Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 18:00:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Wat was jullie allereerste loc? door thevandijks
Vandaag om 17:11:40
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
  

Auteur Topic: De (nog) naamloze baan...  (gelezen 11247 keer)

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
De (nog) naamloze baan...
« Gepost op: 30 July 2013, 15:26:43 »
Hoi allemaal.

Ik ben vrij nieuw hier, maar ik heb wel al het een en ander gelezen hier en besloten toch maar eens wat te posten.

Ik ben niet helemaal nieuw in de modelbouw. Zo'n 10 jaar geleden ongeveer had ik al bij mijn ouders een modelbaan opgebouwd met Roco Line. En dan wel de mystieke variant met bedding (ik las hier en daar verbaasde opmerkingen dat dat bestaat).

Die baan heb ik zelfs nog, maar die heeft de lange tijd in een kartonnen doos niet echt overleefd. Een boel huisjes enzo missen onderdelen, er zijn ook asjes van wagons af en de locomotieven zijn ook niet helemaal in orde meer. Ik ben dus zeg maar een herstarter. En ik heb inmiddels mijn eigen huis gekocht waar ik best wel wat ruimte kan maken om een modelbaan tijdelijk op te bouwen. Tijdelijk, dus het moet een module- of segmentenbaan worden.

Het wordt een U-vormige baan met drie secties: Een kopstation, een rangeerterrein en een keerlus. De secties worden aan elkaar verbonden door bruggen zodat de U-vormige baan omgebouwd kan worden tot een L-vormige of een lange rechte baan naar gelang de beschikbare ruimte.

Ik wil graag met tijdperk III t/m VI rijden. Zeg maar van de grote stoomlocomotieven tot aan de nieuwste TGV's. En ik wil graag uiteindelijk met Koploper aan de slag... Uitdagingen genoeg, dat is zeker! Dat er een kopstation is en ik met stoomlocomotieven wil rijden houdt in dat het rangeerterrein nodig is om de (stoom)locomotief af te koppelen, om te draaien op een draaischijf en kop te maken... te kopmaken?

Het sporenplan waar ik uiteindelijk naartoe wil is het volgende:


Een en ander zal best een tijdje duren, maar dat geeft niets. Ik wil naar digitaal toe, en ik heb al een leuke startset daarvoor op het oog. Mijn bestaande locomotieven zal ik moeten zien te repareren en naar digitaal om te bouwen; daar zal ik later foto's van plaatsen.
Mvg, Bjorn.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
  • N Spoor Freak
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #1 Gepost op: 30 July 2013, 19:04:42 »
Hallo Dutch,

Leuk baanplan (y)
Dit zal waarschijnlijk niet gauw vervelen gezien dat er veel gerangeerd moet worden!
Ben erg benieuwd hoe dit eruit gaat zien.

Succes met bouwen!!!

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #2 Gepost op: 30 July 2013, 19:37:54 »
Hallo Dutch,
Zeker een mooi baanplan, maar als je met grote stoomlocomotieven gaat rijden word dit lastig. Een stoomlocomotief met wagons is een getrokken trein. Dit wil zeggen dat je moet zorgen dat de locomotief naar de andere kan van de trein kan rijden via een omloopspoor zodat hij weer vooraan de trein staat als hij weer uit het station vertrekt. Als dit niet gedaan word en je de trein gaat duwen met de locomotief kan hij heel makkelijk uit de rails geduwd worden, waarschijnlijk wil je dat niet.

Heb je de probeerversie van Anyrail gebruikt? Anders verbaast het me dat je zoveel flex en niet aan elkaar aansluitende sporen hebt.

Ik zie een soort van kink in je station bovenin je baanplan, zou het niet veel mooier zijn om het station in een vloeiende bocht te leggen met flex?

Rechtsboven op jouw baanplan zie ik ene kleine bocht, dit lijkt R2 en R3. Is het niet mogelijk om dit R3 en R4 te maken of groter? dit zou veel mooier zijn met treinen, vooral met een TGV zal dit veel mooier zijn.

