Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:28:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 12:24:04
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door Eric v C
Vandaag om 12:07:42
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 12:02:50
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 12:01:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 11:47:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:47:01
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30

Auteur Topic: Mardijk: halte aan grensbaanvak  (gelezen 38241 keer)

MTV

• Offline Offline
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #15 Gepost op: 04 May 2013, 16:30:58 »
Ga zo door (y)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

maclion

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 05 May 2013, 11:30:04 »
Weer even wat foto's uitgezocht om de stapsgewijze opbouw te illustreren.
In onderstaande foto is de tweede module bijgeplaatst.

Vervolgens een overzicht vanuit de andere hoek met alle vier de modules gekoppeld.

Hier is ook het tweede mangat te zien, waardoor een deel van het schaduwstation straks nog toegankelijk is.
Oorspronkelijk had ik het plan om het eigenlijke station Mardijk op losse modules van 50 cm diep te bouwen en die vooraan tegen het schaduw station aan te zetten. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het station over het schaduwstation heen te bouwen en de bouwdiepte te vergroten tot 60 cm. Hierdoor houd ik aan de voorzijde een flinke hoeveelheid loopruimte over.
Omdat ik in mijn oorspronkelijke ontwerp van de modules geen rekening had gehouden met de bouw boven het schaduwstation, moest ik een extra dragende constructie bedenken die dit moeglijk maakt.
Een opengewerkte kokerbalk met veel open spanten en met bouten aan de voorzijde van de modules bevestigd, leek me sterk genoeg en intoduceert ook relatief weinig extra gewicht. Het maken ervan kostte echter wel de nodige extra tijd.

Voor het maken van de openingen in de lange zijkant van de kokerbalk heb ik eerst een freesmal gemaakt. Daarna was het een kwestie van geduldig spanten lijmen, totdat de hele balk klaar was. De dragende diepte (=breedte) van de kokerbalk is 15 cm, 25% van de totale diepte van het topblad waar station Mardijk op komt. Voor dit blad gebruik ik weer 9 mm dik populieren multiplex. Een en ander komt er dan ongeveer zo uit te zien.

Behalve een gewichtsreductie biedt de open constructie ook de mogelijkheid om vanaf de voorzijde een deel van het schaduwstation te bereiken. Bovendien kan de kokerbalk ook nog als kabelgoot dienen.

Met het blad erop ziet het er dan zo uit.

Hoewel de constructie op zichzelf stevig genoeg is, biedt het aan het achtereind van het overstekende blad weinig stabiliteit. Het blad eens zo dik maken (18 mm) zou al voor meer stevigheid zorgen, maar daarmee verdubbelt ook het gewicht. Ik heb er daarom voor gekozen een extra rij van draadeinden met langsdrager te plaatsen. Dit geeft precies genoeg stabiliteit aan het overhangende blad. De fixatie van het blad is aan de voorzijde door de kokerbalk voldoende gegarandeerd. De foto's van die constructie volgen later.

Groet,

Martin

(Martin is overleden)

maclion

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 May 2013, 13:32:52 »
Heb even de camera leeggetrokken om de ontbrekende foto's te kunnen posten.

Hier is de volledige kokerbalk gemonteerd. Ook is te zien dat de stellingen onder de baan al aardig gevuld zijn.

Dan de plaatsen uitmeten van de extra draadeinden die de achterkant van de toplaag stabiliteit moeten geven.

Bovenop de draadeinden komt een klein latje dat de toplaag draagt. Dat latje lijm ik vast aan de bodem van de topplaat (zie de lijmklemmen in de achtergrond).

Dat ik niet vergeet ook hier weer de draadeinden te omhullen met een beschermend kunststof slangetje, toont deze opname op het nul niveau, gemaakt vanuit het mangat.
De topplaten (links) liggen hier ook al op hun plaats. Tevens is te zien dat er een extra opstaand randje is aangebracht dat de later nog aan te brengen achtergrond moet behoeden van de toplaag af naar beneden te storten, bovenop de kostbare treinen in de tuin van het schaduwstation. De uitsparing ter hoogte van de onder de toplaag verdwijnende keersplitsing toont aan dat deze constructie niet van het begin afaan is voorzien. De uitsparing is nodig om voldoende rijhoogte over te houden voor treinen met hun pantograaf omhoog.

