Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zaagsel? door bellejt
Vandaag om 16:04:14
Piko NS1100, materieelbespreking door Michiel 80
Vandaag om 16:03:18
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 15:44:02
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:41:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:01:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
  

Auteur Topic: Nederlandse baan in H0, Rommeldam  (gelezen 33790 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #45 Gepost op: 02 December 2013, 20:02:16 »
Dat ziet er goed uit  (y)
(op de rommel na dan  ;D )
Kun je miss is wat meer vertellen over de spiraal die je bijna klaar hebt ?
Waarom je bv hebt gekozen voor rond ipv hexagonale stukken plaat en of dat ronde plaat ook goed werkt ?
Die stukje hout in je spiraal aan de buiten zijde's, zijn die om de overgangen van t hout in de spiraal bij elkaar te houden ?
Hoe is t vast gemaakt die stukjes hout en de houten delen van de spiraal zelf ?
Afijn je snapt m wel,wil alles weten  ;D
(moet r hier binnekort ook 1 gaan bouwen,en ben na heel wat lees en kijk werk wel benieuwd naar waarom dit voor jouw goed en werkt en of t goed werkt)
bij gebleken tevredenheid val ik je t.z.t wel lastig voor een bouw tekening met uitleg  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #46 Gepost op: 02 December 2013, 23:49:12 »
@Floris
Bij mijn vorige baan had ik een hexagonale constructie toegepast. Het voordeel van die constructie is het efficiënte materiaalgebruik.
Nadeel is dat je twee lagen (dus dikker) materiaal krijgt en betekent dat je per omwenteling meer moet stijgen.
Een ander nadeel vond ik dat er toch wat ongewenste spanningen optraden omdat de baanbreedte, gezien vanuit het middelpunt, overal verschillend is.
Vandaar dat ik nu heb besloten om het anders aan te pakken.
De materiaaldikte is 3,6 mm.
Elke cirkel is opgebouwd uit 4 segmenten om materiaal te sparen.
De segmenten heb ik aan de buiten- en de binnenkant met ieder twee smalle  strookjes aan elkaar gelijmd en geeft voldoende stijfheid.
De basis van het geheel is gemaakt van zes platen van 18 mm in hexagonale vorm. Daaraan zijn de 12 draadeinden van 6 mm gemonteerd.
Die basis staat op drie stevige poten.
Op de draadeinden zijn rechthoekige plaatjes van 8 mm multiplex gemonteerd en daarna vastgelijmd aan de segmenten.
Ik monteer iedere keer drie aan elkaar gelijmde segmenten, bevestig het dempingmateriaal en de rail. Vervolgens monteer ik de volgende 3 segmenten. Op deze manier kan je er goed bij omdat je geen last hebt van gedeeltelijk afgedekte rail.

Om het zo te doen met zulk dun materiaal was ook wel een beetje een gok, maar het blijkt uiteindelijk toch een voldoende stijf geheel op te leveren.
Een ander voordeel van dit dunne plaatwerk (3,6 mm) is dat de geleidelijke overgang naar het vlakke gedeelte van de baan heel eenvoudig te realiseren is.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Groet,
Gerrit

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #47 Gepost op: 03 December 2013, 08:05:36 »
Bedankt voor de info,ik denk dat ik hier wel wat mee kan t.z.t.  (y)
(Ik heb dan ook nog het geluk dat de hoogte die overwonnen moet worden hier rond de 30 cm zal zijn,das dus niet bijster veel )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #48 Gepost op: 03 December 2013, 09:52:01 »
Die 30 cm is bij mij ook het hoogteverschil.

Gerrit

eddie

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #49 Gepost op: 13 December 2013, 21:44:16 »
 :)

Goed bezig Gerrit !

Ik ben benieuwd wat voor leuks en moois het gaat worden  (y)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #50 Gepost op: 14 December 2013, 11:42:45 »
Ik kreeg per PB van Robert een vraag hoe ik de helix heb getekend en gezaagd etc.
Misschien is dat voor anderen ook nuttig en daarom zal dat hier uit leggen.

Tekenen doe ik heel simpel met met een speciale rolmaat. Op de foto kan je zien hoe dat er uitziet.


Aan de ene kant heeft hij een uitklapbaar deel met een punt en in de rolmaat zelf zit een gaatje voor een potlood.
De af te tekenen straal is afleesbaar in het venster.
Op die manier is het aftekenen een fluitje van een cent. Heb je zo'n rolmaat niet, kan je ook een dun latje nemen met een spijker voor het middelpunt en een gaatje aan de andere kant voor het potlood.
Daarna de boel zagen met een decoupeerzaag. Gebruik hiervoor een zaagje met een beetje fijne vertandig om te voorkomen dat de randen erg rafelig worden.
Ik bouw de spiralen op uit kwart cirkels, voornamelijk voor wat efficienter materiaal gebruik.

Het is van belang om de rechte vlakken van die kwart cirkels goed haaks t.o.v. elkaar te maken. Die rechte delen zaag ik niet met een decoupeerzaag, maar met een gewone handzaag om goede rechte vlakken te krijgen.

Heb je eenmaal een goede kwart cirkel geproduceerd, gebruik je die als mal om alle andere kwartcirkels te tekenen.


