Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.  (gelezen 72469 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #225 Gepost op: 08 July 2013, 15:42:01 »
Weet je dat zeker? Volgens Nico Spilt's site (okay, niet helemaal objetief) is het 't blok van de NS 6322. Het boek over de serie 3900 geeft niet aan dat er een cilinderblok van een 3900 bewaard is gebleven.

Eelco

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #226 Gepost op: 08 July 2013, 15:47:18 »
En die T20 heeft geloof ik ook nog langer gereden dan de 6300'en... (zat dus wellicht iets slimmer in elkaar?)
Volgens Wikipedia ook maar tot de jaren '50-'60 bij de DB. Bij de DR reden ze nog wel wat langer, dus dat heeft denk ik niet zoveel ermee te maken dat die dingen zo goed ontworpen waren, maar gewoon omdat het reed.

En mijn 2 centen over het NSM: De meeste stoommachines die je bij de museumlijnen ziet zijn relatief "moderne" stoommachines die net voor of na de 2e wereld oorlog zijn ontworpen (BR, DB en SNCF machines) of machines die nog tot diep in de 20e eeuw in actieve dienst waren. Er zijn gewoonweg geen Nederlandse stoommachines die aan een van die twee voorwaarden voldoen. We hebben daarentegen al heel lang op grote schaal diesel en electrische locomotieven en treinstellen rondrijden in Nederland, en die weet het NSM heel goed te bewaren en dienstvaardig te houden. En ik denk dat het NSM een hele goede en grote collectie 19e eeuwse and vroeg 20e eeuwse stoommeuk heeft staan. Kortom een heel represecntative collectie voor de Nederlandse spoorwegen. Je kan hoog of laag springen, maar we hebben in Nederland gewoonweg niet zo lang met stoom gereden. Het zou natuurlijk wel leuk zijn om de 3737 weer aan het werk te zien, eerst maar een grote zak geld en vrijwilligers vinden. ;)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #227 Gepost op: 08 July 2013, 15:47:40 »
Ik begreep, dat het ooit de grootste en zwaarste tenderloc in Europa is geweest, maar door zijn omvang een kreng om ordentelijk te stoken... Er waren duidelijk grenzen opgezocht en gevonden...
Het probleem zat hem niet in de ketelomvang of loc-grootte. In vergelijking met een baureihe 01 10 of baureihe 44 is het roosteroppervlak van 3,16 m2 niet echt "onmogelijk groot". De baureihe 01 10 heeft een rooster van 3,96 m2 (oorspronkelijk zelfs 4,32 m2) en de baureihe 44 heeft zelfs 4,7 m2 en beide locs werden, afgezien van de latere oliestook-ombouw, gewoon met de hand gestookt.

Het probleem met de 3900/6300 was de te kleine stoomdoorlaat naar de cilinders. Daardoor moest men, om voldoende vermogen te genereren, met een grotere vulling rijden dan normaal zou moeten. Daarmee werd het normale evenwicht tussen stoomverbruik en stoomopwekking verstoord en moest er harder gestookt worden dan normaal. Vandaar de bijnaam "de beul".

Dat het evenwicht tussen stoomverbruik en stoomopwekking makkelijk verstoord kan raken, is gebleken bij de indienststelling van de laatste 5 3700den. Die kregen een cilinderblok met cilinderboringen die maarliefst 20 mm groter waren dan normaal (420 mm tegen 400 mm normaal). Na de indienststelling bleek de ketel het niet meer bij te kunnen houden. Maar dit even terzijde.
Groetjes,
Emiel

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #228 Gepost op: 08 July 2013, 16:03:06 »
Weet je dat zeker? Volgens Nico Spilt's site (okay, niet helemaal objetief) is het 't blok van de NS 6322. Het boek over de serie 3900 geeft niet aan dat er een cilinderblok van een 3900 bewaard is gebleven.

Eelco

Ben ook wel benieuwd, want er staat een 63xx-nummer op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #229 Gepost op: 08 July 2013, 16:06:33 »
Weet je dat zeker? Volgens Nico Spilt's site (okay, niet helemaal objetief) is het 't blok van de NS 6322. Het boek over de serie 3900 geeft niet aan dat er een cilinderblok van een 3900 bewaard is gebleven.

Eelco
Ik heb één bron (iemand die er echt wel wat van af weet) en ik heb het blok zelf bekeken en ik kon niet anders concluderen dat het een 3900-blok is. Het grote verschil tussen een 6300-blok en een 3900-blok is dat bij een 6300-blok de cilinderboringen ten opzichte van de rookkast-oplegging in een helling zitten. Bij een 3900-blok zitten rookkast-oplegging en cilinderboringen evenwijdig. Precies zoals het blok in het Spoorwegmuseum heeft. Zelfs in de tekeningen zie je dat verschil terug: 6300-boek pagina 36 en 3900-boek, pagina 38. Ook op foto's is het verschil te zien:

6300:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/151420

3900:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162988

Werpen we tenslotte een blik op het blok in het Spoorwegmuseum:
http://www.nicospilt.com/2008/20080505_6391.JPG (bron: de heer Spilt)
dan zien we een rookkast-oplegging die evenwijzig loopt met de cilinderboring. Dus het kan niet anders dan een 3900-blok zijn.
Groetjes,
Emiel

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #230 Gepost op: 08 July 2013, 16:09:12 »
Verhaal is duidelijk. Alleen apart dat er op het cilinderblok in het spoorwegmuseum "6300" staat...

