Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 00:41:33
Roco wagon openen door ArjanB
02 October 2025, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
02 October 2025, 22:33:27
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
02 October 2025, 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 October 2025, 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
02 October 2025, 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
02 October 2025, 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
02 October 2025, 08:46:12
  

Auteur Topic: Treinongeluk Spanje  (gelezen 44892 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #225 Gepost op: 01 August 2013, 11:43:56 »
Een hsl-trein op een hsl-traject met hsl-snelheid, maar ZÓNDER de voorgeschreven beveiliging?

Ik mag in mijn auto niet 'handheld' bellen, menig veiligheidsgoeroe wil zelfs 'handsfree' bellen verbieden (waar ik het overigens mee eens ben), maar voor in een trein die 250 rijdt is het geen probleem???
Frans

Hoi,

Er is weer wat meer informatie naar buiten gekomen.
Blijkt dat ERTMS wel gebruikt wordt door andere treinen op de route. Alleen de S730 rijdt op ASFA. Dat is de standaard procedure.
http://www.railjournal.com/index.php/europe/etcs-not-operable-on-santiago-crash-train.html?channel=542
In dat bericht staat ook dat de tweede machinist in rijtuig 7 zat, en niet in de cabine zoals eerder in diverse berichten te lezen was.

Wat het gebruik van de telefoon tijdens de rit betreft: de GSM-R mag van Renfe wel gebruikt worden tijdens de rit, maar alleen voor noodzakelijke bedrijfsinformatie:
http://elpais.com/elpais/2013/07/31/inenglish/1375288407_411161.html
De machinist bepaald echter of hij al-dan-niet de telefoon opneemt.
Volgens Elsevier.nl heeft de conducteur de machinist gebeld over een familie die op een ander spoor uit wou stappen. Dus die conducteur was in overtreding.
http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2013/7/Spaanse-machinist-belde-met-conducteur-om-familie-te-helpen-1324179W
« Laatst bewerkt op: 01 August 2013, 11:54:00 door Fred Eikelboom. Reden: Aanvulling »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Gert1

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #226 Gepost op: 01 August 2013, 11:58:05 »
Dat snap ik dan niet. Die conducteur kan de machinist wel bellen hij graag op een ander spoor binnen zou willen komen, maar de machinist bepaalt de rijweg toch niet?

mvg,
Gert

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #227 Gepost op: 01 August 2013, 11:59:45 »
Precies, dat snapte ik ook al niet. De machinist kan geen spoor kiezen, de verkeersleiding wel.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Gert1

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #228 Gepost op: 01 August 2013, 12:03:09 »
Maar je mag toch aannemen dat die conducteur dat ook wel wist. Dus waarom heeft hij de verkeersleiding dan niet gebeld?
En waarom belde hij überhaupt zo laat? De verkeersleiding heeft te maken met een dienstregeling en zal niet op het laatste moment even een paar wissel kunnen omgooien om een trein op een ander spoor binnen te kunnen nemen, lijkt me.

Is bekend of die conducteur het ongeluk heeft overleefd?

mvg,
Gert

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #229 Gepost op: 01 August 2013, 12:08:33 »
Vindt het ook een vreemd verhaal. Maar dat kan ook komen door de vertaling uit het Spaans. Dan komt er al snel een ander verhaaltje uit.
De conducteur is nog in leven en heeft later pas toegegeven dat hij de machinist gebeld heeft. Hij had dat eerst verzwegen om de machinist te beschermen.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Gert1

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #230 Gepost op: 01 August 2013, 12:13:30 »
Ja, je hebt gelijk. Vanwege die soms wat rammelende vertalingen moeten we voorzichtig zijn met conclusies.

mvg,
Gert

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #231 Gepost op: 01 August 2013, 12:23:57 »
Blijkt dat ERTMS wel gebruikt wordt door andere treinen op de route. Alleen de S730 rijdt op ASFA. Dat is de standaard procedure.
http://www.railjournal.com/index.php/europe/etcs-not-operable-on-santiago-crash-train.html?channel=542

Er staat ook dat die S-bocht als tijdelijk was bedoeld, totdat de hogesnelheidslijn werd doorgetrokken, maar dat die plannen nu op de lange baan zijn geschoven. Niet duidelijk is of die lange baan het gevolg is van het ongeval.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #232 Gepost op: 01 August 2013, 17:33:46 »
De beslissing om de hogesnelheidslijn  niet door te trekken werd al heel lang geleden genomen, nog voordat de nieuwe lijn in gebruik werd genomen. Destijds was daar veel discussie over geweest, een ziekenhuis en een kerk slopen voor een spoorlijn ging velen iets te ver.
Een alternatief plan om de stad meer vanuit het zuiden te naderen haalde het niet vanwege de veel te hoge kosten (onteigening in dure woonwijken, veel extra viaducten en tunnels)

Sander

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #233 Gepost op: 01 August 2013, 17:42:54 »
voorzichtig zijn met conclusies.