Je hebt een keerlus in je baanplan, dit zorgt voor een polariteitsprobleem. Dit wist je waarschijnlijk al, alleen op jouw baanplan kan ik niet zien of hij ondergronds ligt of bovengronds. Als ik jouw was zou ik hier op een recht stuk een station maken zodat je treinen van station naar station kunnen rijden. Ook zou ik niet de meer dan 180 graden bocht bovengronds leggen.

Heb je al eens nagedacht over een schaduwstation? Dit kan het plezier van je modelbaan zeer vergroten door gewoon op een paar knoppen te drukken om een nieuwe trein de baan op te laten rijden.

Wat voor land ga je rijden? Dit kan ik niet echt uit je beschrijving halen.

Ik bekritiseer misschien een beetje veel maar het is bedoeld om je baanplan beter en realistischer te maken.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #3 Gepost op: 30 July 2013, 20:06:09 »
Kritiek is goed ;).

Alle bochten die ik heb gebruikt zijn eigenlijk R3 en R4 van Roco Geoline. De korte knikjes heb ik gebruikt om het rangeerterrein bij het station net even scheef te leggen. Daardoor win ik 20cm ruimte. Wellicht kan ik bij dat knikje flex gebruiken... Ik hoop het! Maar ik heb er eigenlijk geen ervaring mee, en waar ik nu flex heb gebruikt zijn eigenlijk standaard rail stukken die ik door flex heb vervangen. Want je hebt gelijk, ik gebruik de trial versie van Anyrail.
Ik heb wel ook gebruik gemaakt van tegenbogen van de wissels op het rangeerterrein. Misschien bedoel je die met de R2 bocht?

In eerste instantie had ik het rangeerterrein met de omloopsporen direct bij het station gemaakt, maar heb ik een lengte van ongeveer 5m nodig... (Rekening houdend met een treinlengte van 1m40 zo uit het hoofd, die zowel op het station als op de omloopsporen nodig is, en dan de draaischijf). Daarom heb ik de omloopsporen en de draaischijf langs de volgende muur gemaakt.

Het is de bedoeling dat een stoomtrein na aankomst rustig achteruit rijdt naar het rangeerterrein en daar klaar gemaakt wordt voor de volgende reis. Het is omslachtiger dan een omloopspoor direct bij het station, maar ik zit er niet enorm mee ;). Alternatief kan er ook een tweede locomotief worden aangekoppeld en kan de stoomloc die achterstevoren staat worden achtergelaten. Die kan dan zelf naar de draaischijf om omgedraaid te worden.

Even verder naar de keerlus ;). Ik speel met de gedachte om wat hoogteverschil in de baan te maken. Dat zou er dan als volgt uit zien:


Ik wil wel een dorpje en scenery binnen de keerlus maken. Ik weet nog niet of ik de lus deels ondergronds ga maken. Het kan wel natuurlijk, en zou best mooi uitkomen. Toch vind ik het ook niet erg om een trein een flinke bocht te zien maken.

De mogelijkheid om in plaats van de keerlus een station te bouwen heb ik ook over nagedacht. Waarschijnlijk zal dat in de eerste fase ook wel gebeuren als er nog geen stoomtreinen rijden. TGV's kunnen ook wel heen en weer rijden, en elektrische en diesel locomotieven kunnen kopmaken zonder dat ze omgedraaid moeten worden. In een later stadium is een keerlus denk ik wel leuker omdat ik me eigenlijk meer wil concentreren rond de activiteiten van het kopstation. Er is een polariteitsprobleem inderdaad, ik heb er ook op gelet dat de keerlus ruim langer is dan de langste trein die ik er laat rijden.

