthonderd ---- trein 836 achtzesendertig van Maastricht naar Alkmaar.
serie 8800 achtentachtighonderd ---- trein 8836 achtentachtigzesendertig van Utrecht naar Leiden.

Treinnummer is dus een basisserie+volgnummer eventueel met een toevoeging ervoor.
20836 toevoeging+serie+volgnummer   twintig acht zesendertig.  Vleugeltrein Heerlen-Sittard uit een vorige dienstregeling.

Van de 89267 uit mn vorige post is de 89 het serienummer en de 267 het volgnummer. Die 89 staat voor een zekere leeg materieel rit. Vandaar negenentachtig twee zevenenzestig.

Geen idee hoe ik het verder moet uitleggen. Je hebt een bommel-ding en een bom-melding, ver-fresten en verf-resten.  Door de klemtoon op de goed plek te leggen weet je meteen wat er bedoeld wordt. In het andere geval zul je er eerst even over moeten nadenken. Uiteindelijk staan er inderdaad wel dezelfde letters.

Dat is in mijn optiek dus een stukje vakbekwaamheid die op alle fronten bij het spoor, zeker de laatste jaren,  heel hard aan het verdwijnen is. Wellicht is dat juist wel de oorzaak en niet het gevolg zit ik nu te denken...... 36 verschillende vervoerders, steeds beknoptere opleidingen.........

ik vind het iig gewoon jammer.

mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 02 August 2013, 17:02:30 »
Ik weet hoe het werkt met treinseries en -nummers, maar dat is verder niet zo relevant in deze discussie.

Laat ik dan een concreet voorbeeld noemen, als ik mij als machinist van treinnummer eenendertighonderdvijf meld bij de treindienstleider in Arnhem, rij ik dan een trein van NS (3105) of van Arriva (31105)?

Huub

rjz222

• Offline Offline
    • Treinenwereld.eu
« Reactie #37 Gepost op: 02 August 2013, 17:07:05 »
Als ik Sander goed begrijp, geen van beide. De 3105 zou als eenendertig nul vijf worden uitgesproken, en de 31105 als drie elf nul vijf, of eenendertig een nul vijf.

André82

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 02 August 2013, 17:13:49 »
3105 is drie, één, nul, vijf en de 31105 is de drie, één, één, nul, vijf, snappen jullie het nog?

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 02 August 2013, 17:26:20 »
Als ik Sander goed begrijp, geen van beide. De 3105 zou als eenendertig nul vijf worden uitgesproken, en de 31105 als drie elf nul vijf, of eenendertig een nul vijf.
Dat deed Sander, en met hem waarschijnlijk heel veel collega's. Maar zover ik heb begrepen, was het voorheen nergens formeel vastgelegd om het zo te doen.
Betekent dus dat ik me gewoon op mijn manier kon melden, met alle risico's op verkeerde interpretatie van dien.
Dat is nu veranderd. Of de keuze om daarbij alle getallen afzonderlijk uit te spreken de meest verstandige is, kan ik niet over oordelen. Het is wel de manier om meervoudige interpretatie vrijwel uit te sluiten.

Huub

ddv

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 02 August 2013, 17:36:59 »
Drie-een-een-nul-vijf is juist, de rest ... eenendertig-een-nul-vijf of drie-elf-nul-vijf bieden slechts 101 mogelijkheden om verwarring te scheppen en de fout in te gaan.   

Dieter 

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #41 Gepost op: 02 August 2013, 17:38:13 »
Ik betwijfel of het nooit heeft vastgelegen, omdat dit bij de diverse cursussen voor werkende langs het spoor al genoemd werd.
Mogelijk dat niet iedereen met de regeltjes werkte en dat de regeltjes nu worden aangescherpt of onder de aandacht worden gebracht.

Het belangrijkste komt echter nog, dat is handhaven van de regels.

