Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 22:41:08
Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 22:16:19
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Peter Kleton
Vandaag om 21:55:10
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:41:56
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 21:33:45
helix n spoor door Joz
Vandaag om 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:31:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 20:18:20
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:47:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 19:10:12
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
  

Auteur Topic: Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0  (gelezen 8278 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Gepost op: 23 May 2013, 21:42:14 »
Na een lange tijd niks aan het hele modelspoor-gebeuren begon het toch weer te kriebelen. Zodoende ben ik eens achter de laptop gekropen en eens wat op papier op het beeldscherm gezet. Ik wilde nu toch met modulebakken gaan werken zodat het hele zooitje wat makkelijker verplaatsbaar is. Dit heb ik tot nu toe gemaakt:



FF kijke (stijgingen/dalingen zijn vanaf het station gezien):
Blauw = schaduwstation, ligt op -11 ongeveer
Rood = hoofdbaan, daalt ongeveer 7 cm. Als het dan in de tunnel is daalt het nog eens een cm of 4
Groen = Nevenlijntje, stijgt ongeveer 5 a 6 cm en blijft daarop.
Grijs = Het station, ligt op 0 cm

Op het station hebben we v.l.n.r. de sporen 1, 2, 3 en 4 liggen (Jaja, daar is over nagedacht ;D )
Op spoor 1 komt de boemel van de nevenlijn binnen en daar kan wat op gerangeerd worden
Op spoor 2 komen afwisselend een stopper en een IC (Koploper) binnen, die rijden gewoon op en neer tussen het schaduwstation en het station
Op spoor 3 kunnen ook de stoppers en IC's binnenkomen en hier komt een getrokken INT-trein binnen. Lok laten omlopen wordt nog iets leuks, ik wil per sé géén overloopwissels in de perronsporen, gewoon voor de uitdaging 8)
Op spoor 4 komen de 2 goederentreinen binnen. Die worden daar voorzien van een andere lok aan de andere kant en rijdt dan weer naar het schaduwstation. In totaal zullen er 3 loks rouleren binnen 2 goederentreinen.

Voor de rest die je ook nog 2 kleinere stationnetjes aan de nevenlijn. Daar stoppen de railbus, BR218+silberling-stuurstand en al dat soort kleine grut. Die pendelen gewoon op en neer naar het hoofdstation en zullen het schaduwstation waarschijnlijk nooit zien.

Ik heb overigens ook al een paar leuke scenario's bedacht qua treinverkeer op de baan, maar dat doet er hier niet toe, het gaat om het baanplan.

Vragen? Opmerkingen? Graag :)
6540 gebruikers weten altijd meer dan 1 :)
Vriendelijke groet, Servé.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re:Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Reactie #1 Gepost op: 23 May 2013, 21:52:08 »
Serve,

van waaruit gaat de baan bediend worden, of automatiseer je alles (ontkoppelaars enzo?)

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Reactie #2 Gepost op: 23 May 2013, 21:53:48 »
Goeie:
MultiMaus + Koploper, alles wordt geautomatiseerd.
Parallel daaraan ga ik zelf met een PLC wat proberen om het ook bedienbaar te maken via de PLC, maar dit is gewoon een stukje andere hobby van mij. In principe wordt alles aangestuurd via Koploper.
Vriendelijke groet, Servé.

steven346

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re:Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Reactie #3 Gepost op: 23 May 2013, 21:56:30 »
Leuke baan, ik blijf je volgen!!!

Mvg steven

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Reactie #4 Gepost op: 23 May 2013, 22:07:23 »
Servé,

Zo te zien heb je in het schaduwstation een keerlus probleem. Dat kun je vanzelfsprekend oplossen met een van de bekende schakelingen, maar ik denk dat je een knelpunt hebt met de lengte van de sporen die je daarvoor nodig hebt.

Oplossing voor die lengte zou kunnen zijn om het dubbelspoor aan de rechterkant te veranderen in enkelspoor. Dus de wissel waar het dubbelspoor samenkomt een stuk naar boven verplaatsen.

Sander

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Reactie #5 Gepost op: 23 May 2013, 22:19:50 »
Keerlus doe ik oplossen m.b.v. Koploper ;) De 2 wissels die die 2 keerlus-sporen verbinden worden tegelijk geschakeld (zitten op dezelfde functie-uitgang), als de ene wissel rechtdoor staat, staat de andere afbuigend en andersom. Tegelijkertijd worden er 2 relais geschakeld (1 voor elk spoor). Ik weet niet precies hoe ik het goed kan uitleggen, maar het werkt, heb het al geprobeerd op een test-keerlus ;)
Vriendelijke groet, Servé.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Reactie #6 Gepost op: 25 May 2013, 13:10:01 »
Ik ben nog ff aan het tekenen geweest om toch wat meer ruimte te creëren:



Het sporenplan is precies hetzelfde, ik heb alleen de plaats van het schaduwstation verlegd om wat meer ruimte in het midden te krijgen. ik ben alleen nog ff aan het denken of ik het schaduwstation misschien boven doe ipv links, kost wat minder rails en de opstelsporen zijn nu vrij lang, zo'n lange treinen heb ik toch niet :P Mocht het later toch nodig zijn, is een wisseltje naar een 2e schaduwstation zo gelegd...
Vriendelijke groet, Servé.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Reactie #7 Gepost op: 25 May 2013, 16:31:33 »
Ik heb eigenlijk momenteel maar 2 vragen.
Hoe diep worden de modules ?
En wat is de functie van dat groene wissel gebeuren met uitsteeksel rechts onderin op de baan ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Reactie #8 Gepost op: 25 May 2013, 18:24:23 »
Bedoel je met "hoe diep" de afstand tussen de 2 "etages" met spoor zeg maar?
Bij het schaduwstation zal dat ongeveer 20 cm zijn.