Op het moment heb ik nog niet zo'n grote collectie ;). Dus ik heb nog niet over een schaduwstation nagedacht. In de toekomst komt die er misschien wel, ik zie wel mogelijkheden om een schaduwstation in de modelbaan te verwerken maar eigenlijk wil ik daar nu nog niet al te hard over nadenken. Op het rangeerterrein en op het perron van het station kan ik al aardig wat kwijt.

Qua land wordt het een beetje een ratjetoe. Ik heb nu twee locs van Die Bahn, en eentje van de SNCF. Ik heb net in mijn mail gezien dat ik ook de trotse eigenaar ben geworden van een TGV Atlantique. En de startset die ik op het oog heb heeft een heel mooie NS 1100. Qua bouwstijl van het station en omgeving laat ik me een beetje inspireren door Engeland (Manchester). Ik ben bang dat ik het alleen kan beschrijven als "Europa".

*denkt* Heb ik nu al je vragen beantwoord?
Mvg, Bjorn.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #4 Gepost op: 30 July 2013, 20:43:55 »
Om jullie nog iets te kijken te geven:



Mijn enorme collectie Duitse locs. De linker zat bij de Roco startset en doet het nu niet omdat de motor geen stroom krijgt en een printje ontbreekt dat een van de LEDjes aanstuurt. Verder mist er een cardan dus is maar een van de draaistellen aangedreven mocht de motor tot leven komen. Toch wil ik hem niet zomaar weggooien, ik denk erover hem in blauw en creme te spuiten; dan passen er Silberlingen achter. En owja, laat ik er een dak op zetten...

De BR218 ernaast was destijds een leuke aankoop. Het blijkt echter dat die in de opbergdoos verkeerd heeft gelegen, het plastic van het chassis is gebroken. Dat moet ik dus lijmen. Verder zijn er nog een paar dingetjes aan; zo moet ik zijn draden weer solderen en ik wil er verlichting inbouwen want dat ontbreekt nu volledig.



En dan nog mijn Franse locomotief, de BB9291 "El Capitole". De voorste pantograaf ontbreekt en de achterste is verbogen. Voor de rest heeft die wat schoonmaak werk nodig en ik wil hier ook wat aan de verlichting doen. Voor de rest is deze wel in orde  :).
Mvg, Bjorn.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #5 Gepost op: 30 July 2013, 21:47:10 »
Veel succes met het repareer werk! ;)
Opzicht is het geen slecht (her)begin.
En bij de BB9291 missen de buffers. Daar
zal ik gewoon insteekbuffer van Marklin of Roco voor kopen.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #6 Gepost op: 30 July 2013, 22:56:03 »
Alle bochten die ik heb gebruikt zijn eigenlijk R3 en R4 van Roco Geoline. De korte knikjes heb ik gebruikt om het rangeerterrein bij het station net even scheef te leggen. Daardoor win ik 20cm ruimte. Wellicht kan ik bij dat knikje flex gebruiken... Ik hoop het!
Wat ik bedoelde is dit. kan je het bovenste niet vervangen door 2 stukjes flex om het onderste te maken?


Ik heb wel ook gebruik gemaakt van tegenbogen van de wissels op het rangeerterrein. Misschien bedoel je die met de R2 bocht?
De R2 en R3 bochten die ik bedoeldezijn deze, kan je ze niet groter maken? zoals ik met blauw in het volgende plaatje aangeef.


Het is de bedoeling dat een stoomtrein na aankomst rustig achteruit rijdt naar het rangeerterrein en daar klaar gemaakt wordt voor de volgende reis. Het is omslachtiger dan een omloopspoor direct bij het station, maar ik zit er niet enorm mee ;). Alternatief kan er ook een tweede locomotief worden aangekoppeld en kan de stoomloc die achterstevoren staat worden achtergelaten. Die kan dan zelf naar de draaischijf om omgedraaid te worden.
Hier voorzie ik problemen, ik denk dat je trein dan vaak gaat ontsporen. vooral als er scherpe bochten en wissels zijn.

