Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door Hasenwald
Vandaag om 16:44:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door henk
Vandaag om 15:49:58
Module vliegveld Jan van Mourik door Ronald Halma
Vandaag om 15:44:04
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
  

Auteur Topic: NS serie 1400  (gelezen 23821 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:NS serie 1400
« Reactie #30 Gepost op: 01 March 2011, 22:08:50 »
@Taigagaai. Dat denk ik ook. 2 houders waren/zijn dus niet noodzakelijk.

Weet ik @dwem. In het Utrecht Archief is ook veel info te vinden, zelfs meer dan bij de NVBS. Heb alleen geen specifieke info over de lantaarnijzers.

@stomer2010: niet helemaal. De BB 9200 is gebouwd door  Schneider-Jeumont/CEM en niet door Alsthom. Ik heb wel 2 kopieën van  ontwerptekeningen van Werkspoor voor de 1400 met BB 9200-draaistellen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #31 Gepost op: 21 December 2016, 12:23:43 »
Pas op Facebook zeer interessante info over de 1400 gevonden: het betreft een brochure van Alsthom uit 1967 met daarin zelfs een maatschets en een vrij gedetailleerd zijaanzicht!





Bijzonder dat dit in 1967 is gepubliceerd aangezien NS eind 1965 Alsthom heeft laten weten af te zien van de bestelling van de serie 1400.


Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

guest7823

  • Gast
Re:NS serie 1400
« Reactie #32 Gepost op: 21 December 2016, 12:55:00 »
Iets wat niet op afbeeldingen en tekeingen van de 1400 te zien zijn, zijn de lantaarnijzers. Ik zit nog te twijfelen welke ik ga gebruiken.
Bij verschillend NS-materieel komen er 2 typen voor:

1. Een vierkante aan een soort houder.
2. Een platte, vierkante, die ook op Duits materieel voorkomt.

In deze foto van Dpc Fo is te zien dat de van botsneuzen voorziene 1100 ze zelfs allebei hadden:


Is er ook een reden waarom men voor een bepaald type koos?

Overgangsperiode ??

De vierkante houder was voor de olielampvariant. Die moest, vanwege de afmetingen van die lampen, wat verder van de lockast afstaan. De platte houder was bruikbaar voor de batterij(knipper)sluitlampen en de modernere sluitborden.

Deze e-loc's werden gebouwd in een periode dat beide nog aanwezig (konden) zijn, dus beide uitvoeringen?? Er waren, zijn sluitborden die in de oude houderspassen, maar echt lekker / stevig zit het niet en ook de knikkerlampen paste volgens mij niet echt lekker in de ouderwetse houder.

Groeten,

Kniesoor

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS serie 1400
« Reactie #33 Gepost op: 21 December 2016, 23:30:33 »
De gebruikte olielampen hadden toch gewoon hun "insteek haak" op de achterzijde van de lantaarn, waarbij ze toch niet van de bak af hoefde te staan?
Daarnaast waren toen de 1100'en hun botsneuzen kregen de olielantaarns al wel uit de gratie geraakt.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #34 Gepost op: 22 December 2016, 16:06:48 »
Toch typisch dat de 1100'den met botsneuzen van beide houders voorzien werden. Overigens heb ik eens een foto van een nieuw ICR-rijtuig gezien die voorzien was van Duitse olielantaarns, die overigens in de platte houder past. Volgens mij waren de Nederlandse olielantarens eind jaren '60 al niet meer in gebruik.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: NS serie 1400
« Reactie #35 Gepost op: 22 December 2016, 16:18:35 »
Ik heb jouw andere topic niet geheel doorgelezen. Misschien ken je de link al.

http://s8.photobucket.com/user/steinbock/media/Alsthomvariantenserie1400.jpg.html
Jeroen

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #36 Gepost op: 22 December 2016, 16:22:07 »
Die tekening heb ik zelf gemaakt, dus die kende ik al. :)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1589
Re: NS serie 1400
« Reactie #37 Gepost op: 22 December 2016, 18:43:28 »
Er is zelfs een model in H0    ;D


edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2026
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #38 Gepost op: 02 February 2018, 17:07:58 »
Ik heb nog een mooie verrassinge gevond in het Utrechts Archief van deze loc serie  ;D ;D ;D

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6715
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS serie 1400
« Reactie #39 Gepost op: 02 February 2018, 17:21:47 »
Meen je niet...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS serie 1400
« Reactie #40 Gepost op: 02 February 2018, 17:31:31 »
3475-3476?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: NS serie 1400
« Reactie #41 Gepost op: 02 February 2018, 17:41:07 »
Vertel...

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2026
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #42 Gepost op: 02 February 2018, 18:09:43 »
Ik weet dat Maarten (Overlast) hier zeker blij mee zal zijn voor de bouw van zijn 1400 loc ;D
Daar is het dan  ;D ;D ;D ;D



vond ik vandaag in het utrechts archief tussen tekeningen van de serie 1100


« Laatst bewerkt op: 02 February 2018, 19:19:16 door edwin1974 »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS serie 1400
« Reactie #43 Gepost op: 02 February 2018, 18:28:49 »
De NS 1400 info is van mij afkomstig. Ik heb voor 1 euro op een rommelmarkt hier deze catalogus gekocht waar de 1400 in stond.
Mooi dat er nu iemand zeer tevreden mee is.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2026
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #44 Gepost op: 02 February 2018, 18:41:57 »
Het grappig is Henk dat ik deze tekening in het Utrechts archief vond tussen de tekeningen van de NS 1151 1160 
Ik was zelf verbaasd dat deze er tussen stond ik heb 3 keer gekeken voor ik het zelf geloofde