Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door Silvolde
Vandaag om 20:16:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:15:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 19:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:40:20
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
PB models: koplopers (voorbespreking) door SvenW
Vandaag om 19:35:09
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:30:54
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:50:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 18:34:41
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 18:00:04
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
  

Auteur Topic: Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis  (gelezen 14105 keer)

oosterom

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #15 Gepost op: 24 May 2013, 15:10:46 »
Hoi Dennis,

Ik had je al bij de buren gesproken over de rails maar je hebt er een leuk verslag van gemaakt, ze zien er allemaal mooi uit.
Ik moet het houden bij k-rails ik wil nog weleens een hosentrager van Weichenwalter hebben maar die hebben ze niet meer met de puko's in de bielzen.

groeten Martin.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #16 Gepost op: 24 May 2013, 15:25:00 »
En dan komt meteen het belang van mooie rails om de hoek kijken. De liefhebber kan al jaren gebruik maken van Tillig Elite of Peco Streamline, maar sinds kort is daar ook Mein Gleis van Weinert bijgekomen.

Waarom ook niet de Rocoline meegenomen om te vergelijken?
Dit vanwege de detaillering?

Marco
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #17 Gepost op: 24 May 2013, 15:50:35 »
Hallo Marco,

Dat is inderdaad de reden. Overigens kwam ik pas geleden deze tegen: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/De_Galerie:_Mein_Gleis

Dus eigenlijk was mijn review toch een beetje voor niets :'(.

Martin,

Ik ben ooit - toen ik nog 3-railer was - een site tegengekomen waar ze messing puko's verkochten die je dan kon gebruiken in 2-rail, zoals het voorbeeld wat je aanstipt. Ik weet echter niet of dat ook goed werkt met een hosentrager... is natuurlijk wat complexer dan een flexrail. Ik kan de link helaas niet meer zo snel vinden.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #18 Gepost op: 24 May 2013, 16:41:26 »
Het is hier op het forum al een aantal keer besproken hoe de wisseltongen elektrisch los te koppelen van het puntstuk en het puntstuk dan apart te polariseren, dit voorkomt dat probleem.

Stephan.

Hallo Stephan,

Dit dachten wij opgelost te hebben door in plaats van elektofrogs de insulfrogs te nemen... Helaas blijken de wielbanden gewoonweg zo breed dat ze kortsluiting maken achter het geïsoleerde deel. Wij zijn ondertussen bezig de flensen af te draaien, maar dat kost een hoop werk én tijd...

Groet,

Richard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #19 Gepost op: 24 May 2013, 18:10:15 »
Ik moet het houden bij k-rails ik wil nog weleens een hosentrager van Weichenwalter hebben maar die hebben ze niet meer met de puko's in de bielzen.
Bij K-rails zijn slanke Hosenträgers niet eenvoudig te realiseren. Is het zinvol om hierover in een apart draadje van gedachten te wisselen over hoe we dat probleem hier en daar opgelost hebben?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #20 Gepost op: 24 May 2013, 19:21:14 »
Volgens mij hebben we al eens een draadje gehad over een Hosenträger met K-rails. Een berg knip- en plakwerk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #21 Gepost op: 24 May 2013, 20:17:50 »
Weinert komt definitief niet met Stahlschwellen, de voor Duitsland zo kenmerkende stalen dwarsliggers. Tillig heeft ze wel.
Mein Gleis wordt door Weinert in nauwe samenwerking met Peco geproduceerd.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #22 Gepost op: 24 May 2013, 20:51:24 »
Leuk verslag, vergelijken van flexrails op deze punten brengt bij mij de vraag naar boven in welk land je baan gaat afspelen.

Bij een realistisch landschap zijn de wissels en de wissel hoeken bijzonder bepalend voor het aanzicht. Rij je duits dan is Tillig een van de betere keuzes want veel en fraaie wisselhoeken. Ook de afstand tussen bielzen is land bepalend.