Inmiddels weer wat verder gegaan met het schaduwstation:


Flink wat gewichten om de zojuist gelijmde rails op z'n plek te houden.


De nodige electronika om de servo's voor de wissels te besturen

@Eddie
 :)


Groet,
Gerrit

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #51 Gepost op: 14 December 2013, 15:20:45 »
Dat ziet er goed uit en zo te zien ook een hoop electronica die je gaat verwerken zeg  :o
Wat er tot nu toe te zien is op de foto's is in elk geval niet iets wat je zou associeren met rommel  ;)
Handige tip trouwens voor de spiraal,zal t proberen te onthouden voor als t hier zover is  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

RobertLux

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #52 Gepost op: 14 December 2013, 19:41:29 »
Dank je Gerrit, zeker handige tip, ga eens kijken of ik zo'n rolmaat kan scoren.

Succes met de bouw!

GR Robert

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #53 Gepost op: 07 February 2014, 13:39:55 »
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update gaf van de baanbouw.
Het gaat niet erg hard, maar er is zeker wat gedaan. Het schaduwstation en de helix zijn nu compleet bedraad en voorzien van lichtsluizen.


Detail van een van de IR dioden in het schaduwstation.


Een van de IR ontvangers. Links is een verklikkerledje te zien, deze is erg handig bij het afstellen en foutzoeken. Als de lichtstraal wordt onderbroken, licht het ledje op.


Linker deel van het schaduwstation en het begin van de bovenbouw.


Rechter deel van het schaduwstation.

Het schaduwstation werkt nu goed onder Koploper.
Ik heb nu 2x7 opstelsporen waar maximaal 28 treinen kunnen worden opgesteld, lijkt mij voorlopig wel voldoende! :)

Groet
Gerrit

opa-bullcat

  • De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #54 Gepost op: 07 February 2014, 14:17:55 »
Hallo Gerrit, ziet er indrukwekkend uit je schaduw station, misschienstaan het hier al ergens maar wat is de gemiddelde lengte per opstel spoor?

En welke dikte triplex is je spiraal 4 mm soms of dikker? Edit: 3,6 mm las ik net, sorry

Hans
« Laatst bewerkt op: 07 February 2014, 14:24:11 door opa-bullcat »
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #55 Gepost op: 07 February 2014, 18:59:11 »
De grootste lengte is 420cm en de kleinste 210cm.
Koploper kan door rekening te houden met de lengte van de treinen de ruimte heel effectief benutten.
Op elk spoor kunnen twee treinen worden geparkeerd.

Gerrit

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #56 Gepost op: 08 February 2014, 10:30:09 »
Ziet er goed uit zo  (y)
Ik zou alleen hier en daar de sporen nog recht leggen  ;)
Wat wil je overigens bereiken met die lichtsluizen ?
(ben een leek in die materie,ik en electronica en zelfbouw en dat snappen is niet m'n beste zijde :-X)
Ben benieuwd naar het vervolg,.
En dat het niet hard gaat is niet erg hoor,dat gebeurt iedereen vaak genoeg dat het even niet wil/kan  :)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

opa-bullcat

  • De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #57 Gepost op: 08 February 2014, 10:48:50 »
Nou floris, hier nog 1 die links en rechts het electra niet snapt, maar ondertussen wel een idee voor me schaduwstation gezien hierboven, ik zat telkens met bochten in me maag erna, maar met een lus werkt het zoals ik zag ook goed :D

Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #58 Gepost op: 08 February 2014, 10:55:11 »
De rails in het schaduwstation liggen inderdaad hier en daar niet erg recht. Dat komt door het gebruik flexrail uit mijn oude baan. Door lijmresten e.d. is die niet goed meer recht te krijgen. Ik vindt dat geen probleem omdat alles toch uit het zicht is.
De reden voor het gebruik van lichtsluizen is o.a. een forse vermindering van benodigde aansluitingen op de terugmelders. Voor het gehele schaduwstation gebruik ik maar 4 aansluitingen ( en dan heb ik het nog niet over de bos draden die ook niet nodig zijn)
Een ander voordeel is dat de gehele trein wordt gedetecteerd, ook als niet alle wagons voorzien zijn van stroomafnemers c.q weerstandjes.
Eén lichtsluis kan meerdere sporen bewaken.
In combinatie met Koploper wordt het schaduwstation optimaal benut. Op mijn oude baan had ik hetzelfde systeem en dat beviel uitstekend.

Groet,
Gerrit

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #59 Gepost op: 23 February 2014, 23:46:48 »
Weer even een verslag van de voortgang.
De draaischijf is inmiddels geplaatst en ook de wisselstraat aan één zijde van het station ligt op zijn plek. Omdat het lastig is om de boel aan de onderzijde te bevestigen i.v.m. het schaduwstation, heb ik dat deel opklapbaar gemaakt. Dat was bij mijn oude baan niet het geval en dat leverde heel wat #@$%&*$#@ momenten op. ;D
Hieronder wat foto's om de boel te verduidelijken.


De draaischijf


De wisselstraat op het opklapgedeelte.


De tafel opengeklapt. Ik heb pianoscharnieren gebruikt.


Een aantal gemonteerde servo's

Groet,
Gerrit