Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
  

Auteur Topic: De (nog) naamloze baan...  (gelezen 11275 keer)

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #45 Gepost op: 07 August 2013, 20:32:40 »
Ik heb al eens over hun site gewandeld ;). Het materieel dat er wel is, is vaak wel bruikbaar dus dat scheelt :). Ik ga met plezier de rode MK1 coaches over mijn baan laten rijden. En ik denk dat de Eurostar er ook wel komt.

Maar een boel is er ook niet, en dat is toch jammer. Zeker gezien ik een kapotte Lima locomotief hier heb liggen kan ik wel eens een gokje wagen om er nieuw plastic overheen te zetten.
Mvg, Bjorn.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #46 Gepost op: 08 August 2013, 09:54:44 »
Het voordeel dat je wel hebt is dat als je creatief genoeg bent en zo'n printer hebt je veel zelf kan maken.
Nou heb ik geen idee van de materiaal kosten voor zo'n project als waar je mee bezig bent,maar valt het dan erg tegen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #47 Gepost op: 08 August 2013, 21:48:39 »
Ik heb zelf geen 3d printer, maar ik bestel de onderdelen via Shapeways. Je betaalt dan per mm3 en niet voor bewerkingen dus voor zeer gedetailleerde onderdelen kan het een heel gunstige prijs opleveren. Maar het is toch best kostbaar, dus alles wat in styrodur gemaakt kan worden is winst.

Voor het station bijvoorbeeld denk ik eraan om de versierde ondersteuningen te laten printen en de rest zelf te maken. Maar hoe en wat weet ik nog niet precies.

Op het moment begint de Class 91 aardig vorm te krijgen. Daarvoor maak ik een kap met de minimale wanddikte van 0, 7mm. Het is een beetje een gok of dat dik genoeg is. Ik hoop op een redelijke prijs (onder de 100 euro) voor de kap. Eventuele schotten tussendoor worden van styrodur.
Mvg, Bjorn.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #48 Gepost op: 10 August 2013, 18:25:02 »
Ik ben wat aan het stoeien geweest met het ontwerp van de kap. Zometeen een afbeelding, maar eerst het goede nieuws: De website van Shapeways meldt dat het model maakbaar is (de kleine details blijf ik bang voor, want je praat dan over tienden van mm's) en de prijs blijkt bijzonder schappelijk; reken op 20 euro voor de kap. Mijn huidige testmodel zit aan de 17 euro.

Daar komt nog een boel bij: een bodemplaat met buffers, apparatuurkasten, enzovoorts en ook de pantograaf moet ik zien te regelen.

De draaistellen worden gedoneerd door mijn kapotte Lima dieselloc. Eigenlijk vind ik het een hele leuke locomotief en vind ik het jammer dat die kapot is, maarja, dan zoek ik wel weer een compleet model op Marktplaats ofzo.

Het model ziet er op de PC als volgt uit:


En in het echt:
http://www.flickr.com/photos/stevenage91/8603597584/

(hmmm, hoe zit het met foto's linken van andere sites...? Ik heb even geen eigen foto om hier te plaatsen).

Dan kan ik ook even gaan nadenken over de kleurstelling, Op internet kom ik ze in drie kleurstellingen tegen, het zilvergrijs van de foto hierboven is in 2011 geintroduceerd. Daarvoor waren ze donkerblauw van GNER , en daarvoor weer waren ze wit, grijs, blauw en rood.

Mvg, Bjorn.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #49 Gepost op: 11 August 2013, 12:52:35 »
Even een update in deze monoloog :d. Het goede nieuws is dat het ontwerp van de kap klaar is. Ik verwacht die vanmiddag te kunnen bestellen, yay!

Het slechte nieuws is echter dat de Lima aandrijving van de kapotte loc niet gaat werken. Het functioneert allemaal wel hoor, maar de motor is even hoog als mijn locomotief en hij komt precies achter een raampje.

Daarom heb ik denk ik er over om mijn Roco V100 te gaan gebruiken. Die is ook al ver heen, helaas, omdat er een cardanasje ontbreekt, een printplaat en wat plastic onderdelen. Die zal in de toekomst wel vervangen worden door een blauw en creme exemplaar denk ik.

Nadeel van de V100 is dat de draaistellen wel erg kort zijn voor deze locomotief, dus ik ben er nog niet uit...





Mvg, Bjorn.

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #50 Gepost op: 11 August 2013, 13:07:20 »
Je gaat naast gebouwen ook treins treinen 3d printen? :o
Ik ben onder de indruk!
« Laatst bewerkt op: 11 August 2013, 13:35:02 door Sneeuwtrein »

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #51 Gepost op: 11 August 2013, 15:33:08 »
Ik schuif de gebouwen even aan de kant ;). Die zijn nogal, uhm, groot.

Bij de treinen heb ik wat voordelen. Ze zijn wat kleiner en dus goedkoper, en ik kan wat ervaring meenemen vanuit de simulator wereld. Hoe het allemaal uitpakt is nog even de vraag ;).
Mvg, Bjorn.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #52 Gepost op: 11 August 2013, 16:21:48 »
Dan wordt het toch een geblindeerd raampje,ben je af van het probleem  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #53 Gepost op: 25 August 2013, 10:35:48 »
(Voorlopig) wordt het een geblindeerd raampje ;).

Ik heb ook volledig gemotoriseerde draaistellen gevonden, maar daar wil ik pas aan beginnen als ik weet dat de kappen mooi zijn en het spuitwerk ook mooi wordt.

Verder nog een kleine update over het sporenplan.
Ik heb nog wat aanpassingen gedaan; ik wilde namelijk op het rangeerterrein de coal drops van Shildon verwerken. Dat houdt eigenlijk in dat de rangeersporen 7 cm hoger komen te liggen dan de doorgaande sporen. De sporen zelf liggen wel vlak, zodat ik gerust wagons kan afkoppelen zonder dat die, ehm, de dienstregeling verstoren ;).

Bijkomende voordelen zijn dat ik nu ook ruimte heb voor een klein stationnetje naast het rangeerterrein, en dat er onder het rangeerterrein een schaduwstation komt voor het elektrische materieel.
Mvg, Bjorn.