Wil je echt het summum en fraai hebben dan kun je kijken naar Fast track
http://www.handlaidtrack.com/

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1199
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #23 Gepost op: 24 May 2013, 21:05:24 »
http://www.proto87.com/lowest-cost-ho-turnouts.html

http://www.proto87.com/index.html

en het leuke is, je legt vanzelf minder rails en alleen daar, waar het nodig is, geeft een nog realistischer beeld.
 
« Laatst bewerkt op: 24 May 2013, 21:07:56 door lucky »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #24 Gepost op: 24 May 2013, 22:06:06 »
Wil je echt het summum en fraai hebben dan kun je kijken naar Fast track
http://www.handlaidtrack.com/
Het kan zijn dat ik niet goed kijk, maar ik zie daar alleen maar spoor op printplaatdwarsliggers. Dat vind ik niet echt het summum van fraai.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jakop

  • Gast
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #25 Gepost op: 24 May 2013, 22:25:50 »
Volgens mij hebben we al eens een draadje gehad over een Hosenträger met K-rails. Een berg knip- en plakwerk.

Bij de buren  ;)

Knap stukje werk trouwens..

Silvolde

  • Online Online
  • Berichten: 1564
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #26 Gepost op: 25 May 2013, 23:56:03 »
Hallo Denis,

Ik heb met aandacht jouw uitvoerige overzicht gelezen. Zelf heb ik een aantal jaren geleden voor mijn geplande modelbaan Röwa en Ade rails en wissels verzameld. Beide bedding railsystemen zijn door Willy Ade ontwikkeld. Het Ade railsysteem is een doorontwikkeling van het Röwa railsysteem met dezelfde 2 mm profielhoogte. Bij Röwa waren de railprofielen zwart; bij Ade zijn ze roestkleurig. De wisselaandrijving bevindt zich bij beide systemen in de railbedding.
Optisch is het Ade bedding railsysteem nog steeds ongeëvenaard. Ook de geometrie is doordacht opgezet, vooral met het realiseren van wisselstraten. Jammer genoeg zijn de grotere boogstralen en de meegebogen wissels nooit verschenen.

Het in de loop der jaren verzamelde railmateriaal heb ik voor het zichtbare deel van het emplacement in gedachten. Waar aanvulling nodig is wil ik de door jou beschreven systemen in overweging nemen. Daar de profielhoogte niet al te groot verschild moet het aan te passen zijn. Voor schaduwstations is voldoende 2,5 mm Roco railmateriaal beschikbaar.

Daar naast normaalspoor ook het nodige smalspoor aanwezig is wil ik Tillig driebenig flexrails gebruiken. In een ander draadje heb ik beschreven hoe ik hiermee h0e,h0m en h0 combineren wil. Testen moeten uitwijzen of de combinatie en de daarbij behorende afbuigingen voldoende betrouwbaar zijn. Het gecombineerde spoor moet op een 'paradestecke' dienst gaan doen.

Omdat ik vermoed dat een groot aantal forumleden het Ade railprogramma niet kent sluit ik hierbij nog twee foto's bij.





Groet, Rob

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #27 Gepost op: 26 May 2013, 11:10:04 »
Thx voor de bijdrage, nuttig.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2841
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #28 Gepost op: 26 May 2013, 11:11:21 »
Ik ben zelf met een Hosentrager aan het maken van de combinatie ADE-Tillig-Roco



zie voor de verdere ontwikkeling mijn bouwdraad Doornvliet.

Cor

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1494
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #29 Gepost op: 26 May 2013, 11:33:41 »
Verhip Cor,

Ken dat systeem nog van heeeeeeeeeeeeel vroeger van Rowa.
Wist niet dat dat nog te verkrijgbaar is/was.
Maar onder de naam ADE als ik het goed begrijp.
Heb je een adres waar dat nog verkrijgbaar is.
Want dat is een geweldig mooi systeem.
Bedankt.

mvg Henk