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #231 Gepost op: 08 July 2013, 16:23:21 »
Ja, dat zie ik nu op de foto ook. Maar het kan net zo goed een productie- of onderdeelnummer zijn van de Duitse fabrikant intern heeft gebruikt.
Groetjes,
Emiel

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #232 Gepost op: 08 July 2013, 16:42:41 »
Ontstoming was door de NS veel eerder gepland. Vandaar de sterke elektrificatie en de diesels. Met name de elektrificatie was in verhouding al ver gevorderd bij de NS.

T20, om met Floris te spreken: lillik ding

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #233 Gepost op: 08 July 2013, 16:47:44 »
Klopt, de NS was er al in een redelijk vroeg tempo mee bezig. Maar volgens mij zorgde WO II in dat opzicht eerder voor een stroomversnelling dan voor een vertraging in de ontstoming.

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #234 Gepost op: 08 July 2013, 17:02:20 »
Het cilinderblok van de 6300 bestaat uit 2 gietstukken die aan elkaar gelijk zijn.
Er is dus geen verschil tussen de linker of rechter helft en dan moet de cilinderboring
wel gelijk lopen met de oplegging van de rookast anders zijn de gietstukken niet uitwisselbaar.

(zie blz 24 van het boek over de NS6300)
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #235 Gepost op: 08 July 2013, 17:22:11 »
Er is vast nog wel ergens in het (verre) oosten of voormalig oostblok een roestig
wrak te vinden wat na een schilderbeurt (hoeft maar aan een kant) de plaats
van de NS6317 in kan nemen.
Of bouw een halve lok van hout.  ;D
Door de matige verlichting ziet de gemiddelde bezoeker het verschil toch niet.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

guest7823

  • Gast
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #236 Gepost op: 08 July 2013, 17:23:09 »
Ehhhhh .........fyi: d'r valt wel meer aan te merken op het 6300 boek hoor  :-\

De cilinders liggen bij de 6300 onder een hoek t.o.v. de horizontaal. Ik weet niet hoe jij dat zou willen oplossen het een dergelijk cilinderblok.
Bij de 3900 zou het gekund hebben, daar liggen de cilinders horizontaal, maar de 6300 ................

PS zie net dat ik op de 1000 zit. Wel bij een toepasselijk onderwerp  :)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #237 Gepost op: 08 July 2013, 17:38:43 »
Het cilinderblok van de 6300 bestaat uit 2 gietstukken die aan elkaar gelijk zijn.
Er is dus geen verschil tussen de linker of rechter helft en dan moet de cilinderboring
wel gelijk lopen met de oplegging van de rookast anders zijn de gietstukken niet uitwisselbaar.

(zie blz 24 van het boek over de NS6300)
Ja, dat boek heb ik ook. Maar vergelijk deze beschrijving nou eens met de tekening op pagina 36 (middelste tekening). Daar zie je toch heel duidelijk dat de cilinderboringen in een helling liggen, maar dat de bovenzijde van het blok (rookkast-oplegging) gewoon horizontaal ligt met de rest van de loc. Dat geeft, in tegenstelling tot een 3900-blok, wel degelijk een verschil tussen een linkerdeel en een rechterdeel.

Overigens, zoals Paul al aangeeft, er staan wel meer fouten in het 6300-boek. Ik heb er zelf ook nog eentje ontdekt (als 3900-bouwer). Zie pagina 69, bovenste foto. Volgens het onderschrift is het een 6300-frame, terwijl het een 3900-frame is. Dat zie je aan de frame-openingen. Die zijn liggend-rechthoekig met ronde hoeken, terwijl een 6300 meer vierkant-gevormde openingen heeft met rode hoeken (die ook de tekening op pagina 36).
Groetjes,
Emiel

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #238 Gepost op: 08 July 2013, 17:57:46 »
Ja ben er inmiddels achter dat de cilindergietstukken die men in het 6300 boek beschrijft
alleen maar van een 3900 kunnen zijn.
Ruimte voor een passtuk is er niet en de bovenkant van het gietstuk zou volgens het boek
de bodem van de rookkast moeten zijn.
Dan is het blok in het museum idd van een 3900.
Moet dan ook aan de oplegpunten te zien zijn?

Staat die foto niet in beide boeken?  ;D
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #239 Gepost op: 08 July 2013, 18:09:22 »
Opzich hoeft het niet aan de oplegpunten te zien te zijn. Ze kunnen allebei op dezelfde manier aan het frame verbonden zitten. Maar dan zal ik wat meer gedetailleerde tekeningen moeten hebben van de 6300. Van de 3900 heb ik een algemene overzichtstekening van Henschel en daar is het wel op te zien hoe het blok in het frame vast zit.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 08 July 2013, 23:44:16 door Emiel_nl »