Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
MadhouseNL
25 August 2025, 23:55:04
loc rijdt niet met multimaus.
door
Biesje
25 August 2025, 23:41:45
Albert Modell 2025
door
KNed
25 August 2025, 23:33:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 August 2025, 23:16:53
No Poirot needed.
door
Huup
25 August 2025, 22:55:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
ModelWessel
25 August 2025, 22:44:08
RTM in 0m
door
Jan den Haan
25 August 2025, 22:43:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
25 August 2025, 22:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
25 August 2025, 22:26:23
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Sven
25 August 2025, 21:45:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
25 August 2025, 21:32:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Frank 123
25 August 2025, 21:31:40
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
25 August 2025, 21:27:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
25 August 2025, 21:08:28
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
Reinout van Rees
25 August 2025, 21:04:03
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
25 August 2025, 20:59:59
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
25 August 2025, 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
basjuh1981
25 August 2025, 20:37:40
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
door
Jeronimos
25 August 2025, 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
25 August 2025, 20:09:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
25 August 2025, 19:27:53
Trix DXI van DC naar AC
door
Ben
25 August 2025, 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
25 August 2025, 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
25 August 2025, 18:29:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
25 August 2025, 17:52:29
Roco 2025
door
hmmglaser
25 August 2025, 17:30:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Josephes
25 August 2025, 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte
door
wob
25 August 2025, 16:45:11
Da's Daz 2
door
spoorijzer
25 August 2025, 15:53:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Martin Welberg
25 August 2025, 15:36:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
RTM in 0m
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
1
...
13
14
[
15
]
Omlaag
Auteur
Topic: RTM in 0m (gelezen 84867 keer)
BartvD
Offline
Berichten: 2194
Relax, it is only a hobby.
Re: RTM in 0m
«
Reactie #210 Gepost op:
13 July 2024, 08:08:42 »
nylonkous en stofzuiger ..... 99% komt dan weer boven water.
Maar alle gekheid op een stukje: knap werk!!
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10769
Re: RTM in 0m
«
Reactie #211 Gepost op:
13 July 2024, 08:39:11 »
Prachtig en goed om weer wat activiteit van je te zien Jan!
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Sven
Offline
Berichten: 8345
Eton Wick, UK
Re: RTM in 0m
«
Reactie #212 Gepost op:
13 July 2024, 17:14:51 »
Je bent een masochist, Jan. Je werkbank is overigens wel heeeel erg schoon.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10769
Re: RTM in 0m
«
Reactie #213 Gepost op:
13 July 2024, 19:14:59 »
Ja wat een details!
Ik zou eerder tijd steken in het bedenken van methodes om dat soort details te vermijden. Leve de weathering!
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 528
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
«
Reactie #214 Gepost op:
14 July 2024, 00:05:49 »
Bedankt heren voor de bemoedigende lof.
@BartvD : De meeste vallende onderdeeltjes komen in de opvangbak terecht.Als ze daarnaast vallen kom ik ze op de meest onverwachte plaatsen tegen.Om alle mogelijke plaatsen met een stofzuiger langs te gaan kost ook veel tijd.
@Sven : Het gaat er om de juiste beelduitsnede te nemen.Mijn hele werkbank ziet er zo uit :
werkbank
by
Jan den Haan
, on Flickr
Wel een schoon hoekje om te werken, maar verder veel gereedschappen en onderdelen waar ik nog iets mee ga doen.
