Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Auteur Topic: Modelbaan Laubenstein  (gelezen 9208 keer)

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
Re:Modelbaan Laubenstein
« Reactie #15 Gepost op: 26 March 2013, 21:38:55 »
Hoi gijs

Bedankt voor het sporenplan, ik vind hem echt mooi (y), zoiets zocht ik.

kun je mij de anyrail file van dit ontwerp mailen, zodat ik dit ontwerp beter kan bekijken en enkele veranderingen kan aanbrengen.

Ik zie dat het schaduwstation als keerlus gemaakt is?

Echt een leuk ontwerp :)

@floris

Dat klop echt een mooi ontwerp, nu maar kijken of ik het ook werkelijk kan maken,

@allen

Mijn laatste baanontwerp, buiten het ontwerp van gijs die ik werkelijk erg mooi vind.

mvg Paul Smits
« Laatst bewerkt op: 26 March 2013, 21:43:37 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

GLR89

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 26 March 2013, 22:37:14 »
Hoi Paul,

Dank voor de lovende woorden ;D
Heb je het anyrail bestand per mail gestuurd. En over de keerlus, ja het klopt ik heb daar een paar opstel sporen in verwerkt (leek me makkelijk). Waarschijnlijk zul je er nog wel een in/uitrijsectie ter lengte van de langste trein voor moeten plaatsen voor de polariteitswisseling.
Succes en ik ben benieuwd naar je uitgewerkte plan.

Gr Gijs
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

smits66

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 30 March 2013, 00:41:36 »
Hoi, gijs

Helaas lukt het mij niet om het sporenplan wat jij getekend hebt, aan te passen naar minitrix rails, ik heb alleen maar vaste stuken rails en geen flexrails, ik was meteen enthousiast met de draaischijf in het ontwerp, dat was even schrikken wat draaischijven koste, helaas heb ik daar geen geld voor, maar ik maak wel voorbereidingen om tzt op een aparte module een draaischijf te realiseren.

Een volgend probleem wat ik tegen kwam zijn de ompool secties die ik in dit ontwerp moet maken om het treinverkeer goed te regelen. met het te gebruiken bloksysteem word dat erg ingewikkeld.

In mijn nieuwe baanplan heb ik bepaalde zaken van jou baanplan overgenomen, helaas is er in dit ontwerp geen plaats voor een schaduwstation.

Als je nog mogelijkheden ziet om dit ontwerp wat te verbeteren, hoor ik dat graag van je.

De beide keerlussen, het grote station en het paradespoor liggen op niveau 0 de rest van de sporen liggen hoger.

Het ontwerp :

Ik wil nog even uitzoeken wat de beste rijrichting in dit ontwerp is.
De stations sporen vind ik nog niet 100%, het kan er mee door, ga kijken of ik dit nog enigszins kan verbeteren.

Er moet nog een mogelijkheid gemaakt worden om de treinen naar een fiddleyard  te rangeren.
Ik wil nog even kijken of ik het aantal kopsporen nog wat kan aanpassen (verminderen of anders leggen) om wat meer ruimte te creëren voor de scenery.

Mvg Paul

Üdvözlet Paul Smits.

GLR89

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 30 March 2013, 18:09:50 »
Hoi Paul, als ik je plan bekijk vallen mij de rare stulpen links en rechts onder op, deze hebben als enige functie een trein te keren en een stukje parade baan maar voegen naar mijn idee weinig dimensie toe aan je baan. Ook heb je (bewust?) geen keerlussen? Ik probeer wel even wat met minitrix rails en 1of2 stukken flex, (zul je haast niet onderuit komen om het een ander te laten passen is mijn ervaring)

Als tip: kijk eens op de site avontuur in miniatuur, en zoek naar de IR lichtsluizen mbt ompolen van de plus en min. Volgens mij is dit iets wat zeer goed gebruikt kan worden bij jou blok systeem aangezien het extern werkt. En het dus niet van invloed is of je digitaal of analoog besturing gebruikt. Gr. Gijs

Plaatje:

« Laatst bewerkt op: 30 March 2013, 18:32:04 door GLR89 »
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

smits66

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 01 April 2013, 00:58:21 »
Hoi

@ gijs

Bedankt voor het meedenken  (y), ik hoop dat je nog mee wil denken. ::)

Ik heb het zo ontworpen zonder keerlussen, omdat het bloksysteem wat ik gebruik wel met keerlussen kan werken maar het sturen van de treinen word dan erg moeilijk, ivm meerdere ompool modules, per ompool modules heb ik twee blokkaarten nodig, dat geld voor de ompool secties (8 stuks) ook.

Het gebruik van IR lichtsluizen gaat dan ook niet, deze blokkaarten hebben ompool modules nodig voor een automatische sturing van het bloksysteem. (ik kijk of ik nog tekeningen, van de werking van dit bloksysteem heb)

Door het baanplan zo te ontwerpen, wek ik de illusie dat de treinen twee kanten op vertrekken.

Het gebruik van flex railsen in het ontwerp vind ik geen probleem, ik vind het alleen lastig om er mee te werken in anyrail.

De kopspoortjes in het vorige ontwerp waren niet naar mijn zin, in het nieuwe baanplan heb ik het gewijzigd.

@allen

Ik heb het baanplan wat veranderd, ik denk dat er nu net even afwisselend treinverkeer mogelijk is, wat vinden jullie er van of wat kan ik er aan verbeteren? ::)

De treinen rijden één kant op, dit omdat het bloksysteem daar beter geschikt voor is, dan voor twee kanten op berijden, het kan wel maar dan heb ik per blok twee blokkaarten nodig.

