Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 15:22:55
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Piko 1136 van AC naar DC door henk
Vandaag om 15:12:37
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:26:09
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel  (gelezen 10535 keer)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #15 Gepost op: 04 April 2013, 09:50:41 »
Dat deze niet lekker over de gebogenwissels van M gaat is volgens mij een algemeen bekend probleemvan de ESU Engineering Editions. Aan de door ESU aangedragen oplossing heb ik maar niet uitgevoerd vanwege de compexiteit hiervan.

My 5 cents; als je dit aantal loks op jaarbasis bij 1 winkelier aanschaft zal hij best genegen zijn deze wijziging voor je door te voeren. (Tenslotte maak je een groot deel van zijn jaarlijkse winst)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #16 Gepost op: 04 April 2013, 11:32:15 »
De genoemde 151 heb ik zelf ook (naast de andere door ESU uitgebrachte modellen) Ik rijdt met deze lok, zowel 2-rail (eigen baan) alsook 3-rail (clubbaan) op Märklin rails. Geen centje (ook geen 5  ;D ) pijn met deze loks. Heb wel een claas die wat problemen heeft met de Fl-profi Engelsman, maar ok dat is een enkelganger. Het merendeel rijdt hier ook prima over. Overigens gebruik ik en de IB-1 en de ECoS2
De eerste met 3A boosters, de 2e met 4A..

ESU heeft en geeft goede garantie. Gewoon opsturen en afwachten. Het zal je aangenaam verbazen  8)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #17 Gepost op: 04 April 2013, 19:01:38 »
Hallo, hier weer een lap tekst met hierin de beantwoording aan veschillende forumgenoten,

Vanmiddag tussen de bedrijven door toch de baan maar even bezocht om de overleden 151 Esu dan ook maar gelijk in te leveren. Ik heb de lok nog even op de baan gezet in de situatie zoals die was na de fatale ontsporing op de baan en er een foto van gemaakt. Dit is wel een reconstructie natuurlijk. Later in de middagook maar gelijk bij MTE ingeleverd ter reparatie door Esu, met het gelijk het verzoek dat zij de 'update' voor wat betreft de aanpassing van de spoorbreedte gelijk uit gaan voeren. Hier begint mijn handelaar niet zelf aan gelet op de garantie en de complexiteit hiervan.

Gert, hoe voeg je foto's toe aan deze topic en wat is de maximale grootte hiervan?. Ik zie dat er naast de wereldbolknop (hyperlink) hierboven wel een knop voor zit, maar na een aantal keer proberen het lukt mij nog steeds niet niet om er een foto aan toe te voegen. Ben tenslotte ook nog een echte newby.

Railroadtycoon, ik heb (helaas) ook de ervaring dat ESU inderdaad over een goede klantenservice beschikt, al hoor ik geregeld dat mijn vakhandelaar MTE daar anders over denkt :o. Ze zijn in ieder geval redelijk snel en de loks komen in tot nu toe ook goed gerepareerd terug, met een reparatie verslag.

Ronald, het was inderdaad ook wat cynisch bedoeld maar het is ook de keiharde werkelijkheid, maar dit betreft overigens een brawa stoomlok, Tender Locomotive T 11 K.P.E.V. nr. 40357,  die al twee keer terug naar brawa is geweest zonder ook maar enige verbetering, maar dit hoort hier misschien niet thuis.
Ik weet denk ik ook wel waarom hij vastloopt op de punt van de wissel. laatse as loopt klem op de wisselpunt van, ja je raad het al een gebogen M 24672 wissel. Ik zoek overigens iemand die de juiste spullen heeft om op professionele wijze de spoorbreedte van de laatste grote as iets te versmallen, ondanks dat deze even breed staat als die van de andere vier gelijke loks die ik heb van dit type. Gemeten met een digitale schuifmaat. Dit mag wel maar hoeft natuurlijk niet gratis uitgevoerd te worden.

