Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 19:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:10:12
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Alewijn
Vandaag
om 19:00:57
ratelende 1300 van Electrotren
door
VAM65
Vandaag
om 18:56:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 18:55:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:49:37
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
André82
Vandaag
om 18:42:18
RhB H0m, Albulisch
door
Benelux795
Vandaag
om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
Vandaag
om 17:47:08
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
prutser
Vandaag
om 17:36:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:31:21
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Eric B
Vandaag
om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
Vandaag
om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
Vandaag
om 15:46:06
Station Weert
door
LNS_047
Vandaag
om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Martijnstein
Vandaag
om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:26:32
Rail away
door
henk
Vandaag
om 09:49:23
Surava in modules
door
Boertje
Vandaag
om 09:28:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30 (gelezen 17749 keer)
Weerd
Offline
Berichten: 1283
CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
«
Gepost op:
07 July 2013, 23:41:10 »
LS Models is uitgekomen (en komt nog uit) met diverse typen slaaprijtuigen van de Compagnie Internationale des Wagons-Lits . . . . .
In het verleden zijn er vanuit Amsterdam een aantal internationale verbindingen ontstaan zoals de Étoile du Nord in 1927 en de Edelweiss in 1928. Dit waren in principe dagtreinen en zij bestonden uit 1e en 2e klasse Pulmannrijtuigen type WSOP met en zonder keuken. Deze rijtuigen zijn in het verleden gemaakt door RMA, Rivarossi en Jouef.
Jouef had ook slaaprijtuigen in de vroegere collectie.
LS Models komt nu uit met de slaaprijtuigen type F, type S en type Y.
Type F is een afkorting van Ferry , deze rijtuigen werden gebouwd vanaf 1936 en waren vooral bedoeld voor de diensten tussen Frankrijk en Engeland.
Type S werd al gebouwd vanaf 1922 en was vooral bedoeld als slaaprijtuig voor de wat meer op luxe ingestelde reiziger.
Type Y ontstond omstreeks 1930 en was een latere uitvoering van type S. Dit rijtuig bevatte 11 comparitenten voor 22 slapende reizigers.
Welke treinen hebben er in Nederland eigenlijk rondgereden met rijtuigen type S en/of type Y? Of waren bij ons voor de slaaprijtuigen alleen maar koerswagens gesteld?
Hierbij een plaatje van een van de LS Models uitvoeringen.
Het gaat mij om periode II oftewel 1920 tot 1945.
Gerard
«
Laatst bewerkt op: 08 July 2013, 22:28:41 door Weerd
»
Gelogd
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland
«
Reactie #1 Gepost op:
08 July 2013, 00:00:17 »
Gerard, de set die je hier laat zien, bevat rijtuigen in de livrei van 1956, tijdperk III dus.
LS Models levert wel een set met modellen voor tijdperk II, maar dat zijn F-wagens, de kortere veerbootwagens. Dat is artikelnummer 49121.
Van het type S en Y heeft deze fabrikant wel modellen voor tijdperk IV geproduceerd, in de livrei van 1968. Die zouden nog voor tp III gebruikt kunnen worden, zij het dat ze een computernummer hebben.
Voor S- en Y-rijtuigen voor tijdperk II moet je waarschijnlijk uitwijken naar Rivarossi.
Groet,
Ruud
«
Laatst bewerkt op: 08 July 2013, 00:02:27 door Ruud K
»
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Huup
Online
Berichten: 9149
May your coffee kick in before reality does.
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland
«
Reactie #2 Gepost op:
08 July 2013, 09:41:15 »
Begrijp ik het goed dat deze rijtuigeen an sich allen ook in Nederland reden?
Gelogd
Duin aanZee II
Falkenberg
Offline
Berichten: 4083
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland
«
Reactie #3 Gepost op:
08 July 2013, 09:46:18 »
Ja hoor, dit waren de standaard slaaprijtuigen t/m de jaren 50/60 van de CIWL.
dirkjan
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1283
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland
«
Reactie #4 Gepost op:
08 July 2013, 13:13:18 »
@ Ruud,
Dit was het enigste plaatje van LS Models die ik kon vinden.
De typen S1 en S2 (artikelnummers 49131 en 49133) moeten nog uitkomen, en dat betreft dan periode II uitvoering, jaren '20 tot '40.
Type Y komt volgens mij ook, WL Yb Ganz en WL YTb Ganz (artikelnummers 49156 en 49157 voor periode II).
Gerard
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4083
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland
«
Reactie #5 Gepost op:
08 July 2013, 14:05:22 »
De 49133 is in kleurstelling vanaf 1935 geschikt, de Yb is ook een mooie, die zit in mn Holland Italië van 1955.
dirkjan
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1283
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland
«
Reactie #6 Gepost op:
08 July 2013, 14:18:27 »
In 1931 startte er een (slaap)trein van Amsterdam naar Napels, de
Riviera-Napoli Express
Wie weet meer over deze nachttrein?
Gerard
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1283
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
«
Reactie #7 Gepost op:
08 July 2013, 22:26:00 »
Ik heb wat meer gegevens gevonden over slaaprijtuigen op de site van
trains-worldexpresses.com
.
In de jaren '30 dat Nederlanders naar Indië afreisden werd de reis per boot afgelegd.
De Stoomvaart Maatschappij Nederland (SMN) en de Rotterdamsche Lloyd waren de rederijen die ieder een eigen boottrein aan hun reizen naar Nederlands Indië hadden gekoppeld, dit werd gedaan om de reis ‘indien gewenst’ aanzienlijk te kunnen verkorten. Zo'n bootovertocht duurde een maand.
Veel Nederlanders reisden echter eerst per trein naar Marseille of Genua om daar pas aan boord te stappen, dat scheelde weer tien dagen vaartijd.
De boottrein naar Genua heette de 'Nederlandse LLoyd Express', afgekort 'Nederland Express'. En die naar Marseille de 'Rotterdamsche LLoyd Express', afgekort 'Lloyd Rapide'.
De Nederland Express rijdt via Keulen, Basel en Milaan naar Genua. Deze treinen warwen voorzien van slaaprijtuigen eerste, tweede en derde klasse en waren allemaal festeld door de CIWL.
Dit in tegenstelling tot bijna alle andere treinen naar en door Duitsland, waarbij Mitropa zo'n beetje de alleenheerschappij had.
Een bijkomend voordeel was dat bij de grensovergangen niet hoefde te worden gestopt voor een douane-onderzoek. In- en uitklaring van bagage was al door de scheepsmaatschappijen verzorgd.
Deze boottreinen waren enorm luxe ingericht, gelijk aan de luxe die men op de mailboten aantrof, ook waren de diners die werden geserveerd in de wagonrestaurants van prima kwaliteit.
De stoomvaartmij. Nederland had als eerste in 1926 een boottrein rijden, de Nederland-Express genaamd, die toen van Amsterdam via Den Haag en Utrecht over Keulen via Bazel en Milaan naar Genua en omgekeerd reed.
Ruim 10 maanden later volgde De Lloyd met de Lloyd- Rapide. Deze trein reed van Den Haag over Rotterdam, Antwerpen en Brussel via Parijs naar Marseille.
Deze boottreinen hadden hun hoogtijdagen van 1926 tot 1940, mede door de oorlog nam deze dienst na 1940 snel af.
Nederlandse LLoyd Express The Hague-Paris-Turin-Genoa 1936
Genua - Milaan - Basel - Keulen - Utrecht - Den Haag
Rotterdamsche LLoyd Express Rotterdam-Marseille 1936
Marseille - Parijs - Brussel - Antwerpen - Rotterdam en Den Haag
Hieronder een foto (klikbaar) van de Nederlandse LLoyd Express bij Oosterbeek omstreeks 1934.
Er staat bij vermeld dat de trein bestaat uit een NS 3600 loc, zeven slaapwagens van de CIWL, een rode restauratiewagen van Mitropa, 3 NS rijtuigen (ovaalramers) en een (blauwe) DIV.
Nadere beschouwing leert ons dat het eerste slaaprijtuig een WL type Y is, de anderen type S1 en S2.
(Bouwjaren typen S1 en S2: 1922-1929. Bouwjaar type Y : 1930-1932.)
In model :
loc - WL - WL - WL - WL - WL - WL - WL - R - ABd
8
- ABd
8
- Cd
10
- DIV
Als Slaaprijtuigen kunnen we in deze jaren uitgaan van LS Models nummers 49131 voor type S2, 49133 voor type S1 en 49156 voor type Y.
De R is van Roco (WR4ü-28)
45686
64465, de ovaalramers van Artitec en de DIV is ook van CIWL (LS Models 49230 of Rivarossi).
Deze treinen werden niet door de NS gesteld, de bootmaatschappij regelde zelf de contracten hiervoor bij de desbetreffende spoorwegondernemingen. Daarom kon ik hierover niets vinden in de spoorboekjes.
In model wordt dit een super lange trein, ik zou hem beperken tot drie of vier slaaprijtuigen , een R, een of twee ovaalramers en een bagagebak. Dan nog is het lang genoeg.
Tractie: 2100, 3600, 3700, 3900, alleen in de Haagse regio werd ook wel een 1700 gebruikt (vanwege lichte bovenbouw).
Gerard
«
Laatst bewerkt op: 09 July 2013, 20:47:50 door Weerd. Reden: Artikelnummer Roco aangepast.
»
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4083
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
«
Reactie #8 Gepost op:
09 July 2013, 17:43:18 »
Als de trein door de CIWL is georganiseerd, zou ik als R een CIWL verwachten. Op de foto's in OdR 4-2008 zie je ook een CIWL WR en geen Mitropa.
dirkjan
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1283
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
«
Reactie #9 Gepost op:
09 July 2013, 19:04:39 »
Jazeker, Dirkjan, er werden ook wel CIWL resto’s gesteld. Maar het bestand in NL was te gering om alle Lloyd- en D-treinen van teak- of blauwe WR’s te voorzien, vandaar. Volgens de website trains-worldexpresses werd daarom hier een rood Mitropa rijtuig ingezet.
Gerard
«
Laatst bewerkt op: 09 July 2013, 22:17:15 door guest7823. Reden: Citaat verwijderd, wegens directe onderposting
»
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4083
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
«
Reactie #10 Gepost op:
09 July 2013, 19:33:01 »
In de Op de Rails 4-2008 wordt aangegeven dat voor Amsterdam - Basel en Darmstadt - Amsterdam (leeg Basel - Darmstadt) 1 WR uit de NL-pool werd gebruikt. Voor het gedeelte Berlijn - voorbij Basel werd inderdaad een Mitropa gebruikt. Dat klopt aardig met de toen geldende regels (niet-DRG = CIWL, anders Mitropa)
dirkjan
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11768
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
«
Reactie #11 Gepost op:
09 July 2013, 19:39:33 »
Vanaf 1:04 tot 2:11 de trein naar Genua eventjes in kleur (met rode Mitropa), opname uit 1938:
https://www.youtube.com/watch?v=Ya4Ix8KPgps&list=FLGqaPjqwIVRhq2B75PN5Afw&index=34
Eelco
«
Laatst bewerkt op: 09 July 2013, 19:41:29 door NS8714
»
Gelogd
Huup
Online
Berichten: 9149
May your coffee kick in before reality does.
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
«
Reactie #12 Gepost op:
09 July 2013, 20:21:11 »
Wat een geweldig document! Wat zijn die groene 2e klassers?
Gelogd
Duin aanZee II
Weerd
Offline
Berichten: 1283
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
«
Reactie #13 Gepost op:
09 July 2013, 20:25:34 »
Bedoel je bij die Lloyd treinen? Ovaalramers van Artitec.
Gerard
«
Laatst bewerkt op: 09 July 2013, 22:17:38 door guest7823. Reden: Citaat verwijderd, wegens directe onderposting
»
Gelogd
Huup
Online
Berichten: 9149
May your coffee kick in before reality does.
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
«
Reactie #14 Gepost op:
09 July 2013, 20:46:12 »
In het filmpje. Daar zie ik geen ovalen ramen en zeven ipv acht coupéramen.
Gelogd
Duin aanZee II
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30