Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: RTM in 0m  (gelezen 71072 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: RTM in 0m
« Reactie #135 Gepost op: 27 november 2017, 21:21:30 »
Zeau Jan, dat is prachtig opgeschoten zeg. Kom hem graag nog een keer in levende lijve bewonderen en dan meteen een cursus draaien bij je volgen ;D Groeten aan je vrouw.

Mvg.

Tom.

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #136 Gepost op: 28 november 2017, 00:05:54 »
Hallo Tom,

Je bent van harte welkom , je weet waar ik woon.

Dit locje moet een keer af zodat ik met andere projecten verder kan.Een daarvan is bovenstaande Furka-Oberalp loc.Een ander de HSM 700 die ik samen met Jaap Dekker ga maken (zie http://www.jnmjdekker.nl/428545098 ).Daarna nog een Staatsspoor 700 en 1200.Van deze Staatsspoor locomotieven heb ik al vast de wielen besteld bij Mark Wood in Engeland (zie ook http://www.markwoodwheels.co.uk/wheels/gauge0locosets.htm en http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=816731 ).Het zal nog wel even duren voordat ik met deze locomotieven aan de slag ga, maar Mark Wood overweegt om binnen niet al te lange tijd te gaan stoppen en ik wil zijn fraaie gietstukken voor wielen  niet missen.In het blog van Jaap kan je lezen hoe moeizaam zijn productie van wielen voor de HSM 700 / NS 5500 is.

Dus wanneer je ook een Staatsspoor 1200 of NS 6000 wil gaan bouwen kan ik je "even" leren hoe je moet draaien.

Vriendelijke groeten,
Jan
« Laatst bewerkt op: 28 november 2017, 00:08:17 door JanHdH »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #137 Gepost op: 18 oktober 2018, 19:05:20 »
Het is al weer bijna een jaar geleden sinds mijn laatste bijdrage aan dit draadje.Naast mijn werk had ik het ook privé druk.Ik heb echter doorgaans de dinsdag- en donderdagavond waarop ik bij Jaap Dekker aan mijn modellen werk.Hier dus een jaaroverzicht van mijn vorderingen.

Allereerst heb ik een spuikraan gemaakt.Ik heb helaas geen goede foto van zo'n kraan op een RTM B&R loc maar wel op één van de 3-assers die in Oudorp nog rijden:



Met behulp van een goede tekening van John Simons heb ik er dit van gemaakt :



Zoals op de alle onderdelen die ik de laatste jaren maak zit er een schroefdraad op zodat het onderdeel gemakkelijk te monteren is (in dit geval op de zijwand van de vuurkist).Ik hoef dan alleen nog wat soldeerverf er op te smeren en even een vlammetje er op om hem vast te zetten.En dan ziet het er zo uit :



Verder heb ik een veiligheidsventiel (officieel : veiligheidstoestel) gemaakt.Daarvan staat een goede tekening in het boek van Harterink en Mook :



Op de GTM locomotief "Silvolde" in het Smalspoormuseum in Valkenburg ziet het er zo uit :



Ik begin het het centrale deel, het huis waar de kleppen zitten.Ik frees dit uit rond messing staf in dit geval ingespannen in de drieklauwplaat van het verdeelapparaat op de kruistafel van de freesbank :



Op de digitale linialen van de freesbank zijn de coördinaten van de juiste positie van de frees gemakkelijk af te lezen.Daarna vervang ik de frees door een klein boortje om de gaten voor de schroeven te boren.De juiste plaats van de boorgaten is ook weer gemakkelijk te bepalen middels de digitale linialen :



Dan gaat de staf met werkstuk nog er aan vast in de draaibank.Ik zet de kop van de draaibank vast en kan nu met een vijltje de rondingen aan het werkstuk de juiste vorm geven :



Vervolgens zaag ik het werkstuk van de staf en plaats het in een klem:



Deze klem kan desgewenst ook in een bankschroef gezet worden voor bewerkingen waarbij meer kracht gezet moet worden :



