Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
Vandaag om 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:53:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Thom
Vandaag om 22:52:48
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:39:39
Rondom Charlois door Peervaneersel
Vandaag om 22:27:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
Vandaag om 22:11:59
Train o Matic smart power pack door maartenvdb
Vandaag om 22:07:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:05:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 21:17:03
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door San-Markos
Vandaag om 20:15:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
Vandaag om 18:45:05
herrmann door Eric B
Vandaag om 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
Vandaag om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:52:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
Vandaag om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
Vandaag om 15:43:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:10:57
  

Auteur Topic: Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos  (gelezen 8192 keer)

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 800
Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Gepost op: 22 April 2013, 13:46:37 »
Ik heb een oude blokkendoos gedigitaliseerd en er een Mashima motor 16x30 (70mA?) in geplaatst en een Lenz silver decoder. Als ik achter het motorrijtuig een rijtuig hang komt hij niet vooruit. Ook blijft het motorrijtuig hangen op een reedcontact (magneet onder het motorrijtuig).
Heeft iemand soortgelijke ervaring?
Is de motor wellicht te licht voor dit motorrijtuig?

Knar46
« Laatst bewerkt op: 25 April 2013, 02:39:42 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:problemen met Mashima motor 16x30
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2013, 13:58:34 »
 Hallo Knar,
 Ik heb ook wel eens bij  een Blokkendoos motorrijtuig de oude motor door een Mashima motor vervangen.
Ik ben bang ,dat er iets aanloopt in de Blokkendoos zelf, of anders bij het aanhang rijtuig ,het loopt blijkbaar  erg zwaar, ik dacht door te zwaar afgestelde sleepcontacten op de wielen.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 800
Re:problemen met Mashima motor 16x30
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2013, 14:53:31 »
Peter,

welk type Mashima motor heb jij er ingezet (18X33 90mA)?

Theo

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re:problemen met Mashima motor 16x30
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2013, 15:25:48 »
@Knar , ik denk dat de 16x30 te licht is voor je blokkendoos.
Je uitgefreesde bakkie gebruiken en de 18x33 met of zonder vliegwiel er in en lopen maar.

wil.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:problemen met Mashima motor 16x30
« Reactie #4 Gepost op: 22 April 2013, 16:36:14 »
 Hallo Theo,
 Ja , ik heb er een 18x33 ingezet.
 Ik moest dus nogal wat weg frezen om ruimte te maken.
 Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:problemen met Mashima motor 16x30
« Reactie #5 Gepost op: 22 April 2013, 16:56:13 »
Er valt een heleboel te winnen door inderdaad de sleepcontacten wat minder veerdruk te geven en net zoveel door de tussenveer tussen motor en draaistel wat losser te zetten door opschuiven op de assen en/of samendrukken ( lengterichting) van die veer. Of zelfs vervangen door een stukje siliconenslang (met een tussenstangetje in de slang). Dat scheelt enorm aan wrijving en dus aan vermogensverlies.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:problemen met Mashima motor 16x30
« Reactie #6 Gepost op: 22 April 2013, 16:59:11 »
Ik meen dat de metalen massa van de   gegoten banken het rijtuig  te zwaar maakt
Dat zou best minder kunnen.
Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 800
Re:problemen met Mashima motor 16x30
« Reactie #7 Gepost op: 22 April 2013, 17:37:03 »
Gert,

dank voor de tip. Maar op de assen zit thans een driedelige cardanas. Mooier en lichter kan het denkelijk niet.


Theo

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 800
Re:problemen met Mashima motor 16x30
« Reactie #8 Gepost op: 24 April 2013, 20:37:16 »
Op deze site http://www.gmens.nl/ staan alle Mashima motoren vermeld. Merkwaardig is dat bij de 18x33 als maximaal vermogen staat vermeld "onbekend".
Weet iemand wat dat is?

Knar46

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re:problemen met Mashima motor 16x30
« Reactie #9 Gepost op: 24 April 2013, 22:00:46 »
Dat betekend dat ze het niet weten  ;D

Maar zonder gekheid. Hier vindt je de informatie wel.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re:problemen met Mashima motor 16x30
« Reactie #10 Gepost op: 24 April 2013, 23:08:50 »
Beetje jammer dat ondanks een aantal gebruikers van de Mashima motor 18x33 toepassing ,het advies kennelijk nog niet duidelijk is.
Een aantal jaren tuft mij blokkendoos blij rond met deze motor.

wil.  

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 800
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #11 Gepost op: 25 April 2013, 12:35:21 »
Wil,

je schrijft dat het (= jouw) advies kennelijk nog niet duidelijk is. Blijkbaar concludeer je naar aanleiding van mijn vraag wat het maximale vermogen van de 18x33 is dat ik deze (nog) niet besteld heb.  Niets is minder waar: je adviseert op 22 april 15.25 en op die dag om 16.27 plaats ik een bestelling voor 2 Mashima's 18x33 (inclusief vliegwiel en 3 delige cardanas) bij Kleinspoor (Edwin zal dit kunnen bevestigen). Maar ik was wel nieuwsgierig wat nu het verschil in (maximaal)vermogen is met de 16x30 (Eric dank voor je antwoord). Merkwaardig dat op de site van Godfather dit niet vermeld staat bij dit type.
Conclusie: jouw advies heb ik onmiddellijk blindelings opgevolgd. Ik ben je nog steeds dankbaar voor het feit dat je een uitgefreesd bakkie hebt willen ruilen. Met de andere bak zal ik zelf aan de gang.

Als goedmakertje voor het feit dat je mijn vertrouwen in jouw advies zo onderschat hebt vraag ik van je een filmpje te plaatsen met jouw rijdende blokkendoos met de Mashima 18x33 erin.

Ik blijf je adviezen volgen.

Met vriendelijke groet.

Theo alias Knar46  
« Laatst bewerkt op: 25 April 2013, 14:32:37 door knar46 »

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #12 Gepost op: 26 April 2013, 00:48:20 »
Beste Theo, leuk zo project Blokkendoos en je inmiddels aangekochte 16x30 kan je altijd nog gebruiken voor een andere Roco loc.
Zal de Blokkendoos eens uit de mottenballen halen en er een filmpje van schieten.
Misschien je nieuwe 18x33 aankopen met de aankomende beurs Houten ?
Ik blijf je draadje nog wel volgen.

wil.
« Laatst bewerkt op: 26 April 2013, 00:50:35 door willem22 »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #13 Gepost op: 26 April 2013, 02:56:53 »
Het aandrijfconcept van de eerste versie -chassis met inrichting uit zinkspuitgietwerk en aandrijvng op één draaistel - is terecht achterhaald. Een andere motor - die van Roco destijds trok vrij veel stroom - helpt weliswaar maar het genoemde probleem - gewicht en aandrijving - wordt daarmee niet opgelost.

Groet, Rob

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #14 Gepost op: 26 April 2013, 10:11:18 »
Er wordt hier te veel nadruk gelegd op het vermogen. Maar wat belangrijk is als de motor het rijtuig niet vooruit krijgt, is het koppel. In het Engels: torque. Op de site waar Remunj naar verwijst staat voor de 18x33 aangegeven: 20 g.cm.
Er staat g/cm , maar dat is niet correct)
Voor de 16x30 is de torque 15 g.cm. De 18x33 heeft dus iets meer koppel.
Als je constateert dat de 16x30 het niet trekt, dan kun je ook constateren dat de 18x33 maar heel weinig extra heeft. Die zal het na een aantal rijtuigen ook opgeven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.