Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Sikko
Vandaag om 23:05:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:58:14
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 22:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
Vandaag om 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
Vandaag om 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
Vandaag om 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
Vandaag om 21:49:59
19 Toen door defender
Vandaag om 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12

Auteur Topic: NS 2412 weer blauw!  (gelezen 16961 keer)

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #60 Gepost op: 24 July 2013, 13:41:43 »
@sicco;
Er is soms meer aan kleuren te achterhalen dan je soms van te voren denkt hoor :)
Vast, maar neem nou al de foto's (uit het digitale tijdperk anno 2013) van de 2412 in dit topic, waar ik het verschil in kleur al enorm vind (van babyblauw naar groen/turkoois-achtig in de laatste link) voor foto's van dezelfde loc.  ;D

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #61 Gepost op: 24 July 2013, 20:15:15 »
Dag,

Nog even over de kleur, de kleur van de NVBS met het afscheid was sowieso niet het goede.

Ik heb via contacten de originele kleurstalen achterhaald en ben daarmee op pad gegaan. Ik heb even nageteld, ik ben in totaal bij 12 verfwinkels en verfgroothandels geweest voor de kleurbepalingen. Hier kwamen verschillende codes uit waarna ik de knoop heb doorgehakt op 2 gelijkwaardige kleurcodes. Dit is vervolgens naar de verfleverancier gegaan van de VSM die kon er 1 van mengen en ziedaar het blauw.

De grijskleur heb ik voor het gemak een rall code gekozen, rall 7000, dit lag gelijk aan de kleurstaal.

Nog even over bestekken en de werkelijkheid. In bestekken word altijd aangegeven vaak maanden of soms jaren van te voren hoe een lok eruit komt te zien met wat welke kleur krijgt. Dit strookt vaak dan weer niet met de werkelijkheid bij aflevering. Zo ook bij de handgrepen als je de afleveringsfoto's bekijkt van de 2400 in het Utrechts archief dan waren deze blauw gelijk aan de huif en niet wit.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164406

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164405

De buffers zijn naar onze mening ook wit. Als je ze namelijk blank zou laten krijg je al na 1 dag vliegroest en leek ons niet logisch. Ook op foto's lijkt het wit geschilderd te zijn en de bufferhulzen dan weer grijs.

Nog een belangrijk detail, de locomotief is in een zijdeglans geschilderd, zou je de kleur opzetten in hoogglans, dan zou de lok wederom anders ogen.

Okke

Jamie

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 24 July 2013, 20:27:54 »
@okke,ik heb ondertussen heel wat fotomateriaal bekeken en vergeleken.
Over de huifhandgrepen is dat voor mij duidelijk te zien dat er geen enkele kleurafwijkoping is
Tussen de huif en de handgrepen,dus inderdaad blauw geweest moest zijn.

Wel heb ik een ander puntje gevonden en dat zijn de rechtopstaande handgrepen op de hoeken van de lok.
Bij de vsm 2412 versie zijn deze ook mooi wit gemaakt,maar naar mijn mening hoort dat het zelfde kleur grijs te hebben als het onderstelframe.
Vergelijk u eigen linkje maar eens uit het utrechts archief.
Vergelijk daar de witte buffers eens met de rechtopstaande handgrepen op de hoeken van de lok.
Daar ziet u duidelijk een kleurafwijking.
De kleurafwijking is er niet met het onderstelframe,conclussie handgrepen horen dus ook grijs RAL7000 te zijn.
Vergelijk de handgrepen op de hoeken van de lok ook eens in het ns2400en boek van martin van oostrom op blz 51,60,61,69,en70.
Verders een schitterende lok (y)
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 24 July 2013, 20:35:01 door Jamie »

Thom

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 24 July 2013, 20:44:25 »
Vast, maar neem nou al de foto's (uit het digitale tijdperk anno 2013) van de 2412 in dit topic, waar ik het verschil in kleur al enorm vind (van babyblauw naar groen/turkoois-achtig in de laatste link) voor foto's van dezelfde loc.  ;D
Ik heb ook niet gezegd dat je het moet vergelijken van foto's... ;)

Maar wat je zegt klopt, foto's zijn wel het laatste bewijs wat daadwerkelijk uitsluitsel kan geven in een kleurtoon.

Jamie

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 24 July 2013, 20:54:15 »
@thom,hier nog even iets leuks.
deze bovenste foto is door mijzelf genomen,daaronder heb ik gewoon even de effecten losgelaten van zwart/wit en antiek.
zie hieronder het orgineel.

antiek. (Roco variant???)

zwart/wit.

kleur?,tja zeg het maar?
Wel kun je de kleuren onderling bepalen dat er verschillen zitten.
zo blijf ik van mening dat de witte handgrepen op de hoeken van de lok hetzelfde kleur horen te hebben als het onderstelframe.
De handgrepen op de huifen waar de motor achter zit,zijn het zelfde van kleur als de huifdeuren!
kijk maar bij de orginele zwart/wit foto's daar zit geen kleurverschil in.

mvg jamie diks

« Laatst bewerkt op: 24 July 2013, 21:38:57 door Jamie. Reden: aanpassing tekst »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #65 Gepost op: 24 July 2013, 20:56:58 »
Die middelste foto is erg mooi, doet qua kleur idd denken aan een originele kleurenopname. Die onderste is minder. Die is gewoon puur omgezet naar zw/w en toont daardoor niet als een originele zw/w opname.

