Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Reinout van Rees
Vandaag om 11:49:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 11:25:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:47:06
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:05:48
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:06:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54

Auteur Topic: H0 baanplan - 280 x 255 - een eerste ontwerp  (gelezen 4199 keer)

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
H0 baanplan - 280 x 255 - een eerste ontwerp
« Gepost op: 29 March 2013, 15:57:23 »
Geacht forum,

Ik ben een herintreder en ben al weer sinds anderhalf jaar aan het verzamelen en experimenteren. Ik gebruik voornamelijk Roco 2,5 mm zonder bedding, flex en Roco / Fleischmann materieel.

Ik ben al vanaf het nieuwe begin aan het knutselen met digitale techniek en heb al enkele bezetmelders, terugmelders en een keerlusmodule zelf gebouwd (naar voorbeeld). Als centrale gebruik ik de Z1 van Kufer (Open DCC) in combinatie met RocRail. Ik begin nu een beetje kijk te krijgen op de digitale wereld. Al die tijd heb ik alleen maar getest met losse baandelen op de treintafel. Niets is definitief.

Ik wil gaan rijden met personenvervoer ( 2 a 3 stuks) maar wil ook lekker rangeren. Dorpjes en stadsbeelden zie ik niet zitten. Mijn eerste ontwerp is dan ook gebaseerd op lekker rondrijden met personentreinen en rijden en rangeren met goederentreinen. (diesel en stoom)

Dit is misschien niet alles het geijkte thema maar het is gebaseerd op dat wat ik al heb en wat ik mooi vind. En daar gaat het voor mij toch om.

Ik wil graag een schaduwstation en een draaischijf. Plaatje Niveau -1 is het schaduwstation die via een klimspiraal verbonden is met het niveau 0.

Het is een hoop rails, dat weet ik, maar dit is mijn eerste idee. Ik heb er ruim 2 weken aan geprutst en ben nu benieuwd naar jullie mening

Heb ik echte beginnersfouten gemaakt of zien jullie onmogelijke constructies ?

Gegroet, Robert.

« Laatst bewerkt op: 29 March 2013, 16:00:43 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - DR5000 centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:H0 baanplan - 280 x 255 - een eerste ontwerp
« Reactie #1 Gepost op: 29 March 2013, 16:07:16 »
Is de baan wel rondom te bereiken?

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 29 March 2013, 16:15:40 »
Net als Jaap voorzie ik problemen met de bereikbaarheid. De hoeken zullen vooral onbereikbaar zijn vanwege de diepte van de baan. En waar zullen net de meeste storingen en/of ontsporingen plaatsvinden? Juist daar.

Hoe hoog wil je boel gaan maken? Tussen de twee niveaus zal je toch iets van 20cm moeten hebben om overal een beetje bij te kunnen komen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #3 Gepost op: 29 March 2013, 16:34:58 »
De baan is van links en voor te bereiken en via het gat in het -midden-
De tafel is zo sterk dat ik er voor de bouw gemakkelijk op kan.

Het schaduwstation komt ongeveer 25 centimeter onder niveau 0 en het komt in een open bouwwijze onder de tafel te hangen.

Alleen de hoek rechtsachterin is moeilijk te bereiken. Daarom heb ik er ook alleen een enkel spoor getekend. Ik moet dus iets verzinnen zodat ik er wel bij kan mocht er een ontsporing zijn.

Robert

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - DR5000 centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #4 Gepost op: 29 March 2013, 16:56:08 »
Hou je wel plek over voor scenery  ???

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 March 2013, 16:56:14 »
Dat maakt een aantal dingen duidelijker :)

En als de huisjes en boompjes opstaan dan kan je er niet meer bij ;) Denk nog even goed over de bereikbaarheid na.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #6 Gepost op: 29 March 2013, 20:02:06 »
 ;)Het zet mij wel aan het denken. Ik ga er nog eens opnieuw naar kijken.

Bedankt voor jullie inbreng.

Groet, Robert
Groet, Rob

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #7 Gepost op: 29 March 2013, 20:55:47 »
Als voor en links zijn zoals de tekening nu wordt afgebeeld,dan heb je een probleem.
Dat stuk rechts met aardig wat sporen op de tekening,daar kom je never niet helemaal bij(zeker niet als t straks is aangekleed)
En zoals al aangehaald,juist daar waar jij niet bij kunt ontstaat ellende :(
Als je ban kaal is dan kan je dr miss nog wel bij door op de plaat te hangen,maar ik neem aan dat je je scenery en dergelijke toch niet graag plat duwt/sloopt straks omdat je rijkt naar iets wat onbereikbaar is.
Waar moet je baan eigenlijk komen en hoe ziet die ruimte eruit ?
Wie weet is daar met wat denkwerk nog iets mee te doen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #8 Gepost op: 29 March 2013, 21:20:20 »
Ik zie het probleem.
Ik heb een ruimte in mijn hobbykelder en heb daar de tafel al gebouwd. Alleen niveau 0.
Als het gaat om ergens bij te kunnen komen, dan heb ik het eens even geprobeerd.
Bij de rangeersporen kan ik heel goed komen. Het buitenste spoor wordt moeilijker en inderdaad als er scenery gebouwd is zou dit wel eens onbereikbaar kunnen worden.

De draaischijf zou ook op een verhoging kunnen komen. Hij is dan beter in te bouwen en er ontstaat een plateau. Het buitenste spoor zou voor een groot gedeelte (linksachterin) onder dit plateau kunnen lopen.
De rail aan het einde van de klimspiraal zou hier onder kunnen eindigen zodat het lijkt als de trein uit een tunnel komt.
Om dan bij de rail te kunnen komen ingeval van een ontsporing oid, zou ik sleuven kunnen zagen parallel aan de rails zodat ik er vanonder bij kan. Ik zou ook voor een open bouwwijze kunnen kiezen onder dit plateau.

Idee ??

Robert
Groet, Rob

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 March 2013, 22:05:12 »
Hoe hoog heb je hem gebouwd? Dat is namelijk ook iets :) Als je iedere keer er onder moet kruipen om het een en ander aan te sluiten of op te lossen is ook niet echt bevordelijk voor de motivatie. (Ervaring daarmee)

Groeten Ronald.

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #10 Gepost op: 29 March 2013, 23:12:36 »
Bovenkant tafelframe is 95 cm. Het schaduwstation kan op ca 25 cm er onder.
Groet, Rob

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 March 2013, 08:35:00 »
Dan zit je op 60 - 70cm tussen vloer en onderkant. Mogelijk net iets te laag. Ik ben niet een groot persoon en dit is mijn ervaring met die hoogte: Ronald's baan in H0

In een ander draadje was er een opmerking over de minimale hoogte van je baan ten opzichte van de vloer. Bij deze baan is dit 60cm tot onderkant van het frame. Ik kan nu zeggen, dit is eigenlijk een paar centimeter te laag. Ik raak soms net met mijn rug het frame en ik ben niet de grootste persoon. Goed ik pas het nu niet meer aan… Maar een advies voor de beginner: De minimale afstand tussen vloer en onderkant frame: 70cm liefst nog hoger.

Dat advies stel ik nu bij. Want op de rug werken om draadjes weg te werken is niets waard. Je bent constant bezig om boven je macht te werken. Niet echt leuk kan ik zeggen.

De draaischijf iets omhoog is ook niet verkeerd, zie ook dit artikel in de Encyclopedie: Schaduwstations

Groeten Ronald.

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #12 Gepost op: 30 March 2013, 08:48:12 »
Ik heb als tafelblad een soort OSB van 18mm gebruikt. Deze moet er weer af om het schaduwstation te kunnen bouwen. Bij die gelegenheid kan ik een extra verhoging van 5,5 cm op het bestaande frame lijmen zodat bovenkant tafel op ruim 100 komt.

Zo zie je dat ik eigenlijk besloten had om de eerste anderhalf jaar geen definitieve beslissingen te nemen, maar er blijkt er toch een te zijn ingeslopen namelijk de hoogte van de tafel. Gelukkig heb ik niet verlijmd of zo. Ik kan nog ingrijpen en ga dat ook doen. Je wilt ook als je wat ouder bent nog kunnen bewegen onder de tafel.

Bedankt voor de tips ! (y)
Groet, Rob

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #13 Gepost op: 30 March 2013, 09:34:12 »
Ik heb net nog iets gezien aan de hand van je laatste reacties.
Ik mis bij je draaischijf(in die buurt)nog een spoor of 2 sporen voor het verzorgen van stoomloks (tenzij je deze niet hebt of enkel diesels en e locs).
Wilde je die nog er bij maken of maakt t je niet uit dat die er niet zijn ?
Ik zou trouwens die verhoging niet lijmen als ik jouw was,als dat namelijk eenmaal vastzit en je wilt in de toekomst toch dingen verbouwen daar ,dan trek je geheid ook goede delen van je baan mee de prullenbak in.
Dat lijkt me niet de bedoeling,schroeven is iets wat vast zit en ook nog los kan later  ;)
Desnoods bij grote lange schroeven 1st met een dunne boor voorboren en dan schroeven,dat trekt geheid goed aan  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #14 Gepost op: 30 March 2013, 10:29:38 »
Je hebt alweer gelijk. Schroeven is beter en niet definitief.
Ik ga denk ik de rangeersporen en de draaischijf maar even uit het plan halen zodat alles voor mij overzichtelijker wordt. Volgens mij moet je eerst de doorgaande sporen plannen en dan de overgebleven ruimte indelen voor rangeersporen en de draaischijf.

Ik ben eigenlijk over het schaduwstation best tevreden. Het wordt goed bereikbaar. Ik zal er waarschijnlijk twee van die goedkope Chinese cameraatjes onder de plaat monteren zodat je op afstand toch in het schaduwstation kunt kijken. Ik heb geprobeerd er de maximale opstellingen uit te halen zodat personentreinen met vier en vijf wagons mogelijk zijn.

Groet, Robert (y)
Groet, Rob