Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door spoorijzer
Vandaag om 15:42:15
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
  

Auteur Topic: Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)  (gelezen 5010 keer)

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Gepost op: 21 June 2013, 13:30:37 »
Ja, jullie lezen het goed. Station Willemspoort en niet Weesperpoort of Willemspark.

Ik ben zo'n twee jaar geleden met de research begonnen en ben ongeveer anderhalf jaar aan het bouwen.
Tijdens het bouwen is de zoektocht naar info over dit project nooit gestopt. Nog steeds vind ik nog wel eens wat bruikbaars.
Het project nadert zijn einde.
Om een goed overzicht te geven heb over deze baan een site ontwikkeld die vanaf nu online is.
Nog niet alles wordt behandeld, maar dat gaat wel gebeuren.
Dus kijk even op: www.erms-leusden.nl

Een aantal van jullie zullen mijn andere baan al voorbij hebben zien komen. Daar gaat na dit project verder aan gebouwd worden.

Veel plezier.


Groetjes Wim
Wim.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #1 Gepost op: 21 June 2013, 13:33:51 »
Wat ik altijd ernstig waardeer aan dit soort modelbouw, is het terugbrengen van een verdwenen stuk Nederlandse geschiedenis. Geweldig, ik kan niet anders zeggen. Een gebouw dat het verdiende in model herschapen te worden. Een heel knap staaltje werk!

Tussen haakjes, dat beeldhouwwerkje op de top van het fronton, daarvan is volgens mij wel achter te komen wat het was. Want deze neoclassicistische bouwstijl is vrij voorspelbaar. Ik laat 't je weten.
Eelco
« Laatst bewerkt op: 21 June 2013, 13:40:45 door NS8714 »

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #2 Gepost op: 21 June 2013, 15:21:07 »
Dankjewel voor het compliment Eelco.
Vanaf het moment dat ik dit gebouw zag, moest ik het bouwen.

Als je inderdaad iets weet over dit beeldhouwwerk, hoor ik het graag. Ik kan het nog veranderen.
I.v.m het uurwerk kan ik het gemakkelijk van de fronton halen.

Vast bedankt.
Wim.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #3 Gepost op: 21 June 2013, 15:59:36 »
Heel mooi allemaal. (y) Dit kan beslist concurreren met de Engelse modelbouwspecialisten.

Een tweetal vragen.
Koning Willem III is pas in 1849 koning geworden, terwijl het station uit 1842 stamt. Hoe kan zijn naam er dan bij betrokken zijn als zijn inhuldiging zeven jaar later plaatsvindt?
Uit de foto's blijkt dat de aftakking naar het locomotiefgebouw (en wagenwerkplaats) vanuit het zuidelijkste perrronspoor is gemaakt. Waarom staat in het sporenplan die aftakking vanuit het hoofdspoor getekend?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5447
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #4 Gepost op: 21 June 2013, 16:05:55 »
Ik denk dat het dan om Willem II gaat, die een heel persoonlijk stempel op de vroege spoorweghistorie heeft gedrukt. Alleen door zijn overtuiging van het nut ervan is er toch in 1839 al een spoorlijn geopend, want er was vanuit de politiek en in de publieke opinie zeer veel weerstand.
Corrigeer me Wim als ik het mis heb.
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #5 Gepost op: 21 June 2013, 16:09:29 »
Bij dezen de correctie, Willem I de koopman-koning was betrokken bij de aanleg van de eerste spoorlijn in 1839. Pas in 1840 begon de regeerperiode van Willem II.

Eelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #6 Gepost op: 21 June 2013, 16:15:51 »
En de officiële opening van de Willemspoort was één dag voor de inhuldiging van koning Willem II. Dus de poort heeft zijn naam te danken aan Willem II, en het station is naar de poort genoemd.

Je kan Willemspoort ook anders lezen: Willem spoort.  8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2232
  • Bruggen-IG:
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2013, 16:18:05 »
Toevallig zat ik dit gisteravond ook op de Team Mitropa site te bekijken. Geweldig project, ga voort!

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2013, 17:04:28 »
Ik heb helemaal niets met de betreffende periode, maar wat je gemaakt hebt is wel heel fraai. "Meesterbouwer" lijkt mij de enige juiste benaming voor jou.

Beschrijving van hoe je bepaalde problemen opgelost heb of hoe input van anderen hebben geholpen tot een dergelijk resultaat te komen is erg leuk om te lezen.

Richard

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #9 Gepost op: 21 June 2013, 20:40:08 »
Heel mooi allemaal. (y) Dit kan beslist concurreren met de Engelse modelbouwspecialisten.

Een tweetal vragen.
Koning Willem III is pas in 1849 koning geworden, terwijl het station uit 1842 stamt. Hoe kan zijn naam er dan bij betrokken zijn als zijn inhuldiging zeven jaar later plaatsvindt?
Uit de foto's blijkt dat de aftakking naar het locomotiefgebouw (en wagenwerkplaats) vanuit het zuidelijkste perrronspoor is gemaakt. Waarom staat in het sporenplan die aftakking vanuit het hoofdspoor getekend?

Vraag1: Ik heb het nog even nagekeken. Het staat er inderdaad fout. Het moet Koning Willem II zijn. Mijn foutje. Sorry.

Vraag2: Klopt. Tijdens de bouw kwam ik er achter dat het er voor het oorspronkelijke plan niet voldoende ruimte was tussen de geplande aftakking en de draaiplaat. Noodgedwongen moest ik dit dus aanpassen.
En omdat er geen informatie bestaat over de ligging van de sporen buiten het station moest ik mijn toevlucht nemen tot, wat we noemen, dichterlijke vrijheid.
Wim.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #10 Gepost op: 21 June 2013, 20:56:25 »
hoi Wim.

Ken je het boek Locomotiefloodsen en tractieterreinen? Daar staat een sporenplan in van 1862.

Jeroen

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
  • Nooit uitgeklust....
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #11 Gepost op: 21 June 2013, 22:23:51 »
Wauw! Echt super! Wat een monnikenwerk dit zeg. Het resultaat mag je bijzonder trots op zijn.  (y)
Petje af, drie keer!

Gr.

Edsko

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #12 Gepost op: 21 June 2013, 23:00:08 »
hoi Wim.

Ken je het boek Locomotiefloodsen en tractieterreinen? Daar staat een sporenplan in van 1862.


Ik heb het wel eens zien op beurzen, maar ken het niet echt.
Als jij dat hebt, kun je dan een scan van die pagina maken en naar mij toe mailen?
Ben reuze benieuwd.
Veranderen op mijn baan gaat al niet meer. Ben al te ver.

Vast bedankt.
Wim.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #13 Gepost op: 24 June 2013, 21:59:09 »
En de officiële opening van de Willemspoort was één dag voor de inhuldiging van koning Willem II.
Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Koning Willem II werd op 7 okt. 1840 ingehuldigd (gekroond volgens Wikipedia). Het station was in 1842 gereed. Het stationsgebouw was in 1843 gereed.
« Laatst bewerkt op: 24 June 2013, 22:01:10 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3097
    • Mijn Flickr pagina
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #14 Gepost op: 24 June 2013, 22:09:59 »
Zoo dat ziet er gaaf uit!!

gr Ed.