Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:20:59
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:20:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Roco traxx 'Eurocity' door Martijn193
Vandaag om 20:36:43
Piko 2025 door barry1972
Vandaag om 19:59:17
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 18:57:39
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 18:44:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
  

Auteur Topic: Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?  (gelezen 1302 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Gepost op: 10 June 2013, 02:31:12 »
Dag heren, (dames?),

Ik ben mezelf aan het inlezen over de zelfbouw van wissels en ik begrijp alles in principe, op een punt na. Bij conventionele wissels is het puntstuk in de wissels eenvoudig vervangen door een plastic stukje. Maar bij de zelfbouw wordt heel mooi een puntstuk gevijld om deze daarna netjes aan elkaar te solderen... Maar, dan soldeer je toch de + en -railzen aan elkaar? Hoe wordt dat dan opgelost? Want daar lees ik niks over?! Niets over de railsen gescheiden of geisoleerd houden... Misschien is het een domme vraag, maar ik zie 'm effe niet!

Wes
Check ook mijn Facebook

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #1 Gepost op: 10 June 2013, 02:58:22 »
Bij zelfbouwwissels worden de 2 rails die vanuit het hartstuk lopen electrisch apart aangesloten. Via de wisselaandrijving komt er vervolgens in elke wisselstand de juiste + of - op geschakeld. M.a.w. de 2 railstukken worden samen met het hartstuk mee omgepoold bij het schakelen van de wissel.
Vervolgens zijn dan de 2 rails vanuit het hartstuk ook geïsoleerd met de andere rails die in het velengde ervan lopen.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #2 Gepost op: 10 June 2013, 03:13:36 »
Ha J. Moors,

Bedankt voor je antwoord. Jammer dat er dan toch nog zoveel gedoe om zit. Ik dacht dat je binnen een dag een toffe wissel kon maken, zonder gedoe met ompoling en dergelijke...

Laat ik toch maar eens een bovenleiding overwegen. Maakt het geheel wat simpeler!

Groet.
Check ook mijn Facebook

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #3 Gepost op: 10 June 2013, 03:20:56 »
Tja. Het maken van ee wissel is toch wel even wat anders. Er zijn wel bouwsets voor wissels beschikbaar van bijvoor het merk Tillig.
Mischien dat dat wat voor je is?

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Online Online
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #4 Gepost op: 10 June 2013, 06:08:37 »
Met Tillig wissels (ook de bouwpaketten) zal je ook moeten ompolen , Maar dat hoeft toch geen probleem te zijn ?

guest7823

  • Gast
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #5 Gepost op: 10 June 2013, 09:54:21 »
Wes,

Sec gezien hoef je bij zelfbouwwissels de puntstukken niet te polariseren. Wat je WEL in ieder geval moet doen is de puntstukken isoleren.

Je eerste wissel zal je wat tijd kosten (al vermoed ik niet dat het een volle dag is). Misschien moet je die daarna trots bewaren, maar niet in je baan gebruiken. Je tweede wissel zal aanzienlijk sneller gaan en bij je tiende wissel zal je je de rust van je leven afvragen wat er zo moeilijk aan is.

Een (zelfbouw)wissel met enkel een geïsoleerd puntstuk zal minstens net zo goed rijden als een wissel met een plastic puntstuk. Als je het in de baan plaatst, soldeer er in ieder geval van te voren alvast een draadje aan vast. Dan kan je dat polariseren altijd nog later doen  ;)

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41194.0.html

https://www.facebook.com/Modelhandwissel