Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
Show je werkplek door hmmglaser
Vandaag om 00:02:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
30 July 2025, 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19
  

Auteur Topic: Intercity's voortaan 200 km/u?  (gelezen 4651 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #30 Gepost op: 25 June 2013, 22:17:20 »
Randstedelijke pietpraat  :P
Snelheidsverhoging kan wel degelijk verschil maken maar wel over fatsoenlijke afstanden. A'dam -Groningen levert wel winst op  ::) A'dam -Berlijn helemaal. Op een stukje als A'dam -Utrecht bijvoorbeeld heeft het geen zin. Met de auto 130 heeft ook zin op de eerder genoemde afstanden. Natuurlijk van bijv. Zwolle naar Meppel niet.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #31 Gepost op: 25 June 2013, 22:19:45 »
Als ik goed op de hoogte ben mogen er op 200 km/u baanvakken ook geen gelijkvloerse kruidingen met wegverkeer zijn.
Met groet,

Ger.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #32 Gepost op: 25 June 2013, 22:22:16 »
Nou... we rijden vrij geregeld ritjes vanuit het noorden richting Gouda, A'foort of Nijmegen ed. Of je nu 120 of 130 km/h rijdt, maakt niet wezenlijk veel uit.
Maar misschien ligt dat voor een trein anders...

lokpaint

  • Gast
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #33 Gepost op: 25 June 2013, 22:24:14 »
Hoi

En daarom dien je de hele dienstregeling te reorganiseren.

IC-s als verbinders van grote steden die ook het verbinden waard zijn. Van daaruit metro achtige verbindingen in een hoge frequentie.

Zoiets als bijvoorbeeld een lijn  A-dam-Rdam-Breda-Eindhoven-Venlo. Vanuit deze steden dan een snelle verbinding naar het achterland.
Je hoeft dan niet eens 200 te rijden om tijdswinst te boeken.

Bart

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #34 Gepost op: 25 June 2013, 22:26:32 »
200 km/u gaat toch aardig wat tijdswinst opleveren tegenover 140 km/u. En houd er rekening mee dat er echt niet overal 140 km/u gereden kan worden; vaak is dit slechts 120 of 130. Een stuk tussen Eindhoven en Venlo, daar kun je dus 160, maar daar stopt de trein weer bij iedere molshoop, dus dat schiet ook niet op.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #35 Gepost op: 25 June 2013, 22:27:08 »
Nou... we rijden vrij geregeld ritjes vanuit het noorden richting Gouda, A'foort of Nijmegen ed. Of je nu 120 of 130 km/h rijdt, maakt niet wezenlijk veel uit...

Ik rijd zeer regelmatig naar Berlijn en dan maakt het echt wel verschil. Zeker als je nog dichter naar de 200 kunt en mag....  :P

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22512
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #36 Gepost op: 25 June 2013, 22:33:00 »
Bij forse investeringen gaat het niet alleen om de afstand maar ook om het gebruik. In Nederland is het druk op korte trajecten en waar de afstanden dan eindelijk wat gaan voorstellen, gaat het weer nooit om grote reizigersaantallen.

Voor de tijdswinst hoef je het dus niet te doen. Maar kan een verhoging van de snelheid naar 200 km per uur bij verbetering van de beveiliging misschien de capaciteit vergroten?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #37 Gepost op: 25 June 2013, 22:37:52 »
Waarschijnlijk is het in Nederland niet zinvol in treinen die binnen de 15-20km afstand stoppen. Dan zal waarschijnlijk 100 - 120 km/u gemiddeld voor alle treinen meer opleveren. Snelheidsvariatie zorgt meestal voor stoppen en inhalen. Per saldo zal dat op de relatief korten afstanden geen winst (noemenswaardig) opleveren.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #38 Gepost op: 25 June 2013, 23:02:52 »
Zolang je trajecten niet ook meteen 4-sporig maakt heeft 200 gaan rijden totaal geen zin op de meeste trajecten; verschilsnelheid met bijvoorbeeld cargo's en stoppers wordt nog groter , daarmee de veiligheidsmarge en dus de blokafstanden. Helemaal omdat je bij hogere snelheden over moet naar ECTS / ERTMS aangezien ATB niet verder gaat dan 140 (de toegepaste 'hack' voor de Thalys daargelaten, welke bovendien in deze tijd niet waarschijnlijk niet meer zal mogen als nieuwbouw)

Als we treinverkeer in NL nog sneller willen maken zonder idioot hoge kosten zullen we eerder moeten kijken naar zaken als flyovers ter vervanging van gelijkvloerse kruisingen, spoorverdubbeling, op sommige punten wissels saneren of vervangen door slankere varianten en natuurlijk de beweegbare bruggen wegsaneren op een of andere manier...

Daarnaast, vraag je ook af of de baten de kosten rechtvaardigen. Neem bijvoorbeeld Eindhoven-Maastricht of Zwolle-Groningen, zal een reistijdverkorting van zeg 5 minuut op zo'n traject een investering van tientallen tot honderden miljoenen rechtvaardigen? Dan zie ik (als sporadische klant, dat geef ik meteen toe) liever een programma als ETMET en dan robuust genoeg om het niet na een kleine storing als een kaartenhuis in te zien storten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #39 Gepost op: 26 June 2013, 00:53:31 »
Een stuk tussen Eindhoven en Venlo, daar kun je dus 160, maar daar stopt de trein weer bij iedere molshoop, dus dat schiet ook niet op.
Kunnen is niet de juiste omschrijving. Het is meer een kwestie van mogen, alleen houdt de ATB het doorgaans beperkt op 140 km/h. Dat heb je trouwens ook op Hoofddorp-Leiden-Den Haag Mariahoeve.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #40 Gepost op: 26 June 2013, 00:55:29 »
@foto joop,de fyra is niet geschikt voor 1500V ,de hsl is volgens mij 25KV
De Fyra kan rijden onder 1500 Volt-, 3000 Volt- en 25 kV~.
Groetjes,
Emiel

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #41 Gepost op: 26 June 2013, 01:19:02 »
Ik rijd zeer regelmatig naar Berlijn en dan maakt het echt wel verschil. Zeker als je nog dichter naar de 200 kunt en mag....  :P

Allie
Daar zijn de afstanden veel langer, vanaf Lehrte kan je lekker knallen tot aan Berlijn, maar dan hebben we het wel over dik 200 km.....

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #42 Gepost op: 26 June 2013, 01:28:23 »
Volgens mij mogen de icr rijtuigen ook maar maximaal 160km/u rijden.
Mvg jamie diks

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #43 Gepost op: 26 June 2013, 08:33:42 »
Maar NS houdt sowieso niet zo van rijtuigen. Ze zijn gek op treinstellen en zetten rijtuigen in vaste groepen bij elkaar, zodat ze een soort pseudo-treinstellen worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22512
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #44 Gepost op: 26 June 2013, 08:40:09 »
Voor de tijdswinst hoef je het dus niet te doen. Maar kan een verhoging van de snelheid naar 200 km per uur bij verbetering van de beveiliging misschien de capaciteit vergroten?

Toch nog even hierop terugkomen. Als je de snelheid tussen Utrecht en Amsterdam opvoert en zo een paar minuten reistijd wint, dan neemt de capaciteit toch toe? Een en ander hangt samen met nieuwe beveiliging, maar daartoe is in beginsel toch al besloten. In de kamer worden al die zaken ook heel logisch met elkaar in verband gebracht. Maar ja, niet de moeite nemen de stukken even te bekijken en op basis van wat nieuwskoppen flink bashen, is natuurlijk een stuk leuker.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.