Om schroefdraad M0,4 in de gaten te tappen hou ik de klem echter liever met de hand vast want dan kan ik beter voelen wanneer het tapje te vast komt te zitten en bij verder doordraaien zou kunnen breken :



Uiteindelijk ziet het er dan zo uit :



Bij GHW ( https://ghw-modellbau.de/ ) hebben ze geen schroeven en moeren van M0,3 of M0,4 maar wel "imitatie"schroeven en moeren met een gladde steel met een diameter van 0,3 en 0,4 mm.Dus maak ik de draad er zelf op.Bij de moeren gaat dat zo :



Inspannen in een spantang voor 0,5 mm (daar passen 0,3 en 0,4 ook wel in).Het uitsteekseltje vlak vijlen en dan een boortje 0,3 mm er op en de draaibank laten draaien :



Daarna met een tapje schroefdraad er in zetten.En dan heb je een moertje M0,3 of 0,5.Omdat het erg klein is heb ik een werkmier in dienst genomen om de moertjes op te bergen :



Hier zit de flens waarmee het veiligheidsventiel aan de ketel bevestigd wordt er al aan met het schroefdraad waarmee het geheel aan de dom bevestigd wordt.Rechts is het M0,4 schroefje waarmee de flens van de stoomafvoerpijp aan het huis bevestigd wordt er al deel in gedraaid :



In de beugel die aan de onderzijde bevestigd gaat worden zitten al twee M0,4 schroefjes.Aan het einde van de beugel zit een gat voor de schroef waarmee een van de veren aan weerszijden van het veiligheidstoestel bevestigd zal gaan worden:



In het gaatje aan de onderzijde van een van deze veren komt een schroefdraad M0,3 zodat deze veer aan de beugel bevestigd kan gaan worden:



Dan een M0,3 schroefje hiervoor maken met behulp van een GHW "imitatie" schroefje dat hiermee een echt schroefje wordt.We doen niet aan imitatie:



En dan is het veiligheidsventiel klaar.Alle verbindingen zijn geschroefd.Er is geen druppel soldeer aan te pas gekomen.Om los raken van de schroeven te voorkomen zal ik later wel met kleine druppeltjes soldeerverf alles fixeren:



Tot slot de montage aan de dom en alles met wat soldeerverf en een vlammetje vast gezet :



Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 18:53:54 door JanHdH. Reden: spellingscorrecties »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: RTM in 0m
« Reactie #138 Gepost op: 18 oktober 2018, 19:25:05 »
Sprakeloos.....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: RTM in 0m
« Reactie #139 Gepost op: 18 oktober 2018, 19:32:05 »
Ik moet altijd huilen als ik dit zie. Dan besef ik weer dat je echte modelbouwers, maar ook armzalige prutsers hebt, die ergens onder aan de modelbouwvoedselketen bungelen met de armzalige restjes van hun onkundige vermogen. Daar onderaan bungel ik dus en ik kan alleen maar stamelen en wat eenvoudige woordjes prevelen tot dit soort tot kunst verheven modelbouwperikelen als; prachtig, waanzinnig mooi en dat soort superlatieven die nog amper de lading van dit verheven geheel dekken. Ik werp mijn onwaardige lichaam dan ook in het stof voor zulke schoonheid die vanuit de verlichte modelbouwwereld waar ik alleen maar van kan dromen, tot mij nederdaalt tot in de krochten van mijn ampele modelbouwersbestaan, altoos prevelende; prachtig, schitterend, werkelijk schitterend.