Aan de kijkzijde ziet het geheel er dan zo uit. Er blijft onder het schuine dak nog net genoeg ruimte over voor een achtergrond en een kapconstructie met (LED)verlichting.
Hiermee is meteen de actuele situatie bereikt.
De komende tijd ga ik besteden aan het leggen van de rail in het schaduwstation en de bijbehorende bekabeling.

Tot de volgende update,

Martin

« Laatst bewerkt op: 05 May 2013, 13:41:08 door maclion »

(Martin is overleden)

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #18 Gepost op: 05 May 2013, 15:03:43 »
Dat is een knap stukje werk. (y)

Ook de opslag van de doosjes met materieel heb je netjes voor elkaar.
groetjes Dion

maclion

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 May 2013, 15:28:12 »
Bedankt voor het compliment Dion.
Het heeft echter flink wat geduld gevraagd om het zover en zo fraai te krijgen. Want als je al sinds oktober 2012 geen meter meer hebt kunnen rijden ...  :(

Gr. Martin

(Martin is overleden)

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #20 Gepost op: 05 May 2013, 15:43:50 »
Je geduld is beloond en straks rijden met je materieel. Want zo te zien heb je een aardige collectie aan rijden materieel.

Hopelijk zien we daar ook foto's van verschijnen, liefst in actie op je nieuwe baan.

Succes met de verdere bouw.
groetjes Dion

maclion

• Offline Offline
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #21 Gepost op: 20 July 2013, 20:26:01 »
Hallo allen,

Sinds mijn laatste post heb ik niet stil gezeten. De rails in het schaduwstation en op de opritten ligt.
Dat heeft meer tijd gekost dan ik had verwacht. Voor het hele schaduwstation heb ik gekozen voor het GeoLine systeem van Roco, omdat de decoders voor aansturing van de wissels in de de bedding zijn ingebouwd en geen extra bedrading vergen.
Maar ondanks dit draadloze ontwerp, stuitte ik juist hier op een paar technische problemen.
Een relatief klein probleem dat ik niet echt van te voren had voorzien, is de detectie van sporen die bezet zijn.
Dit gebeurt op basis van stroomverbruik. In de secties waar de wissels met ingebouwde decoders zijn opgenomen, is nu ook stroomverbruik als er zich geen trein in die sectie bevindt! Dit is geen groot probleem, want bij het instellen van rijwegen, worden de wisselstraten vergrendeld en zijn ze dus niet toegankelijk voor andere rijwegen en andere treinen.
De weergave daarvan is nu echter alleen te realiseren door tussenkomst van een PC met een geschikt besturingsprogramma.
Door de wisselsecties te isoleren van de wisselloze secties, is toch nog een goed beeld te krijgen van welke sporen bezet zijn.
Veel groter was het probleem dat ik ondervond bij de wisselaandrijvingen.
De standaard spoelen die Roco levert voor deze wissels werken uitstekend zolang je ze alleen met wisselstroom aanstuurt. Bij aansturing met de uit het digitale systeem rechtstreeks van de spoorstaven afgeleide blokspanning bleken zo'n tien van de 28 wisselspoelen in één richting onvoldoende momentum op te brengen om het wissel om te leggen.
Eerst dacht ik dat dit makkelijk te verhelpen was door de hoek van verende aandrijfstaaf iets aan te passen, maar dat bleek in geen der gevallen te werken.
Of het wordt veroorzaakt door een te snelle verzadiging van de wisselspoelen, of door een te snel aansprekende eindafschakeling, is me niet duidelijk geworden. Een uitgebreid mailtje aan Roco hierover leverde als enige zeer korte reactie dat ik de betreffende aandrijvingen bij mijn handelaar kon omruilen.
En dat traject heeft me de meeste tijd gekost, want mijn vaste handelaar ligt op drie kwartier autorijden verwijderd van mijn woonplaats.
Enfin, vier weken later dan gepland, functioneerden alle wissels in mijn schaduwstation en kon ik wat heen en weer rijden.
Op dit moment heb ik als proef ook wat rails (Roco Line zonder bedding) in het zichtbare deel (lichtblauw) van de baan gelegd.