Eelco

Jamie

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 24 July 2013, 21:12:02 »
@ns8714 inderdaad de middelste gaat mijn voorkeur in fotokeuze ook naar uit.
ik heb hieronder een tweetal plaatjes uit het rode boek ns 2400en van martin van oostrom te vergelijk in zwart/wit .
kijk en vergelijk,zowiso zijn de loks verschillend ivm de stuurstroomkabel voor multipleschakeling die bij de 2402 eerst uit het front kwam,en later verhuisde
naar linksonder bij de bufferbalk.
let ook eens op de handgrepen die hier opgeschroefd zitten en niet aangelast!

De 2402 met opgeschroefde handgrepen en luikje voor multipleschakeling. (foto uit rode boek ns2400en martin van oostrom)

De 2415 met aangelaste handrailing en linksonder de multiple contactdoos.  (foto uit rode boek ns2400en martin van oostrom)

En hier voor kleurvergelijk dan de VSM 2412

Ik vraag me af na het bekijken van deze foto's.
1)Het frontseinglas van de 2412 heeft een geribbelde struktuur en de bovenste twee plaatjes niet.
2)Het frontseinhuis om het glas heen is wit gemaakt,maar was dat ook zo? (was het niet blauw?)
3)De koppeling kan ook veranderd worden zo te zien bij aflevering hadden ze een grote bol aan de koppelingslinger zitten.
4)de rangeerdershandgrepen onder de buffers zitten op verschillende hoogte bij alle 3 de foto's
5)verders lijkt het cabinedeur handgreepje bij de 2412 ook fijner of dunner te zijn dan bij de bovenste twee foto's
@prutser wat denk je van de kleur van de handrailing op de fronten van de lok blauw toch??
Ben erg benieuwd naar je foto's.

Mvg jamie diks

« Laatst bewerkt op: 24 July 2013, 21:35:58 door Jamie. Reden: aanpassing tekst »

Thom

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 24 July 2013, 21:23:39 »
Bij de frontfoto hierboven genomen op Damlust, krijg ik toch sterk de indruk dat de bufferschijven gewoon blank staal waren gezien de glans en bolling die weerkaatst wordt op de foto.
Op de foto van de 2412 zie je ook duidelijk dat de witte schijven de bolling niet meer weerspiegelen.

Opzich is het ook niet bijzonder, de blokkendozen hadden bv ook blanke schijven zie bv de blokkendoos van het NSM maar.

Kan wel zijn dat de buffers, die natuurlijk allang een aantal keer vervangen zijn op de lok, toen van ander materiaal waren, of omhuld waren met een niet roestende laag.

Die laag kan er met alle jaren afgesleten zijn, of men heeft simpelweg een goedkopere oplossing gekozen of men is de schijven gaan schilderen.
« Laatst bewerkt op: 24 July 2013, 21:25:17 door Thom »

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #68 Gepost op: 24 July 2013, 21:34:19 »

1)Het frontseinglas van de 2412 heeft een geribbelde struktuur en de bovenste twee plaatjes niet.

Als je goed kijkt ontbreken de ringen met het buitenglas nog van de 2412, wat je nu ziet zijn de reflectoren die dus normaal achter glas zitten. Dit is origineel, zit ook in het overige stroomlijn materieel. Zodra de lampringen met glas ervoor zitten valt dit veel minder op.

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #69 Gepost op: 24 July 2013, 21:37:04 »

3)De koppeling kan ook veranderd worden zo te zien bij aflevering hadden ze een grote bol aan de koppelingslinger zitten.

Dat is nog de Frans/Belgische koppeling. Kijk maar eens als je bij de ZLSM bent bijvoorbeeld bij een K1A, deze hebben ook zo'n slinger als het ware aan hun koppeling hangen.

Jamie

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 24 July 2013, 21:45:08 »
@okke die koppelingen moeten dus nog wel aan te komen zijn lijkt me?
enig idee waarom ze die veranderd/vervangen hebben?
mvg jamie

Thom

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 24 July 2013, 21:57:40 »
Die zullen met de tijd wel een keer versleten geweest zijn of eens gebroken en vervangen door de gangbare NL'se koppelingen.

Overigens @ Okke,
Wat we hier ook allemaal bazelen, voorop staat dat jullie prachtig werk geleverd hebben hoor!  ;)

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #72 Gepost op: 24 July 2013, 21:58:23 »
@okke die koppelingen moeten dus nog wel aan te komen zijn lijkt me?
enig idee waarom ze die veranderd/vervangen hebben?
mvg jamie

Ja kan, maar lijkt me nergens voor nodig.

Geen hond die dat ziet en ik denk dat je bij dingen zoals stoot en trekwerk vooral praktisch moet blijven. De intentie blijft op lange termijn de lok ooit wanneer er tijd is, geld is, mankracht is, werkplaats capaciteit is, te herstellen. Dan zullen dat soort elementen vooral praktisch benaderd worden.

Jamie

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 24 July 2013, 22:04:07 »
Die zullen met de tijd wel een keer versleten geweest zijn of eens gebroken en vervangen door de gangbare NL'se koppelingen.

Overigens @ Okke,
Wat we hier ook allemaal bazelen, voorop staat dat jullie prachtig werk geleverd hebben hoor!  ;)

Oh jazeker,maar ook dat had ik al meerdere keren gezegd ;D
zeker keurig werk,en ook het wervingsproces is uniek!
nogmaals complimenten daarvoor (y)
Mvg jamie diks

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #74 Gepost op: 24 July 2013, 22:07:05 »

Ik niet persoonlijk, ik heb enkel vooronderzoek gedaan. Voor de uitvoering van dit alles moet je in Beekbergen zijn. Een donatie aan de VSM is altijd leuk als bedankje (y)

De verf moet immers ook bekostigd worden!
« Laatst bewerkt op: 24 July 2013, 22:19:55 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Gebruik de REAGEER knop i.p.v. CITAAT »