Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:16:03
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
Vandaag om 18:09:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:05:15
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis  (gelezen 13473 keer)

oosterom

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #15 Gepost op: 24 May 2013, 15:10:46 »
Hoi Dennis,

Ik had je al bij de buren gesproken over de rails maar je hebt er een leuk verslag van gemaakt, ze zien er allemaal mooi uit.
Ik moet het houden bij k-rails ik wil nog weleens een hosentrager van Weichenwalter hebben maar die hebben ze niet meer met de puko's in de bielzen.

groeten Martin.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #16 Gepost op: 24 May 2013, 15:25:00 »
En dan komt meteen het belang van mooie rails om de hoek kijken. De liefhebber kan al jaren gebruik maken van Tillig Elite of Peco Streamline, maar sinds kort is daar ook Mein Gleis van Weinert bijgekomen.

Waarom ook niet de Rocoline meegenomen om te vergelijken?
Dit vanwege de detaillering?

Marco
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • Gotthardbahn
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #17 Gepost op: 24 May 2013, 15:50:35 »
Hallo Marco,

Dat is inderdaad de reden. Overigens kwam ik pas geleden deze tegen: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/De_Galerie:_Mein_Gleis

Dus eigenlijk was mijn review toch een beetje voor niets :'(.

Martin,

Ik ben ooit - toen ik nog 3-railer was - een site tegengekomen waar ze messing puko's verkochten die je dan kon gebruiken in 2-rail, zoals het voorbeeld wat je aanstipt. Ik weet echter niet of dat ook goed werkt met een hosentrager... is natuurlijk wat complexer dan een flexrail. Ik kan de link helaas niet meer zo snel vinden.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #18 Gepost op: 24 May 2013, 16:41:26 »
Het is hier op het forum al een aantal keer besproken hoe de wisseltongen elektrisch los te koppelen van het puntstuk en het puntstuk dan apart te polariseren, dit voorkomt dat probleem.

Stephan.

Hallo Stephan,

Dit dachten wij opgelost te hebben door in plaats van elektofrogs de insulfrogs te nemen... Helaas blijken de wielbanden gewoonweg zo breed dat ze kortsluiting maken achter het geïsoleerde deel. Wij zijn ondertussen bezig de flensen af te draaien, maar dat kost een hoop werk én tijd...

Groet,

Richard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #19 Gepost op: 24 May 2013, 18:10:15 »
Ik moet het houden bij k-rails ik wil nog weleens een hosentrager van Weichenwalter hebben maar die hebben ze niet meer met de puko's in de bielzen.
Bij K-rails zijn slanke Hosenträgers niet eenvoudig te realiseren. Is het zinvol om hierover in een apart draadje van gedachten te wisselen over hoe we dat probleem hier en daar opgelost hebben?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #20 Gepost op: 24 May 2013, 19:21:14 »
Volgens mij hebben we al eens een draadje gehad over een Hosenträger met K-rails. Een berg knip- en plakwerk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3861
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #21 Gepost op: 24 May 2013, 20:17:50 »
Weinert komt definitief niet met Stahlschwellen, de voor Duitsland zo kenmerkende stalen dwarsliggers. Tillig heeft ze wel.
Mein Gleis wordt door Weinert in nauwe samenwerking met Peco geproduceerd.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #22 Gepost op: 24 May 2013, 20:51:24 »
Leuk verslag, vergelijken van flexrails op deze punten brengt bij mij de vraag naar boven in welk land je baan gaat afspelen.

Bij een realistisch landschap zijn de wissels en de wissel hoeken bijzonder bepalend voor het aanzicht. Rij je duits dan is Tillig een van de betere keuzes want veel en fraaie wisselhoeken. Ook de afstand tussen bielzen is land bepalend.

Wil je echt het summum en fraai hebben dan kun je kijken naar Fast track
http://www.handlaidtrack.com/

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Mark D.

  • Online Online
  • Berichten: 1191
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #23 Gepost op: 24 May 2013, 21:05:24 »
http://www.proto87.com/lowest-cost-ho-turnouts.html

http://www.proto87.com/index.html

en het leuke is, je legt vanzelf minder rails en alleen daar, waar het nodig is, geeft een nog realistischer beeld.
 
« Laatst bewerkt op: 24 May 2013, 21:07:56 door lucky »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #24 Gepost op: 24 May 2013, 22:06:06 »
Wil je echt het summum en fraai hebben dan kun je kijken naar Fast track
http://www.handlaidtrack.com/
Het kan zijn dat ik niet goed kijk, maar ik zie daar alleen maar spoor op printplaatdwarsliggers. Dat vind ik niet echt het summum van fraai.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jakop

  • Gast
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #25 Gepost op: 24 May 2013, 22:25:50 »
Volgens mij hebben we al eens een draadje gehad over een Hosenträger met K-rails. Een berg knip- en plakwerk.

Bij de buren  ;)

Knap stukje werk trouwens..

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1548
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #26 Gepost op: 25 May 2013, 23:56:03 »
Hallo Denis,

Ik heb met aandacht jouw uitvoerige overzicht gelezen. Zelf heb ik een aantal jaren geleden voor mijn geplande modelbaan Röwa en Ade rails en wissels verzameld. Beide bedding railsystemen zijn door Willy Ade ontwikkeld. Het Ade railsysteem is een doorontwikkeling van het Röwa railsysteem met dezelfde 2 mm profielhoogte. Bij Röwa waren de railprofielen zwart; bij Ade zijn ze roestkleurig. De wisselaandrijving bevindt zich bij beide systemen in de railbedding.
Optisch is het Ade bedding railsysteem nog steeds ongeëvenaard. Ook de geometrie is doordacht opgezet, vooral met het realiseren van wisselstraten. Jammer genoeg zijn de grotere boogstralen en de meegebogen wissels nooit verschenen.

Het in de loop der jaren verzamelde railmateriaal heb ik voor het zichtbare deel van het emplacement in gedachten. Waar aanvulling nodig is wil ik de door jou beschreven systemen in overweging nemen. Daar de profielhoogte niet al te groot verschild moet het aan te passen zijn. Voor schaduwstations is voldoende 2,5 mm Roco railmateriaal beschikbaar.

Daar naast normaalspoor ook het nodige smalspoor aanwezig is wil ik Tillig driebenig flexrails gebruiken. In een ander draadje heb ik beschreven hoe ik hiermee h0e,h0m en h0 combineren wil. Testen moeten uitwijzen of de combinatie en de daarbij behorende afbuigingen voldoende betrouwbaar zijn. Het gecombineerde spoor moet op een 'paradestecke' dienst gaan doen.

Omdat ik vermoed dat een groot aantal forumleden het Ade railprogramma niet kent sluit ik hierbij nog twee foto's bij.





Groet, Rob

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #27 Gepost op: 26 May 2013, 11:10:04 »
Thx voor de bijdrage, nuttig.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Online Online
  • Berichten: 2821
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #28 Gepost op: 26 May 2013, 11:11:21 »
Ik ben zelf met een Hosentrager aan het maken van de combinatie ADE-Tillig-Roco



zie voor de verdere ontwikkeling mijn bouwdraad Doornvliet.

Cor

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #29 Gepost op: 26 May 2013, 11:33:41 »
Verhip Cor,

Ken dat systeem nog van heeeeeeeeeeeeel vroeger van Rowa.
Wist niet dat dat nog te verkrijgbaar is/was.
Maar onder de naam ADE als ik het goed begrijp.
Heb je een adres waar dat nog verkrijgbaar is.
Want dat is een geweldig mooi systeem.
Bedankt.

mvg Henk