Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 16:08:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:54:19
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 15:33:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:39
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Jeroen Vreeken
Vandaag om 14:40:06
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 14:14:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
  

Auteur Topic: Maximale helling in spiraal bij dalen  (gelezen 2548 keer)

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Maximale helling in spiraal bij dalen
« Gepost op: 22 May 2013, 16:15:45 »
Ben met een nieuw baan plan bezig en wil graag weten wat de maximale helling mag zijn in een spiraal waar alleen gedaald wordt, ik weet dat je bij klimmen max 3% mag hebben maar hier wordt alleen op enkel spoor gedaald

Mvg Henk

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
« Reactie #1 Gepost op: 22 May 2013, 16:19:20 »
Dalend maakt niet zo veel uit.
Zou zelf niet teveel afwijken van de 3%, maar iets meer kan makkelijk.

Houd er wel rekening mee dat er dan ook andere krachten kunnen gaan meespelen.
Zoals duwende wagons, deze zullen de lok "helpen" maar kunnen ook te hard duwen waardoor
ze uit het spoor kunnen worden gedrukt.

Tinus.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
« Reactie #2 Gepost op: 22 May 2013, 19:04:07 »
De encyclopdie raadplegen alhier lijkt me ook een goede optie.
Daarin staat voldoende info,mits men t wil zoeken.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
« Reactie #3 Gepost op: 22 May 2013, 19:12:59 »
Ik vraag me dan ff af: waarom alleen en enkel dalen? (100% zeker dat er dan ook niet een treintje 't bultje weer op moet?)
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
« Reactie #4 Gepost op: 22 May 2013, 20:46:08 »
Floris  @ In de encyclopedie die ik vanmiddag heb doorgenomen heeft men het alleen over stijgen heb draadje  in geheel doorgenomen

Mrinsane  @ 100% zeker alleen maar dalen, rijdt met rechts verkeer trein kan niet terug
 Mvg Henk

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
« Reactie #5 Gepost op: 22 May 2013, 21:31:06 »
Ah, ok. Dan snap ik je, in mijn (nog op dit forum te plaatsen, overigens) baanplan werk ik ook met dubbel-sporig, dus 1 spoor dat altijd klimmend is, en een naastgelegen spoor dat altijd dalend is.
In die configuratie: de sporen liggen naast elkaar, en dus zijn de hellingen vrijwel identiek, verschil is een paar tiende procent (of je t nou klimmend of dalend bekijkt, maakt niets uit).
Als je met bochten werkt: buitenbocht altijd laten klimmen (grootste omtrek, dus langste afstand dus kleinste helling)

Mijn devies: zorg voor zowel klimmen als dalen voor max. 3%. Zit je altijd goed.
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
« Reactie #6 Gepost op: 22 May 2013, 22:02:58 »
ik zou toch proberen onder de 3 % te blijven.  Afhankelijk of je met  rijtuigen 1/87 rijdt   of met  verkorte 1/92 of 1/100 rijtuigen kan dit toch wel een groot  verschil maken.  Ook het merk lok dat  ervoor staat. 
Zelf heb ik een grote dubbele spiraal. ongeveer bijna 2 mtrs  diameter en met een gemiddelde hellingsgraad van 2.7 % 
De meeste gaan er met 6 tot 8 rijtuigen 1/87 ( 303 mm ) vlot doorheen maar oudere type loks hebben dan toch ook wel moeite ermee soms.
Het  dalen geeft dan weer een grote druk van de wagons  op de koppelingen en soms ontsporingen.
Onder de 3 % geeft weinig of geen problemen.

Mvg
Peter
Petdig1

Rubedino

  • Gast
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
« Reactie #7 Gepost op: 22 May 2013, 23:31:45 »
Idd omlaag is een veel groter probleem dan omhoog. 10 personenwagens naar beneden met 3% daling drukt gewoon de eerste wagon achter de lok in de bocht uit de rails. Dit weet ik uit eigen ervaring met de spiralen die ik in het verleden gebouwd heb. Minder dan 3% aanhouden dus en dat kan door er een ovaal van te maken ipv een cirkel.


Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
« Reactie #8 Gepost op: 23 May 2013, 11:42:08 »
Vraag beantwoord
Mvg Henk

Wim H0

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
« Reactie #9 Gepost op: 28 May 2013, 19:26:53 »
Hallo,

Zelf in het bezit van een dubbelsporig spiraal met 5 volle cirkels waarbij ik de 3% heb aangehouden.
bij het dalen van het spiraal zelfs op het binnenste spoor C-rails 24230 levert dit geen onsporingen op zelfs met een lange sleep ketelwagons aan de haak.

Als ik de buffers bekeek zal ik zeker niet onder de 3% gaan want grote kans dat de buffers elkaar gaan raken en de ketelwagons er uit zullen gaan drukken.

Succes met de bouw.

Groet Wim.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
« Reactie #10 Gepost op: 29 May 2013, 08:18:20 »
Mrinsane  @ 100% zeker alleen maar dalen, rijdt met rechts verkeer trein kan niet terug
 Mvg Henk
Blijf ik me net als @mrinsane toch afvragen hoe die trein dan ooit boven gekomen is.  8)
Wil je kunnen dalen moet je toch boven beginnen. Neem niet aan dat je de trein handmatig weer boven op een spoor plaatst.  ;D

Kan me verder bij de adviezen aansluiten. Maak het niet te steil. Kan je uit ervaring melden dat 3% een goede waarde is om aan te houden. Scheelt je later een hoop sloopwerk  :'(

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Maximale helling in spiraal bij dalen
« Reactie #11 Gepost op: 29 May 2013, 10:23:42 »
Treinen zijn via een lange oprit in een ander stuk van mijn bestaande baan plan al op hoogte en moeten naar uitbreiding van baan plan naar een nieuw aan te leggen schaduw station.
Van daar gaat alles weer op bestaand spoor wat al op lager niveau ligt
Mvg Henk