Het telefoongesprek van spoorbeheer houdt me nog al bezig.
Dat zou dus betekenen dat die medewerker die dat telefoontje pleegde in overtreding was, en de machinist op het verkeerde moment gebeld heeft, waardoor die afgeleid werd. Is ie in mijn ogen op zijn minst mede schuldig aan het ongeluk.
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=en&a=http%3A%2F%2Fpolitica.elpais.com%2Fpolitica%2F2013%2F07%2F29%2Factualidad%2F1375115073_348472.htmlHierin wordt aangegeven dat inderdaad de dieselunit de rest van de trein uit de rails getrokken heeft.
The combination of factors was the worst possible for the survival of the passengers: excessive speed, a space to brake safely, a set of excessive forces to fragile human bodies.
If the centripetal force had occurred at the same height as the center of mass of the train, would have probably not derailed.
Verder kwam ik nog een tekening van de dieselunit tegen. Die heeft dus zo te zien een behoorlijk hoger zwaartepunt dan de motorwagen en de rijtuigen. Zie: bericht 25.07.13 04:04 http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,6500398,page=all
Daarbij snap ik nog steeds niet, dat de verkeersleiding/procesleiding (of hoe dat bij RENFE moge heten) niet wacht met bellen tot de trein in Santiago-di-Compostela STILSTAAT...
En, sorry mede-forumgenoten: dan boeit het mij totaal niet hoe die trein nou precies van zijn padje raakte: het gaat om DE OORZAAK/AANLEIDING!!! En die Oorzaak is een stommiteit van RENFE/het orgaan, dat in Spanje verantwoordelijk is voor Spoor en Veiligheid!
Ja, die machinist is op pad gestuurd met materieel dat gebruikt volgens de regelen der kunst, een probleemloze tocht naar Santiago garandeert. Om dan de veel te hoge snelheid maar tot aanleiding te degraderen, gaat wat ver.
Dat mensen fouten maken is helaas waar en bepaalde extra veiligheidssystemen zijn op dergelijk spoor inmiddels een must. Als die onvoldoende waren, dan dient dat ook gevolgen te hebben. Maar de constatering dat mensen nu eenmaal fouten maken, ontslaat nooit iemand van zijn verantwoordelijkheid. Dat lijkt die machinist ook te vinden trouwens.
@Frans: Ik ben het helemaal met je eens.Ik heb me in NL altijd verbaasd dat we van een veilig systeem (telefoon bij elk sein) overstapten naar een "onveiliger" systeem (De GSM van de machinist.)Als er contact moest zijn hield men het sein gewoon in de stand "stop" totdat je jezelf via de telefoon gemeld had.Een evenzo gevaarlijke ontwikkeling is het vertrouwen in de ingebouwde veiligheids-systemen waardoor seinen langs de baan verdwijnen.