De eerste indruk was, dat alles perfect functioneerde, maar helaas bleken één locomotief en één treinstel regelmatig te ontsporen op de  twee meegebogen wissels.
Van de loc heb ik al ontdekt wat er gebeurt, maar waardoor het gebeurt, heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Het betreft de voorste as van de hier afgebeelde BR 042 van Roco.

Geheel tegen alle logische verwachtingen in ontspoort de voorloopas van de stoomloc als het wissel met de tongen mee wordt bereden. Het verbaast me nog meer dat het wiel er aan de binnenkant van de boog uitloopt.
Bij heel langzaam rijden zie je duidelijk dat op een bepaalde plek in het wissel (bijna aan het eind van de tongen) het wiel omhoog komt en naar binnen uit de rail loopt.

Het ontsporen gebeurt alleen in de rechtsleidende boog.
Bij het rijden tegen de tongen in, loopt de loc perfect door het wissel en blijven alle wielen keurig op de rail.
Een andere stoomloc (de BR 023 van Roco) die ook over een één assig voorloopwiel beschikt, heeft helemaal geen last van dit verschijnsel. Niet bij lage en niet bij hoge snelheden.
Tot nu toe is het me een raadsel, wat het ontsporen veroorzaakt.
Omdat het ontsporen alleen gebeurt op de meegebogen wissels, overweeg ik nu de wissels te verplaatsen naar de rechte stationsporen. Hierdoor verlies ik dan wel zoveel lengte, dat mijn 15 wagons tellende containertrein geen mogelijkheid meer heeft tot kruisen in station Mardijk en dat zou ik heel jammer vinden.

Het andere geval is het middelste draaistel van de Artitec DE2. Dit loopt er uit bij het andere wissel en juist bij het rijden tegen de tongen in en alleen maar in één rijrichting. Hier heb ik nog helemaal geen aanwijsbare oorzaak kunnen vinden.

Wordt vervolgd.

Vriendelijke groet,

Martin
« Laatst bewerkt op: 21 July 2013, 06:57:19 door maclion »

(Martin is overleden)

Richey

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 20 July 2013, 23:37:14 »
Grappig... ik had dit probleem juist bij een oude 23'er... ik heb vervolgens van een stripje fosfordraad een extra veertje gemaakt die het loopwiel iets beter tegen de rails hielp... Nooit meer problemen gehad... 😁.

Verder respect voor je bouwmethode, ik heb het geduld er niet voor 😉.

Groet,

Richard

maclion

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 21 July 2013, 06:53:57 »
Bedankt voor de tip Richard.
Lijkt me de moeite waard om eens te proberen.
Maar had jouw 23'er ook last van het ontsporen bij kruipsnelheid?
Ik vind het namelijk zo vreemd dat zelfs bij de laagst mogelijke snelheid het wiel omhoog komt en alleen in een rechtsleidende boog van het wissel en alleen met de tongen mee bereden. Je zou verwachten dat het wiel dan juist alle tijd heeft om de rail te volgen.
De eerste indruk is, dat het wiel door het wissel omhoog gedrukt wordt.
Maar omdat er - tot nu toe - geen enekele andere loc is die dit verschijnsel ook maar enigszins vertoont, lijkt het probleem in de loc zelf te zitten.
Ik zal de schuifmaat eens opdiepen en wat vergelijkende metingen doen aan de wielen van mijn 42'er en 23'er.

Groet,

Martin
« Laatst bewerkt op: 21 July 2013, 06:55:29 door maclion »

(Martin is overleden)

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #24 Gepost op: 21 July 2013, 09:36:51 »
Martin,
Je zou met een paar toevalligheden te maken kunnen hebben  :P
Ik zou de afstand tussen de voorloopwielen eens meten. Deze zouden wel eens één tiende mm te groot kunnen zijn. Bij het getoonde wissel lijkt het alsof de betroffen tong te hoog aansluit (boven de normale rail uitkomt). Bij een iets te brede wielafstand (en te weinig druk op de voorloopas) kan de genoemde as makkelijk door de omhoogstaande tong het spoor verlaten. Misschien ligt het wissel ook niet geheel vlak. Dit kan ook de hogere tong verklaren.

