Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Jint Nijman
Vandaag om 14:08:17
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 14:07:34
roco br24 door wol57
Vandaag om 13:48:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 13:14:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door VAM65
Vandaag om 13:09:27
Mijnbouw Indonesië door Eelco Storm
Vandaag om 12:31:12
Koppelingsmechanisme klemt? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:30:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
  

Auteur Topic: Project Gronarden  (gelezen 35842 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Project Gronarden
« Reactie #90 Gepost op: 20 April 2014, 22:35:32 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel


bron Wikipedia

Niet goed te zien, maar d'r zitten dus ook contrarail. Deze variant lijkt gegoten puntstukken te hebben met aangegoten contrarail

PS wel kan je mooi de verjonging van de wisseltongen zien op het scharnierpunt  ;)
« Laatst bewerkt op: 20 April 2014, 22:38:34 door guest7823 »

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #91 Gepost op: 22 April 2014, 22:03:35 »
Paul, inderdaad. Ik had deze foto ook al eerder bekeken, maar toen waren de geleiderails bij de kruising me niet opgevallen. Maar na uitvergroting en inzoomen op de kruising wordt het inderdaad zichtbaar.

Inmiddels heb ik de geleiderails ook aangebracht op mijn kruiswissel.
Nu even geen tijd om een foto te uploaden. Komt wel een volgende keer.

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #92 Gepost op: 18 May 2014, 19:07:10 »
De afgelopen weken niet zoveel tijd gehad om verder te bouwen. Een mens heeft soms ook andere verplichtingen.
Tussen de bedrijven door wel het definitieve sporenplan gemaakt voor de tussenlaag. met name de wisselstraat aan de linkerkant van het station heeft behoorlijk wat puzzelwerk gevergd. De beide perron en inhaalsporen moeten uit beide richtingen bereikbaar zijn, daarnaast moet er verkeer mogelijk zijn tussen het goederenemplacement en de 4 opstelsporen aan de onderzijde van het station.

Uiteindelijk is dit eruit komen rollen.



Nu weet ik tenminste weer welke wissels ik moet gaan bouwen. De eerste Engelsman van de zes benodigde stuks is inmiddels weer klaar. We gaan dus vol goede moed verder.

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #93 Gepost op: 02 March 2015, 13:35:28 »
Goedemiddag spoorgenoten,

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik iets van mij heb laten horen, door allerlei omstandigheden is er bitter weinig gebouwd vorig jaar, het ontbrak mij simpelweg aan tijd.

Mijn planning was om eind 2014 het tussennivo klaar te hebben, maar dat is bij lange na niet gelukt.

Wel zijn er wat kleine dingen aangepast: het eerste sein is gebouwd, evenals de bijbehorende decoder. Verder heb ik het een en ander aangeschaft aan rijdend materiaal en heb ik wat verlichting hier en daar ingebouwd.

Maar ik heb wel redelijk wat kilometertjes gereden op de baan en daar een paar filmpjes van gemaakt.

De VT11.5 hoort eigenlijk niet in mijn tijdperk thuis, maar ik kon het niet laten! Ik zal hem zo nu en dan inzetten als museumtrein.

<a href="https://www.youtube.com/v/zfwJfpS1kFQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/zfwJfpS1kFQ</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/67tonOBPB4M" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/67tonOBPB4M</a>


Binnenkort hoop ik weer wat meer tijd te krijgen, dan gaan we verder bouwen.

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4424
Re: Project Gronarden
« Reactie #94 Gepost op: 02 March 2015, 13:42:01 »
Hoi Henk!


Wat een indrukwekkende wisselstraten!
Ziet er goed uit.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Project Gronarden
« Reactie #95 Gepost op: 02 March 2015, 16:18:08 »
Wat een ontzaglijk grote baan! De wissels en kruisingen zien er geweldig uit.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #96 Gepost op: 02 March 2015, 18:32:09 »
Dave, Ruud,

Bedankt voor de complimenten.

