Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 15:05:43
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door NL-modelspoor
Vandaag om 15:00:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
Roco 2400, h0 door Ben
Vandaag om 14:13:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:01:30
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 13:22:39
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 12:52:42
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 12:35:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
4 oktober modelspoorbeurs Houten door cor_b
Vandaag om 11:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:02:35
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
  

Auteur Topic: RTM in 0m  (gelezen 88167 keer)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #225 Gepost op: 26 August 2025, 12:41:21 »
Hallo Sven,

Zoals jij het beschrijft is precies wat ik bedoel met het feit dat je maar één kans krijgt om het goed te doen.Wanneer een wiel scheef op de as geperst is zal het asgat ook scheef zijn.Een nieuwe as zal het scheven asgat volgen.Dat krijg je niet goed door het asgat met een boortje uit te boren , want dat boortje zal ook dat scheve gat volgen.Je moet dus een binnendraai beiteltje gebruiken.De eenvoudigste vorm van een binnen draaibeitel is een afgebroken boortje.Je kan eventueel ook een centreerboortje gebruiken.Sommige hebben een smal gedeelte dat lang genoeg is om een wielschijfje te doorboren.Ik sta het komende weekend naast je in Valkenburg.Ik zal het dan allemaal demonstreren.Het is niet moeilijk.

Vriendelijke groeten,

Jan

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
Re: RTM in 0m
« Reactie #226 Gepost op: 26 August 2025, 13:03:48 »
Heb je tussen alle andere werkzaamheden, info verzameld over  Société Belge Griffin, Merxem-lez-Anvers (Merksem, Antwerps district ) + Rotterdam                            ( mogelijk heb je hierover reeds vroeger iets neergepend? )

 >    https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/11537    (Griffin-bedrijfsgebouwen aan het Albertkanaal, Merksem)
 >    https://i.ebayimg.com/images/g/rYUAAOSwFfZhAblC/s-l500.jpg

« Laatst bewerkt op: 26 August 2025, 13:17:37 door hervé. Reden: toevoeging > »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #227 Gepost op: 26 August 2025, 14:20:40 »
Hallo Hervé,

Bedankt voor deze aanvullende informatie.Ik had al het vermoeden dat Griffin in Antwerpen-Merksem inmiddels niet meer in bedrijf is.In Amerika is Griffin Wheels Company nu onderdeel van Amsted Rail en bestaat dus nog wel.Nu worden dit type wielen in Amerika veel toegepast.In vroeg mij nog wel af waarom dit bedrijf een vestiging in Antwerpen-Merksem had.Zijn dit type wielen in België ook veel gebruikt?Overigens heb ik bij mijn speurtocht naar tekeningen van materieel van de kkStB (kaiserliche und königliche Österreichische Staatsbahnen) voor een volgend project een tekening gevonden van een kkStB goederenwagen die blijkens de tekening ook gebouwd werd in een versie met Griffin wielen.Hieronder geef ik nog een foto van een goederenwagen met Griffin wielen van de kkStB Nordöstliche Linien (deze omvatte o.a. de Kaiser Ferdinands Nordbahn (Wenen-Krakau , de Galizische Carl-Ludwig Eisenbahn( Krakau-Lemberg(nu Lviv) en de Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn).

Güterwagen by Jan den Haan, on Flickr

Griffin Räder by Jan den Haan, on Flickr

kkStB Nordöstliche Linien by Jan den Haan, on Flickr

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 26 August 2025, 15:45:07 door Jan den Haan »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
Re: RTM in 0m
« Reactie #228 Gepost op: 26 August 2025, 14:41:06 »
  A°2023:     https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ijzergieterij-Griffin-NV-in-Merksem_2023_INDUS_F10798-006.jpg

  die industriële gevels kunnen zo op een modelbaan !

  er was toch de buurtspoorweglijn Maldegem/Breskens met een voor Nederland afwijkende meter-spoorwijdte (...)
  ( toch niet met wielen geleverd door Griffin, Merksem ? )
  metaalgieterij Griffin was blijkbaar geen klein bedrijfje ....
  maar wat is de relatie tot  "Rotterdam", ook in reliëf te lezen op de wielen ? 

