Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:12:23
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 18:49:10
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
booster vraag door Menno
Vandaag om 17:55:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:31:47
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28

Auteur Topic: Treinongeluk Spanje  (gelezen 43930 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #150 Gepost op: 29 July 2013, 08:44:34 »
Als je de Spaanse pulieke opinie een beetje kunt volgen, valt tot nu toe vooral op hoeveel compassie er nog is met de machinist.

Nee, ik lees geen Spaans, maar de media/publieke opinie in andere landen schildert hem af als snelheidsmaniak op basis van die ene foto – nota bene zelfs de NRC.

Maar goed, we wachten af. Er staan inderdaad zeer grote belangen op het spel, namelijk het verkopen van Talgo-HST's aan andere landen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #151 Gepost op: 29 July 2013, 08:56:20 »
Nee, ik lees geen Spaans,

Des te meer reden om erg voorzichtig te zijn in je stellingname aangaande dit ongeluk.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 29 July 2013, 09:24:41 »
Nou zeg, ik geef toch duidelijk aan wanneer ik aan het speculeren ben. Maar het is gewoon duidelijk te zien waar de ontsporing begint.

- Peter

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #153 Gepost op: 29 July 2013, 10:06:14 »
 :-\ Op gevaar een aantal mensen over mij heen te krijgen:

We zijn het er waarschijnlijk (hopelijk) allemaal over eens, dat de oorzaak van dit ongeluk ligt in de te hoge snelheid.
Waarschijnlijk zijn we het er ook wel over eens, dat hier beslist geen sprake is van 'boos opzet' door de machinist(en).
Misschien zijn we het er zélfs nog over eens, dat het veiligheidssysteem van de HSL aan het einde van dat traject stomweg een remming zou MOETEN afdwingen.
En dan geef ik als persoonlijk mening nog, dat IK het meer dan belachelijk vind, dat een HSL-tracé eindigt in een "industrieboog"...

Ik lees hier veel (pseudo-)deskundige verhalen over Talgo-wielstellen, Dieselunits en wat dan ook; allemaal heel erg bedankt, maar er is hier volgens mij maar één ding de aanleiding voor de crash: de te hoge snelheid!
De oorzaak is een heel ander hoofdstuk: die zoek ik primair in de politiek, want door die politiek moest er zo nodig aanbesteed worden enzovoorts!

De machinist(en) heeft(hebben) ongetwijfeld een stomme fout gemaakt en moeten daar mee leven: ik wens hun dan ook heel veel sterkte! En ik geef Henk Boshuyzen (eerder in het draadje) volledig gelijk!
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 29 July 2013, 10:40:50 »
Inmiddels heeft de machinist toegegeven "achteloos"1 te zijn geweest:
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-23486048
(Link is in het Engels.)

- Peter

1 Vertaling van Spaans via Engels naar Nederlands, dus houd me ten goede.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 29 July 2013, 10:48:01 »
Ik sluit mij aan bij de vorige spreker **. :)
 Ergens heb ik gelezen, dat het betrefffende type treinsel  ( type 730 )niet in de ERTMS mode reed op het HSL deel van de route (Ik betwijfel dit )  maar  gewoon ASFA  Dit controleert niet op snelheid maar alleen op opvolgen van een remopdracht van een sein.
 In dit geval was er geen beperkend seinbeeld, dus ook geen automatische remming, de mcn moest het zelf doen.
Op het 2e fimpje met een normale trein zijn er wel wat borden te zien.
Het lijkt erop dat alles afhing van het vakmanschap en de wegkennis van de machinist.
Toch is  ook de politiek verantwoordelijk voor het ongeval vind ik.

Ik bedoel de voor-vorige spreker ,Frans.
 Vr Gr, Peter

« Laatst bewerkt op: 29 July 2013, 10:49:44 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 29 July 2013, 11:29:43 »
 ;) Allebei de laatste Peters: bedankt! En voor Peter Korsten: Google-Translate kán het dus wel... ;D Ik zou waarschijnlijk zeggen "onoplettend", maar met de kreet "achteloos" voor wát die man dan ook in het Spaans mag hebben verklaard is de lading waarschijnlijk heel goed gedekt...
En nou hoop ik dat er niet nóg een Peter tijdens mijn typen commentaar gaf, want dan moet ik toch weer corrigeren...

Frans

AANVULLING:
Even die BBC-link van Peter Korsten bekeken: "Careless" kun je inderdaad goed vertalen met achteloos, onoplettend, slordig, onzorgvuldig. Allemaal een beetje afhankelijk van de context, maar we zijn hier niet bij Onze Taal (toch?) ;)
« Laatst bewerkt op: 29 July 2013, 11:44:13 door Frans van Meerwijk. Reden: iets aangevuld... »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 29 July 2013, 11:31:49 »
Het lijkt erop dat alles afhing van het vakmanschap en de wegkennis van de machinist.

30 jaar werkend bij RENFE, waarvan 13 jaar als (HST?) machinist. Maar zelfs de meest ervaren machinisten (of piloten...) maken fouten.

