Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:24:41
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Hasenwald
Vandaag om 20:23:00
US diorama in H0 door Vroeger
Vandaag om 20:19:10
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door MOVisser
Vandaag om 19:59:52
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:51:40
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:56:28
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 17:55:34
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36

Auteur Topic: Intercity's voortaan 200 km/u?  (gelezen 4655 keer)

Remystoom

• Offline Offline
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:Intercity's voortaan 200 km/u?
« Reactie #15 Gepost op: 25 June 2013, 19:44:11 »
Nou, op Zwijndrecht is niet klein en heeft geen Intercity's meer!
Belachelijk! Dus niet elke grote plaats heeft een IC.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 25 June 2013, 19:49:13 »
Niet om het een of ander, maar volgens mij heeft de NS al materieel wat daaraan kan voldoen, de VIRM is volgens mij geschikt tot 200 km per uur (was sprake van om deze over de HSL te laten rijden?), maar goed, dit zou ik mis kunnen hebben. Daarnaast is er nu een proefvak tussen Ut en Asd waar ze met de SLT 160 willen gaan rijden, dus dat achter die sprinter aan zitten zal wel meevallen mocht deze proef slagen. Maar goed, dan blijft natuurlijk de infrastructuur over. Anyway, lijkt me dat ze eerst maar eens het peperdure fyra debacle moeten afwachten voordat er weer kansloze en onhaalbare investeringen gedaan moeten worden in nieuw snel materieel op verouderde spoortrajecten.

Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 25 June 2013, 19:58:05 »
Helaas, VIRM is in de jaren 90 van de vorige eeuw ontwikkeld voor een snelheid van 160 km/h en geen km sneller. De afname-proefrit-snelheid van 176 km/h is echt het uiterste. Dan bleek tijdens een proefrit op de Hanzelijn, toen bij een snelheid van 180 km/h diverse apparatuur het opgaf.
Groetjes,
Emiel

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #18 Gepost op: 25 June 2013, 20:05:02 »
Zijn de afstanden daar ook niet te kort voor ?
Het is idd ongeveer net zo nuttig als 130 km/u op de snelweg invoeren en dat doen we ook niet.
Oh. Wacht...

Edit: OK, die was wat flauw, maar als er besloten wordt om een hogere maximum snelheid voor auto's in te voeren voor een paar minuten tijdwinst, dan kan ik me voorstellen dat je ook een hogere maximum snelheid voor treinen wil invoeren voor een paar minuten tijdwinst. Kennelijk is die tijdwinst zo belangrijk dat het hoge investeringen in het spoor rechtvaardigt of de extra milieubelasting door de verhoogde uitstoot van auto's. Oftewel: ik zie wel continuïteit in het beleid. Of het zinvol is, is dan weer punt twee.
« Laatst bewerkt op: 25 June 2013, 20:11:38 door WimC »
Grt, Wim

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 25 June 2013, 20:11:14 »
Daarnaast is er nu een proefvak tussen Ut en Asd waar ze met de SLT 160 willen gaan rijden, dus dat achter die sprinter aan zitten zal wel meevallen mocht deze proef slagen.

Op de viersporige trajecten heb je sowieso niet zo veel last van de stoptreinen, daar deze op een eigen "traag" spoor rijden. Tussen Amsterdam en Utrecht zijn de binnenste 2 sporen de stoptreinsporen, tussen Utrecht en Woerden de buitenste.
Voor 2-sporige lijnen valt te denken aan het ombouwen van stations, op een manier zoals Dronten er nu bij ligt, met 2 perronsporen die buiten de hoofdbaan liggen. Als de beschikbare ruimte dat toelaat natuurlijk.

Maar of dat op de relatief korte afstanden binnen de Randstad nou allemaal zo nuttig is, blijft inderdaad de vraag. Sowieso zijn de treinreistijden de laatste 40 jaar (uitgaande van de historische treinplanner van Stationsweb) maar weinig veranderd, behalve dat er nu veel meer treinen rijden natuurlijk.

funtrucker

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 25 June 2013, 20:12:59 »

De Hanzelijn is in zoverre geschikt dat er Ertms ligt en dat de infra qua bochtenwerk 200 km/u toestaat.

De boog ten noorden van Lls is 180, en de boog bij Kpnz is 160.
En moet je eens kijken (en meten) hoeveel tijd en afstand het kost om dan weer op de 200 te komen.

Theo

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #21 Gepost op: 25 June 2013, 20:13:37 »

Maar of dat op de relatief korte afstanden binnen de Randstad nou allemaal zo nuttig is, blijft inderdaad de vraag. Sowieso zijn de treinreistijden de laatste 40 jaar (uitgaande van de historische treinplanner van Stationsweb) maar weinig veranderd, behalve dat er nu veel meer treinen rijden natuurlijk.
De maximumsnelheden van de treinen zijn ook niet veranderd sinds die tijd, dus dan is het niet vreemd dat de treinreistijden ook niet veranderd zijn.
Maar een beetje kosten-baten afweging zou wel zinvol zijn, maar daar zijn ze in Den Haag niet altijd even goed in.
Grt, Wim

Gino

• Offline Offline
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 N
« Reactie #22 Gepost op: 25 June 2013, 20:39:14 »
Iemand moet ooit het initiatief nemen voor zulke veranderingen, zonder dat hadden we nog steeds met 30 tussen Haarlem en Amsterdam heen en weer geboemeld, al die kleine veranderingen maken samen uiteindelijk 1 grote verandering als je kijkt naar de begin en eind situatie, zelfde geldt voor de tijdwinst, het is telkens maar een beetje, maar uiteindelijk telt het wel heel snel op.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 25 June 2013, 20:49:59 »
Volgens mij is het materieel nog het minste probleem. Hebben we niet het volgende nodig?
  • geheel nieuw aangelegd spoor
  • 25 kV (hoewel de Fransen 200 km/u rijden/reden met 1.5 kV)
  • nieuw beveiligingssysteem
  • extra geluidsisolatie
  • op meer plaatsen viersporigheid

Dat gaat een paar knaken kosten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 25 June 2013, 20:56:33 »
Laten ze eerst maar eens uitzoeken of die hoge snelheid haalbaar is en voordelen oplevert. Als het tussen Apeldoorn en Amsterdam 5 minuten oplevert, is het niet de moeite waard. 15 tot 20 minuten, dat wordt op zich interessant. Voor Nederland dan.

Ik denk ook dat het materieel totaal nieuw ontwikkeld moet worden en een zeer hoge aanzetsnelheid moet  kunnen ontwikkelen om snel tot die hoge snelheid te komen. Anders heeft het ook geen zin.
Jeroen

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #25 Gepost op: 25 June 2013, 21:07:03 »
Iemand moet ooit het initiatief nemen voor zulke veranderingen.
Maar uiteindelijk telt het wel heel snel op.
Iemand zal vast is "moeten" starten ermee.
Maar gezien de huidige financiele situatie en de bijbehorende dure flops,vraag ik me af wat er sneller optelt.
De Flops en en het geld wat wij moeten bijdragen of het effect wat het dan uiteindelijk niet heeft.

Volgens mij is het materieel nog het minste probleem. Hebben we niet het volgende nodig?
  • geheel nieuw aangelegd spoor
  • 25 kV (hoewel de Fransen 200 km/u rijden/reden met 1.5 kV)
  • nieuw beveiligingssysteem
  • extra geluidsisolatie
  • op meer plaatsen viersporigheid

Dat gaat een paar knaken kosten.

- Peter
Vergeet hierbij dan niet eventueel onteigening van mensen die de ruimte nu bezetten waarover die uitbreiding moet gaan lopen.
En bijbehorende rechtzaken,advocaten en milieu onderzoeken.
Afijn dan heeft t merendeel van ons geen geld meer voor een portemonnee,en voor wat ?
Een pensioen zou ik graag willen meemaken,maar als men geld blijft verkwisten aan zulke dure zaken voor 2 minuten,dan kan ik een pensioen wel vergeten.
(tenzij men voor mij een leuk en duur betaald baantje kan regelen voor "even" bij zo'n dure instelling die dit soort beslissingen maakt  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #26 Gepost op: 25 June 2013, 21:19:44 »
Jongens, jullie zien het allemaal weer helemaal verkeerd...... ;)

Ten eerste komt hier in de regionale media het traject Zwolle-Groningen/Leeuwarden naar voren om in aanmerking te komen voor 200 km/h. Nou, dat zijn inderdaad afstanden, waar je wat mee kunt, lijkt me zo.  (y)

Ten tweede zit men zometeen met een hoeveelheid van die Fyra-Albatrossen in de maag, die uiteindelijk toch niet over die HSL mogen rijden. Die Italianen nemen ze ook niet terug. En aan een ander land verpatsen kan ook niet, omdat Nederland nog steeds op 1,5 kV rijdt, uit de tijd van net-na-de-postkoets. Ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Die Fyra-Albatros heeft toevallig een Vmax van 250 km/h, dus voldoende voor een 200 km/h-traject.  ::)

Dus wat is er mooier: geld investeren in de infrastructuur, werkgelegenheid scheppen in "het noorden", een snellere verbinding tussen Schiphol via de Hanzelijn naar Groningen-Airport-Eelde, dus ondertussen ook nog concurrente voor al het binnenlandse vliegverkeer.....  ;) En deze snelle verbinding mag de NS verzorgen met het paradepaardje dat op Amsterdam CS dan toch nog tussen de ICE en de Thallys mag staan......
En de politiek heeft er weer een succesje bij.

Sjees je met 200 km/h van Lelystad naar Zwolle, kan je daar lekker twee minuten langer op je aansluitende trein gaan staan wachten...
en ook dat zie je verkeerd.... je hebt dan juist tijd om de aansluiting wel te halen en hoef je niet meer zo hard te rennen en je aansluiting net voor je neus zien vertrekken....

Groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

lokpaint

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 25 June 2013, 22:06:25 »
Nou, op Zwijndrecht is niet klein en heeft geen Intercity's meer!
Belachelijk! Dus niet elke grote plaats heeft een IC.

Grtjes Remy

Dan reis maar eens van Eindhoven naar Venlo...je weet niet wat je meemaakt.

En wat mij betreft hoeft er echt geen IC in Zwijndrecht te stoppen. Ook niet in Dordrecht, Tilburg en nog zo enkele plaatsen waar veel regionaal verkeer is dat met een stoptrein ook goed te doen is.

Bart

Bart
« Laatst bewerkt op: 25 June 2013, 22:09:30 door lokpaint »

Ascona

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 25 June 2013, 22:10:33 »
@foto joop,de fyra is niet geschikt voor 1500V ,de hsl is volgens mij 25KV
Groetjes Patrick

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 25 June 2013, 22:14:55 »
Wel hoor. Anders zou de Fyra niet op bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam Centraal kunnen komen.

Hoewel... De Fyra is eigenlijk nergens geschikt voor...   ;D
No dress rehearsel, this is our life.