Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: NS 2412 weer blauw!  (gelezen 16977 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #45 Gepost op: 14 July 2013, 10:21:02 »
Het koelergedeelte was bij aflevering voorzien van twee afneembare platen aan elke zijde, afhankelijk van de weersomstandigheden te plaatsen. Eén plaat was meestal gebruikelijk in later jaren. In deze uitvoering zou twee platen wel typisch zijn.

Vraagje sicco ik heb het over het grote koelrooster,niet over de koelerplaten die ertegenaan gezet kunnen worden.
En ik heb het over de frontplaten,daar bedoel ik de nummerplaten op de neus mee.

Verders snap ik u laatste zien niet helemaal dat het typisch zou zijn in deze blauwe uitvoering
2 koelerplaten per kant te hebben,terwijl u zelf in de eerste zin zegt dat ze zo wel zijn afgeleverd.
Het maakt niet uit of er 0,1 of 2 platen op zitten want dat heeft alle zo gereden weersafhankelijk.
Bewijs daarvan is te vinden op blz 70 en 73 van het boek diesel-elektrische locomotieven ns-serie 2400 van martin van oostrom.
Daar heeft de blauwe 2403 namelijk 2 koelerplaten per kant.
Daar heeft de blauwe 2402 namelijk 1 plaat per kant
Daar heeft de blauwe 2421 namelijk 0 platen per kant.

Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 14 July 2013, 10:23:20 door Jamie. Reden: Aanpassing tekst »

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #46 Gepost op: 14 July 2013, 12:33:34 »
Sicco bedoelt dat het hebben van twee afdekplaten karakteristiek is voor de beginperiode van de (dus nog blauwe) 2400'en. Later was het een of geen afdekplaat.
Grtz!
Tedo

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #47 Gepost op: 22 July 2013, 17:42:32 »
Geen probleem tedo,maar zoals je in het boek zelf ook kunt zien,kon het dus allemaal in de beginperiode. :)
Ik ben afgelopen week een bezoekje wezen brengen aan de vsm,en dus ook aan de blauwe 2412.
Lok ziet er weer netjes uit,complimenten aan degene die hem weer mooi geconserveerd hebben.
Het rooster zit er weer netjes op en er is 1 koelerplaat per zijde aangebracht.
Wat dus conform werkelijkheid ook zo gereden heeft in de beginperiode.
Nogmaals ik kan niet wachten hem weer rijdend te zien,al begreep ik van vsm personeel dat
Financieel gezien de prio nu bij het stoomlokkenpark ligt.
Er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden.
bijgaand nog twee plaatjes van afgelopen week

en vanaf de loodszijde.



Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 22 July 2013, 18:08:04 door Jamie. Reden: foto bijgeplaatst »

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #48 Gepost op: 22 July 2013, 17:45:06 »
Ja, maar bij de VSM zit er verschil in wat de een zegt, en de ander doet (en andersom).
Zo zou de 2412 ook nog niet blauw worden omdat dat geen prioriteit had.  ;)
Grtz!
Tedo

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #49 Gepost op: 22 July 2013, 18:05:47 »
@tedo tja dat had ik ook gelezen op dit forum.
achja we laten ons verassen ;)
ik heb trouwens 2 plaatjes erbijgevoegd op bovenstaande mailtje
de beide neus frontplaten zouden ook nog binnenkort erop komen trouwens (y)
mvg jamie
« Laatst bewerkt op: 22 July 2013, 18:10:02 door Jamie. Reden: aanpassing tekst »

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #50 Gepost op: 22 July 2013, 22:21:23 »
Mooie foto's!  (y) Nu idd nog de frontnummerplaten en de fabrieksplaten opzij.
De buffers zijn ook wit. In mijn beleving waren die zilverkleurig bij aflevering. Iemand die het weet?
Grtz!
Tedo

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #51 Gepost op: 22 July 2013, 22:34:48 »
Daar moet eerst nog wat buffer-vet op.... Of ze dan wit of grijs waren....

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #52 Gepost op: 23 July 2013, 07:17:58 »
@tedo de buffers schijnen in zowel wit als zilverkleur in deze uitvoering geweest te zijn.
dat kreeg ik als antwoord,toen ik daar naar vroeg.
persoonlijk had ik blank mooier gevonden,hopelijk veranderd dat maagdelijke nog met flink wat buffervet?
hier nog een plaatje met op de achtergrond de 2459 waarvan ik hoorde dat die generatorproblemen zou hebben.


mvg jamie

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #53 Gepost op: 23 July 2013, 21:24:27 »
Mooi hoor.
Maar maakt het wat uit of  de buffers wit of zilver waren, volgens het 2200 2400 boek en de foto,'s  is dit toch een fanntasiekleurstelling.
Bij aflevering waren bv alle handgrepen grijs, dus ook op de huif. Later werden ze allemaal wit.
Zie ook de Bisschop die had alle handgrepen bv geel, ook op de huif.

