Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
Show je werkplek door hmmglaser
Vandaag om 00:02:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
30 July 2025, 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19
  

Auteur Topic: Intercity's voortaan 200 km/u?  (gelezen 4647 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #45 Gepost op: 26 June 2013, 08:55:06 »
Ja zeg, als we dat niet eens meer kunnen doen, waar kunnen we het dan nog over hebben? De Fyra valt dan ook af. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4217
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #46 Gepost op: 26 June 2013, 10:22:28 »
Umm en als de kamer ooit besluit om enkele trajecten viersporig te maken is het een beetje jammer als het beschikbare nieuwste materieel op die enorm verhoogde capaciteit maar met een sukkeldrafje uit de voeten kan. Dan kun je beter nu '200' roepen zodat je later niet door de werkelijkheid wordt ingehaald.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #47 Gepost op: 26 June 2013, 10:33:37 »
@Henk de capaciteit zou bij hogere snelheid alleen vergroot worden als alle treinen op dat baanvak met ongeveer gelijke snelheid en gelijk aantal stops rijden (en dus grofweg dezelfde remcurve over het gehele traject, daar gaat het om bij ECTS/ERTMS) Tussen Amsterdam en Utrecht zou dat, gezien de viersporigheid, misschien nog kunnen, maar elders waar je die mogelijkheden niet hebt is het bij voorbaat redelijk kansloos.

Maar dan nog, wat win je er nu echt mee... gaat die paar minuten (want meer is het echt niet) tijdwinst op zo'n traject opwegen tegen het veel grotere energieverbruik en de hogere investeringen en grotere slijtage en dus kostbaarder onderhoud van zowel infra als rollend materieel?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1589
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #48 Gepost op: 26 June 2013, 11:01:01 »
En dit geeft precies aan waar het wringt. NS moet een zelfstandig en marktconform opererend bedrijf zijn van de politiek maar ondertussen wil diezelfde politiek wel meebeslissen over de aanschaf van materieel.   :'(

Kwestie van formeel regelen in de concessie 2015 ;)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #49 Gepost op: 26 June 2013, 12:40:41 »
Maar dan nog, wat win je er nu echt mee... gaat die paar minuten (want meer is het echt niet) tijdwinst op zo'n traject opwegen tegen het veel grotere energieverbruik en de hogere investeringen en grotere slijtage en dus kostbaarder onderhoud van zowel infra als rollend materieel?

Het leidt tot een grotere capaciteit, wat immers de grote makke van het Nederlandse spoorwegnet is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #50 Gepost op: 26 June 2013, 12:44:36 »
Lees mijn eerdere posting : alleen maar als je 4-sporig gaat... en dat zie ik voorlopig op het overgrote deel van het NL net nou juist niet gebeuren. Zeker niet met de huidige economie.

Bedenk me net dat bij 200 overwegen waarschijnlijk ook totaal niet meer mogen... dus da's nog een puntje van aandacht.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #51 Gepost op: 26 June 2013, 12:48:11 »
Zoals ik al zei: dat gaat een paar knaken kosten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #52 Gepost op: 26 June 2013, 14:08:21 »
Zolang de kamerleden zich laten leiden door de koppen in De Telegraaf en de borrelpraattafels van de tv, in plaats van zich te verdiepen in de dossiers, blijven dit soort absurde projecten gelanceerd worden in de Tweede Kamer.
Is het iemand wel eens opgevallen hoe vaak de media berichten dat "de Tweede Kamer vindt ..." op zondag, als de Kamer helemaal niet vergadert. Spindokters maken de dienst uit.
Populaire kreten zijn belangrijker dan het landsbelang.

Middel wordt doel.
In plaats van het doel "vebeteren openbaar vervoer" (bij voorbeeld door middel van snelllere treinen),  wordt hetdoel "snelle reinen".

Zoals iemand schreef: de echte macht in Nederland ligt niet bij de politiek, niet bij big business maar bij Sjuul Paradijs.

Dirk

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #53 Gepost op: 26 June 2013, 16:22:34 »
Ik mag trouwens hopen dat er dan ook eens extra geld komt om de spoorbanen eens fatsoenlijk neer te leggen. Nu liggen grote stukken al bijzonder slecht erbij, en is het al een drama om boven de 100 km/u te rijden. Met een hogere snelheid zullen ook de eisen aan de baan omhoog moeten en zal het spoor er heel wat beter bij moeten liggen dan nu het geval is.

Ik vraag me gewoon af, waarom gaan die lui in Den Haag niet eerst gewoon eens even wat onderzoek doen en gaan dan pas roeptoeteren dat er iets moet. Wel frappant, groenlinks die met een energieverbruik verhogend voorstel komen  ;D

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #54 Gepost op: 26 June 2013, 16:39:48 »
@peter korsten de koploper mag volgens mij ook maar 160 km/u
Volgens mij hebben we nog niet eens materieel wat zo hard mag behalve de thalys en het fyra treinstel
Of heb ik het nu mis?
Slt,V-irm,koploper mogen toch ook geen 200 km/u?
Mvg jamie diks

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #55 Gepost op: 26 June 2013, 16:54:57 »
VIRM is voorbereid voor 200 km en 25kv spoorlijnen
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #56 Gepost op: 26 June 2013, 17:13:02 »
@Meppelspoor die 200 km/h is alleen VIRM4 als ik het goed heb, in elk geval niet alle series.

En AlfaArjen heeft een punt : eerst bestaande infra eens naar een fatsoenlijk kwaliteitsniveau brengen (en dan niet op de huidige ProRail manier met hun sanering onder mom van 'robuust spoor' ) zodat ook overal 140 gereden kan worden...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #57 Gepost op: 26 June 2013, 17:40:28 »
Helaas, geen enkele VIRM is gebouwd voor 200 km/h. Max is 160 km/h, zie ook m'n eerdere post in dit topic.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 26 June 2013, 17:57:34 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de ANTWOORD-link. »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #58 Gepost op: 26 June 2013, 17:59:29 »
Volgens mij hebben we nog niet eens materieel wat zo hard mag behalve de thalys en het fyra treinstel
Of heb ik het nu mis?

Nou, je hebt het half mis, maar daar is al een draadje over. ;D

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40