Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:38
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 15:06:11
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 15:04:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 14:58:40
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:57:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ludovic
Vandaag om 14:43:03
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 14:37:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 14:19:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:04
Rondom Charlois door Krazy Dre
Vandaag om 13:47:05
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 13:45:25
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 13:36:13
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:18:58
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 13:10:34
NS-1000 in spoor-1 door edwin1974
Vandaag om 12:55:56
Revier Rheinbrenner (H0) door DJV
Vandaag om 12:51:10
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Modeltreinmulder
Vandaag om 12:49:14
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
Vandaag om 12:30:02
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 12:12:51
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 11:46:37
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 11:40:15
NS Postrijtuigen door 1200blauw
Vandaag om 10:53:38
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:21:37
Probleem met inloggen iTrain Forum door Modeltreinmulder
Vandaag om 10:21:35
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 09:30:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 09:12:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 08:23:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Arjen52
Vandaag om 08:10:44
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
15 November 2025, 23:55:30
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door ikbener
15 November 2025, 23:26:54
  

Auteur Topic: NS serie 1400  (gelezen 24581 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #15 Gepost op: 09 July 2006, 22:27:05 »
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb trouwens al contact gehad met verschillende mensen van de NVBS, maar ik wordt telkens weer doorverwezen :(
(maar ik blijf volhouden met zoeken)

Bij NS hoef ik het niet te proberen, die hebben vrijwel alles van tekeningen e.d. aan het Utrechts Archief en het Spoorwegmuseum overgedragen.

Als ik meer weet, zal ik jullie op de hoogte houden ;).

Groeten,
Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

chefdegare

  • Gast
Re: NS serie 1400
« Reactie #16 Gepost op: 13 July 2006, 21:20:09 »
Hallo...

In de nieuwe Railmagazine (net in de brievenbus) staat een advertentie voor _het_ boek over de 1100-en, een uitgave van Uquilair.
In de advertentietekst is er sprake van dat er ook eea wordt uitgelegd over het hoe-en-waarom van de NS 1400.

Het boek verschijnt dit najaar.

Misschien de moeite waard om even te wachten tot het er is ?

Chef de Gare, da's Frans

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #17 Gepost op: 13 July 2006, 22:33:48 »
Hallo Chef de Gare,

Dat had ik nog niet eens gelezen, terwijl ik de Railmagazine gisteren al wel heb ontvangen. Bedankt voor de tip!

Groeten,
Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2041
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #18 Gepost op: 19 January 2008, 22:13:05 »
Zo ik ben nog eens goed wezen zoeken in hetutrechtsarchief en ik heb goed nieuws voor degene die opzoek is naar info over deze serie ik heb redelijk wat gevonden in het archief.

Groetjes edwin

« Laatst bewerkt op: 20 January 2008, 11:41:02 door edwin »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #19 Gepost op: 19 January 2008, 22:36:36 »
Wat voor info heb je gevonden? Ben benieuwd!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2041
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #20 Gepost op: 20 January 2008, 07:04:48 »
Hoi Maarten

Ik heb je een PM gestuurd .

groetjes edwin

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: NS serie 1400
« Reactie #21 Gepost op: 20 January 2008, 07:59:44 »
Edwin,

Ook in he interesse in eventuele extra informatie.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2041
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #22 Gepost op: 20 January 2008, 08:03:20 »
Hoi Bart

je hebt het gekregen via een PM

groetjes edwin

Harrie van Veen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: NS serie 1400
« Reactie #23 Gepost op: 20 January 2008, 08:08:40 »
Hoi Edwin,

Ik heb maar weinig info over de 1400. Kun je mij jouw info PMen
Mijn dank

Harrie

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2041
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #24 Gepost op: 20 January 2008, 08:59:42 »
Hoi Harrie

Ben je ook van plan een loc van de serie1400 te gaan bouwen nu je deze info hebt gekregen ??? ;).

groetjes edwin
« Laatst bewerkt op: 28 January 2008, 02:18:43 door edwin »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #25 Gepost op: 25 January 2008, 16:05:06 »
Ik ben vanmiddag in Het Utrechts Archief geweest, en wie kom ik daar tegen?: Edwin! ;D.

We hebben daar interessante info over de 1400 gevonden! O.a. een tekening van de Alsthom-variant met korte neuzen en de Werkspoorvariant met BB-9200 draaistellen.

Kijk hier verder voor de vergelijking van de tekeningen met mijn 1:87 versie van de 1400:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2523.195

Maarten
« Laatst bewerkt op: 25 January 2008, 18:05:06 door Overlast. Reden: toevoegen link »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:NS serie 1400
« Reactie #26 Gepost op: 27 February 2011, 12:00:30 »
Iets wat niet op afbeeldingen en tekeingen van de 1400 te zien zijn, zijn de lantaarnijzers. Ik zit nog te twijfelen welke ik ga gebruiken.
Bij verschillend NS-materieel komen er 2 typen voor:

1. Een vierkante aan een soort houder.
2. Een platte, vierkante, die ook op Duits materieel voorkomt.

In deze foto van Dpc Fo is te zien dat de van botsneuzen voorziene 1100 ze zelfs allebei hadden:


Is er ook een reden waarom men voor een bepaald type koos? Opvallend is dat de serie 1500 maar 1 houder aan elke kop had op de foto links, schuin onder de front-/sluitseinen):

De elocs serie 1000 t/m 1300 hadden aanvankelijk type 1. De 1100´den met botsneus kregen later (ook) type 2. De serie 1600/1700/1800 heeft alleen type 2. De serie 1300 beleef ook na de renovatie type 1 houden.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • *
    • Flickr
Re:NS serie 1400
« Reactie #27 Gepost op: 28 February 2011, 11:08:16 »
Kan het zijn dat de 1500 maar 1 houder had omdat aan de andere kan de HS kabel zit?
Spoorgroet, Martin

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:NS serie 1400
« Reactie #28 Gepost op: 28 February 2011, 11:18:15 »
Het volledige bestek voor de serie 1400 is aanwezig in het documetatiearchief van de NVBS, aanwezig in Amersfoort en voor leden en andere (serieuze) belangstellenden in te zien na een afspraak met de beheerder Documentatie Spoorwegen Nederland.
Het dossier is afkomstig van Ir Van Omme, voor wie die naam wat zegt.

Dirk

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:NS serie 1400
« Reactie #29 Gepost op: 28 February 2011, 12:42:55 »
volgens mij stamt hij af van de franse bb 9200 serie die de capitole trok

foto bb 9200
« Laatst bewerkt op: 28 February 2011, 14:56:03 door Bob Rodenburg. Reden: Link ingekort »