De rode sectie word in dit ontwerp wel twee kanten op bereden, dit geld alleen voor de goederen treinen, er word handmatig gereden op het rode spoor, door handmatig een blok bezetmelding te geven stoppen de treinen, of vertreken de treinen niet uit het voorgaande blok, zodat ik handmatig kan rijden op dat stukje spoor.

Het baanplan :

grt Paul

Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 07 April 2013, 19:29:58 »
Hoi,

Na een heleboel verschillende baanplannen gemaakt te hebben,
lukt het niet om een goed baanplan te ontwerpen, het grootste probleem is een dubbelsporig traject, omdat de breedte van de baan 60 cm is, ik zal terug moeten grijpen naar een enkelsporig traject ontwerp, ik ben bang dat ik dan er niet aan ontkom om een ovaal vormige ontwerp te maken.

Na wat zoekwerk in mijn foto archief  ;D , ben ik een mogelijk ontwerp tegen gekomen.
Mijn vraag is : wat vinden jullie er van?  ::)  en wat zou ik er aan kunnen verbeteren?  ::), dit ontwerp is voor een L-vorm ontworpen, het moet mogelijk zijn om het te veranderen naar een U-vorm.

Ik ga het nog nader bekijken, hoewel het om een ovaal-vorm gaat is het met behulp van het landschap het goed te verhullen, ik ontkom waarschijnlijk niet aan krappe bochten (R1 en R2), ook dat kan met behulp van het landschap verhult worden.
Het gaat niet lukken om de sporen iets schuin te leggen ivm de diepte van de baan

Als er mensen zijn die mij willen helpen met het ontwerpen van een mooi en leuk sporenplan stel ik dat zeer op prijs.

Het zijn foto's van verschillende stadia van het ontwerp en staan niet op volgorde.

De foto's

Het stationsspoor komt dan aan de andere van het blad.

Grt Paul

Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 14 April 2013, 17:51:16 »
Hoi

Na een paar dagen even niet met een baanplan zijn bezig geweest, heb ik vandaag een nieuw baanplan gemaakt.

Ik denk dat ik aardig in de buurt kom van wat ik in mijn gedachte had, er zal misschien nog wat veranderingen aan het baanplan gemaakt worden.

Op deze baan gaan de volgende trein rijden (foto's volgen nog)  :

Diesel treinen

* V200 met drie silberlingen waarvan één stuurstand rijtuig.
* Br 215 rood/beige met twee a drie rijtuigen.
* Br 215 oceaan blauw/beige twee a drie rijtuigen.
* Br 218 cittybahn uitvoering met drie rijtuigen met één stuurstand.
* Br 216 donkerrood voor goederen vervoer acht a tien goederen wagons.
* V61 donkerrood goederen vervoer over een korte afstand en rangeer werk.
* V100 donkerrood goederen vervoer en passagiers vervoer.
* Köff donkerrood alleen voor rangeer werk.

Elektrische treinen

* Br 111 Cittybahn uitvoering met drie rijtuigen en stuurstand.
* E44 (144) met vijf rijtuigen.
* Br 112 rood/beige (TEE) met vijf a zes rijtuigen
* Br 111 oceaan blauw/beige met vijf rijtuigen
* Br 140 groen/zwart (passagiers vervoer)
* Br 151 groen/zwart (passagiers vervoer)
* 1100 met 4 rijtuigen in de blauwe uitvoering (NS)

Stoom treinen

* T3 zwart/groen drie korte passagiers rijtuigen groen of bruin.
* Br 89 drie rijtuigen
* Br 89 vijf kleine goederen wagons
* Br 24 twee a drie rijtuigen

Deze treinen komen te rijden op mijn modelbaan het zijn treinen uit periode III en IV en een enkele uit periode V.

Baanplan

Het baan plan bestaat uit twee gedeeltes, de hoofdbaan met station, het hondenbot model en de zijlijn met eindstation en loc verzorging plaats, tankplaats, kolen laadplaats, waterkraan en enkele goederen sporen.

Het baanplan

Het donkergroene spoor is een uitbreiding die in de eerste instantie nog niet gemaakt gaat worden.

Er ligt op de korte poot redelijk veel rails, maar ik denk dat ik het landschap er omheen wel kan maken.

Het hoofdspoor ligt hoger dan de zijlijn, zodat je zowel het hoofdspoor als het zijspoor kun je dan tegelijk zien, wat een mooie dieptewerking kan geven.

De beide keerlussen worden onder het landschap weg gewerkt. Tussen het hoofdspoor en het zijspoor word door middel van landschap en huisjes een scheiding tussen hoofdspoor en zijspoor gemaakt.

Op de beide keerlussen word waarschijnlijk dorpjes gesitueerd.

Wat vinden julie van dit baanontwerp? ::)

Gr Paul

Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 April 2013, 23:26:33 »
Hoi,

Ik ga vanaf nu weer verder met de topic Modulebaan "Laubenstein", link onder aan dit topic.

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #23 Gepost op: 15 April 2013, 09:11:08 »
Hoi Paul,

Wat moeten de 2 sporen rechts aan de buitenkant voorstellen ?
En vind je t niet jammer dat die enkel te berijken zijn vanaf het bovenste station ?
Verder zou ik de 2 wissels onderaan bij je keerlus andersom erin mikken,dat geeft je dan namelijk nog de kans om vanaf t bovenste spoortje alsnog ri je uitbreiding te gaan.
Verder zou ik de sporen van t onderste station incl goederen sporen andersom leggen en evt die goederensporen nog wat veranderen(zal ik nog is over nadenken)
Wat ik vrder mis is een mogelijkheid om je locs te voorzien van brandstof en dergelijke. :-\
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

smits66

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 15 April 2013, 21:33:22 »
Hoi floris

in mijn oude bouwdraadje modulebaan "Laubenstein" beantwoord ik jou vragen, met deze topic ga ik stoppen.

mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.