Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
  

Auteur Topic: Treinongeluk Spanje  (gelezen 44020 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #240 Gepost op: 02 August 2013, 18:39:48 »
Diverse berichten in dit draadje spreken over niet werkende of niet actieve beveiligingen. Volgens een bericht in De Telegraaf zou er wel zeker een soort van beveiliging hebben gewerkt.

De Mcn zou volgens de geluidsopname uit de cabine drie keer een signaal hebben gehad om snelheid te minderen. Het laatste signaal was kort voor de bewuste bocht, ongeveer 250 meter, en toen heeft de Mcn ook een remming ingezet.

Zie http://www.telegraaf.nl/buitenland/21781871/__Machinist_negeerde_alarm__.html

(Over het algemeen komen deze berichten van een persburo en zal het wel op meer plaatsen verschijnen)

Sander

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #241 Gepost op: 02 August 2013, 18:40:04 »
...in Kopenhagen heb ik eens de onbemande metro tussen de luchthaven en het stadscentrum genomen.
Het was een tamelijk unheimische ervaring kan ik je zeggen.

Waarom dat dan? (Dat gevoel dan, niet waarom je die metro genomen hebt). Ik heb de onbemande metro in Turijn vorig jaar genomen, was wel erg onder de indruk. Werkte mooi, naar mijn idee.

Groet,
Paul
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Gert1

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #242 Gepost op: 02 August 2013, 18:42:01 »
Omdat het gevoelsmatig niet klopt dat je (volledig) overgeleverd bent aan techniek.
Zou jij in een vliegtuig zonder piloten stappen?

mvg,
Gert

jakop

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #243 Gepost op: 02 August 2013, 18:49:06 »
Je stapt wel in een lift Gert?

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #244 Gepost op: 02 August 2013, 19:29:09 »
Toch maar gauw wennen, Gert. Dat geautomatiseerde vervoer is bezig aan een opmars.

Want dat een vliegtuig al kan vliegen zonder piloten, dat is er al. De piloten zitten er dan alleen uit veiligheid bij.
Zo ook bij de bullettrains in Japan. Deze treinen rijden ook äutomatisch". De machinist zit er alleen uit veiligheidsoverwegingen.

Iets dat al jaren geautomatriseerd rijdt is de Docklands Light Railway.
« Laatst bewerkt op: 02 August 2013, 19:35:11 door J J H S »
Jeroen

Gert1

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #245 Gepost op: 02 August 2013, 19:43:33 »
Je stapt wel in een lift Gert?

Ja hoor. Maar niet in een paternoster!

mvg,
Gert

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #246 Gepost op: 02 August 2013, 19:50:30 »
Ook in Nederland is al heel lang geleden een experiment gestart met onbemande busjes. In Capelle aan de IJssel werd in 2005 een traject aangelegd voor vervoer van het metrostation naar Rivium.
Zie : http://tweakers.net/nieuws/40130/connexxion-start-computergestuurde-busdienst.html

Een andere variant zijn de veelbesproken Drones. Die worden wel bestuurd door een piloot, alleen zit die piloot op duizenden kilometers afstand rustig in een kantoor. De Drone heeft bepaalde intelligentie - als de verbinding zou wegvallen kan de Drone op veilige hoogte terugkeren naar een ingestelde basis.

Sander

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #247 Gepost op: 02 August 2013, 21:19:26 »
Hoi,

Ook in Spanje is het gezegde "als het kalf verdronken is, dempen ze de put" inmiddels doorgedrongen.
Volgens het bericht is gisteren de beveiliging aangepast door ADIF. Op vijf km voor de boog staat een sein (plus balise) dat de trein dwingt om af te remmen naar 160 km/uur. Daarna volgen nog twee seinen. Eentje op ongeveer drie km voor de boog, die de trein dwingt om af te remmen naar 60 km/uur en daarna volgt nog een sein die dwingt tot 30 km/uur (die 30 km/uur is tijdelijk). Wanneer de machinist niet tijdig afremt volgt een snelremming. Ook vergelijkbare situaties op andere plaatsen op de hogesnelheidslijnen krijgen deze beveiliging.
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=en&a=http%3A%2F%2Fpolitica.elpais.com%2Fpolitica%2F2013%2F08%2F02%2Factualidad%2F1375462076_167730.html
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #248 Gepost op: 02 August 2013, 22:35:11 »
Als ik het goed begrijp krijg je van ASFA alleen maar geluidmeldingen en moet je als machinist de remmingen zelf uitvoeren. Doe je het niet, dan ga je gewoon met de zelfde snelheid door, zonder automatisch (veiligheid) geremd te worden?
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #249 Gepost op: 03 August 2013, 09:29:36 »
Hoi Harry,