@Marc tramt : Met weathering ontkom je er niet aan om toch details weer te geven.De bietenwagens zaten natuurlijk onder de modder zoals op deze foto te zien is
RTM o wagen 454
by
Jan den Haan
, on Flickr
Ondanks alle modder is duidelijk te zien dat er op de hoek-, L- en T-profielen bouten en moeren zitten om de planken te bevestigen en geen klinknagels.De modder droop er van alle kanten af.Ik herinner mij dat nog wel uit de tijd (jaren '80) toen ik huisarts was in Koudekerke (W).In de herfst wanneer de bieten geoogst werden was het vaak verraderlijk glad op de Walcherse wegen met name als het geregend had.Met regelmaat werden wij bij verkeersongevallen geroepen omdat er dan een automobilist op het modderspoor van een bietenwagen in een slip geraakt was.Dat waren uiteraard bietenwagens achter een tractor op de openbare weg.De Stoomtram Walcheren reed toen al vijftig jaar niet meer.Eén van mijn patiënten was nog machinist op de SW tram geweest.Hij vertelde mij interessante verhalen o.a. over de bietentrams.Zo wist hij nog dat het de nodige moeite kostte om zo'n bieten tram tegen de helling van de dijk bij het Kanaal door Walcheren op te krijgen.
Omdat ik een kleine modelbaan ga maken met een lengte van 2 1/2 meter wil ik deze wel zo goed mogelijk detailleren.Het moet er dan zo uit gaan zien:
Brouwershaven
by
Jan den Haan
, on Flickr
Hoeveel gedetailleerde bietenwagens ik ga maken weet ik nog niet...
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Huup
Offline
Berichten: 8608
May your coffee kick in before reality does.
Re: RTM in 0m
«
Reactie #215 Gepost op:
14 July 2024, 09:42:50 »
Ik merk inderdaad dat ik bij mn (weinige) O modellen heel anders naar details ga (moet) kijken dan bij h0 modellen. Er mist al rap iets wat voor het oog bederft.
Gelogd
Duin aanZee II
Jan den Haan
Offline
Berichten: 528
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
«
Reactie #216 Gepost op:
24 August 2025, 22:54:38 »
Inmiddels heb ik ruim een jaar niets nieuws laten zien in dit draadje.Dat betekent niet dat ik geen vorderingen gemaakt heb.Ik moet nu nog de ogen maken waaraan dekzeilen vastgezet konden worden , het remwerk en de deurtjes.De RTM bietenwagen ziet er nu zo uit :
L1020422
by
Jan den Haan
, on Flickr
L1020423
by
Jan den Haan
, on Flickr
L1020426
by
Jan den Haan
, on Flickr
Wanneer je de grootte van de moeren op bovenstaande foto's vergelijkt met die op onderstaande foto zijn de moeren op de deuren net iets te groot.Ik wil dit dus nog anders gaan maken.De overige afmetingen kloppen wel.
deuren
by
Jan den Haan
, on Flickr
De bouten en moeren waarmee de planken van zij- en kopwanden aan de L- en T-profielen bevestigd zijn heb ik aangepast aan de latere situatie (het model is in de uitvoering van rond 1950).Deze zitten dus halverwege de planken.Oorspronkelijk zaten de bouten en moeren ter hoogte van de naden tussen de planken.Men gebruikte toen zgn, tafelkopbouten :
overzicht
by
Jan den Haan
, on Flickr
tafelkopbouten in zijwand
by
Jan den Haan
, on Flickr
tafelkopbout in vloer
by
Jan den Haan
, on Flickr
Ik heb deze tafelkopbouten nog wel gezien op een in desolate toestand verkerende goederenwagen op het buitenterrein van het Utrechtse Spoorwegmuseum.In het RTM museum in Ouddorp heb ik ze niet gezien op het daar tentoongestelde materieel :
moer
by
Jan den Haan
, on Flickr
tafelkopbout
by
Jan den Haan
, on Flickr
Op de hoeken van de rechthoek van deze tafelkopbout zitten scherpe punten zoals bij een inslagmoer.