- Peter

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #158 Gepost op: 29 July 2013, 11:42:52 »
Toch blijf ik het vreemd vinden dat bij de overgang van het systeem van de hoge snelheidlijn naar lokale beveiliging geen lage code is getoond. Het vreemde is dat ASFA volgend alle info die ik gelezen heb geen code voor 80 km/h kent, alleen de code L7 voor 60 km/h.
Beide systemen (ETCS en ASFA) werken met balises, mocht er daar een fout zitten dat een signaal van een balise niet overgenomen is dan heb je toch echt te maken met een systeemfout. Wat trouwens onverlet laat dat de machinist alert had moeten zijn.
Persoonlijk vind ik nog steeds dat het werken met enkele balises  fouten kan veroorzaken door wat voor oorzaak dan ook. twee balises op enige afstand achter elkaar zou het systeem een stuk bedrijfszekerder maken.
Maar mocht er een fout in de overdracht van de balises zitten dan komt dat bij het verwerken van de info uit de ritregistratie wel naar voren.
Een oordeel over schuld zal moeten wachten totdat alle gegevens bekend zijn.
Dat de machinist voorwaardelijk is vrijgelaten geeft al aan dat de zaken niet zo duidelijk zijn als hier op het forum soms gesuggereerd wordt.

henk

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 29 July 2013, 12:06:29 »
De oorzaak is een heel ander hoofdstuk: die zoek ik primair in de politiek, want door die politiek moest er zo nodig aanbesteed worden enzovoorts!

Mooi verhaal verder hoor, maar wil je het verband met dit ongeluk even uitleggen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 29 July 2013, 12:17:55 »
Henk,
Als ik de diverse verhalen goed heb begrepen is één van de bezwaren nou juist, dat het HSL-traject NIET eindigt met een dwingende snelheidsbeperking!
Heel onvriendelijk geformuleerd schijnt er aan het eind van dat HSL-stuk een bordje te staan: "Einde HSL", maar ZONDER wát voor melding of actie vanuit die ERTMS... En inmiddels heb ik begrepen, dat AFSA alléén maar checkt op en ingrijpt bij het passeren van een stoptonend sein, het is dus nét zoiets als de aloude 'mechanische Fahrsperre' van de Berliner U-Bahn...

Ongeveer dus alsof de vijfbaans A2 na de tunnel bij Leidschenrijn abrupt zou eindigen op een karrespoor...

Ik riep al eerder veel bewondering voor machinisten te hebben, zéker op lange trajecten, want dat rijden van zo'n traject is waarschijnlijk net zo spannend als 'verf zien drogen', ik kan me dan ook bést kwaad maken over mensen die nu al roepen, dat die man aan de hoogste boom moet, een dronkelap, een verwerpelijk sujet is of wat dan ook: ik geloof NOOIT, dat hij dit welbewust of weloverwogen heeft gedaan!
En zo zie ik ook zijn Facebook-oprispingen: (En nu komt mijn persoonlijke mening) Hij was enthousiast over de giga snelheid die hij legitiem met een trein kon en mocht rijden, was kennelijk óók wel eens geflitst door de Guardia Civil voor misschien ook wel 3 km/h te hard op de snelweg en kon zich dus verkneukelen bij de voorstelling van een exploderend flitsapparaat... :D
Je zou bijna denken, dat die machinist EEN MENS was! 8)

Voorlopig moet die man leven met het besef, dat de trein die hij reed is verongelukt en dat daarbij vele van de passagiers die hem (impliciet) hun vertrouwen schonken daarbij omgekomen zijn! Ik ken legio trambestuurders en/of buschauffeurs, die "maar één dode" op hun conto hebben, maar daardoor wel getraumatiseerd en voorgoed arbeidsongeschikt thuiszitten en van daar uit de rest van hun leven door moeten...

En sorry voor iedereen: het technische aspect boeit mij vele duizenden malen minder, dan het menselijke drama!

De theorie over de beveiliging van het spoor is ongetwijfeld onderhavig aan talloze protocollen, richtlijnen (wellicht zelfs uit 'Brussel"), maar het is uiteindelijk de politiek, die beslist of die richtlijnen/protocollen ook eerlijk en volledig worden uit- en doorgevoerd. Mijn cynische deel zegt mij dan ook nu al, dat we hier waarschijnlijk niet meer zo heel veel over horen  >:(
(het gaat tóch alleen maar ten koste van de machinist...)

Frans

Luit

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 29 July 2013, 12:21:13 »
Het is heel simpel ,zodra veiligheid in de aanbesteding gaat wordt overal op beknibbeld. Ook passen systemen in naam wel maar de praktijk wijst uit dat het vaak net de nuances zijn die zorgen dat het spaak loopt. Vgl het tussen ABN en Vlaams, het lijkt opelkaar heeft deels dezelfde spelregels en toch zo verschillend.

PS. Hier doen we heel moeilijk over dit ongeval maar een bus met 38 doden staat gewoon in de kleine berichtjes. Nu hebben treinen niet veel maar vaak grotere ongevallen maar over het wegverkeer doen we vrij achteloos .

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 29 July 2013, 12:23:26 »
Henk:
Wat wil je nader verklaard hebben?
Doe dit desnoods eerst via pb, kunnen we het desgewenst een mod voorleggen om het tóch in het Forum te plaatsen zodat hij niet met deze hitte een Zamboni moet afstoffen en opstarten  ;)

"Politiek" in een discussie stoort mij niet, maar is voor veel mensen een heikel punt of zélfs een 'No-Go-Area'...
En staat geloof ik ook in onze statuten of gedragsregels...

Frans

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 29 July 2013, 12:25:14 »
Luit,
 :-X :-[ Je krijgt pb!

Frans

Gert1

• Gast
« Reactie #164 Gepost op: 29 July 2013, 13:09:24 »
Tja, dan kan ik mezelf citeren:
Aangenomen dat hij wist waar hij was en op de hoogte was van de dienstregeling is dit toch niet te begrijpen?

Want nu is gebleken dat hij niet wist waar hij was...

mvg,
Gert