Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!  (gelezen 91738 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #390 Gepost op: 03 March 2014, 16:39:57 »
Het eerste wat bij me opkomt is dat de cardanas krom is of ergens klemt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #391 Gepost op: 03 March 2014, 16:43:19 »
waarschijnlijk zit de cardan te strak. Een van de dopjes waar de cardan in loopt (die op t draaistel of die bij de motor) wat verder op de as drukken zodat de cardan wat meer ruimte heeft en hij zou soepeler moeten rijden. Niet teveel in een keer, anders klapt de cardan eruit in bochten. Kwestie van een beetje rommelen en testen tot je het ideale punt bereikt. Bij het testen altijd vooruit en achteruit rijden!

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #392 Gepost op: 03 March 2014, 17:23:21 »
Hoi Floris,

Bedankt voor de reactie. Ik heb hem toen ook bij jou opgehaald en ook het DDM rijtuig geisseld waarop de klasse aanduiding miste.

Als ik de cardan heb afgesteld zal ik het hier laten weten.

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #393 Gepost op: 05 March 2014, 19:41:24 »
Hoi,

Ben niet veel opgeschoten. Het cardan dopje op het draaistel kon ik verder op de as drukken maar aan de kant van de motor kreeg ik er geen beweging in. Het dopjes steeds een klein stukje verder geschoven maar helaas geen verbetering. Op het laatst liep inderdaad de cardan uit de dopjes in de bochten.

Zit de cardan as aan de kant van het draaister vast in het dopje? De uiteinde lopen iet wat taps naar elkaar.

Hopelijk heeft iemand nog andere suggesties.

Gr.,
Marc

MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #394 Gepost op: 05 March 2014, 23:33:45 »
tja, dan zit je redelijk op het maximaal haalbare ben ik bang, aangenomen dat de cardan verder goed is. Je zal altijd wel wat verschil horen tussen bochten of recht spoor... Wat is de straal eigenlijk? Bij 36 cm-bochtjes ga je m altijd wel goed horen.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #395 Gepost op: 06 March 2014, 10:22:21 »
Hallo allemaal,

Ik zag net dit draadje weer voorbij komen en dit herrinerde mij er aan dat ik ook nog een kneus heb liggen waar nog niets aan gedaan is. Inmiddels heb ik een leuke set airbrushes gekocht, dus binnenkort reclamebanen op het stel zetten en dan gelijk het interieur aanpassen en nog een paar dingen aan het stel doen.

Zodra dit gebeurd is zal ik een paar foto's van de kneus plaatsen ( ervan uitgaande dat het lukt zoals het moet )  ;D

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #396 Gepost op: 06 March 2014, 10:25:39 »
Zelfs als het niet lukt zoals het moet wil het volk foto's zien  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #397 Gepost op: 06 March 2014, 10:30:26 »
@ DH 3201,

Als ik een klein foutje maak met afplakken en ik straks echt letterlijk een blauwe engel heb met gele reclamebanen dan hou ik de foto's lekker prive hoor  ;)

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #398 Gepost op: 06 March 2014, 11:46:42 »
Hoi Floris,

Citaat
Wat is de straal eigenlijk? Bij 36 cm-bochtjes ga je m altijd wel goed horen.

36 cm bochten en de 43,7 cm bochten. Vreemde is dat de rode DE-2 met reclamebanen helemaal geen last heeft van deze problemen.

Zou een half uur vooruit en een half uur achteruit helpen, zeg maar het inrijden. En dan ik aantrekken van de vermindering van de snelheid en geluid? Of gaat dit ten kosten van de decoder omdat ik aanneem dat de motor meer vermogen gaat vragen van de decoder om het treinstel door de bochten te krijgen.

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #399 Gepost op: 06 March 2014, 13:19:54 »
Tja... Mijn DE-1 en DE-2'en hoor je ook in 360MM bochten, maar ik kan dat niet zo gek vinden.
Ook in 420MM bochten hoor je ze. Het is ook wel behoorlijk aan de krappe kant... zeg maar.

Groet,

Richard 

Marco Venderbosch

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #400 Gepost op: 24 March 2014, 19:44:22 »

Ik heb een probleem, hoop dat iemand hier mij kan helpen. Ik heb van iemand een DE2 van Artitec gekocht, eentje uit de z.g.n. goedkopere reeks die door Artitec verkocht zijn voor minder geld vanwege kleine foutjes, spuitwerk dat wat minder is etc. Ik heb in de trein een Esu 52614 V3.0 decoder gezet 21 polig. De trein rijdt wel maar op een lage snelheid, front en sluitverlichting werkt wel maar niet correct en de binnenverlichting werkt niet. Verder maakt hij in de bochten een schavend geluid als het motordeel achterrop rijdt,
andersom niet, Kan de decoder die ik gebruikt heb wel in deze trein of veroorzaakt deze de trage maximumsnelheid? Hoe kan ik alles weer goed werkend krijgen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen....

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #401 Gepost op: 24 March 2014, 20:00:03 »
Nog nooit de handleiding van je decoder gelezen?

Je zult de juiste functie uitgang aan de juiste functietoets moeten toewijzen. Verder kan je de motor instellingen aanpassen.

Marco Venderbosch

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #402 Gepost op: 24 March 2014, 20:14:59 »
Hoi Wijbe, bedankt voor je reactie. Ik geef toe dat ik niet zo handig ben in een decoder
programmeren. Kan het dus wel met de Esu 52614 V3.0? Kun je mij een zetje in de goede
richting geven? Ik werk met een Roco multimaus en het roco geoline systeem sinds kort.
Zou fijn zijn als je mij kunt helpen, alvast dank!

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #403 Gepost op: 24 March 2014, 20:19:41 »
Zie voor de instellingen van de Lopi 4.0 gewoon bij artitec, daar zul je zelf de vertaling moeten maken. Bovendien gaat de binnenverlichting niet werken met de Lopi 3.0, aangezien die niet voldoende uitgangen heeft. Alleen met de v4.0 gaat dat lukken.
Citaat
Verder maakt hij in de bochten een schavend geluid als het motordeel achterrop rijdt

tja, t blijft een kneus...

dirkjan

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #404 Gepost op: 29 March 2014, 00:21:35 »
De 3.0 moet ook gewoon werken toch? Of zijn aux3en4 verdwenen op de 21mtc connector?