Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 13:25:27
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 13:13:39
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:55:05
Halling aandrijvingen door skiptram
Vandaag om 12:40:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:33:51
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 12:30:28
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RBlok
Vandaag om 12:28:58
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 12:28:03
Verlagshaus24 ervaring / Nederlands account? door saskia
Vandaag om 12:09:07
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 12:06:20
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
Vandaag om 11:57:49
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 11:21:32
Albert's fantasie in schaal 0e door Ronald Halma
Vandaag om 11:20:14
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 11:17:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 11:16:49
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:06:49
Open monumentendag: de Inktpot door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:59:35
Frans loodsje et cetera door GD
Vandaag om 10:43:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 10:34:49
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door ceuleer
Vandaag om 10:20:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:07:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:53:28
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:47:40
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Noordernet
Vandaag om 08:18:13
Da's Daz 2 door NS264
13 September 2025, 22:56:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
13 September 2025, 22:56:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
13 September 2025, 22:54:06
Dat overkomt mij niet. door Martijn193
13 September 2025, 21:33:15
Veevervoer ss/ ns door klusser
13 September 2025, 21:29:09
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
13 September 2025, 21:28:00

Auteur Topic: Wie heeft dit ook, flikkerende verlichting op Ecos2.  (gelezen 9095 keer)

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Wie heeft dit ook, flikkerende verlichting op Ecos2.
« Reactie #15 Gepost op: 29 March 2013, 13:56:08 »
Hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel rijtuigen je direct verlicht. Maar ik ga ook eens kijken hoe dit op bijvoorbeeld een digirail ledstrip zit aangesloten.

Jouw verhaal is logisch, maar hoeveel laadstroom trekken bijvoorbeeld 50 condensatoren van 200uF op een booster die 4A kan leveren?

lokpaint

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 29 March 2013, 15:04:10 »
Hoi

Wel niet een ecos, maar bij mijn IB had ik dit op het moment dat een Motorola protokol werd uitgestuurd.

bart

memen

• Offline Offline
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re:Re: Re:Wie heeft dit ook, flikkerende verlichting op Ecos2.
« Reactie #17 Gepost op: 29 March 2013, 23:10:32 »
De elco mag nooit direct achter de gelijkrichter zitten bij digitale systemen. Er gaat dan zo'n grote laadstroom lopen dat de centrale dit ziet als kortsluiting. Vandaar dat de serieweerstand voor de elco moet. De startstroom is dan laag en bouwt zich langzaam op.

Dit klopt, er is kortsluiting op het moment dat de bronspanning ingeschakeld wordt. Echter dit is oneindig kort. De formule om te berekenen hoe lang het duurt voor de condensator vol is: 5xRxC=t. Omdat R=0 (wij gebruiken immers geen weerstand voor de C) krijg je altijd t=0, dus of je echt kortsluiting krijgt is de vraag, en als je het krijgt is de vraag hoe lang dat duurt (in theorie dus 0 seconden) en of de centrale in zo korte tijd wel af kán schakelen...

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 31 March 2013, 22:23:22 »
Ik heb ook een ECoS-2 centrale en heb geen last van knipperen.

De bijgeleverde voeding heb ik op 15v afgesteld.
Ik gebruik alleen het DCC protocol.

Ik heb rijtuigen met interieurverlichting zonder condensatoren, en zonder functiedecoder (altijd aan dus), en die knipperen niet.
In sommige van mijn treinstellen gaat de verlichting via de blauwe draad, in sommige niet, geen vreemde knipperingen.

Ik heb een ronde ringleiding zonder open einden., een 'O' dus, geen 'U'.
Geen booster en de wissels/seinen worden gevoed door een eigen voeding.

Als je het wilt mag je jouw ECoS wel eens aan mijn baan pluggen en kijken wat ie dan doet.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

NS1100

• Offline Offline
    • Station Enschede in schaal 1:87
« Reactie #19 Gepost op: 31 March 2013, 22:45:11 »
Ja dat is heel apart. Heb contact gehad met Esu en het Esu forum en steeds wordt gezegd dat dit normaal is bij de Ecos. Ik hou het even in beraad, heb toch 2 jaar garantie. Maar misschien wil ik het wel een keer bij jou uittesten. Alhoewel het niet in de buurt is. In elk geval bedankt voor het aanbod. Groeten Henny.

NS1100

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 04 April 2013, 14:12:48 »
Henny,

Heb circa 15 rijtuigen op deze manier verlicht, en heb tot nu toe geen problemen gehad. Nergens geen noodstop, op verschillende installaties. Plaats je hem na de weerstand krijg je flikkerende verlichting.

Ik heb in de 6 delige ICE3 alle condensatoren direct na de brugcel geplaatst en, geen enkele knippering meer  (y). De startstroom van de Ecos is nu wel 4 amp en zakt dan terug naar 2 amp, dus op het randje zou je denken. Ik heb nu nog 22 wagons te gaan. Zal dat goed gaan met die startstroom.

Wijbe, heb jij de Ecos2  ???

