Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33

Auteur Topic: Wat is dit? (ATB vraag)  (gelezen 11579 keer)

lokpaint

• Gast
Re:Wat is dit? (ATB vraag)
« Reactie #30 Gepost op: 22 May 2013, 00:06:40 »
Hoi

Grappig is dat er zoveel onenigheid is over wat er nou precies te zien is op de foto.
Is de machinistenopleiding in Nederland nou zo minimaal, of hoort dit niet bij een machinistenopleiding, maar is het meer iets voor de technische dienst?

Bart

nscargo2008

• Offline Offline
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
« Reactie #31 Gepost op: 22 May 2013, 00:20:55 »
hier even een paar foto's van de atb , voor dat ie gemonteerd is aan de spoorstaaf , heb je een idee

van de week werk ik weer met seinwezen van strukton , dan zal ik meteen eens de exacte betekenis van de kabels vragen

groet stefan  ;)

5166

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 22 May 2013, 07:56:13 »

Wat betreft de werking van ATB-NG en ATBvv-lussen: Bij een ATB-NG-lus komt het signaal binnen via de draad in het midden van het spoor (kennelijk niet nodig deze uit het midden te plaatsen). Bij ATBvv wordt het signaar door de rechter ATB-spoel opgepikt uit de draad die langs de spoorstaaf loopt. De draad die bij een ATBvv-lus in het midden loopt, is als het ware de retourleiding.
Is hiermee verklaard dat, op de foto waar het allemaal om ging, een ATB-NG-lus te zien is?

Groeten, Edwin

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #33 Gepost op: 22 May 2013, 08:34:20 »
Dat ligt eraan. Als daar ATB-NG ligt, is het een ATB-NG-lus. Als daar ATB-vv ligt, is het een ATB-vv-lus ;)
Vriendelijke groet, Servé.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 22 May 2013, 10:48:42 »
Hoi

Grappig is dat er zoveel onenigheid is over wat er nou precies te zien is op de foto.
Is de machinistenopleiding in Nederland nou zo minimaal, of hoort dit niet bij een machinistenopleiding, maar is het meer iets voor de technische dienst?

Bart
Het is voor een machinist belangrijker dat hij weet hoe hij met het systeem moet werken, hoe het dan technisch inelkaar zit i sminder interessant. De techniek zorgt wel dat het op het display verschijnt  ;)

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 22 May 2013, 11:48:05 »
Daarbij komt dat het zichtbare deel voor twee verschillende systemen kan zijn ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #36 Gepost op: 22 May 2013, 11:56:04 »
Hoort niet in een mcn opleiding thuis. Jij hebt toch ook niet geleerd hoe een detectielus bij een verkeerslicht werkt en hoe deze opgebouwd is toen jij je rijbewijs haalde? ::)
Wij leren alleen de werking ervan en hoe ernaar te handelen. Meer is voor een Mcn niet relevant. Het je afvragen of " een mcn opleiding in Nederland zo minimaal is" kan ik dus niet helemaal plaatsen...
Met groet,

Ger.

lokpaint

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 22 May 2013, 12:09:56 »

Bart

Hoi

Dit was de vraag, dus niet iets uit zijn verband rukken.

Het antwoord heb je gegeven, het hoort niet in de opleiding thuis.

Bart

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #38 Gepost op: 22 May 2013, 12:19:44 »
Bart,

Ik ruk niks uit zijn verband. Je kunt je afvragen of het eerste gedeelte van die vraag wel in het verband is, toch?  Ik kan alleen binnen dat verband het eerste gedeelte niet plaatsen, dat is alles wat ik aangeef. Maar goed, deze reactie is hééélemaal off-topic, dus laat ik het hierbij.
Met groet,

Ger.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 22 May 2013, 14:53:06 »
Hoi

Bart
Ik zie het niet als onenigheid, meer als onduidelijkheid. De foto laat een lus zien, zonder dat er andere zaken te zien zijn waar die meer info geven over wat het is. Want zoals de foto gemaakt is, kan het zowel een NG-lus zijn, als een vv-lus zijn.
Groetjes,
Emiel

5166

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 22 May 2013, 15:15:10 »
Ik ben toch wel reuze benieuwd wat voor lus dit daarwerkelijk is, maar daarvoor is het wel van belang te weten waar de foto gemaakt is (en of er dus ATB-NG of -vv ligt), maar Thomas Galenkamp lijkt niet meer thuis te zijn om deze vraag te beantwoorden...