Het wordt inderdaad een grote baan, als alles klaar is ca 300mtr spoor, 28 engelse wissels en 115 gewone wissels.
De wissels en kruisingen die in het zicht zitten zijn allemaal gemaakt met de mallen van Fasttracks  (zie ergens eerder in mijn draadje beschreven) wisselhoek 1 op 6.
De wissels in de schaduwstations zijn uit de hand gemaakt wisselhoek 1 op 4.
Ik probeer alles zoveel mogelijk zelf te bouwen, dat betekent ook de electronica (wisseldecoders, bezetmelders, functiedecoders, keerlusmodules enz) alles zelfbouw.

Het moge duidelijk zijn dat dit een echt meerjarenproject is.

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Henk spur 0

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Project Gronarden
« Reactie #97 Gepost op: 02 March 2015, 19:12:01 »
Hallo Henk,

Ik heb net het hele draadje ff terug gelezen, wat een gigantisch groot en gaaf project (y)

Als ex-Groninger blijft ik dit uiteraard volgen.

Grtz, Henk
Iedereen bouwt naar eigen kunnen en vermogen.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Project Gronarden
« Reactie #98 Gepost op: 02 March 2015, 19:25:56 »
Ik sluit mij daar graag bij aan.

Zeer fraai!

Een echte spoorbouwer  ;)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Project Gronarden
« Reactie #99 Gepost op: 02 March 2015, 23:06:22 »
Afgestofte draadjes zijn zo fijn. Veel bouwplezier in het Westerkwartier gewenst!

Groet, Sicco Jan

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #100 Gepost op: 29 June 2015, 22:54:38 »
Even een klein voortgangsbericht:

Er wordt nog steeds gebouwd in Gronarden, al gaat het de opdrachtgever veel te langzaam! Deadlines worden nooit gehaald, planningen worden voortdurend bijgesteld, deelontwerpen worden vaak gewijzigd. Maar ondanks al deze tegenslagen vordert het project gestaag.
Zie bijgaand fotoverslag



dit is de aansluiting van klimspiraal 3 naar nevenstation 'Wolverveen'



de kruiswissel is geplaatst



hier de opsplitsing naar de sporen: 2 perronsporen, 2 inhaalsporen en 4 opstelsporen



hier een overzicht van de nieuw aangelegde sporen. duidelijk ook te zien de ongelijkvloerse kruising met de aansluitsporen naar hoofdstation 'Gronarden'





dit is het deel wat nog in aanleg is. de wissels zijn allemaal gemaakt. nu wachten tot de aannemer weer tijd heeft om verder te gaan. (benieuwd wat voor smoesjes hij nu weer heeft bij de ongetwijfeld weer optredende vertragingen!)

groeten en tot de volgende keer

Henk de Boer

Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Project Gronarden
« Reactie #101 Gepost op: 30 June 2015, 15:43:24 »
Mooi project! Hopelijk gaat de aannemer wat sneller werken! Misschien wat meer dreigen met claims! :)  (y)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Project Gronarden
« Reactie #102 Gepost op: 30 June 2015, 17:04:56 »
't Is een forse onderneming zie ik. In dit tempo kun je er nog jaren aan bouwen plezier aan beleven.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #103 Gepost op: 30 June 2015, 20:20:14 »
Hijlco,

Ik hoop er inderdaad nog vele jaren mee bezig te zijn. Eigenlijk mag het nooit af zijn. Dus die claims richting aannemer..... voorlopig nog maar even niet.

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

ReneH0

  • Gast
Re: Project Gronarden
« Reactie #104 Gepost op: 01 July 2015, 10:05:18 »
 :o :o wow wat een geweldige gave wisselstraten zeg  (y) (y) (y)

En ook nog allemaal zelfbouw, waanzinnig.
Als jij je bouwsnelheid langzaam noemt, jeetje hoe langzaam bouw ik dan wel niet  :'(

Dikke dikke pluim, waanzinnig mooi project.  (y) (y) (y) (y) (y)