Stephan.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #54 Gepost op: 23 July 2013, 23:23:39 »
@prutser daar ben ik benieuwd naar,heeft u paginanummers voor me uit het boek.
Want dat zou betekenen dat de blauwe 2400en van Roco/Philotrain/Dkm,enz afgezien van de discussie over de blauwe kleuren,ook kwa kleuren van de handgrepen niet kloppen!
Ik ben benieuwd naar u bevindingen in het boek.
Mvg jamie diks

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3567
    • Flickr
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #55 Gepost op: 24 July 2013, 08:55:59 »
Vraagje sicco ik heb het over het grote koelrooster,niet over de koelerplaten die ertegenaan gezet kunnen worden.
En ik heb het over de frontplaten,daar bedoel ik de nummerplaten op de neus mee.

Verders snap ik u laatste zien niet helemaal dat het typisch zou zijn in deze blauwe uitvoering
2 koelerplaten per kant te hebben,terwijl u zelf in de eerste zin zegt dat ze zo wel zijn afgeleverd.
Het maakt niet uit of er 0,1 of 2 platen op zitten want dat heeft alle zo gereden weersafhankelijk.
Bewijs daarvan is te vinden op blz 70 en 73 van het boek diesel-elektrische locomotieven ns-serie 2400 van martin van oostrom.
Daar heeft de blauwe 2403 namelijk 2 koelerplaten per kant.
Daar heeft de blauwe 2402 namelijk 1 plaat per kant
Daar heeft de blauwe 2421 namelijk 0 platen per kant.

Mvg jamie diks

Sorry dat ik niet eerder reageerde, maar schijnbaar zijn ergens de laatste periode alle topics die ik volgde 'ontvolgd'. Ik vond het al zo gek dat ik amper meer 'nieuwe reactie in...' mails binnenkreeg

Natuurlijk zie je foto's van 0, 1 of 2 platen, zoals ik al aangaf waren die platen bedoeld om meer of minder lucht door te laten en konden dus afgenomen en aangebracht worden naar behoefte. Verder; wat Tedo zegt  ;D

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3567
    • Flickr
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #56 Gepost op: 24 July 2013, 09:01:40 »
Mooi hoor.
Maar maakt het wat uit of  de buffers wit of zilver waren, volgens het 2200 2400 boek en de foto,'s  is dit toch een fanntasiekleurstelling.
Bij aflevering waren bv alle handgrepen grijs, dus ook op de huif. Later werden ze allemaal wit.

Ze waren inderdaad niet wit, maar de conclusie dat dit een fantasiekleurstelling is daardoor vind ik veel te ver gaan.
Sowieso naar mijn mening geldt altijd als het om discussies gaat over kleurstellingen van 60 jaar geleden (zeker die maar zo kort hebben bestaan), de 'waarheid' als die er al is kan toch nooit achterhaald worden en in mijn ogen is het zinloos het te proberen  ;)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #57 Gepost op: 24 July 2013, 09:40:54 »
Als ik het boek bij de hand heb zet ik hier wel een citaat neer, misschien zit ik er wel falikant naast.
Verder is het niet zo spannend en blauwe grepen op de huif zien er beter uit dan wit of grijs.

Stephan.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #58 Gepost op: 24 July 2013, 13:01:14 »
@sicco;
Er is soms meer aan kleuren te achterhalen dan je soms van te voren denkt hoor :)


En die witte buffers, is het geen grondverf dat het helemaal nog niet af is ?

Edit;
Nogeens gekeken, ik zie dat de bufferhulzen wel grijs zijn en dat zou betekenen dat alleen de bufferschijven wit zijn. Straks een klodder buffervet erop en dan blijft er alleen een dunne witte ring over, en volgens mij zag je dat wel vaker.
« Laatst bewerkt op: 24 July 2013, 13:04:58 door Thom »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • Richie's homepage
Re: NS 2412 weer blauw!
« Reactie #59 Gepost op: 24 July 2013, 13:36:28 »
Ik heb al een foto gezien op flickr waar er al zwarte punten op de buffers zitten:
http://www.flickr.com/photos/koendetreinman/9254697788/

Overigens dateren de witte bufferringen uit de tweede wereldoorlog toen de lampen afgeschermd moesten worden en daarvoor in de plaatst de witte ringen op de buffers kwamen voor betere zichtbaargeid. Na WO2 werd dit ook nog wel gedaan als sier, maar niet functioneel. Persoonlijk zou ik ze niet op materieel schilderen tenzij je specifiek een loc in WO2 wilt uitbeelden zoals de 52 die nu in het spoorwegmuseum Utrecht staat.