Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door D_Loc
Vandaag om 14:55:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:49:33
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 14:32:26
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
  

Auteur Topic: Treinongeluk Spanje  (gelezen 43834 keer)

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 8966
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #75 Gepost op: 26 July 2013, 23:01:07 »
Lijkt alsof een van de wagons gelicht wordt, 3e 4e wagon. het trekstel gaat gewoon door.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2013, 23:09:08 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #76 Gepost op: 26 July 2013, 23:05:08 »
Is het niet juist slecht dat zo'n bak intact blijft? In auto's heb je toch ook zo'n kreukelzone die ervoor zorgt dat de remweg voor de inzittenden zo lang mogelijk is?

Dat durf ik niet te zeggen. Volgens mij is één van de verworvenheden van een jacobsdraaistel (of de twee wielen van een Talgo) dat er minder te kreukelen valt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #77 Gepost op: 27 July 2013, 00:13:04 »
Lijkt alsof een van de wagons gelicht wordt, 3e 4e wagon. het trekstel gaat gewoon door.
Op de vertraagde beelden is inderdaad te zien dat de unit met de dieselgenerator (dit type trein kan ook op diesellijnen rijden) achter de motorwagen het eerst ontspoord en op zijn kant gaat.
Zou kunnen dat deze unit het hoogste zwaartepunt heeft.

Groet Peter.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #78 Gepost op: 27 July 2013, 00:23:09 »
Als je nou even terugleest voor je over het zwaartepunt begint....

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5804
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #79 Gepost op: 27 July 2013, 00:27:04 »
Dat rijtuig is al snel getakeld en dus niet door het ongeluk daargekomen.

Groet,
Bert

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2378756/Spanish-train-driver-suspected-killing-78-horror-crash-REFUSES-answer-police-questions-services-passengers-past-wreckage-time.html

Als je goed naar dit filmpje kijkt zie je nog nergens een kraanwagen staan.
Dus dit tussenrijtuig is als het ware uit de trein gekatapulteerd en daar geland.  :'(

Uhh, betreft het 4e filmpje op deze site, begint met de man in blauw werkpak met idem pet.

« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 00:31:14 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 8966
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #80 Gepost op: 27 July 2013, 00:38:23 »
Hoe dan ook, je zal aan de grond genageld staan als je het voor je neus zit gebeuren, maar dat is bij iedere ramp.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #81 Gepost op: 27 July 2013, 00:40:15 »
Als je nou even terugleest voor je over het zwaartepunt begint....
De betreffende diesel motorunit is een stuk hoger als de Talgo rijtuigen en heeft aan 1 kant een normaal draaistel. Zie deze foto op Railfaneurope.net.

Groet Peter.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5804
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #82 Gepost op: 27 July 2013, 00:45:47 »
Hebben jullie deze al gezien?

http://www.youtube.com/watch?v=Z9H29cVBvX4
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #83 Gepost op: 27 July 2013, 00:46:38 »
De betreffende diesel motorunit is een stuk hoger als de Talgo rijtuigen en heeft aan 1 kant een normaal draaistel. Zie deze foto op Railfaneurope.net.

Groet Peter.
 

Desalniettemin blijft mijn advies staan ;)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5804
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #84 Gepost op: 27 July 2013, 00:51:15 »
Als je na gaat is het eigenlijk een vreemde constructie.
Een rijtuig met iets over het midden een 2 assig draaistel, al dan niet aangedreven en aan de andere zijde op gelegd op een 1 assig jacobs draaistel.  ???
« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 00:53:03 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #85 Gepost op: 27 July 2013, 09:40:02 »
Behalve dat het geen rijtuig is. Geen idee wat de maximale aslast in Spanje is, maar die Talgo-rijtuigen zijn erg kort. Ik ga er van uit dat de "generatorwagen" drie assen heeft vanwege de maximale aslast. Of misschien dat het tweeassige draaistel is aangedreven.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #86 Gepost op: 27 July 2013, 10:04:16 »
Als je een normale stam Talgo rijtuigen hebt die achter een lok kunnen, is bij het kop- dan wel eindrijtuig voorzien van 1 as die onder de bak zit ipv aan het uiteinde. De S130 die als basis heeft gediend voor deze S730(hybridetrein) is ook van zo'n normaal eindrijtuig voorzien, maar deze rijtuigen zijn bij de S730 vervangen door de (diesel)motorunit.
Ter vergelijking een foto van de S130 in de normale Talgo configuratie.

Bron:Railfaneurope.net/User:Marco van Uden.

@NS8714, ik ontken niet dat het zwaartepunt van de Talgo rijtuigen relatief laag ligt, dit is zonder meer een feit.
Mijn punt is alleen dat je in de vertraagde video kunt zien dat de dieselmotorunit achter de motorwagen het eerst ontspoord/omkiept.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 11:39:39 door Petertrein81 »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #87 Gepost op: 27 July 2013, 10:39:21 »
Het is geen diesel pur sang, maar een hybride trein. Dus electrisch via bovenleiding of aandrijving via de diesel.



bron: http://sammas2250.blogspot.nl/2012/12/viaje-dual-s730-estacionado-en-coruna.html
« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 10:42:44 door J J H S »
Jeroen

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #88 Gepost op: 27 July 2013, 11:41:48 »
Ik vraag mij nog iets af: de bovenleiding is ook afgeknapt, zijn daardoor wellicht ook nog mensen omgekomen of wordt de stroom onmiddelijk uitgeschakeld?

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5804
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #89 Gepost op: 27 July 2013, 11:54:41 »
De bovenleiding werd kompleet weggemaaid en in het filmpje zag je een hele grote flits. Wat duidt op kortsluiting. Ik denk dat de spanning direct van de bovenleiding geschakelt wordt.
De meeste mensen zijn bij dit ongeval gewond geraakt door de impact van de klap op het viaduct en van wat volgde. Niet door electrocutie.
Veelal hebben ook dit soort voedingsinstallaties een overstroombeveiliging, die uitschakeld bij kortsluiting.
Ik heb wel verstand van electriciteit maar niet segment.
Neem mij daarom niet kwalijk als ik het fout heb.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken