Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vraag iz ballast
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 01:44:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
24 June 2025, 23:15:56
Verschil leveranciers DCC decoders?
door
hmmglaser
24 June 2025, 23:12:37
Plan E - 2023 oplage
door
sneek
24 June 2025, 23:08:50
US diorama in H0
door
Wim Vink
24 June 2025, 22:59:19
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
door
Benelux795
24 June 2025, 22:44:55
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
24 June 2025, 22:31:39
Draadbreuk in draaischijf aandrijving
door
008200
24 June 2025, 22:28:16
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
door
PBModels
24 June 2025, 22:16:38
20 jaar BNLS
door
René 4312
24 June 2025, 21:32:13
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
24 June 2025, 21:24:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Bahn-AG
24 June 2025, 21:23:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
24 June 2025, 21:21:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
24 June 2025, 21:04:22
Stations in Nederland
door
R1954
24 June 2025, 20:46:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
24 June 2025, 20:02:34
Aachenau West
door
wob
24 June 2025, 19:49:53
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
Menno 1846
24 June 2025, 19:28:12
keerlusproblemen
door
astrantia
24 June 2025, 19:13:28
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
24 June 2025, 18:51:41
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg'
door
Zillertalbahn002
24 June 2025, 18:35:17
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Whis
24 June 2025, 17:36:40
Station Roodeschool
door
Torikoos
24 June 2025, 17:27:31
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
24 June 2025, 17:18:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
24 June 2025, 16:57:12
Op YouTube!
door
Karben
24 June 2025, 16:48:59
Piko NS1100, materieelbespreking
door
Sven
24 June 2025, 16:10:43
Dönsdorfer Bauberichte
door
bernhard67
24 June 2025, 15:20:44
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen
door
spoorijzer
24 June 2025, 14:39:10
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
24 June 2025, 14:18:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
7
Omlaag
Auteur
Topic: Nederlandse baan in H0, Rommeldam (gelezen 33813 keer)
tijgernootje
Offline
Berichten: 12160
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #45 Gepost op:
02 December 2013, 20:02:16 »
Dat ziet er goed uit
(op de rommel na dan
)
Kun je miss is wat meer vertellen over de spiraal die je bijna klaar hebt ?
Waarom je bv hebt gekozen voor rond ipv hexagonale stukken plaat en of dat ronde plaat ook goed werkt ?
Die stukje hout in je spiraal aan de buiten zijde's, zijn die om de overgangen van t hout in de spiraal bij elkaar te houden ?
Hoe is t vast gemaakt die stukjes hout en de houten delen van de spiraal zelf ?
Afijn je snapt m wel,wil alles weten
(moet r hier binnekort ook 1 gaan bouwen,en ben na heel wat lees en kijk werk wel benieuwd naar waarom dit voor jouw goed en werkt en of t goed werkt)
bij gebleken tevredenheid val ik je t.z.t wel lastig voor een bouw tekening met uitleg
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #46 Gepost op:
02 December 2013, 23:49:12 »
@Floris
Bij mijn vorige baan had ik een hexagonale constructie toegepast. Het voordeel van die constructie is het efficiënte materiaalgebruik.
Nadeel is dat je twee lagen (dus dikker) materiaal krijgt en betekent dat je per omwenteling meer moet stijgen.
Een ander nadeel vond ik dat er toch wat ongewenste spanningen optraden omdat de baanbreedte, gezien vanuit het middelpunt, overal verschillend is.
Vandaar dat ik nu heb besloten om het anders aan te pakken.
De materiaaldikte is 3,6 mm.
Elke cirkel is opgebouwd uit 4 segmenten om materiaal te sparen.
De segmenten heb ik aan de buiten- en de binnenkant met ieder twee smalle strookjes aan elkaar gelijmd en geeft voldoende stijfheid.
De basis van het geheel is gemaakt van zes platen van 18 mm in hexagonale vorm. Daaraan zijn de 12 draadeinden van 6 mm gemonteerd.
Die basis staat op drie stevige poten.
Op de draadeinden zijn rechthoekige plaatjes van 8 mm multiplex gemonteerd en daarna vastgelijmd aan de segmenten.
Ik monteer iedere keer drie aan elkaar gelijmde segmenten, bevestig het dempingmateriaal en de rail. Vervolgens monteer ik de volgende 3 segmenten. Op deze manier kan je er goed bij omdat je geen last hebt van gedeeltelijk afgedekte rail.
Om het zo te doen met zulk dun materiaal was ook wel een beetje een gok, maar het blijkt uiteindelijk toch een voldoende stijf geheel op te leveren.
Een ander voordeel van dit dunne plaatwerk (3,6 mm) is dat de geleidelijke overgang naar het vlakke gedeelte van de baan heel eenvoudig te realiseren is.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.
Groet,
Gerrit
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12160
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #47 Gepost op:
03 December 2013, 08:05:36 »
Bedankt voor de info,ik denk dat ik hier wel wat mee kan t.z.t.
(Ik heb dan ook nog het geluk dat de hoogte die overwonnen moet worden hier rond de 30 cm zal zijn,das dus niet bijster veel )
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #48 Gepost op:
03 December 2013, 09:52:01 »
Die 30 cm is bij mij ook het hoogteverschil.
Gerrit
Gelogd
eddie
Offline
Berichten: 46
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #49 Gepost op:
13 December 2013, 21:44:16 »
Goed bezig Gerrit !
Ik ben benieuwd wat voor leuks en moois het gaat worden
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #50 Gepost op:
14 December 2013, 11:42:45 »
Ik kreeg per PB van Robert een vraag hoe ik de helix heb getekend en gezaagd etc.
Misschien is dat voor anderen ook nuttig en daarom zal dat hier uit leggen.
Tekenen doe ik heel simpel met met een speciale rolmaat. Op de foto kan je zien hoe dat er uitziet.
Aan de ene kant heeft hij een uitklapbaar deel met een punt en in de rolmaat zelf zit een gaatje voor een potlood.
De af te tekenen straal is afleesbaar in het venster.
Op die manier is het aftekenen een fluitje van een cent. Heb je zo'n rolmaat niet, kan je ook een dun latje nemen met een spijker voor het middelpunt en een gaatje aan de andere kant voor het potlood.
Daarna de boel zagen met een decoupeerzaag. Gebruik hiervoor een zaagje met een beetje fijne vertandig om te voorkomen dat de randen erg rafelig worden.
Ik bouw de spiralen op uit kwart cirkels, voornamelijk voor wat efficienter materiaal gebruik.
Het is van belang om de rechte vlakken van die kwart cirkels goed haaks t.o.v. elkaar te maken. Die rechte delen zaag ik niet met een decoupeerzaag, maar met een gewone handzaag om goede rechte vlakken te krijgen.
Heb je eenmaal een goede kwart cirkel geproduceerd, gebruik je die als mal om alle andere kwartcirkels te tekenen.
Inmiddels weer wat verder gegaan met het schaduwstation:
Flink wat gewichten om de zojuist gelijmde rails op z'n plek te houden.
De nodige electronika om de servo's voor de wissels te besturen
@Eddie
Groet,
Gerrit
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12160
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #51 Gepost op:
14 December 2013, 15:20:45 »
Dat ziet er goed uit en zo te zien ook een hoop electronica die je gaat verwerken zeg
Wat er tot nu toe te zien is op de foto's is in elk geval niet iets wat je zou associeren met rommel
Handige tip trouwens voor de spiraal,zal t proberen te onthouden voor als t hier zover is
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
RobertLux
Offline
Berichten: 14
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #52 Gepost op:
14 December 2013, 19:41:29 »
Dank je Gerrit, zeker handige tip, ga eens kijken of ik zo'n rolmaat kan scoren.
Succes met de bouw!
GR Robert
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #53 Gepost op:
07 February 2014, 13:39:55 »
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update gaf van de baanbouw.
Het gaat niet erg hard, maar er is zeker wat gedaan. Het schaduwstation en de helix zijn nu compleet bedraad en voorzien van lichtsluizen.
Detail van een van de IR dioden in het schaduwstation.
Een van de IR ontvangers. Links is een verklikkerledje te zien, deze is erg handig bij het afstellen en foutzoeken. Als de lichtstraal wordt onderbroken, licht het ledje op.
Linker deel van het schaduwstation en het begin van de bovenbouw.
Rechter deel van het schaduwstation.
Het schaduwstation werkt nu goed onder Koploper.
Ik heb nu 2x7 opstelsporen waar maximaal 28 treinen kunnen worden opgesteld, lijkt mij voorlopig wel voldoende!
Groet
Gerrit
Gelogd
opa-bullcat
De maat doet er wel degelijk toe.
Offline
Berichten: 408
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #54 Gepost op:
07 February 2014, 14:17:55 »
Hallo Gerrit, ziet er indrukwekkend uit je schaduw station, misschienstaan het hier al ergens maar wat is de gemiddelde lengte per opstel spoor?
En welke dikte triplex is je spiraal 4 mm soms of dikker?
Edit: 3,6 mm las ik net, sorry
Hans
«
Laatst bewerkt op: 07 February 2014, 14:24:11 door opa-bullcat
»
Gelogd
Hans is op 12 april 2017 overleden.
Vriendelijke groet,
Hans
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina.
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #55 Gepost op:
07 February 2014, 18:59:11 »
De grootste lengte is 420cm en de kleinste 210cm.
Koploper kan door rekening te houden met de lengte van de treinen de ruimte heel effectief benutten.
Op elk spoor kunnen twee treinen worden geparkeerd.
Gerrit
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12160
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #56 Gepost op:
08 February 2014, 10:30:09 »
Ziet er goed uit zo
Ik zou alleen hier en daar de sporen nog recht leggen
Wat wil je overigens bereiken met die lichtsluizen ?
(ben een leek in die materie,ik en electronica en zelfbouw en dat snappen is niet m'n beste zijde
)
Ben benieuwd naar het vervolg,.
En dat het niet hard gaat is niet erg hoor,dat gebeurt iedereen vaak genoeg dat het even niet wil/kan
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
opa-bullcat
De maat doet er wel degelijk toe.
Offline
Berichten: 408
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #57 Gepost op:
08 February 2014, 10:48:50 »
Nou floris, hier nog 1 die links en rechts het electra niet snapt, maar ondertussen wel een idee voor me schaduwstation gezien hierboven, ik zat telkens met bochten in me maag erna, maar met een lus werkt het zoals ik zag ook goed
Gelogd
Hans is op 12 april 2017 overleden.
Vriendelijke groet,
Hans
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina.
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #58 Gepost op:
08 February 2014, 10:55:11 »
De rails in het schaduwstation liggen inderdaad hier en daar niet erg recht. Dat komt door het gebruik flexrail uit mijn oude baan. Door lijmresten e.d. is die niet goed meer recht te krijgen. Ik vindt dat geen probleem omdat alles toch uit het zicht is.
De reden voor het gebruik van lichtsluizen is o.a. een forse vermindering van benodigde aansluitingen op de terugmelders. Voor het gehele schaduwstation gebruik ik maar 4 aansluitingen ( en dan heb ik het nog niet over de bos draden die ook niet nodig zijn)
Een ander voordeel is dat de gehele trein wordt gedetecteerd, ook als niet alle wagons voorzien zijn van stroomafnemers c.q weerstandjes.
Eén lichtsluis kan meerdere sporen bewaken.
In combinatie met Koploper wordt het schaduwstation optimaal benut. Op mijn oude baan had ik hetzelfde systeem en dat beviel uitstekend.
Groet,
Gerrit
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
«
Reactie #59 Gepost op:
23 February 2014, 23:46:48 »
Weer even een verslag van de voortgang.
De draaischijf is inmiddels geplaatst en ook de wisselstraat aan één zijde van het station ligt op zijn plek. Omdat het lastig is om de boel aan de onderzijde te bevestigen i.v.m. het schaduwstation, heb ik dat deel opklapbaar gemaakt. Dat was bij mijn oude baan niet het geval en dat leverde heel wat #@$%&*$#@ momenten op.
Hieronder wat foto's om de boel te verduidelijken.
De draaischijf
De wisselstraat op het opklapgedeelte.
De tafel opengeklapt. Ik heb pianoscharnieren gebruikt.
Een aantal gemonteerde servo's
Groet,
Gerrit
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nederlandse baan in H0, Rommeldam