Dat heb je inderdaad goed begrepen. Tenzij er een geel (60 km/uur) of rood sein staat, of de trein harder rijdt dan 200 km/u wordt bij standaard ASFA niet ingegrepen door het veiligheidssysteem.
Gezien het feit dat ze de beveiliging nu aangepast hebben (zie reactie 248) , zou het kunnen dat er ASFA200 http://de.wikipedia.org/wiki/ASFA geinstalleerd is. Dan zijn er meer mogelijkheden om de trein automatisch te laten remmen.
« Laatst bewerkt op: 03 August 2013, 09:50:12 door Fred Eikelboom. Reden: toevoeging »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #250 Gepost op: 03 August 2013, 11:15:46 »
Eén ding is me niet helemaal duidelijk. Bomberdier slaagt er maar niet in om bugs op te sporen en te verhelpen in de S730 (daar ga ik maar verder niet op in, als programmeur zijnde), dus gebruiken ze een ander beveiligingssysteem.

Maar hadden ze de mogelijkheid om een versie van ASFA te gebruiken die wél ingegrepen zou hebben? Als ze namelijk de S730 inzetten omdat ze de treinen niet een jaar lang stil wilden laten staan en ze gebruikten geen fatsoenlijk beveiligingssysteem voor een hogesnelheidstrein/lijn, terwijl dat wel voorhanden was, dan heeft RENFE wat uit te leggen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #251 Gepost op: 03 August 2013, 11:33:52 »
In mijn ogen dus een 'lek' veiligheids systeem. Dat ASFA200 is dat ook te gebruiken i.c.m. de S730?
In dat geval is in mijn ogen de machinist de man die de fout heeft gemaakt, maar de RENFE zeker niet minder schuldig. Zij hebben deze man op pad gestuurd met materieel, welke dus gemakkelijk beter beveiligd had kunnen worden.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #252 Gepost op: 03 August 2013, 12:02:14 »
Hoi,

Uit het feit dat nu binnen een paar dagen wél een verbetert systeem op het laatste stuk van de HSL (voor de bewuste boog) is aangelegd, blijkt volgens mij al dat dat ook veel eerder gekund had. Zal waarschijnlijk te maken hebben met de centjes, want de boog was volgens de plannen maar tijdelijk. De softwarebugs is men mee bezig. Er worden nachtelijke proefritten gedaan.
Denk zelf ook dat ze de treinen niet stil wilden zetten, en daarom maar toegestaan hebben om met de S730 onder standaard ASFA te rijden. Daarmee het grote risico nemend dat het wel eens dramatisch mis kon gaan.
In de berichten staat ook dat er nu pas snelheidsborden langs het spoor geplaatst worden. Tot nu toe moest de machinist dus aan de hand van de kilometerbordjes en de signalen in de cabine het rempunt bepalen.
Las ook dat de onderzoekscommissie een aanbeveling aan Renfe heeft gedaan om de communicatieprotocollen tussen de machinist en anderen te herzien.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #253 Gepost op: 03 August 2013, 12:27:25 »
Omdat het gevoelsmatig niet klopt dat je (volledig) overgeleverd bent aan techniek.
Zou jij in een vliegtuig zonder piloten stappen?

mvg,
Gert

Heb je een punt, Gert. Maar, mijns inziens toch een foute vergelijking. Een kerosine-vink is net iets anders dan een metro (die in principe "slechts" de rails volgt. Geen start en landing als zodanig hoeft uit te voeren.

Overigens zijn we veelal tijdens de vlucht ook wel eens afhankelijk van de automatische piloot... dus techniek die ons vervoert. 't Is dan wel weer zo dat de mens in kan grijpen mocht het nodig zijn (en dan ook weer de vraag: hoe grijpen we in. Er zijn voorbeelden dat juist het ingrijpen tot ongewenste gevolgen kan leiden)

Dus: we blijven lekker thuis, of nemen de benenwagen  ;D
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #254 Gepost op: 03 August 2013, 16:14:39 »
In de berichten staat ook dat er nu pas snelheidsborden langs het spoor geplaatst worden. Tot nu toe moest de machinist dus aan de hand van de kilometerbordjes en de signalen in de cabine het rempunt bepalen.

Precies, tunnels tellen. En hoe gemakkelijk kun je een sein (de bordje-variant) lezen als je met 200 km/u voorbij scheurt?

Neemt niet weg dat Garzon te hard reed, maar er gingen veel meer zaken mis.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40