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #41 Gepost op: 22 May 2013, 16:30:31 »
Ongetwijfeld draag ik niets bij aan de discussie, maar ik wil tóch wat zeggen:  ::)

Ik 'kén' ATB als een systeem, dat vooral PLAATSGEBONDEN is: bepaalde locaties geven een signaal af/een opdracht en tussen die locaties geldt 'de laatstgegeven opdracht'... (en daarbij is dit systeem dan ook nog behoorlijk maatgevend: Ik ken nog de Lastgeving STS, die "het waarnemen van het eerstvolgende sein" gelijk stelt aan het "doorgeven van een hogere code door de ATB"...
Zoals ik het dus ooit begreep dus grofweg de electrische variant van de 'mechanische Fahrsperre' van (bijvoorbeeld) de U-Bahn in Berlijn.
Dit in tegenstelling tot de LzB van de DB of het (waarschijnlijk daarvan afgeleide) ZUB-systeem zoals onder andere op het GVB metro-/sneltramnet wordt toegepast. Tegenwoordig zou ik dus waarschijnlijk moeten roepen: "Cabinesignalering"...

ATB-NG wordt volgens mij gekenmerkt door die "voelhoorns" binnen het spoor en de typerende kenmerken van ATB-VV lijken die kaasplankjes en de bijbehorende kastjes te zijn.
Maar dat verandert voor zover ik kan zien nog steeds niets aan het feit, dat ATB in principe een discontinu, oftewel plaatsgebonden systeem is.

Vanuit mijn 'kennis' van het GVBA-metronet heb ik dan in eerste instantie ook verbaasd naar dit soort dradenzooi gekeken: "ze hebben toch geen camerasysteem?", want daar leek het voor mij op!

Daarom (op gevaar van een Zamboni  :-X ) nu ook mijn volgende alinea:
Er zijn mensen, die zich afvragen wat nu wél of niét in de machinistenopleiding thuishoort: Ik ben op dit punt ALLEEN MAAR HOBBYÏST, maar ben wél van mening, dat een adequate opleiding inhoudt, dat mensen WÉTEN, wat ze tegenkomen... De detaiols van de techniek hoeven ze niet te weten, laat staan te begrijpen, maar het is vaak al een gigantische hulp om te WÉTEN, waarom je op een bepaald punt iets moet doen (of juist láten)..
"Het Spoor" is voor de buitenwereld nog steeds één geheel; menigeen die hier werkt zou dit (geloof ik) ook GRAAG als één entiteit zien! Het opsplitsen heeft ongetwijfeld ook operationele voordelen gehad, maar uiteindelijk IS het ÉÉN bedrijf...
Het lijkt mij alleen maar zinnig, dat ik (bij voorbeeld) als bestuurder bus mijn vermoedens over een storing kenbaar kan maken aan de TD, waar ik mijn voertuig inlever, omdat ik met het rijgedrag niet tevreden ben: KENNIS IS MACHT!!!
En dat houdt niet in, dat ik het zou moeten kunnen verhelpen/repareren, maar wellicht kan ik DOOR DIE KENNIS wél dat voertuig verantwoord op de baan houden, mijn dienst uitrijden, de passagiers niet nodeloos duperen...

En ja, sorry, mijn werkhouding kreeg ik mee in 1955 en mijn laatste ervaring als werknemer met OV stamt uit 2001  :-X[, maar ik heb daarmee nog steeds heel veel affiniteit... /sub]

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #42 Gepost op: 22 May 2013, 16:42:12 »
Maar dat verandert voor zover ik kan zien nog steeds niets aan het feit, dat ATB in principe een discontinu, oftewel plaatsgebonden systeem is.
Volgens mij is ATB niet helemaal discontinu. De trein krijgt via de snuffelspoelen aan de voorkant informatie uit het sein waar hij naar toe rijdt. Als het seinbeeld verandert, dan verandert ook de code die naar de trein gezonden wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #43 Gepost op: 22 May 2013, 16:44:59 »
Wat detectie betreft : ATB-EG is een continue systeem, ATB-NG niet.
« Laatst bewerkt op: 22 May 2013, 16:53:39 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

guest7823

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 22 May 2013, 17:12:41 »
Volgens mij is ook  ATB-VV een niet continue systeem