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: RTM in 0m
« Reactie #140 Gepost op: 18 oktober 2018, 19:39:21 »
Kop op, we redden het wel.....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: RTM in 0m
« Reactie #141 Gepost op: 18 oktober 2018, 19:44:05 »
Gaat het weer een beetje meneer Dröge Tomasso?  ;D

Maar inderdaad, ik heb zelden nog nooit zo fijne modelmakerij gezien  :o  Op het niveau van horloge maken  :D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: RTM in 0m
« Reactie #142 Gepost op: 18 oktober 2018, 19:57:41 »


Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: RTM in 0m
« Reactie #143 Gepost op: 18 oktober 2018, 20:05:55 »
Ik moet altijd huilen als ik dit zie. Dan besef ik weer dat je echte modelbouwers, maar ook armzalige prutsers hebt, die ergens onder aan de modelbouwvoedselketen bungelen met de armzalige restjes van hun onkundige vermogen. Daar onderaan bungel ik dus en ik kan alleen maar stamelen en wat eenvoudige woordjes prevelen tot dit soort tot kunst verheven modelbouwperikelen als; prachtig, waanzinnig mooi en dat soort superlatieven die nog amper de lading van dit verheven geheel dekken. Ik werp mijn onwaardige lichaam dan ook in het stof voor zulke schoonheid die vanuit de verlichte modelbouwwereld waar ik alleen maar van kan dromen, tot mij nederdaalt tot in de krochten van mijn ampele modelbouwersbestaan, altoos prevelende; prachtig, schitterend, werkelijk schitterend.
Ik begrijp dat je het wel aardig vindt?  8)

Heb het juweeltje in Valkenburg weer eens mogen bewonderen. Jan heeft de sympathieke gewoonte het model zo af en toe eens mee te nemen naar beurzen en zo kan ik dan de vorderingen zien. Echt ongelofelijk mooi en knap. Een tikje demotiverend omdat ik dat niveau nooit ga halen, maar dat komt ook vooral omdat ik er het geduld niet voor heb. Bewonder de bouwkunst graag.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #144 Gepost op: 18 oktober 2018, 20:26:40 »
Bedankt voor de lovende woorden.Ik hoop dat je weer wat bijgekomen bent, Tom.Ik had nog een kleine toevoeging.Ik moest namelijk eerst nog een maaltijd bereiden voor vrouw en kinderen.Op de donderdagen komt mijn vrouw laat terug uit Leiden en dan kook ik.

Vorig jaar had ik aan aangegeven dat ik al eerder een onderdeel gemaakt had op een eenvoudige draaibank te weten een Emco Unimat 3 (inmiddels niet mee leverbaar).Dat betrof een smeertoestel waarvoor ik het moedermodel gemaakt had voor toepassing op de NTM Grote Henschel in spoor 0 die Philotrain.Dit model verscheen in 1988.Op het omslag van Railhobby jaargang 11 nummer 10 , oktober 1988 staat daarvan een fraaie foto.In dit nummer heb ik destijds een artikel geschreven over wat er toen aan spoor 0 modellen te koop was.Ik vond dat het smeertoestel op de schoorsteen van dit model gemaakt moest worden en heb Philip Friskorn het moedermodel gegeven.Inruil daarvoor kreeg ik een aantal afgietsels, waarvan één nu op de RTM loc.

Het is een smeertoestel dat destijds door A.Friedmann in Wenen gemaakt werd volgens het "systeem Nathan".Ik heb over deze Nathan niets kunnen terugvinden.Zoekend op "olie" en "Nathan" kom ik uit op de zalving van koning Salomo door de priester Tzadok en de profeet Nathan.Georg Friedrich Händel heeft daar nog bekende muziek bij geschreven.In ieder geval op de door Henschel gebouwde RTM loc 50 ziet het er zo uit :



En in model :



Vervolgens op de RTM B&R loc :



En alle nieuwe onderdelen samen :



Het begint op te schieten en ik hoef niet zo veel onderdelen meer te maken.Dan is deze RTM loc klaar en kan Sven van der Hart hem gaan spuiten.Dan kan ik weer eens met iets nieuws gaan beginnen.Eerst nog een open wagen voor achter de loc en dan samen met Jaap Dekker verder aan de HSM 700 en en passant de HSM 350 en 600 want die hebben veel onderdelen gemeen.