Succes met het baanplan en natuurlijk de baan! :D

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #7 Gepost op: 30 July 2013, 23:14:27 »
Ah, nu snap ik wat je met de flex rail bedoelde. Ik ga gewoon kijken of dat kan ;).

De R2 en R3 bochten die je aanwijst zijn eigenlijk R3 en R4 (detailtje). Ik weet nog niet of R5 en R6 (enz) bestaan in Roco Geoline, maar daar kan ik ook eens naar kijken. Er is inderdaad geen reden om de bocht daar krapper te maken.

Over het ontsporen kan ik helemaal niets tegenin brengen. Als ik naar het baanplan kijk moet een locomotief vier keer over een afbuigend stuk van een wissel (of een wissel tegenboog) om naar de draaischijf te komen vanaf het station, en evenveel om terug naar het station te gaan. Nu zal dat niet met volle snelheid gaan, maar toch... Het is denk ik verstandig nog eens naar de wisselstraat te kijken, om een spoor direct naar de draaischijf te maken zonder afbuigende sporen van wissels die genomen moeten worden. De kruiswissel op het station blijft een punt van zorg.

Ik vraag me ook af of ik het juiste rails type te pakken heb. Ik neig naar Roco Geoline omdat daar de bedding al in zit en ik heb erg goede ervaring met Rocoline met bedding. Maar als het rijden op de baan wordt gehinderd door de rails moet ik verder kijken ;).
Mvg, Bjorn.

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #8 Gepost op: 30 July 2013, 23:34:56 »
Ik vraag me ook af of ik het juiste rails type te pakken heb. Ik neig naar Roco Geoline omdat daar de bedding al in zit en ik heb erg goede ervaring met Rocoline met bedding. Maar als het rijden op de baan wordt gehinderd door de rails moet ik verder kijken ;).
De 'oude' rails die jij hebt had ik ook, die is niet meer verkrijgbaar. Deze was fijn maar sinds Roco nieuwe bedding heeft ben ik overgegaan op rocoline zonder bedding. 2 redenen die ik had om niet voor nieuwe Roco bedding te gaan waren: De nieuwe bedding vond ik lelijk en ik kon mijn rechte stukken en bochten hergebruiken als ik zonder bedding ging rijden. bij de oude Roco rails kan je namelijk de bedding eraf halen en is het gewoon hetzelfde als zonder bedding (behalve de wissels). En met een paar rollen noch bedding en zelf ballasten heb je nog een mooier resultaat ook.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2013, 12:07:49 »
Hmmmm, goede argumenten!

Ik ben ook eens met Rocoline zonder bedding aan de slag gegaan in Anyrail en al mijn bochten omgebouwd naar R5 en R6. Uitzondering is de keerlus, omdat ik daar aan een maximale ruimte zit is die R2 en R3. Het lijkt er ook op dat de wissels van Rocoline een stukje slanker zijn en dat vindt het (stoom)materieel natuurlijk ook wel heel fijn. En door de grote bochtwissels kan ik ook hier en daar van R3/R4 naar R5/R6 gaan.
Het lijkt er dus op dat ik mijn rails eens ga verbouwen, en dat ik moet gaan leren ballasten.

Dit is het kopstation in Rocoline:


Het ziet er in ieder geval allemaal een stuk vloeiender uit. De perrons zijn denk ik lang genoeg, van 90cm tot aan ruim anderhalve meter. Daar moet ik wel wat op kunnen parkeren ;).
Mvg, Bjorn.

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #10 Gepost op: 31 July 2013, 12:28:12 »
Ik vind het ontwerp met rocoline er echt strak uit zien!  (y)
Ook het gedeelte met de engelse wissels ziet er goed uit.
Ben heel benieuwd hoe dit eruit gaat zien..

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #11 Gepost op: 31 July 2013, 13:23:01 »
Heb je ook al eens nagedacht om het station diagonaal te leggen? dit maak vaak een baan mooier omdat hij dan niet parallel met de muur loopt.