Ondertussen heb ik een aantal reacties gekregen over een knipperende Ecos2. Grof gesteld knippert de Ecos2 bij 50% van de gebruikers, de andere helft heeft hier absoluut geen last van. Ik zou wel willen weten waarom de ene wel en de andere niet, ook al kan ik er nu wel mee leven.

Groeten,
Henny

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 04 April 2013, 14:30:39 »
Henny,

Je constateert dat globaal de helft van de gebruikers last heeft van knipperen en dus schrijf je dat globaal 50% van de Ecos2 knippert. Vraag is voor mij of je die conclusie mag trekken. Het zou zomaar kunnen dat ook andere factoren een rol spelen.

Als voorbeeld noem ik de verlichting in de treinkamer/zolder/kelder. Stel dat de helft gloeilampen heeft hangen en de andere helft TL-balken. Met name goedkopere TL-verlichting wil het effect van het knipperen wel eens versterken waardoor het net zichtbaar wordt, terwijl een gloeilamp dat knipper-effect juist niet versterkt - en daardoor dus net niet zichtbaar.

In beide gevallen knippert de Ecos2 een klein beetje en is er geen verschil van 50% wel en 50% niet.

Sander

NS1100

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 04 April 2013, 14:38:08 »
Van diegenen welke hebben gereageerd heeft 50% knipperende verlichting, representatief is dit zeker niet, dan moeten er wel wat meer reageren uiteraard. Maar het geeft mij wel een idee dat er iets aan de hand lijkt te zijn.

Echter het knippereffect staat geheel los van ruimteverlichting. Het wordt ook geconstateerd bij daglicht. En aangezien het knipperen zo heftig is en zeker geen 50 Hz is kun je het effect van ruimteverlichting verwaarlozen. De knipperfrequentie is veel lager dan 50 Hz want je ziet duidelijk een periode dat de verlichting als het ware even uit is, en het is ook onregelmatig.

En als de ruimteverlichting een rol zou spelen dan zouden elco's verplaatsen geen zichtbaar effect hebben lijkt mij.

Groeten,
Henny

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 04 April 2013, 18:15:14 »
Is het knipperen van het licht helemaal willekeurig of niet? Ik heb op de club baan met een Lenz systeem ook al eens opgemerkt dat het LED licht in me rijtuigen knippert. Dit terwijl het dat niet doet thuis met een MRdirect opstelling. Het knipperen gebeurt op de club baan in een regelmatig patroon. Lijkt bijna of er toch korte momenten zijn dat er even geen baanspanning is...

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

NS1100

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 04 April 2013, 20:30:44 »
Het is een knippering van misschien een Herz of 20. Dan een paar keer per seconde komt er een dip, dus even spanningsloos. Mogelijk is dit een synchronisatie van een van de protocollen. Sommige patronen zijn vast maar het gebeurt ook wel dat het ineens erg onrustig wordt en willekeurig lijkt.

Groeten,
Henny

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #25 Gepost op: 04 April 2013, 20:36:05 »
Hoi Henny,

Ik heb een Ecos 1. Het knipperen komt vermoed ik door plaatsing na de weerstand. Dan heeft hij namelijk een hele lange tijd  nodig om op te laden.

Mij zegt het gewoon dat mensen hun eigen strips vermoedelijk 'verkeerd' 'bouwen'.

Een centrale kan het opladen van een condensator als kortsluiting aanzien, maar welke centrales dit zijn? Het is zo kort dat het eigenlijk niet mag worden opgenomen als kortsluiting.

Eric "den Belg"

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 04 April 2013, 21:43:02 »
Het is hier al een paar keer gezegd.
M4 (motorola) uitvinken en het knipperen houd op.

NS1100

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 04 April 2013, 21:44:12 »
Nee het flikkeren wordt veel erger als je Motorola uit zet. Dan is het niet om aan te zien.

Gert1

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 04 April 2013, 21:46:22 »
Ik neem zonder meer aan dat jullie allebei waarnemen wat er gebeurt. En als bij Eric het knipperen juist ophoudt als je het Motorola-protocol uitzet en het bij jou juist erger wordt, dan is er dus kennelijk een nog onbekende andere factor van invloed. Staat hier op het Ecos-forum niks over geschreven?

mvg,
Gert

NS1100

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 04 April 2013, 21:53:31 »
Ja op het Ecos forum is er ook een discussie gaande over het flikkeren. De een stuurt hem daarvoor op naar Esu, de ander heeft momenteel contact met Esu over hoe ze het gaan oplossen. Zelf heb ik hier contact over, en dan is er nog een fransman die het probleem heeft. Op het duitse deel heb ik nog niet gekeken.

Ik overhaast niets, tenslotte heb ik 2 jaar garantie. En na de ombouw van vele wagons en locomotieven wordt het nu steeds minder. Op dit moment kan ik er wel mee leven maar goed lijkt het me niet.

Groeten,
Henny
« Laatst bewerkt op: 04 April 2013, 21:56:57 door NS1100. Reden: Aanvulling »