Helaas zijn de foto's niet optimaal.Ik zal het locje aanstaande zondag meenemen naar de Spoor Nul Dagen in Zutphen.Wie er belangstelling voor heeft kan de details dan beter bekijken.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: RTM in 0m
« Reactie #145 Gepost op: 18 oktober 2018, 20:50:48 »
Nou ja, 't blijft een pijnlijke kwestie 'dat onwaardige lichaam in het stof werpen', maar voor de rest is alles oké

Tsja, het is prachtig Jan, blijft gewoon mooi om te zien. Bij toeval kwam ik vorige week op de site van Jaap Dekker en daar heb ik een hoop gelezen en gezien, waaronder een vrolijke foto van jou en Huib Maaskant. Mooie hobbyplek daar en volgens mij ook gezellig. Hoe dan ook, mooi om deze vorderingen te zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: RTM in 0m
« Reactie #146 Gepost op: 18 oktober 2018, 22:19:19 »
Waanzinnig werk, natuurlijk. Marc en ik waren het er over eens dat je zou verwachten dat je er straks echt kolen en water in kan doen en hij daarop echt kan rijden. Dit is waarschijnlijk het meest imposante modeltreinbouwwerkje sinds de allereerste modeltrein/tram in de geschiedenis.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #147 Gepost op: 19 oktober 2018, 00:05:24 »
@Tom Het is inderdaad een gezellige herensociëteit bij Jaap met gesprekken op niveau en modelbouw op niveau.Hij is de laatste tijd vooral bezig met het maken van een poppenhuis voor een vriendin.We hebben afgesproken dat wanneer hij begin 2019 het poppenhuis klaar hoopt te hebben en ik mijn RTM B&R loc en ik bovendien een dag per week minder ga werken wij weer verder gaan met de HSM 700.Jaap zoekt het vooral in CNC en 3D print.zie bijvoorbeeld http://www.jnmjdekker.nl/428545093 en http://www.jnmjdekker.nl/428545095 .Zelf hou ik meer van de klassieke mechanische modelbouw.Ik moet wel toegeven dat hij met zijn CNC portaal frees fraai plaatwerk kan maken dat er beter uitziet dan geëtst plaatwerk.De 3D print is echter toch nog niet van zodanige kwaliteit dat we daar tevreden mee zijn.Dat zal ooit wel een keer komen.Dertig jaar geleden kon bijna niemand zich voorstellen dat er met een goedkope printer foto's af te drukken zouden zijn die het gebruik van een donkere kamer overbodig zouden maken.Wie weet nog wat een doka is?

@Sven Mijn streven is om het zo mooi te maken dat ik later niet het gevoel heb dat het beter had kunnen zijn.Overigens werkt live steam op deze schaal niet.Ik heb daar wel mee geëxperimenteerd.Er was een meneer Möller in Wartenberg (Hessen) die in H0 modellen van grote Duitse stoomlocomotieven maakte.Hij gebruikte keteltjes die met een soort elektrische soldeerbout verwarmingselement gestookt werden.Ik het nog zo iets ergens in een kast liggen.De stoomleidigen in dergelijk kleine modellen worden bijna capillairen.Daar krijg je bijna geen stoom meer doorheen.Er komt dan ook nauwelijks stoom uit de schoorsteen.Met een moderne rookgenerator is het effect veel indrukwekkender.Met de huidige elektronica kan je veel nabootsen.

Vriendelijke groeten,

Jan

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: RTM in 0m
« Reactie #148 Gepost op: 19 oktober 2018, 06:10:27 »
Jan, ik ben het met Tomasso eens, dit is absolute eenzame klasse waar ik niet eens meer van durf te dromen. Maar die me alleen maar bescheiden maakt over mijn eigen bouwwerken.
Dit soort beschrijvingen lees ik graag  (y) het blijft toch inspireren verder te leren.

Gr Joke

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: RTM in 0m
« Reactie #149 Gepost op: 19 oktober 2018, 11:07:26 »
Prachtig!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI