Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30

Auteur Topic: Treinongeluk Spanje  (gelezen 44011 keer)

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #225 Gepost op: 01 August 2013, 11:43:56 »
Een hsl-trein op een hsl-traject met hsl-snelheid, maar ZÓNDER de voorgeschreven beveiliging?

Ik mag in mijn auto niet 'handheld' bellen, menig veiligheidsgoeroe wil zelfs 'handsfree' bellen verbieden (waar ik het overigens mee eens ben), maar voor in een trein die 250 rijdt is het geen probleem???
Frans

Hoi,

Er is weer wat meer informatie naar buiten gekomen.
Blijkt dat ERTMS wel gebruikt wordt door andere treinen op de route. Alleen de S730 rijdt op ASFA. Dat is de standaard procedure.
http://www.railjournal.com/index.php/europe/etcs-not-operable-on-santiago-crash-train.html?channel=542
In dat bericht staat ook dat de tweede machinist in rijtuig 7 zat, en niet in de cabine zoals eerder in diverse berichten te lezen was.

Wat het gebruik van de telefoon tijdens de rit betreft: de GSM-R mag van Renfe wel gebruikt worden tijdens de rit, maar alleen voor noodzakelijke bedrijfsinformatie:
http://elpais.com/elpais/2013/07/31/inenglish/1375288407_411161.html
De machinist bepaald echter of hij al-dan-niet de telefoon opneemt.
Volgens Elsevier.nl heeft de conducteur de machinist gebeld over een familie die op een ander spoor uit wou stappen. Dus die conducteur was in overtreding.
http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2013/7/Spaanse-machinist-belde-met-conducteur-om-familie-te-helpen-1324179W
« Laatst bewerkt op: 01 August 2013, 11:54:00 door Fred Eikelboom. Reden: Aanvulling »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Gert1

• Gast
« Reactie #226 Gepost op: 01 August 2013, 11:58:05 »
Dat snap ik dan niet. Die conducteur kan de machinist wel bellen hij graag op een ander spoor binnen zou willen komen, maar de machinist bepaalt de rijweg toch niet?

mvg,
Gert

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #227 Gepost op: 01 August 2013, 11:59:45 »
Precies, dat snapte ik ook al niet. De machinist kan geen spoor kiezen, de verkeersleiding wel.
mvg, Fred

Gert1

• Gast
« Reactie #228 Gepost op: 01 August 2013, 12:03:09 »
Maar je mag toch aannemen dat die conducteur dat ook wel wist. Dus waarom heeft hij de verkeersleiding dan niet gebeld?
En waarom belde hij überhaupt zo laat? De verkeersleiding heeft te maken met een dienstregeling en zal niet op het laatste moment even een paar wissel kunnen omgooien om een trein op een ander spoor binnen te kunnen nemen, lijkt me.

Is bekend of die conducteur het ongeluk heeft overleefd?

mvg,
Gert

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #229 Gepost op: 01 August 2013, 12:08:33 »
Vindt het ook een vreemd verhaal. Maar dat kan ook komen door de vertaling uit het Spaans. Dan komt er al snel een ander verhaaltje uit.
De conducteur is nog in leven en heeft later pas toegegeven dat hij de machinist gebeld heeft. Hij had dat eerst verzwegen om de machinist te beschermen.
mvg, Fred

Gert1

• Gast
« Reactie #230 Gepost op: 01 August 2013, 12:13:30 »
Ja, je hebt gelijk. Vanwege die soms wat rammelende vertalingen moeten we voorzichtig zijn met conclusies.

mvg,
Gert

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #231 Gepost op: 01 August 2013, 12:23:57 »
Blijkt dat ERTMS wel gebruikt wordt door andere treinen op de route. Alleen de S730 rijdt op ASFA. Dat is de standaard procedure.
http://www.railjournal.com/index.php/europe/etcs-not-operable-on-santiago-crash-train.html?channel=542

Er staat ook dat die S-bocht als tijdelijk was bedoeld, totdat de hogesnelheidslijn werd doorgetrokken, maar dat die plannen nu op de lange baan zijn geschoven. Niet duidelijk is of die lange baan het gevolg is van het ongeval.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #232 Gepost op: 01 August 2013, 17:33:46 »
De beslissing om de hogesnelheidslijn  niet door te trekken werd al heel lang geleden genomen, nog voordat de nieuwe lijn in gebruik werd genomen. Destijds was daar veel discussie over geweest, een ziekenhuis en een kerk slopen voor een spoorlijn ging velen iets te ver.
Een alternatief plan om de stad meer vanuit het zuiden te naderen haalde het niet vanwege de veel te hoge kosten (onteigening in dure woonwijken, veel extra viaducten en tunnels)

Sander

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #233 Gepost op: 01 August 2013, 17:42:54 »
voorzichtig zijn met conclusies.