Dit is een slecht voorbeeld maar het geeft een impressie. het kan veel langer worden als je die engelsmannen nog wat aanpast wat ik niet gedaan heb.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #12 Gepost op: 31 July 2013, 13:58:01 »
Hoi Dutch,

Op zich een interessant plan.

Hoop dat je wat ziet in de volgende punten:

Ik zou het middenstuk met het depot wat breder maken, als dat kan. 20 of 30 cm breder zou misshien een wat mooier gezicht geven en je hebt wat meer ruimte voor aankleding daar.

In het depot dat slingerspoortje links van de draaischijf. Haal dat weg en laat het spoor aansluit op het linkse grijze spoor in het depot. Je hebt dan nog steeds 2 kopsporen maar nu er tussenin.

Als je het middenstuk breder kunt maken dan zou ik bij het station, een lokspoortje maken zodanig dat je alle sporen kunt bereiken vanaf daar, zodat je een trein kunt wegtrekken omdat je met een opgesloten lok zit in jouw plan.

bijvoorbeeld zo: (rode lijn)

Jeroen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #13 Gepost op: 31 July 2013, 14:12:00 »
De sporen in je kopstation zonder knik erin lijkt me in elk geval veel mooier.
Voor wat betreft een stoomloc met trein kan je ook doen wat ik wil doen.
Loc komt binnen,wordt afgekoppelt van de trein ,andere stomer rolt naar de trein met tender tegen de trein aan vanuit het Bw en neemt trein over.
Moet je enkel bij de omgeving van de draaischijf nog wat mogelijkheid creeren om een loc te kunnen onderhouden en bij te vullen met water en kolen enz enz.
(geeft gelijk een extra dimensie aan bezig zijn met je baan en de locs  (y) )
Als je er later aan toe bent kan je je keerlus verbouwen en die sporen gebruiken om van en naar een schaduw station onder de baan te komen  ;)
Ziet er in elk geval goed uit dat basis sporen plan  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: De (nog) naamloze baan...
« Reactie #14 Gepost op: 31 July 2013, 14:29:39 »
Ik zie wat je bedoelt. Maar ik moet zeggen dat de rechte ligging wel handig is voor de scenery; ik plan op het moment een flink station dat toch goed in de ruimte lijkt te passen. Ook de rest van de scenery lijkt vrij vlot een plekje te krijgen en ik denk ook de juiste sfeer te kunnen vangen. Met een scheve ligging van het station wordt dat allemaal net even moeilijker (maar mijn achterhoofd blijft er over malen, dus ik laat het even rusten).

Daarnaast heb ik half besloten om in de keerlus een station te maken. Ik wil er twee kopsporen en twee doorgaande sporen maken, en dat kan ook nog qua ruimte... Maar ik ben er nog niet echt tevreden over aangezien de kopsporen alleen gebruikt kunnen worden als de doorgaande sporen bezet worden gehouden. Ook daar werken mijn hersenen aan ;). Gezien de scenery die ik er wil neerzetten gaat de keerlus bijna volledig ondergronds liggen.

Zo is mijn gedachte over de keerlus op het moment:


Er is ruimte gemaakt voor een station met twee doorgaande sporen en twee kopsporen. Waarschijnlijk niet echt logisch in deze baan, maar ik ben eigenwijs  ;D en het station dat ik wil uitbeelden heeft nu eenmaal kopsporen. Als je vanaf het station de keerlus door rijdt, ga je bergaf na 1/3 van de lus een tunnel in. Pas na de wissel waar het weer enkelspoor wordt eindigt de tunnel.

Overigens denk ik er hard over om links te gaan rijden. Beide stations vinden hun inspiratie in Engeland dus het zou best logisch zijn om dan aan de verkeerde kant te gaan rijden ;).
Mvg, Bjorn.