Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 00:22:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Syb030
Vandaag
om 00:01:32
Klompentrein
door
grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2
door
Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
_Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS
door
Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet
door
phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module
door
Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen
door
Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762)
door
Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124
door
Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025
door
Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen
door
Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025
door
Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein
door
Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam
door
bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
04 October 2025, 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Ronald69
04 October 2025, 13:28:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Maximale helling in spiraal bij dalen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Maximale helling in spiraal bij dalen (gelezen 2526 keer)
Henk-ST1100
Offline
Berichten: 132
Maximale helling in spiraal bij dalen
«
Gepost op:
22 May 2013, 16:15:45 »
Ben met een nieuw baan plan bezig en wil graag weten wat de maximale helling mag zijn in een spiraal waar alleen gedaald wordt, ik weet dat je bij klimmen max 3% mag hebben maar hier wordt alleen op enkel spoor gedaald
Mvg Henk
Gelogd
tinus
Offline
Berichten: 1540
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
«
Reactie #1 Gepost op:
22 May 2013, 16:19:20 »
Dalend maakt niet zo veel uit.
Zou zelf niet teveel afwijken van de 3%, maar iets meer kan makkelijk.
Houd er wel rekening mee dat er dan ook andere krachten kunnen gaan meespelen.
Zoals duwende wagons, deze zullen de lok "helpen" maar kunnen ook te hard duwen waardoor
ze uit het spoor kunnen worden gedrukt.
Tinus.
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12261
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
«
Reactie #2 Gepost op:
22 May 2013, 19:04:07 »
De encyclopdie raadplegen alhier lijkt me ook een goede optie.
Daarin staat voldoende info,mits men t
wil
zoeken.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
mrinsane
Modelspoor-digi-beet
Offline
Berichten: 274
NS 1300 - NS 1100
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
«
Reactie #3 Gepost op:
22 May 2013, 19:12:59 »
Ik vraag me dan ff af: waarom alleen en enkel dalen? (100% zeker dat er dan ook niet een treintje 't bultje weer op moet?)
Gelogd
Mvg,
MrInsane, [Paul]
* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV
Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital
Henk-ST1100
Offline
Berichten: 132
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
«
Reactie #4 Gepost op:
22 May 2013, 20:46:08 »
Floris @ In de encyclopedie die ik vanmiddag heb doorgenomen heeft men het alleen over stijgen heb draadje in geheel doorgenomen
Mrinsane @ 100% zeker alleen maar dalen, rijdt met rechts verkeer trein kan niet terug
Mvg Henk
Gelogd
mrinsane
Modelspoor-digi-beet
Offline
Berichten: 274
NS 1300 - NS 1100
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
«
Reactie #5 Gepost op:
22 May 2013, 21:31:06 »
Ah, ok. Dan snap ik je, in mijn (nog op dit forum te plaatsen, overigens) baanplan werk ik ook met dubbel-sporig, dus 1 spoor dat altijd klimmend is, en een naastgelegen spoor dat altijd dalend is.
In die configuratie: de sporen liggen naast elkaar, en dus zijn de hellingen vrijwel identiek, verschil is een paar tiende procent (of je t nou klimmend of dalend bekijkt, maakt niets uit).
Als je met bochten werkt: buitenbocht altijd laten klimmen (grootste omtrek, dus langste afstand dus kleinste helling)
Mijn devies: zorg voor zowel klimmen als dalen voor max. 3%. Zit je altijd goed.
Gelogd
Mvg,
MrInsane, [Paul]
* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV
Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1643
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
«
Reactie #6 Gepost op:
22 May 2013, 22:02:58 »
ik zou toch proberen onder de 3 % te blijven. Afhankelijk of je met rijtuigen 1/87 rijdt of met verkorte 1/92 of 1/100 rijtuigen kan dit toch wel een groot verschil maken. Ook het merk lok dat ervoor staat.
Zelf heb ik een grote dubbele spiraal. ongeveer bijna 2 mtrs diameter en met een gemiddelde hellingsgraad van 2.7 %
De meeste gaan er met 6 tot 8 rijtuigen 1/87 ( 303 mm ) vlot doorheen maar oudere type loks hebben dan toch ook wel moeite ermee soms.
Het dalen geeft dan weer een grote druk van de wagons op de koppelingen en soms ontsporingen.
Onder de 3 % geeft weinig of geen problemen.
Mvg
Peter
Gelogd
Petdig1
Rubedino
Gast
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
«
Reactie #7 Gepost op:
22 May 2013, 23:31:45 »
Idd omlaag is een veel groter probleem dan omhoog. 10 personenwagens naar beneden met 3% daling drukt gewoon de eerste wagon achter de lok in de bocht uit de rails. Dit weet ik uit eigen ervaring met de spiralen die ik in het verleden gebouwd heb. Minder dan 3% aanhouden dus en dat kan door er een ovaal van te maken ipv een cirkel.
Gelogd
Henk-ST1100
Offline
Berichten: 132
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
«
Reactie #8 Gepost op:
23 May 2013, 11:42:08 »
Vraag beantwoord
Mvg Henk
Gelogd
Wim H0
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 1
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
«
Reactie #9 Gepost op:
28 May 2013, 19:26:53 »
Hallo,
Zelf in het bezit van een dubbelsporig spiraal met 5 volle cirkels waarbij ik de 3% heb aangehouden.
bij het dalen van het spiraal zelfs op het binnenste spoor C-rails 24230 levert dit geen onsporingen op zelfs met een lange sleep ketelwagons aan de haak.
Als ik de buffers bekeek zal ik zeker niet onder de 3% gaan want grote kans dat de buffers elkaar gaan raken en de ketelwagons er uit zullen gaan drukken.
Succes met de bouw.
Groet Wim.
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8086
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
«
Reactie #10 Gepost op:
29 May 2013, 08:18:20 »
Citaat van: Henk-ST1100 op 22 May 2013, 20:46:08
Mrinsane @ 100% zeker alleen maar dalen, rijdt met rechts verkeer trein kan niet terug
Mvg Henk
Blijf ik me net als @mrinsane toch afvragen hoe die trein dan ooit boven gekomen is.
Wil je kunnen dalen moet je toch boven beginnen. Neem niet aan dat je de trein handmatig weer boven op een spoor plaatst.
Kan me verder bij de adviezen aansluiten. Maak het niet te steil. Kan je uit ervaring melden dat 3% een goede waarde is om aan te houden. Scheelt je later een hoop sloopwerk
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
Henk-ST1100
Offline
Berichten: 132
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
«
Reactie #11 Gepost op:
29 May 2013, 10:23:42 »
Treinen zijn via een lange oprit in een ander stuk van mijn bestaande baan plan al op hoogte en moeten naar uitbreiding van baan plan naar een nieuw aan te leggen schaduw station.
Van daar gaat alles weer op bestaand spoor wat al op lager niveau ligt
Mvg Henk
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Maximale helling in spiraal bij dalen