Groeten,

Christoph

selivio

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 02 August 2013, 17:46:34 »
Zoals ddv het hierboven zegt klopt. Bij mij in de opleiding wordt de nieuwe gespreksdiscipline er direct volledig ingestampt, dus ik vind t niet zo moeilijk. Het probleem waar de meeste machinisten(en ook treindienstleiders) tegen aan lopen is dat ze het eigenlijk nooit anders gedaan hebben dan het 'vrije' gesprek. En daar wil het ILT van af. Ik merk ook wel aan mijn mentoren dat ze het nog lastig vinden om zich er aan te houden, maar dat komt ook omdat de andere kant van de lijn zich er ook niet aan houd.

Ik vind het persoonlijk een goede en duidelijke manier van communicatie, zolang iedereen zich er maar aan houd. Anders val je heel snel terug in het oude patroon.

Stefan

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 02 August 2013, 18:55:15 »
Persoonlijk vind ik als internationaal machinist het waardeloos werken;

Ik heb het geleerd als trein 48, 7, 21 of 47, 6, 6, 6, of 21,52. De cijfers afzonderlijk uitspreken gaat nog wel. Echter bemerk ik in de praktijk dat dit
voor een treindienstleider niet altijd begrepen word. Ik weet wat ik ga zeggen, hij moet maar luisteren en het begrijpen. het NATO spelalfabet is al geruime tijd van kracht en werkt prima. De grootste moeite is het over en sluiten...een kwestie van wennen NEE! Let op:

Machinist zegt: Hier met de machinist van trein 4, 8, 7, 2, 1 ik ben binnen gelopen op spoor 7, 0, 2, en ik wil graag van 7, 0, 2, naar de achterdeur lokkenlocatie over (treindienstleider wil antwoorden) spoor 7, 1, 2.  Ik rijd over het spoor niet via het spoor!

Zoals het voorheen was: Hier met de machinist van trein 48, 7, 21 in ben binnen gelopen op spoor 702 en ik wil graag van 702 naar de achterdeur lokkenlocatie over spoor 712.

Zoals het was toen ik begon: Goedemiddag (naam TRDL) Silvester hier, ik ben binnengelopen op 702 en die karren mogen naar de lokkenlocatie achterdeur. KLAAR!!!!

Het over en sluiten voegt niets toe, gedisciplineerde vakmensen (MCN en TRDL) praten niet door elkaar. Kilometer gewoon volledig uitspreken. treinnummer los gaat prima. Het menselijke aspect verdwijnt volledig. Juist iets als dit is belangrijk. Ik zie in een debat of in een vergadering ook altijd wel meerdere mensen praten. Laat hun maar "over" gebruiken.

Duitsland is zeker niet beter, in NL beslist de machinist zelf of hij voor een aanwijzing (lastgeving voorheen) zijn trein stil zet, dit met uitzondering van een aanwijzing STS daar moet je voor het betrokken sein stilstaan.  Zoals al eerder gemeld in Duitsland loop je voor de rode (ja ook met treinen van 5000 ton) en vul je de befehle in, ook als je inverband met toestand baan maar max 80 km/u mag rijden terwijl je trein al niet sneller als 80 mag.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Gert1

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 02 August 2013, 20:04:53 »
Ik zie in een debat of in een vergadering ook altijd wel meerdere mensen praten. Laat hun maar "over" gebruiken.

Die is goed. Dan was een beroemd debat destijds als volgt verlopen:
GW: "Doe eens normaal man. Over."
MR: "Doe eens normaal? Doe zelf normaal. Over."

Lijkt me een strak plan voor debatten in de Tweede Kamer. Kunnen ze ook niet meer door elkaar lu.... pardon praten.
 ;)

Verder ben ik het eens met de machinisten hier: Dit is gewoon niet handig. Het wachten is op een aanrijding door een misverstand met deze codetaal.
Dat zou zoch wel zeer droevig zijn.

mvg,
Gert