Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 20:27:45
Duits transport, waar in NL? door Oosterspoor
Vandaag om 20:27:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven  (gelezen 24184 keer)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #90 Gepost op: 22 July 2013, 09:59:36 »
Hallo Auke,

Dat dacht ik ook. Maar het licht is gewoon hopeloos. Eind van de dag maar eens naar buiten slepen. Maar dit is ongeveer wat ik voor ogen had. De 5500 komt bij een waterkraan te staan. Die kraan moet ik nog iets aanpassen, zodat de trechter ook daadwerkelijk in de waterbak hangt.
Ik heb een kant en klaar model, maar er zijn er ook nog 2 onderweg. Net als de inspectieput en het rek voor gereedschappen. Die spullen komen op de nu nog lege bak te staan.
   
Groeten

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #91 Gepost op: 22 July 2013, 11:13:23 »
Mijn grote dilemma bij dit soort werken is altijd ........... hou je commentaar voor je Bender  :-X

Juist door de vergaande detailering vallen de detailfouten op. Veelal (stoom(ketel))technisch van aard en die hebben sec gezien niets met de totale indruk te maken. Ik zit met open mond van bewondering te kijken en ga even verzinnen of en hoe ik aanvullende commentaar ga geven (tenslotte ben ik er met Karst ook ongeschonden van af gekomen 8) )

Laat je echter vooral niet door mij weerhouden en ga zo door met deze kunststukjes  (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #92 Gepost op: 22 July 2013, 11:27:07 »

Uit "Stoomlocomotieven NS serie 3900" door Paul Henken van Uquilair

Het gaat me met name om de stoomdom en de (matig zichtbare) bovenkant van de rookkast.
Indien je de sierbeplating van de dom weg haalt is dit wat je overhoudt, dus niet die rand op de ketelbeplating die je nu laat zien (om maar te zwijgen over dat luikje dat je nu boven op de ketel hebt zitten)

De weggehaalde schoorsteen levert gewoon een "vlak gat" op in de rookkast

Ja ik weet het, minispelden op spring eb  :-[, maar als je zo gedetailleerd wilt werken  ............ DEUVM

PS Op zich een van de betere plaatjes van een reservekoppeling  ;D

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #93 Gepost op: 22 July 2013, 11:27:20 »
Hallo Paul,

Alle commentaar is welkom. Het is een voorlopige setting. Uitproberen hoe iets werkt is belangrijk voor mij. Ben nog lang niet tevreden over de kleuren van de loc. Ook het verwoeste deel moet nog onder de loep.
Dus...

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #94 Gepost op: 22 July 2013, 11:29:56 »
Bedankt. (y)
Hier kunnen we wat mee.


guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #95 Gepost op: 22 July 2013, 11:34:12 »
Even als uitleg: onder de stoomdom zit de kattekop / regulateur. Dit is een onderdeel van grofweg voetbal formaat. Die moet er dus uit kunnen (voor onderhoud). Verder is in principe de stoomdom de enige opening in de ketel via welke je voor onderhoud in de ketel kan komen (mits niet te dik :-\). Misschien dat dit een beter beeld geeft over het hoe en wat van dat ding.

De stoomdom is dus veelal een in bolhoed vorm geperste dikke plaat met een dikke flens waarin (veel) boutgaten zitten. Bij bouten moet je ergens in de orde van M30 denken.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #96 Gepost op: 22 July 2013, 13:41:36 »
En ja, dan ben ik er ook weer ::) ;Dhet lijkt wel Bassie en Adriaan ;D ;D

Deze foto is genomen met de camera ter hoogte van de bovenste flens van een stoomdom.

De steun links is waar de regulateur(de klep) aan vast zit. De gevorkte stang verbindt de regulateurklep met de regulateur in de cabine. Onder de pijpen zie je de vlambuizen waar de oververhitter elementen in zitten. De pijpen aan de bovenkant van de foto gaan volgens mij naar de spinnekop.

Hier een foto van dezelfde loc, een half jaartje eerder tijdens de ketelkeuring.

Hier de stoomdom zonder z'n deksel. Het is van een andere vorm dan de 3900 ketel, maar het idee is hetzelfde. Op deze loc is een zilverkleurige hittebestendige verf gebruikt, maar zo te zien zijn de NS ketels in ieder geval in zwart geleverd. Ook mooi voor Ivo als hij meeleest, de kleur van een bronzen veiligheid zonder dat de poetsgekke Nederlanders de dingen onder handen hebben genomen ;) :-*

De schoorsteen vam deze loc ligt nu ook buiten, als ik het niet vergeet kan ik dit weekend wel een paar fotos nemen van het gat waar de schoorsteen hoort te zitten.

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 22 July 2013, 14:15:24 door guest7823. Reden: Ticfoud gecorrigeerd »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #97 Gepost op: 22 July 2013, 14:14:33 »
het lijkt wel Bassie en Adriaan
Rick

Ach, naar dat programma hebben ook velen gekeken.

Groeten, Adriaan  ;)

PS het sierdeksel zie je ook mooi tegen het machinistenhuis aan staan. Daar kan je mooi aan zien dat de rand van de "hoed" aan de sierdom zit en niet aan de ketelbeplating. Iets vergelijkbaars geldt voor de schoorsteen. De rookkast is domweg een ronde buis, de aansluitflens zit veelal aan de schoorsteen. Bij de buren van mijn logeeradres bij de SHM staat nog een (losse) schoorsteen in de tuin. Zal ik zsm even foto van maken.

Verder zie je dat hier het domdeksel een vlakke plaat is. dat is een wat oudere, min of meer ongewenste, constructie. Punt is dat onder druk een vlakke plaat de neiging heeft om bol te gaan staan. Dit kan je opvangen door de plaat "dom" dik te maken *. Een intelligentere oplossing is dus een bol domdeksel met een flensaansluiting, zoals dus op de ketel van de 3900 te zien is

* ooit het vlakke deksel van de SHM 16 in m'n kruis gehad. Keuze was of daar of 3 meter lager op de stenen vloer. Gegeven de kosten van het herstellen van een dergelijk deksel toch maar een (geslaagde) opvangpoging gedaan en ALLES doet het jaren later nog steeds. Echter ...... valt wel in de categorie: "Don't try this at home"  :o
« Laatst bewerkt op: 22 July 2013, 14:24:42 door guest7823 »

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #98 Gepost op: 23 July 2013, 14:41:13 »
Tussen de bedrijven door de 5500 op zijn assen gezet en lopend gemaakt.
Alleen de remmen moeten nu nog gemaakt, evenals de zandleidingen naar de drijfwielen.
Zaakje kan daarna weer uit elkaar voor het spuitwerk aan het chassis en de de onderzijde van de loc.









Zoals gezegd in een eerder bericht, heel erg gaaf om te doen. Ik kan nog alle kanten op met deze loc. De weathering is eigenlijk nog niet gebeurd. Op het diorama staat ze straks bij de waterkraan. Ga ik nu ook doen. :D

Groeten,

Robert Jan

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4698
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #99 Gepost op: 23 July 2013, 14:47:30 »
Robert Jan, persoonlijk zou ik niet teveel verweren / vervuilen op de camouflage zelf enkel misschien een beetje "mist" leggen , rest kan je doen zoals je zelf wil. Maar zoals geschreven dit is echt "persoonlijk" dan. :)

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #100 Gepost op: 23 July 2013, 15:19:07 »
Even voor het contrast met een andere 5500 op het diorama gezet.









Ben er wel blij mee.

Robert Jan

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #101 Gepost op: 30 July 2013, 12:38:20 »
Mooie fotos.

Hier ter info nog een paar plaatjes uit het grootbedrijf ter verbetering van de 6300.

Rookkast model cabriolet

Stoomdom zonder deksel

Uitgeklede rookkast

En de schoorsteen in z'n geheel.

Dit is dan wel een Nieuw Zeelandse loc, bouwjaar 1910 met een ketel uit de jaren '50, maar het idee is hetzelfde.

mvg,
Rick

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #102 Gepost op: 30 July 2013, 12:57:30 »
Kwam ook nog twee plaatjes tegen,


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #103 Gepost op: 03 August 2013, 12:49:07 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor de foto's en aanvullende informatie.
Na een weekje modelbouwvakantie weer volop aan de slag dit weekend.
Tijdens het schilderwerk aan de boerderij van van mijn broer en vrouw goed kunnen nadenken over hoe het verder moet.
Een en ander komt wel weer voorbij in een update dit weekend.

Groeten,

Robert Jan

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #104 Gepost op: 03 August 2013, 13:04:34 »
@speedy

ik hoop niet dat je daar zo'n camouflage schema heb moeten schilderen,
hoewel hoef je niet tussen de lijntjes te blijven en is afplaktape makkelijker te plakken, in grote lijnen.

maar nu weer bouwe ....,
ANDREUS