Desalniettemin staat dit draadje er vol mee...  :-X

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #234 Gepost op: 01 August 2013, 20:23:35 »
 ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #235 Gepost op: 01 August 2013, 23:41:32 »
Maar je mag toch aannemen dat die conducteur dat ook wel wist. Dus waarom heeft hij de verkeersleiding dan niet gebeld?
En waarom belde hij überhaupt zo laat? De verkeersleiding heeft te maken met een dienstregeling en zal niet op het laatste moment even een paar wissel kunnen omgooien om een trein op een ander spoor binnen te kunnen nemen, lijkt me.

Is bekend of die conducteur het ongeluk heeft overleefd?

mvg,
Gert
De machinist kan op zijn GSM-R de knop treindienstleider indrukken en krijgt automatisch contact met de betreffende Treindienstleider.
De conducteur heeft heeft geen GSM-R op zak, ook geen nummer van de treindienstleider en zal dus zijn machinist vragen om contact op te nemen.
Daar is niks geks aan, dat is in NL net zo, en het zou ook niet goed zijn als iedereen maar de treindienstleider gaat bellen, niks meer of minder dan 1 aanspreekpunt per trein, de Mcn.

@Frans: Ik ben het helemaal met je eens.
Ik heb me in NL altijd verbaasd dat we van een veilig systeem (telefoon bij elk sein) overstapten naar een "onveiliger" systeem (De GSM van de machinist.)
Als er contact moest zijn hield men het sein gewoon in de stand "stop" totdat je jezelf via de telefoon gemeld had.

Een evenzo gevaarlijke ontwikkeling is het vertrouwen in de ingebouwde veiligheids-systemen waardoor seinen langs de baan verdwijnen.
En dan niet opletten en alsnog door rood stuiteren zeker, want dat sein is nooit rood...
Heel simpel, de machinist kan in een ongewenst moment, de GSM-R gewoon lekker door laten rinkelen. Is het echt belangrijk dan had ie wel een noodoproep gekregen of loopt, net zoals toen, gewoon voor de rooie...

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #236 Gepost op: 01 August 2013, 23:51:48 »
Als machinist wordt je ervoor betaald om te beslissen wat veilig kan. GSM-R opnemen houdt voor mij standaard in dat ik langzamer ga rijden, en als ik in een situatie ben die mijn aandacht volledig vereist, zoals lage snelheid, vol perron, geel sein, onaangekondigde andere rijweg of iets in die trant, dan is het jammer maar neem ik niet op. Als het ècht dringend is kan de treindienstleider altijd een algemene oproep of een alarmoproep doen.

En ik durf overigens rustig de stelling aan dat je je gsm-r op kan nemen met 250 km/u, voor mijn part 400 km/u, mits je onder ERTMS rijdt. In dat geval kan ik ook gewoon de zonneschermen volledig omlaag doen, naar buiten kijken is vrij zinloos  :P

Gert1

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #237 Gepost op: 02 August 2013, 01:00:09 »
De automatische piloot dus. Tja, in Kopenhagen heb ik eens de onbemande metro tussen de luchthaven en het stadscentrum genomen.
Het was een tamelijk unheimische ervaring kan ik je zeggen.

mvg,
Gert

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #238 Gepost op: 02 August 2013, 01:01:50 »
De machinist kan op zijn GSM-R de knop treindienstleider indrukken en krijgt automatisch contact met de betreffende Treindienstleider.
De conducteur heeft heeft geen GSM-R op zak, ook geen nummer van de treindienstleider en zal dus zijn machinist vragen om contact op te nemen.
Daar is niks geks aan, dat is in NL net zo, en het zou ook niet goed zijn als iedereen maar de treindienstleider gaat bellen, niks meer of minder dan 1 aanspreekpunt per trein, de Mcn.
In Nederland heeft de HC wel degelijk de beschikking over de telefoonnummers van treindienstleiders. Die staan gewoon in de railpocket. Zelfs de TSB-informatie heeft de HC beschikbaar. Alleen of ze het ooit gebruiken...
Groetjes,
Emiel

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #239 Gepost op: 02 August 2013, 12:12:16 »
Hoi,

De reden dat ERTMS wel gebruikt wordt door andere treinen op de route, maar niet bij de Alvia (S730), staat nu in de Spaanse krant El Pais te lezen. Renfe heeft geadviseerd om ERMTS in het treintype Alvia niet meer te gebruiken, vanwege fouten in de software.
In het advies geven ze als reden op dat ze hiermee vertragingen willen voorkomen.
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=en&a=http%3A%2F%2Fccaa.elpais.com%2Fccaa%2F2013%2F08%2F01%2Fgalicia%2F1375389695_102897.html
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.