De typische Griffin wielen heeft Sven voor mij getekend :
Griffin wiel
by
Jan den Haan
, on Flickr
L1020427
by
Jan den Haan
, on Flickr
Een kenmerk van Griffin wielen is dat ze uit één stuk gegoten zijn en dus geen afzonderlijke wielbanden hebben.Omdat ik de wielen wil voorzien van ringisolatie van de wielbanden heb ik er dus wel afzonderlijke wielbanden op gezet.De wielen zelf heb ik laten printen en gieten van G.J.van den Bergh in Schoonhoven omdat zij dit veel strakker doen dan Shapeways of i-materialise.Als isolatielaag gebruik ik Evergreen polystyreen strip met een dikte van 0,25 mm.De wielbanden draai ik uit roestvrijstalen buis.Eerst met een binnendraaibeitel zorgen dat de binnenwerkse diameter van de wielbanden 0,20 mm groter is dan de buitenwerkse diameter van de wielschijven zodat alles klemmend vast zit:
binnendraaien
by
Jan den Haan
, on Flickr
Daarna de loopvlakken van de wielbanden onder een hoek van 3 graden draaien en de flens afdraaien met een profielbeitel.Voor 0m op Bemo/Ferro Suisse rails gebruik ik een Scale Seven profielbeitel die Mark Wood levert (
http://www.markwoodwheels.co.uk/wheels/formtools.htm
).
profielbeitel
by
Jan den Haan
, on Flickr
Nadat ik de asgaten met een 2,980 mm ruimer bewerkt heb pers ik de wielen op 3,00 mm assen zodat ze met een klempassing op de as zitten:
L1020431
by
Jan den Haan
, on Flickr
Ik heb deze bewerking ook al gedaan voor mijn volgende project , de NS 8100 in 1:45 :
L1020430
by
Jan den Haan
, on Flickr
De kleine onderdeeltjes zoals scharnieren en vergrendeling van de deuren maak ik op de freesbank.Daarbij is de Albrecht Micro spantanghouder er nuttig omdat deze heel slank is zodat het werkstuk steeds goed te overzien is :
frezen
by
Jan den Haan
, on Flickr
frees
by
Jan den Haan
, on Flickr
Frezen doe ik altijd met spantangen omdat bij frezen er een tangentiële belasting is van de frees.Bij een 0,5 mm frees zoals hierboven is dat geen probleem.Dan moet je vooral oppassen dat het freesje niet breekt als je te snel gaat.Een grote frees in een boorkop kan zich loswerken met beschadiging van het werkstuk als gevolg.Bij boren is er een axiale belasting.Albrecht heeft voor kleine boortjes zoals hieronder een 0,30 mm boortje een zgn. Feinbohrhilfe :
boren
by
Jan den Haan
, on Flickr
Je kan de zwarte ring , die niet meedraait met de boor langzaam en met gedoseerde kracht naar beneden bewegen , zodat het boortje voorzichtig in het werkstuk geduwd wordt.Bij gebruik van de boorhandel van de freesbank zou de kracht veel te groot zijn en het boortje vrijwel direct breken.
Komend weekeinde zijn bovenstaande RTM bietenwagen en de RTM Backer & Rueb locomotief te zien op de Smalspoormodelbouwdagen in Valkenburg bij Leiden :
https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/smalspoormodelbouwdagen-30-en-31-augustus-2025/
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Huup
Offline
Berichten: 8608
May your coffee kick in before reality does.
Re: RTM in 0m
«
Reactie #217 Gepost op:
24 August 2025, 23:10:23 »
Die spaakwielen zijn ook erg mooi. Heeft die vorm een doel?
Gelogd
Duin aanZee II
Jan den Haan
Offline
Berichten: 528
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
«
Reactie #218 Gepost op:
24 August 2025, 23:45:34 »
Hallo Huup,
De gietstukken voor de wielen heb ik laten maken door Mark Wood.De "elliptische" vorm van de spaken is al eens eerder in dit draadje besproken :
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=51586.105
.Mark Wood is één van de weinigen die de spaken rondom elliptisch maakt.Bijvoorbeeld Slater's maakt spaken die op doorsnede U-vormig zijn.Bovendien maken zij geen contragewichten aan de wielen.De NS 8100 heeft aan de aangedreven wielen juist grote contragewichten :
NS8100drijfwerk8
by
Jan den Haan
, on Flickr
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Huup
Offline
Berichten: 8608
May your coffee kick in before reality does.