  https://nl.wikipedia.org/wiki/Stoomtram-Maatschappij_Breskens_-_Maldeghem
« Laatst bewerkt op: 26 August 2025, 14:46:08 door hervé »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #229 Gepost op: 26 August 2025, 15:03:06 »
Hallo Hervé,

Alle tramlijnen van Zeeuws-Vlaanderen reden op 1000 mm spoor.De NMVB kwam met een eigen lijn en eigen motorwagens tot Aardenburg en de NMVB kwam tot Sluis over de lijn van de Stoomtram Breskens Maldegem.De bovenleiding an de NMVB kwam tot Sluis.Elektrische bagagemotorwagens van de NMVB trokken de rijtuigen van de SBM, die vanaf Breskens tot Sluis door een SBM stoomlocomotief getrokken waren, verder tot aan Knokke.Ik heb scans van tekeningen van bijna al het SBM materieel.Ik zie daar alleen maar dubbele spaakwielen onder.Bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik rijdt nu overigens een SBM rijtuig met normaalsporige wielen.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2231
  • Relax, it is only a hobby.
Re: RTM in 0m
« Reactie #230 Gepost op: 26 August 2025, 17:17:38 »
De RTM heeft na de sluiting van de passagiersdiensten van de ZVTM nog wat motorwagens over genomen. O.a. de RTM 1602 was een ZVTM motorwagen.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #231 Gepost op: 26 August 2025, 23:26:25 »
De RTM heeft inderdaad een aantal motorwagens van de Zeeusch-Vlaaamsche Tramweg Maatschappij overgenomen.Het begon bij de ZVTM als een AB rijtuig (AB 1-16 geleverd door Allan in 1915 en 1916 en de AB 17-19 door La Brugeoise in 1929)

ZVTM AB17-19 algemeen plan  NA2-16-23-01_1533 by Jan den Haan, on Flickr

In 1935 en 1936 werden in de eigen werkplaats van de ZVTM achtereenvolgens de AB 19, 18, 17, 16 en 15 omgebouwd tot dieselelektrische motorwagens met een Stork dieselmotor en een generator van Smit te Slikkerveer :

ZVTM ME15-19, RTM MBD70-74 ZA-Trammij-tek-2071 by Jan den Haan, on Flickr

Ze kregen de nummers ME 15 t/m 19.In 1948 werden ze verkocht aan de RTM.De RTM nam ze in dienst als MBD 70 en 72 t/m74.De Me 16 werd door de RTM grotendeels gesloopt.Op het frame bouwde de RTM vervolgens de MABD 1602 :

RTM MABD1602 ZA-TramMij-Tek-367 by Jan den Haan, on Flickr

Nog twee plaatjes van de motorrijtuigen bij de ZVTM resp. RTM :

ME17 Drieschouwen by Jan den Haan, on Flickr

ME 17 in Drieschouwen

MBD73 Haamstede by Jan den Haan, on Flickr

MBD 73 in de bocht in Haamstede

Overigens is er aan de MABD 1602 weinig te zien dat nog aan de ZVTM herinnert.Zelfs de deksels van de aslagers zijn niet van de ZVTM maar van de MBS :

RTMm899 by Jan den Haan, on Flickr

Ik heb overigens al langere tijd plannen om een model in 0m te maken van de MABD 1602 :

RTM MABD1602 by Jan den Haan, on Flickr

Onze tweeling is inmiddels afgelopen zaterdag 23 geworden en het model ziet er nog steeds zo uit :

MABD1602 by Jan den Haan, on Flickr

De motor heb ik ook al :

motor by Jan den Haan, on Flickr

Deze aandrijving heeft Albert Munz (AMZ) destijds gemaakt voor de Kleine Henschel van de NTM die Philotrain toen ook als bouwpakket geleverd heeft.Op mijn verzoek heeft Albert Munz deze 0m versie gemaakt.De wielen zijn Philotrain NTM wielen, waarna ik de flenzen afgedraaid heb zoals hierboven beschreven.Helaas bleken de wielbanden van vernikkeld messing te zijn.Dat ziet er nu niet zo fraai uit.Wordt vervolgd .....

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

« Laatst bewerkt op: 27 August 2025, 13:50:33 door Jan den Haan »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2231
  • Relax, it is only a hobby.
Re: RTM in 0m
« Reactie #232 Gepost op: 28 August 2025, 10:26:53 »
 (y)
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.