Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 13:45:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:44:39
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 13:21:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 12:44:10
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 12:26:05
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:36:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:25:18
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
  

Auteur Topic: DDAR 1700  (gelezen 8264 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:DDAR 1700
« Reactie #30 Gepost op: 28 May 2013, 19:35:57 »
Niet "ineens", dat is al zeker tien jaar gaande. Zijn bedrijfseconomische redenen.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:DDAR 1700
« Reactie #31 Gepost op: 28 May 2013, 19:52:15 »
ja waarom zou je nieuwe loks en nieuwe rijtuigen kopen als je ook een treinstel kan aanschaffen?
treinstellen zijn naar mijn idee handiger voor een bedrijf dat alleen passagiers vervoert en geen goederen.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:DDAR 1700
« Reactie #32 Gepost op: 28 May 2013, 20:37:59 »
Het kan al helpen als ze de tractie een grote beurt geven, wellicht dat versleten onderdelen die nu weer vernieuwd worden het vermogen wat opkrikken. Geen idee hoe dat met electromotoren zit, maar een auto kan na een grote beurt zomaar weer een paar PK terugkrijgen, die in de loop van de tijd verdwenen waren.
Helaas werkt dat bij elektromotoren niet zo ;)
Elektromotoren die goed onderhouden worden gaan zo goed als een leven lang mee: dat zal bij treinen waarschijnlijk iets anders liggen omdat die wat meer op hun donder krijgen dan de elektromotoren tot enkele kW's waar ik nog wel eens mee te maken heb, maar slijtage is iets wat zo goed als niet bestaat bij een elektromotor.

Technisch kun je er eigenlijk niets meer aan verbeteren. De aanzet-elektronica in die dingen is weliswaar niet nieuw meer, maar meer koppel ga je er met een modernere chopper niet uit krijgen, die techniek is wat dat betreft wel uitontwikkeld (het enige wat steeds efficiënter kan is de rem-energie via een chopper/frequentiesturing teruggeven aan het net of opslaan in een accu)

@ martijn: misschien, maar een nadeel is dat een defecte motorwagen in dit geval een onbruikbaar treinstel oplevert. Bij een defect aan de lok zou je de lok nog uit kunnen wisselen, waarna je weer een bruikbare stam hebt.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:DDAR 1700
« Reactie #33 Gepost op: 28 May 2013, 21:47:37 »
Je kan de motorwagen toch ook uitwisselen?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:DDAR 1700
« Reactie #34 Gepost op: 28 May 2013, 22:18:23 »
Als je ze nog op "voorraad" hebt wel,en laat dat nou miss wel een probleem opgaan leveren  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:DDAR 1700
« Reactie #35 Gepost op: 28 May 2013, 22:36:39 »
Laten we nu niet gaan doen alsof er stapels 1700 over waren om uit te wisselen... :s

Verder is het vaak meer moeite de wagen of lok te wisselen dan daadwerkelijk het defect te repareren.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:DDAR 1700
« Reactie #36 Gepost op: 29 May 2013, 12:30:42 »
In wezen is de uitwisseling van loc of motorwagen even "ingewikkeld". De motorwagen heeft maar één cabine en de loc heeft maar aan één kant de automatische koppeling staan en in de andere cabine mist in elk geval de GSMR. Staat de vervangende loc of motorwagen verkeerd om, zul je moeten driehoeken. Of eventueel bij de loc de koppeling en enkele cabine-apparatuur naar de andere zijde omzetten.
Groetjes,
Emiel

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:DDAR 1700
« Reactie #37 Gepost op: 29 May 2013, 13:26:29 »
ja waarom zou je nieuwe loks en nieuwe rijtuigen kopen als je ook een treinstel kan aanschaffen?
treinstellen zijn naar mijn idee handiger voor een bedrijf dat alleen passagiers vervoert en geen goederen.

NS Internationaal oeps :-X, NS Slowspeed :P heeft er vast een paar nodig voor het trekken van een aantal treinen die aan de grens gedumpt worden omdat hun loc niet met onze spanning / beveiliging overweg kan.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:DDAR 1700
« Reactie #38 Gepost op: 29 May 2013, 13:29:10 »
Dat betekent dat je dus altijd reservelocs moet hebben staan die direct ingezet kunnen worden. Dat is voor een bedrijf dat gewoon winst moet maken niet erg rendabel. Iedere trein die stilstaat kost geld, ook een losse loc. Het is voor NS goedkoper om een geheel treinstel aan de dienst te onttrekken ( je stuurt dan bij, betekent dat er ergens in het land een trein korter dan gepland zal worden, dat betekent drukte maar niet meer dan dat. ) dan een park direct inzetbaar reservematerieel achter de hand te houden.

Of het praktisch snel te regelen is is niet de issue, het gaat om de kosten. Wen er maar aan, vroeger toen NS nog echt een staatsbedrijf was werd het tekort aangevuld door het rijk. Nu is NS gewoon zelf verantwoordelijk voor zijn financiële positie en maken ze dit soort keuzes.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:DDAR 1700
« Reactie #39 Gepost op: 29 May 2013, 21:51:22 »
Helaas zijn dat soms dure of verkeerde of "rare" keuze's  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:DDAR 1700
« Reactie #40 Gepost op: 30 May 2013, 10:24:14 »
Het is maar goed dat jij er wel verstand van hebt.  :-X

Misschien moet je eens soliciteren bij NS om daar te zorgen dat ze "juiste" keuzes maken. :-\

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
Re:DDAR 1700
« Reactie #41 Gepost op: 30 May 2013, 10:34:14 »
Is ergens terug te vinden wanneer de 1711 met stam 7455 buiten dienst is gegaan? Niet toevallig is dit de stam uit de Märklin-set.


Groeten van Arjen

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:DDAR 1700
« Reactie #42 Gepost op: 30 May 2013, 11:33:25 »
Het blijft wel "De Emmen"  (y)

Allie
« Laatst bewerkt op: 30 May 2013, 11:35:04 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:DDAR 1700
« Reactie #43 Gepost op: 30 May 2013, 11:49:03 »
Hedenochtend de 1720 om ongeveer 6.50 Sld ri Asd.

groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

Sparrow

  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • Treinen Fotografie
Re:DDAR 1700
« Reactie #44 Gepost op: 30 May 2013, 15:30:04 »
Er rijdt dus als het goed is alleen nog een DDAR met 1700 op het traject Zandvoort - Amsterdam?