Re: RTM in 0m
«
Reactie #219 Gepost op:
25 August 2025, 09:39:52 »
Ha Jan, dank voor de verwijzing, maar ik doelde eigenlijk op de spaakwielen zoals linksboven op deze foto. De tekening van de goederenwagen (tafelkopbouten in zijwand) heeft ook dergelijk gevormde spaken.
En ik zie ze terug aan de binnenzijde van schijfwielen, ook dat.
Gelogd
Duin aanZee II
Jan den Haan
Offline
Berichten: 528
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
«
Reactie #220 Gepost op:
25 August 2025, 10:28:33 »
Hallo Huup,
Je bedoelt deze "spaken" :
achterzijde Griffinwiel
by
Jan den Haan
, on Flickr
Ik neem aan dat deze spaken bedoeld zijn voor versteviging.Maar wat de reden is van die slingering weet ik ook niet.Het zijn in ieder geval typisch Amerikaanse wielen.In de inventaris van het archief van de Inspecteur-Generaal van het Verkeer in het Nationaal Archief in Den Haag zie ik wel wel dossier over Griffin wielen bij de Zuid-Nederlandsche Stoomtramweg Maatschappij en de Centraal Limburgsche Spoorweg Maatschappij en een dossier over ontsporingen bij gebruik van Griffin wielen.Ik heb deze dossiers nog niet bekeken.In ieder geval gebruikte alleen de RTM in Nederland op grote schaal dit type wielen.Ik las overigens ergens dat ook NS nu wielen uit één stuk gaat gebruiken.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Huup
Offline
Berichten: 8608
May your coffee kick in before reality does.
Re: RTM in 0m
«
Reactie #221 Gepost op:
25 August 2025, 10:49:06 »
Die en de open spaakwielen op de foto.
Als NS dit soort wielen gaat gebruiken, hoop ik dat ze die rapporten hebben gelezen en ter harte genomen.....
Gelogd
Duin aanZee II
Sven
Offline
Berichten: 8345
Eton Wick, UK
Re: RTM in 0m
«
Reactie #222 Gepost op:
25 August 2025, 15:48:08 »
Geweldige en complete uitleg, Jan. Zo fijn dat je precies alle stappen laat zien. Je werk is van zo een hoog modelbouwniveau dat ik nooit zal bereiken. Applaus! Om die zelfgemaakte wielonderdelen kaarsrecht in elkaar te drukken, zodat ze niet wiebelen als ze op de as zitten, lijkt me praktisch onmogelijk, maar ik ben er van overtuigd dat dat jou wel gelukt is.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 528
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
«
Reactie #223 Gepost op:
25 August 2025, 22:43:53 »
@ Huup : Die gegoten open spaakwielen zijn ook uit één stuk gegoten.Ze zijn zeker niet van de RTM afkomstig en ook niet van de MBS of ZVTM van wie de RTM na de oorlog materieel overgenomen heeft.De RTM heeft ook nog materieel overgenomen van de NBM en ZNSM, maar die hadden volgens mij eveneens niet dergelijke wielen.Mogelijk is het afkomstig van industrieel materieel.
@ Sven : Om wielen met een klempassing op assen te persen is met name lastig omdat je maar één kans krijgt.Als het wiel scheef op de as zit is het asgat niet meer mooi rond.Je moet dan met een binnendraai beiteltje het asgat zover ruimer maken totdat je weer een rond asgat hebt.Daarna kan je het gat tussen asgat en as opvullen met een busje.Dat is een lastige klus.Daarom gebruik ik de draaibank (zonder deze te laten draaien!) om de as loodrecht op het wiel te houden.De as span ik in een boorkop in de losse kop.Met het handwiel op de losse kop van de draaibank druk ik dan de as in het wiel.Het wiel laat ik daarbij tegen de gesloten bekken van de drieklauwplaat rusten.De kracht van het persen komt dan ter hoogte van de randen van het asgat op het wiel.Je moet vooral geen kracht uitoefenen op de spaken van het wiel, want die kunnen dan verbuigen of zelfs breken.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
1
...
13
14
[
15
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
RTM in 0m