Een hsl-trein op een hsl-traject met hsl-snelheid, maar ZÓNDER de voorgeschreven beveiliging?Ik mag in mijn auto niet 'handheld' bellen, menig veiligheidsgoeroe wil zelfs 'handsfree' bellen verbieden (waar ik het overigens mee eens ben), maar voor in een trein die 250 rijdt is het geen probleem???Frans
Blijkt dat ERTMS wel gebruikt wordt door andere treinen op de route. Alleen de S730 rijdt op ASFA. Dat is de standaard procedure.http://www.railjournal.com/index.php/europe/etcs-not-operable-on-santiago-crash-train.html?channel=542
voorzichtig zijn met conclusies.
Maar je mag toch aannemen dat die conducteur dat ook wel wist. Dus waarom heeft hij de verkeersleiding dan niet gebeld?En waarom belde hij überhaupt zo laat? De verkeersleiding heeft te maken met een dienstregeling en zal niet op het laatste moment even een paar wissel kunnen omgooien om een trein op een ander spoor binnen te kunnen nemen, lijkt me.Is bekend of die conducteur het ongeluk heeft overleefd?mvg,Gert
@Frans: Ik ben het helemaal met je eens.Ik heb me in NL altijd verbaasd dat we van een veilig systeem (telefoon bij elk sein) overstapten naar een "onveiliger" systeem (De GSM van de machinist.)Als er contact moest zijn hield men het sein gewoon in de stand "stop" totdat je jezelf via de telefoon gemeld had.Een evenzo gevaarlijke ontwikkeling is het vertrouwen in de ingebouwde veiligheids-systemen waardoor seinen langs de baan verdwijnen.
De machinist kan op zijn GSM-R de knop treindienstleider indrukken en krijgt automatisch contact met de betreffende Treindienstleider.De conducteur heeft heeft geen GSM-R op zak, ook geen nummer van de treindienstleider en zal dus zijn machinist vragen om contact op te nemen.Daar is niks geks aan, dat is in NL net zo, en het zou ook niet goed zijn als iedereen maar de treindienstleider gaat bellen, niks meer of minder dan 1 aanspreekpunt per trein, de Mcn.