Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 22:59:20
koppeling vervangen Minitrix wagon door joespoor
Vandaag om 22:58:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:34:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:26:16
Common ground en Yamorc door JoopSpoort
Vandaag om 22:19:47
MP4 wissel decoder aan sluiten op Intellibox door bask185
Vandaag om 22:19:36
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 22:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:02:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 22:01:18
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 22:00:10
Yamorc 7001 dood door Steven Loosman
Vandaag om 21:54:10
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 21:50:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 21:42:14
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 21:37:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 21:24:06
Raadplaatje door hielke1501
Vandaag om 21:19:47
Ineens geen sound meer door Ronald A.
Vandaag om 21:09:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 20:36:18
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
  

Auteur Topic: DDAR 1700  (gelezen 8549 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re:DDAR 1700
« Reactie #30 Gepost op: 28 May 2013, 19:35:57 »
Niet "ineens", dat is al zeker tien jaar gaande. Zijn bedrijfseconomische redenen.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:DDAR 1700
« Reactie #31 Gepost op: 28 May 2013, 19:52:15 »
ja waarom zou je nieuwe loks en nieuwe rijtuigen kopen als je ook een treinstel kan aanschaffen?
treinstellen zijn naar mijn idee handiger voor een bedrijf dat alleen passagiers vervoert en geen goederen.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3477
    • Mijn van-alles website
Re:DDAR 1700
« Reactie #32 Gepost op: 28 May 2013, 20:37:59 »
Het kan al helpen als ze de tractie een grote beurt geven, wellicht dat versleten onderdelen die nu weer vernieuwd worden het vermogen wat opkrikken. Geen idee hoe dat met electromotoren zit, maar een auto kan na een grote beurt zomaar weer een paar PK terugkrijgen, die in de loop van de tijd verdwenen waren.
Helaas werkt dat bij elektromotoren niet zo ;)
Elektromotoren die goed onderhouden worden gaan zo goed als een leven lang mee: dat zal bij treinen waarschijnlijk iets anders liggen omdat die wat meer op hun donder krijgen dan de elektromotoren tot enkele kW's waar ik nog wel eens mee te maken heb, maar slijtage is iets wat zo goed als niet bestaat bij een elektromotor.

Technisch kun je er eigenlijk niets meer aan verbeteren. De aanzet-elektronica in die dingen is weliswaar niet nieuw meer, maar meer koppel ga je er met een modernere chopper niet uit krijgen, die techniek is wat dat betreft wel uitontwikkeld (het enige wat steeds efficiënter kan is de rem-energie via een chopper/frequentiesturing teruggeven aan het net of opslaan in een accu)

@ martijn: misschien, maar een nadeel is dat een defecte motorwagen in dit geval een onbruikbaar treinstel oplevert. Bij een defect aan de lok zou je de lok nog uit kunnen wisselen, waarna je weer een bruikbare stam hebt.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re:DDAR 1700
« Reactie #33 Gepost op: 28 May 2013, 21:47:37 »
Je kan de motorwagen toch ook uitwisselen?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:DDAR 1700
« Reactie #34 Gepost op: 28 May 2013, 22:18:23 »
Als je ze nog op "voorraad" hebt wel,en laat dat nou miss wel een probleem opgaan leveren  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re:DDAR 1700
« Reactie #35 Gepost op: 28 May 2013, 22:36:39 »
Laten we nu niet gaan doen alsof er stapels 1700 over waren om uit te wisselen... :s

Verder is het vaak meer moeite de wagen of lok te wisselen dan daadwerkelijk het defect te repareren.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:DDAR 1700
« Reactie #36 Gepost op: 29 May 2013, 12:30:42 »
In wezen is de uitwisseling van loc of motorwagen even "ingewikkeld". De motorwagen heeft maar één cabine en de loc heeft maar aan één kant de automatische koppeling staan en in de andere cabine mist in elk geval de GSMR. Staat de vervangende loc of motorwagen verkeerd om, zul je moeten driehoeken. Of eventueel bij de loc de koppeling en enkele cabine-apparatuur naar de andere zijde omzetten.
Groetjes,
Emiel

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:DDAR 1700
« Reactie #37 Gepost op: 29 May 2013, 13:26:29 »
ja waarom zou je nieuwe loks en nieuwe rijtuigen kopen als je ook een treinstel kan aanschaffen?
treinstellen zijn naar mijn idee handiger voor een bedrijf dat alleen passagiers vervoert en geen goederen.

NS Internationaal oeps :-X, NS Slowspeed :P heeft er vast een paar nodig voor het trekken van een aantal treinen die aan de grens gedumpt worden omdat hun loc niet met onze spanning / beveiliging overweg kan.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:DDAR 1700
« Reactie #38 Gepost op: 29 May 2013, 13:29:10 »
Dat betekent dat je dus altijd reservelocs moet hebben staan die direct ingezet kunnen worden. Dat is voor een bedrijf dat gewoon winst moet maken niet erg rendabel. Iedere trein die stilstaat kost geld, ook een losse loc. Het is voor NS goedkoper om een geheel treinstel aan de dienst te onttrekken ( je stuurt dan bij, betekent dat er ergens in het land een trein korter dan gepland zal worden, dat betekent drukte maar niet meer dan dat. ) dan een park direct inzetbaar reservematerieel achter de hand te houden.

Of het praktisch snel te regelen is is niet de issue, het gaat om de kosten. Wen er maar aan, vroeger toen NS nog echt een staatsbedrijf was werd het tekort aangevuld door het rijk. Nu is NS gewoon zelf verantwoordelijk voor zijn financiële positie en maken ze dit soort keuzes.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:DDAR 1700
« Reactie #39 Gepost op: 29 May 2013, 21:51:22 »
Helaas zijn dat soms dure of verkeerde of "rare" keuze's  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re:DDAR 1700
« Reactie #40 Gepost op: 30 May 2013, 10:24:14 »
Het is maar goed dat jij er wel verstand van hebt.  :-X

Misschien moet je eens soliciteren bij NS om daar te zorgen dat ze "juiste" keuzes maken. :-\

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re:DDAR 1700
« Reactie #41 Gepost op: 30 May 2013, 10:34:14 »
Is ergens terug te vinden wanneer de 1711 met stam 7455 buiten dienst is gegaan? Niet toevallig is dit de stam uit de Märklin-set.


Groeten van Arjen

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:DDAR 1700
« Reactie #42 Gepost op: 30 May 2013, 11:33:25 »
Het blijft wel "De Emmen"  (y)

Allie
« Laatst bewerkt op: 30 May 2013, 11:35:04 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:DDAR 1700
« Reactie #43 Gepost op: 30 May 2013, 11:49:03 »
Hedenochtend de 1720 om ongeveer 6.50 Sld ri Asd.

groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

Sparrow

  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • Treinen Fotografie
Re:DDAR 1700
« Reactie #44 Gepost op: 30 May 2013, 15:30:04 »
Er rijdt dus als het goed is alleen nog een DDAR met 1700 op het traject Zandvoort - Amsterdam?