Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)  (gelezen 4864 keer)

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Gepost op: 21 June 2013, 13:30:37 »
Ja, jullie lezen het goed. Station Willemspoort en niet Weesperpoort of Willemspark.

Ik ben zo'n twee jaar geleden met de research begonnen en ben ongeveer anderhalf jaar aan het bouwen.
Tijdens het bouwen is de zoektocht naar info over dit project nooit gestopt. Nog steeds vind ik nog wel eens wat bruikbaars.
Het project nadert zijn einde.
Om een goed overzicht te geven heb over deze baan een site ontwikkeld die vanaf nu online is.
Nog niet alles wordt behandeld, maar dat gaat wel gebeuren.
Dus kijk even op: www.erms-leusden.nl

Een aantal van jullie zullen mijn andere baan al voorbij hebben zien komen. Daar gaat na dit project verder aan gebouwd worden.

Veel plezier.


Groetjes Wim
Wim.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #1 Gepost op: 21 June 2013, 13:33:51 »
Wat ik altijd ernstig waardeer aan dit soort modelbouw, is het terugbrengen van een verdwenen stuk Nederlandse geschiedenis. Geweldig, ik kan niet anders zeggen. Een gebouw dat het verdiende in model herschapen te worden. Een heel knap staaltje werk!

Tussen haakjes, dat beeldhouwwerkje op de top van het fronton, daarvan is volgens mij wel achter te komen wat het was. Want deze neoclassicistische bouwstijl is vrij voorspelbaar. Ik laat 't je weten.
Eelco
« Laatst bewerkt op: 21 June 2013, 13:40:45 door NS8714 »

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #2 Gepost op: 21 June 2013, 15:21:07 »
Dankjewel voor het compliment Eelco.
Vanaf het moment dat ik dit gebouw zag, moest ik het bouwen.

Als je inderdaad iets weet over dit beeldhouwwerk, hoor ik het graag. Ik kan het nog veranderen.
I.v.m het uurwerk kan ik het gemakkelijk van de fronton halen.

Vast bedankt.
Wim.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #3 Gepost op: 21 June 2013, 15:59:36 »
Heel mooi allemaal. (y) Dit kan beslist concurreren met de Engelse modelbouwspecialisten.

Een tweetal vragen.
Koning Willem III is pas in 1849 koning geworden, terwijl het station uit 1842 stamt. Hoe kan zijn naam er dan bij betrokken zijn als zijn inhuldiging zeven jaar later plaatsvindt?
Uit de foto's blijkt dat de aftakking naar het locomotiefgebouw (en wagenwerkplaats) vanuit het zuidelijkste perrronspoor is gemaakt. Waarom staat in het sporenplan die aftakking vanuit het hoofdspoor getekend?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5338
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #4 Gepost op: 21 June 2013, 16:05:55 »
Ik denk dat het dan om Willem II gaat, die een heel persoonlijk stempel op de vroege spoorweghistorie heeft gedrukt. Alleen door zijn overtuiging van het nut ervan is er toch in 1839 al een spoorlijn geopend, want er was vanuit de politiek en in de publieke opinie zeer veel weerstand.
Corrigeer me Wim als ik het mis heb.
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #5 Gepost op: 21 June 2013, 16:09:29 »
Bij dezen de correctie, Willem I de koopman-koning was betrokken bij de aanleg van de eerste spoorlijn in 1839. Pas in 1840 begon de regeerperiode van Willem II.

Eelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #6 Gepost op: 21 June 2013, 16:15:51 »
En de officiële opening van de Willemspoort was één dag voor de inhuldiging van koning Willem II. Dus de poort heeft zijn naam te danken aan Willem II, en het station is naar de poort genoemd.

Je kan Willemspoort ook anders lezen: Willem spoort.  8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2013, 16:18:05 »
Toevallig zat ik dit gisteravond ook op de Team Mitropa site te bekijken. Geweldig project, ga voort!

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2013, 17:04:28 »
Ik heb helemaal niets met de betreffende periode, maar wat je gemaakt hebt is wel heel fraai. "Meesterbouwer" lijkt mij de enige juiste benaming voor jou.

Beschrijving van hoe je bepaalde problemen opgelost heb of hoe input van anderen hebben geholpen tot een dergelijk resultaat te komen is erg leuk om te lezen.

Richard

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #9 Gepost op: 21 June 2013, 20:40:08 »
Heel mooi allemaal. (y) Dit kan beslist concurreren met de Engelse modelbouwspecialisten.

Een tweetal vragen.
Koning Willem III is pas in 1849 koning geworden, terwijl het station uit 1842 stamt. Hoe kan zijn naam er dan bij betrokken zijn als zijn inhuldiging zeven jaar later plaatsvindt?
Uit de foto's blijkt dat de aftakking naar het locomotiefgebouw (en wagenwerkplaats) vanuit het zuidelijkste perrronspoor is gemaakt. Waarom staat in het sporenplan die aftakking vanuit het hoofdspoor getekend?

Vraag1: Ik heb het nog even nagekeken. Het staat er inderdaad fout. Het moet Koning Willem II zijn. Mijn foutje. Sorry.

Vraag2: Klopt. Tijdens de bouw kwam ik er achter dat het er voor het oorspronkelijke plan niet voldoende ruimte was tussen de geplande aftakking en de draaiplaat. Noodgedwongen moest ik dit dus aanpassen.
En omdat er geen informatie bestaat over de ligging van de sporen buiten het station moest ik mijn toevlucht nemen tot, wat we noemen, dichterlijke vrijheid.
Wim.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #10 Gepost op: 21 June 2013, 20:56:25 »
hoi Wim.

Ken je het boek Locomotiefloodsen en tractieterreinen? Daar staat een sporenplan in van 1862.

Jeroen

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #11 Gepost op: 21 June 2013, 22:23:51 »
Wauw! Echt super! Wat een monnikenwerk dit zeg. Het resultaat mag je bijzonder trots op zijn.  (y)
Petje af, drie keer!

Gr.

Edsko

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #12 Gepost op: 21 June 2013, 23:00:08 »
hoi Wim.

Ken je het boek Locomotiefloodsen en tractieterreinen? Daar staat een sporenplan in van 1862.


Ik heb het wel eens zien op beurzen, maar ken het niet echt.
Als jij dat hebt, kun je dan een scan van die pagina maken en naar mij toe mailen?
Ben reuze benieuwd.
Veranderen op mijn baan gaat al niet meer. Ben al te ver.

Vast bedankt.
Wim.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #13 Gepost op: 24 June 2013, 21:59:09 »
En de officiële opening van de Willemspoort was één dag voor de inhuldiging van koning Willem II.
Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Koning Willem II werd op 7 okt. 1840 ingehuldigd (gekroond volgens Wikipedia). Het station was in 1842 gereed. Het stationsgebouw was in 1843 gereed.
« Laatst bewerkt op: 24 June 2013, 22:01:10 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #14 Gepost op: 24 June 2013, 22:09:59 »
Zoo dat ziet er gaaf uit!!

gr Ed.