Dat uitsteeksel wordt gewoon een oud verlaten spoortje, daar zal geen trein naartoe rijden :P
Vriendelijke groet, Servé.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Reactie #9 Gepost op: 25 May 2013, 23:20:37 »
Oke, toch nog ff iets anders geprobeerd:



Het idee is hetzelfde, alleen heb ik nu een rangeerterreintje en ik heb de nevenlijn tot museumbaan omgedoopt.
Overigens is in het hoofdstation nu spoor 1 het perronloze spoor.

Opmerkingen? Welke is beter?
Vriendelijke groet, Servé.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Reactie #10 Gepost op: 26 May 2013, 11:08:11 »
Bedoel je met "hoe diep" de afstand tussen de 2 "etages" met spoor zeg maar?
Nee ik bedoelde de breedte/diepte van de modules,bij je laatste plan zie ik dat dat voor de meeste 60 cm moet worden,daar zag ik op t vorige plan niks van.  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Reactie #11 Gepost op: 26 May 2013, 11:49:18 »
Sjoen planneke Servé  (y)
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Reactie #12 Gepost op: 27 August 2013, 11:18:51 »
Zo, tijdens de zomer toch nog maar eens goed nagedacht over wat ik precies wil. Dit is eruit gekomen:



Rode = perron
Dat groene links = postperron

Voor de rest gaat het bij mij vooral om het rangeren.
De getrokken treinen die in het grote station aankomen moeten van een andere lok voorzien worden en rijden dan verder. De lok die achterblijft moet naar een opstelspoor (die komen nog achter de draaischijf, op een kleine module).
Sommige treinen hebben een postrijtuig. Dat moet afgekoppeld worden en naar het postperron gebracht worden.
Voor de rest worden korte stoptreintjes versterkt met rijtuigen die ergens opgesteld staan.

De baan zal of helemaal met Duits materieel gereden worden, of helemaal met Nederlands materieel.

Het schaduwstation is nog niet helemaal af, maar dat wat je ziet komt er wel te liggen (ongeveer).
Vriendelijke groet, Servé.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Reactie #13 Gepost op: 27 August 2013, 14:42:24 »
Ik spring er even op in  ;D
Wat is de functie van die kronkel links in t midden in je spoor ?
Daar een stukje onder zit een engelswissel,maar waarom daar en niet bv verder ri einde spoor ?
of gewoon helemaal foetsie dr mee  :-X
Verder zou ik als die sporen links in t schaduw spul komen te liggen en denk ik dienen voor opstellen van materieel,dat driewegwissel dr ook uit mikken op die plek.
Als je met je materieel evt op een ander spoor wilt uitkomen in zicht,wat hier nu ivm enkelspoor niet gaat dan kan je net zo goed gelijk vanaf je 1ste wissl in het schaduw station de sporen uibreiden met div wissels net zo lang tot je er genoeg opstelsporen hebt.
En die dan gewoon parrallel aan mekaar tot bijna einde bak laten doorlopen.
Al denk ik zelf dat je al genoeg opstelruimte hebt als je opstelsporen pas uitwaaieren net voor je links onderin de bocht krijgt.
Tot zover even wat ik denk/zie en evt in dat geval zou doen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Servé's baanplan, 3,65m x 2,05m H0
« Reactie #14 Gepost op: 27 August 2013, 16:52:08 »
Die kronkel is voor de kleine draaischijf die daarachter nog komt.
Dat engelswissel waar je het over hebt kan ik niet vinden, alleen rechts in het baanplan zit een engelsman.
Het schaduwstation is nu opgebouwd zodat alle treinen erin passen en dat ik ook nog kan omlopen met loks in het schaduwstation en de treinstellen/trekduw-treinen. Het is wel een kleine puzzel, maar dat vind ik juist het leuke eraan, dat je ook moet denken hoe je de treinen het schaduwstation in moet sturen en niet zomaar alles achter elkaar. Ik ga ook rijden volgens een dienstregeling wat ervoor zorgt dat je op tijd een trein in het schaduwstation vrij moet rangeren of op tijd de loks laat omlopen.
Het schaduwstation kan maar maximaal 5 sporen breed zijn.

Dat laatste waar je het over hebt, snap ik niet helemaal:


Als je met je materieel evt op een ander spoor wilt uitkomen in zicht,wat hier nu ivm enkelspoor niet gaat dan kan je net zo goed gelijk vanaf je 1ste wissl in het schaduw station de sporen uibreiden met div wissels net zo lang tot je er genoeg opstelsporen hebt.
En die dan gewoon parrallel aan mekaar tot bijna einde bak laten doorlopen.
Al denk ik zelf dat je al genoeg opstelruimte hebt als je opstelsporen pas uitwaaieren net voor je links onderin de bocht krijgt.


 ???
Vriendelijke groet, Servé.