Als dit dan ook niet helpt dan wordt het inderdaad een vooral in de dooos opgeboren houden exemplaar, of ik het nu leuk vind of niet, maar alles went en zo blijft hij lekker nieuw ;D. Gelukkig heb ik nog heel veel andere om mee te kunnen rijden. 

jopie, ook jij weer bedankt voor je bijdrage. Ik hoef dus geen wissels te vervangen en het ontwerp ga ik niet meer aanpassen.

Er zijn honderden loks die er totaal geen problemen mee hebben en dan moet de hele baan gesloopt worden.

Nu nog een beetje hulp om een paar plaatjes toe te voegen, zodat zichtbaar wordt dat het echt niet aan manier waarop deze zijn aangelegd zijn ligt. Ben er eigenlijk van overtuigd dat dit het geval is, maar ben wel benieuwd naar het commentaar hierop. :o   



Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #18 Gepost op: 04 April 2013, 19:06:08 »
Gert, hoe voeg je foto's toe aan deze topic en wat is de maximale grootte hiervan?. Ik zie dat er naast de wereldbolknop (hyperlink) hierboven wel een knop voor zit, maar na een aantal keer proberen het lukt mij nog steeds niet niet om er een foto aan toe te voegen. Ben tenslotte ook nog een echte newby.
Ik heet dan wel geen Gert maar zal je op weg helpen.

Geen idee wat je met het wereldbolletje bedoeld om te uploaden.  ???

Kijk eens links in het rijtje menuopties. Daar zie de de optie "Plaatje uploaden" staan. Klik die maar eens aan en volg de aanwijzingen  (y)
Daaonder vindt je trouwens ook een link voor de handleiding voor het uploaden van foto's.

Succes.

Gr.
Eric
« Laatst bewerkt op: 04 April 2013, 19:07:49 door Remunj »
Gr.
Eric

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #19 Gepost op: 04 April 2013, 19:38:00 »
Bedankt Eric,

Bedankt voor de hulp.
Dat scheelt Gert weer een beetje werk
Ik heb er helemaal overheen gekeken.
Moet nu een paar uur gaan werken maar later op de avond ga ik het weer proberen.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #20 Gepost op: 04 April 2013, 20:28:06 »
Ik heb ook verhalen gehoord dat de service van ESU niet al te best is maar ik heb alleen maar goede ervaringen met dit merk.
Daarom ook voor de ECOS 2 gekozen ipv de intellibox 2.

Maar er gaan wel veel loks kapot.
Ik heb ook 30 digitale loks maar er is nog nooit 1 kapot gegaan.
Zelf heb ik wel alle bocht wissels uit mijn baanplan gehaald, was wel even plannen met anyrail.
Maar sindsdien nooit meer een trein ontspoort zonder dat ik er wat aan kon doen.

Benieuwd wat nou het probleem is.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #21 Gepost op: 06 April 2013, 11:00:49 »


Test om een plaatje te uploaden

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #22 Gepost op: 06 April 2013, 11:12:29 »






De eerste is dus gelukt. Hiervolgen nog een paar foto's van de problematische bochtwissels in de baan.
De 151 kwam reed naar je toe over de wissel in afgebogen stand, eindigde ongeveer in deze toestand.
dit had hij twee uur zonder problemen gedaan.


Gert1

  • Gast
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #23 Gepost op: 06 April 2013, 11:41:23 »


Ligt het aan mij of liggen deze wissel daadwerkelijk op een iets hellend vlak?
Het lijkt er op dat je van voor naar achter iets naar beneden rijdt.
In dat geval komt er natuurlijk extra druk op de buitenste wielen te staan.

mvg,
Gert

Gert1

  • Gast
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #24 Gepost op: 08 April 2013, 07:35:14 »
Is het nou een hellend vlak of niet?

mvg,
Gert

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #25 Gepost op: 08 April 2013, 10:53:02 »
Hmm.....wat een verhaal. Als er bij mij iets gruwelijk ontspoort op een wissel waardoor er kortsluiting optreedt zegt de ECoS (de ouwe) boem stop ho maar afschakelen stekker eruit speedbrakes up en max in de ankers. De kortsluitingsbeveiliging grijpt dus in, kortom. Bij jou niet?