Mooi baanontwerp overigens  (y)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

maclion

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 21 July 2013, 11:26:17 »
Bedankt voor de suggesties en het compliment, Allie.

Met betrekking tot de invloed van het hoog liggen van de tongen zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
Op mijn vorige (module)baan ontspoorde dezelfde as van dezelfde loc, nadat een (kaarsrecht) wissel defect was geraakt.
Door het gedeeltelijk breken van de verbinding tussen de tongen, was één tong iets hoger komen te liggen.
Alleen ... de loc ontspoorde toen slechts bij het tegen de tongen in rijden, maar bleef keurig in het spoor bij het met de tongen meerijden. Geheel tegengesteld aan de huidige situatie dus!
Maar misschien heb je gelijk en is Murphy's law hier wel van toepassing.
Ik zal alle suggesties zeker ter harte nemen en laten weten wat de daartegen ondernomen maatregelen voor effect hebben.

Groet,

Martin
« Laatst bewerkt op: 21 July 2013, 11:27:58 door maclion »

(Martin is overleden)

maclion

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 21 July 2013, 17:10:47 »
Om een indruk te geven van mijn vorderingen met het plan Mardijk sinds mei, heb ik nog even wat foto's gemaakt.

Hier weer een foto van het schaduwstation vanuit het mangat, maar nu met zicht op 12 van de in totaal 14 opstelsporen; links in de voorgrond is nog net een deel te zien van één van de sporen 13 en 14, die om het mangat heen liggen.
Het treinverkeer is nog bescheiden, maar indrukwekkend vind ik wel mijn containertrein van 14 wagons, die in de achtergrond zichtbaar is, in de keerlus die om het andere mangat ligt.

Op deze - net niet helemaal scherpe - plaat, genomen door een van de uitsparingen in de kokerbalk, zijn kop en staart van dezelfde containertrein te zien. Omdat ik echter nog niet voldoende containerwagons heb, zijn er drie andere goederenwagons in de trein opgenomen, om aan de gewenste lengte te komen.
In de kokerbalk is al het nodige aan bedrading en elektronica ondergebracht.

Hier zijn twee van de vier operationele keerlusmodules van Lenz zichtbaar (LK200).
Ik heb ooit die van DigiRails geprobeerd, maar die schakelde pas bij een te hoge drempelwaarde om, waardoor de bedrading zo heet werd, dat een stuk kunststof waar ze tegenaan lagen, smeltsporen begon te vertonen. De isolatie van de bedrading zelf daarentegen had het zonder schade doorstaan.
De LK200 schakelt bij een veel lagere drempelwaarde om. Tijdens een proefperiode van een jaar hebben zich bij de LK200 geen gevallen van oververhitte bekabeling meer voorgedaan, waardoor ik het wel aandurfde om mijn hele baan van deze keerlusmodules te voorzien. Voor alle zekerheid heb ik de keerlusbedrading toch maar wat overgedimensioneerd.

De in het zicht vallende sporen van halte Mardijk heb ik op proef uitgelegd met Roco Line en aangesloten op het schaduwstation.

Mardijk is een halte aan een enkelsporig denkbeeldig Nederlands-Duits grensbaanvak met de mogelijkheid om treinen te laten kruisen. Ook is er een bescheiden industrieaansluiting en een laad- en losspoor. De industrie bestaat uit een chocoladefabriek, die tevens het verdwijnpunt van de baan aan de rechterzijde aan het directe zicht onttrekt.

In deze opname is de aansluiting naar een laad- en losspoor te zien. Feitelijk is er geen sprake van een aansluiting omdat ik niet genoeg links aftakkende wissels had liggen. Het gaat echter om een proefopstelling, waarmee ik meer duidelijkheid wil krijgen over de plaatsing van de scenery. De uiteindelijk te kiezen definitieve layout kan dus nog veranderen.

