Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
Vandaag om 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: NS serie 1400  (gelezen 24237 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:NS serie 1400
« Reactie #30 Gepost op: 01 March 2011, 22:08:50 »
@Taigagaai. Dat denk ik ook. 2 houders waren/zijn dus niet noodzakelijk.

Weet ik @dwem. In het Utrecht Archief is ook veel info te vinden, zelfs meer dan bij de NVBS. Heb alleen geen specifieke info over de lantaarnijzers.

@stomer2010: niet helemaal. De BB 9200 is gebouwd door  Schneider-Jeumont/CEM en niet door Alsthom. Ik heb wel 2 kopieën van  ontwerptekeningen van Werkspoor voor de 1400 met BB 9200-draaistellen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #31 Gepost op: 21 December 2016, 12:23:43 »
Pas op Facebook zeer interessante info over de 1400 gevonden: het betreft een brochure van Alsthom uit 1967 met daarin zelfs een maatschets en een vrij gedetailleerd zijaanzicht!





Bijzonder dat dit in 1967 is gepubliceerd aangezien NS eind 1965 Alsthom heeft laten weten af te zien van de bestelling van de serie 1400.


Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

guest7823

  • Gast
Re:NS serie 1400
« Reactie #32 Gepost op: 21 December 2016, 12:55:00 »
Iets wat niet op afbeeldingen en tekeingen van de 1400 te zien zijn, zijn de lantaarnijzers. Ik zit nog te twijfelen welke ik ga gebruiken.
Bij verschillend NS-materieel komen er 2 typen voor:

1. Een vierkante aan een soort houder.
2. Een platte, vierkante, die ook op Duits materieel voorkomt.

In deze foto van Dpc Fo is te zien dat de van botsneuzen voorziene 1100 ze zelfs allebei hadden:


Is er ook een reden waarom men voor een bepaald type koos?

Overgangsperiode ??

De vierkante houder was voor de olielampvariant. Die moest, vanwege de afmetingen van die lampen, wat verder van de lockast afstaan. De platte houder was bruikbaar voor de batterij(knipper)sluitlampen en de modernere sluitborden.

Deze e-loc's werden gebouwd in een periode dat beide nog aanwezig (konden) zijn, dus beide uitvoeringen?? Er waren, zijn sluitborden die in de oude houderspassen, maar echt lekker / stevig zit het niet en ook de knikkerlampen paste volgens mij niet echt lekker in de ouderwetse houder.

Groeten,

Kniesoor

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: NS serie 1400
« Reactie #33 Gepost op: 21 December 2016, 23:30:33 »
De gebruikte olielampen hadden toch gewoon hun "insteek haak" op de achterzijde van de lantaarn, waarbij ze toch niet van de bak af hoefde te staan?
Daarnaast waren toen de 1100'en hun botsneuzen kregen de olielantaarns al wel uit de gratie geraakt.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #34 Gepost op: 22 December 2016, 16:06:48 »
Toch typisch dat de 1100'den met botsneuzen van beide houders voorzien werden. Overigens heb ik eens een foto van een nieuw ICR-rijtuig gezien die voorzien was van Duitse olielantaarns, die overigens in de platte houder past. Volgens mij waren de Nederlandse olielantarens eind jaren '60 al niet meer in gebruik.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: NS serie 1400
« Reactie #35 Gepost op: 22 December 2016, 16:18:35 »
Ik heb jouw andere topic niet geheel doorgelezen. Misschien ken je de link al.

http://s8.photobucket.com/user/steinbock/media/Alsthomvariantenserie1400.jpg.html
Jeroen

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #36 Gepost op: 22 December 2016, 16:22:07 »
Die tekening heb ik zelf gemaakt, dus die kende ik al. :)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: NS serie 1400
« Reactie #37 Gepost op: 22 December 2016, 18:43:28 »
Er is zelfs een model in H0    ;D


edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #38 Gepost op: 02 February 2018, 17:07:58 »
Ik heb nog een mooie verrassinge gevond in het Utrechts Archief van deze loc serie  ;D ;D ;D

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6743
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS serie 1400
« Reactie #39 Gepost op: 02 February 2018, 17:21:47 »
Meen je niet...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7623
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS serie 1400
« Reactie #40 Gepost op: 02 February 2018, 17:31:31 »
3475-3476?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11693
    • Mijn fotoarchief
Re: NS serie 1400
« Reactie #41 Gepost op: 02 February 2018, 17:41:07 »
Vertel...

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #42 Gepost op: 02 February 2018, 18:09:43 »
Ik weet dat Maarten (Overlast) hier zeker blij mee zal zijn voor de bouw van zijn 1400 loc ;D
Daar is het dan  ;D ;D ;D ;D



vond ik vandaag in het utrechts archief tussen tekeningen van de serie 1100


« Laatst bewerkt op: 02 February 2018, 19:19:16 door edwin1974 »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS serie 1400
« Reactie #43 Gepost op: 02 February 2018, 18:28:49 »
De NS 1400 info is van mij afkomstig. Ik heb voor 1 euro op een rommelmarkt hier deze catalogus gekocht waar de 1400 in stond.
Mooi dat er nu iemand zeer tevreden mee is.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #44 Gepost op: 02 February 2018, 18:41:57 »
Het grappig is Henk dat ik deze tekening in het Utrechts archief vond tussen de tekeningen van de NS 1151 1160 
Ik was zelf verbaasd dat deze er tussen stond ik heb 3 keer gekeken voor ik het zelf geloofde