Enne....ik zou bij een door de staat genationaliseerde bank moeten werken als meesteroplichter manager om een salaris te halen wat past bij het door jou aangeschafte locomotievenpark per jaar. Man man, maar ga je er echt wel zo voorzichtig mee om?! Dertig loks kapot, dat is toch niet normaal?

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #26 Gepost op: 08 April 2013, 10:59:16 »


Enne....ik zou bij een door de staat genationaliseerde bank moeten werken als meesteroplichter manager om een salaris te halen wat past bij het door jou aangeschafte locomotievenpark per jaar. Man man, maar ga je er echt wel zo voorzichtig mee om?! Dertig loks kapot, dat is toch niet normaal?

kansloze opmerking dit.

roken is duurder, of blowen, of elke week 50 euro bij de *dames van lichte zeden* stukslaan.
en misschien gaat deze meneer niet 2 keer per jaar naar de wintersport, misschien staat deze meneer gewoon om 6 uur op om naar zijn werk te gaan.
en dat gewoon op zijn fiets, kan ook 100 euro schelen in de week..

misschien heeft die ooit 6 cijfertjes goed ingevuld en houdt hij de economie wel op gang..!!


en dan nog, treintjes rijden, beetje roken en twee keer per jaar op vakantie gun ik ook iedereen!


*tekst door mod aangepast i.v.m. Opmerking gebruiker*
« Laatst bewerkt op: 08 April 2013, 14:30:44 door Bert van Gelder. Reden: Kleine aanpassing tekst »

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #27 Gepost op: 08 April 2013, 11:17:25 »
De essentie van mijn kansloze opmerking is dat ik het vreemd vind dat iemand voor veel geld loks koopt en dat deze loks heel makkelijk kapot gaan. Dat kan toch niet zomaar gebeuren?! Dan vraag ik mij af of ie wel voorzichtig is met zijn dure spullen.

Maar wil je je peuken uitdrukken op je materieel om er daarna mee te voetballen voor mijn part, be my guest! 

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #28 Gepost op: 08 April 2013, 11:18:51 »
Als de simulatie foto correct is dan praten we hier over een R1 binnenbocht.
De snelheid waarmee deze bocht genomen wordt is dan ook belangrijk. Bij een vrij zware lok zoals de ESU engineering editions zijn zul je merken dat een lok in een dergelijke bocht aan de binnenkant van de bocht lichter wordt. Doordat je ook in de bocht nog een puntstuk hebt (zeg maar een stuk rails mist) zal de middelpuntvliedende kracht (ook al lijkt die te verwaarlozen) toch proberen de lok naar buiten te duwen. Snelheid is dus key in dit soort situaties. Mijn voorkeur zo zijn om de meegebogen wissels sowieso te vermijden.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat als bewuste leverancier de wijziging uitvoert conform de door ESU opgegeven methode http://www.esu.eu/support/tipps-tricks/br151-radsaetze-einstellen/ de garntie verloopt. In dat geval zou ESU dit op de desbetreffnde pagina dienen te vermelden.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #29 Gepost op: 08 April 2013, 16:03:59 »
Casrog naar aanleiding van je foto. Als meer dan 90% van je treinen hier zonder problemen overrijden dan ligt het niet aan de bochtwissels. Bij loks die problemen geven zou je kunnen kijken wat er gebeurd als ze er overheen rijden en of ze het beter doen al je ze goed schoonmaakt loc en wissel en of je kijkt of ze er beter overheen rijden als je iets van een verkanting aanlegt dus aan een kant een stukje karton leggen bijvoorbeeld.
Dan merk je meteen of de loc er beter overrijdt of niet. Dit kan je het beste testen met een loc op lage snelheid en met een lok die problemen geeft en een loc die nergens last van heeft.