Desalniettemin staat dit draadje er vol mee...  :-X

henk

• Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 01 August 2013, 20:23:35 »
 ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #235 Gepost op: 01 August 2013, 23:41:32 »
Maar je mag toch aannemen dat die conducteur dat ook wel wist. Dus waarom heeft hij de verkeersleiding dan niet gebeld?
En waarom belde hij überhaupt zo laat? De verkeersleiding heeft te maken met een dienstregeling en zal niet op het laatste moment even een paar wissel kunnen omgooien om een trein op een ander spoor binnen te kunnen nemen, lijkt me.

Is bekend of die conducteur het ongeluk heeft overleefd?

mvg,
Gert
De machinist kan op zijn GSM-R de knop treindienstleider indrukken en krijgt automatisch contact met de betreffende Treindienstleider.
De conducteur heeft heeft geen GSM-R op zak, ook geen nummer van de treindienstleider en zal dus zijn machinist vragen om contact op te nemen.
Daar is niks geks aan, dat is in NL net zo, en het zou ook niet goed zijn als iedereen maar de treindienstleider gaat bellen, niks meer of minder dan 1 aanspreekpunt per trein, de Mcn.

@Frans: Ik ben het helemaal met je eens.
Ik heb me in NL altijd verbaasd dat we van een veilig systeem (telefoon bij elk sein) overstapten naar een "onveiliger" systeem (De GSM van de machinist.)
Als er contact moest zijn hield men het sein gewoon in de stand "stop" totdat je jezelf via de telefoon gemeld had.

Een evenzo gevaarlijke ontwikkeling is het vertrouwen in de ingebouwde veiligheids-systemen waardoor seinen langs de baan verdwijnen.
En dan niet opletten en alsnog door rood stuiteren zeker, want dat sein is nooit rood...
Heel simpel, de machinist kan in een ongewenst moment, de GSM-R gewoon lekker door laten rinkelen. Is het echt belangrijk dan had ie wel een noodoproep gekregen of loopt, net zoals toen, gewoon voor de rooie...

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #236 Gepost op: 01 August 2013, 23:51:48 »
Als machinist wordt je ervoor betaald om te beslissen wat veilig kan. GSM-R opnemen houdt voor mij standaard in dat ik langzamer ga rijden, en als ik in een situatie ben die mijn aandacht volledig vereist, zoals lage snelheid, vol perron, geel sein, onaangekondigde andere rijweg of iets in die trant, dan is het jammer maar neem ik niet op. Als het ècht dringend is kan de treindienstleider altijd een algemene oproep of een alarmoproep doen.

En ik durf overigens rustig de stelling aan dat je je gsm-r op kan nemen met 250 km/u, voor mijn part 400 km/u, mits je onder ERTMS rijdt. In dat geval kan ik ook gewoon de zonneschermen volledig omlaag doen, naar buiten kijken is vrij zinloos  :P

Gert1

• Gast
« Reactie #237 Gepost op: 02 August 2013, 01:00:09 »
De automatische piloot dus. Tja, in Kopenhagen heb ik eens de onbemande metro tussen de luchthaven en het stadscentrum genomen.
Het was een tamelijk unheimische ervaring kan ik je zeggen.

mvg,
Gert

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #238 Gepost op: 02 August 2013, 01:01:50 »
De machinist kan op zijn GSM-R de knop treindienstleider indrukken en krijgt automatisch contact met de betreffende Treindienstleider.
De conducteur heeft heeft geen GSM-R op zak, ook geen nummer van de treindienstleider en zal dus zijn machinist vragen om contact op te nemen.
Daar is niks geks aan, dat is in NL net zo, en het zou ook niet goed zijn als iedereen maar de treindienstleider gaat bellen, niks meer of minder dan 1 aanspreekpunt per trein, de Mcn.
In Nederland heeft de HC wel degelijk de beschikking over de telefoonnummers van treindienstleiders. Die staan gewoon in de railpocket. Zelfs de TSB-informatie heeft de HC beschikbaar. Alleen of ze het ooit gebruiken...
Groetjes,
Emiel

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #239 Gepost op: 02 August 2013, 12:12:16 »
Hoi,

De reden dat ERTMS wel gebruikt wordt door andere treinen op de route, maar niet bij de Alvia (S730), staat nu in de Spaanse krant El Pais te lezen. Renfe heeft geadviseerd om ERMTS in het treintype Alvia niet meer te gebruiken, vanwege fouten in de software.
In het advies geven ze als reden op dat ze hiermee vertragingen willen voorkomen.
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=en&a=http%3A%2F%2Fccaa.elpais.com%2Fccaa%2F2013%2F08%2F01%2Fgalicia%2F1375389695_102897.html
mvg, Fred