Ja, Ik zie dat ook, de lok of de stuurstand gaat eerder al uit het spoor met zijn 2e draaistel, maar de andere rijtuigen gaan dan ook al op en neer.
Dat éénassige jacobsdraaistel lijkt het eerste te zijn dat ontspoort. En daarom vraag ik me af hoe veilig het Talgo-systeem eigenlijk is.- Peter
ERTMS kan een trein automatisch laten afremmen als die op een bepaald traject te hard rijdt. ASFA is minder geavanceerd. Het signaleert weliswaar risico's, maar grijpt vervolgens niet automatisch in. ASFA waarschuwt de machinist met bijvoorbeeld lampen en bellen. De bestuurder moet vervolgens zelf actie ondernemen.
Tja, ook overengineering heeft z'n grenzen
Op wikipedia staat wat over ASFA.http://de.wikipedia.org/wiki/ASFABij een groen seinbeeld wordt alleen een noodremming boven de 200 km/h gemaakt, tenminste dat maak ik er van.Groeten Sander
Wat ik me nu afvraag is of het net zo'n grote ramp zou zijn geweest met meer conventionele tweeassige draaistellen. Dat is natuurlijk speculatie en misschien niet echt gepast op het moment dat er nog mensen in kritieke toestand in het ziekenhuis liggen en het onderzoek nog in volle gang is. Maar een tweeassig draaistel kan in principe immers tweemaal de zijwaartse krachten verwerken van een éénassig draaistel.- Peter
HoiIn principe klopt dit inderdaad als de lijn voor 200 is toegelaten. (wat dus ook zo is).Echter is een overgang van ERTMS naar ASFA alleen met een maximale snelheid van 110km/uur mogelijk. De overgang ligt ongeveer een kilometer voor de beruchte bocht, dus daar zou de snelheid al 110 geweest moeten zijn.Technisch defect, of van tevoren al zonder ERTMS gereden?Bart