Aan de linkerzijde ontrekt een viaduct gedeeltelijk het verdwijnpunt van de baan aan het oog.
Omdat de stationsbeambte het wissel uiterst links van het emplacement niet kan zien, is er direct na het viaduct voorzien in een seinhuis, van waaruit men wel zicht heeft op het wissel en ook op de rest van het stationsemplacement.
Door de aanwezigheid van het seinhuis houd ik tevens de mogelijkheid open aan die kant van het emplacement armseinen te plaatsen.

Tot zover de actuele situatie in Mardijk.
Lever vooral kritiek, want nu kan ik nog makkelijk aanpassingen realiseren.

Groet,

Martin
« Laatst bewerkt op: 25 July 2013, 07:36:56 door maclion »

(Martin is overleden)

MTV

• Offline Offline
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
« Reactie #27 Gepost op: 23 July 2013, 19:30:28 »
Dat ziet er erg mooi uit! (y) Maar (al is het misschien al voorbij gekomen) ik vind de sporen wel erg dicht bij de voorrand liggen.

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #28 Gepost op: 24 July 2013, 00:27:09 »
Ziet er fraai uit!

Ik heb alleen 1 ding m.b.t. je baanplan. Ik zie dat je alleen een perron gepland hebt tussen spoor 2 en 3. Tenminste, dat neem ik aan vanuit de tekening. Je rangeersporen komen echter allemaal uit op spoor 2, dat is bedrijfsmatig niet echt logisch. Als er een reizigerstrein op je station staat is het lastig rangeren, en ook om een goederentrein bij elkaar te rapen en samen te stellen voor vertrek zou hij op het perronspoor komen te staan. Logischer zou dus zijn, denk ik, om ook spoor 1 van een perron te voorzien, of wissels toe te passen zodat er vlot naar spoor 1 kan worden overgestoken. Dan heb je namelijk de keuze waar je je trein neerzet en kom je nooit in de knoop met de dienstregeling voor je reizigerstreinen.

Ervan uitgaande overigens dat doorgaande treinen op je station stoppen...  ;)

maclion

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 24 July 2013, 20:32:17 »
@Matthijs: Dat het spoor dicht op de rand ligt, is het gevolg van het voortdurend wijzigen van de plannen. Oorspronkelijk lag het buitenste (doorlopende spoor 1) op de plek waar nu spoor 2 ligt en werd in het zichtbare deel van de baan afgetakt naar spoor 2 (op de plek waar nu spoor 3 ligt). Tussen de sporen lag toen een eiland perron.  Het nadeel van die situatie is, dat er geen kruising mogelijk is met lange bloktreinen, tenzij de langzame goederentrein mag doorrijden en de snellere personentrein altijd moet wachten. In werkelijkheid zal dit juist andersom zijn.
Door de wissels te verplaatsen naar hun huidige plek, ontstond er een veel langer passeerspoor.
Omdat ik een bepaalde minimum boogstraal wil aanhouden, komt dan automatisch het hele emplacement meer in de richting van de rand van het baanplateau.
Door het ontsporen van mijn BR 042 in het linker megebogen wissel, overweeg ik nu weer om terug te gaan naar het oorspronkelijke plan met rechte wissels en dus kortere passeersporen.

@AlfaArjen: Het ontwerp is gebaseerd op een jaren 50/60 halte/station aan een diesellijn met doorrijdende snel/internationale treinen en relatief bescheiden stoptreinen. De dienstregeling zit dan nog niet zo potdicht dat alijd een kruising plaats vindt. Het hoofdperron langs het aftakkende spoor 2 wordt het meest gebruikt, maar heeft geen functie voor spoor 3 langs de losweg.
Tussen spoor 1 en 2 komt een laag bescheiden perron, zoals vroeger veel gevonden werd op stations aan diesellijnen zoals bijv. Arkel, Franeker of Lochem.
Ook zat in die tijd in de dienstregeling nog voldoende ruimte om kleine goederentreinen te laten rangeren over de hoofdsporen.

Vriendelijke groet,

Martin
« Laatst bewerkt op: 25 July 2013, 08:18:30 door maclion »

(Martin is overleden)