Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Brug in gelaserd karton  (gelezen 37443 keer)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Brug in gelaserd karton
« Gepost op: 18 maart 2013, 20:38:57 »
Voor mijn Langstraatspoorlijn heb ik inmiddels een Moerputtenbrug in resin. De details laten echter nog wat te wensen over en vraag me af of ik deze brug (16 brugdelen) ga gebruiken. Ik heb ze niet nog in de lak gezet. Markenbrug (www.markenburg.nl) kwam net met een overlaatbrug uit en de liggers zijn identiek aan die van de moerputtenbrug. Echter, Markenbrug brengt ze uit in grijs en niet in okergeel (de eigenlijke kleur). Markenburg dus gebeld en gevraagd of ze de brug ook in okergeel kunnen leveren. Inmiddels een proefexemplaar in elkaar gezet en het resultaat mag er zijn. De ligger is ook zeer stevig hetgeen je wellicht niet zou verwachten. Er kan zeker 4 kilo op dus moet voldoende zijn. De rails zal de krachten ook nog verdelen.




Breng bij de cocktailprikker wat extra lijm aan op die punten. Wordt de brug lekker stevig en je ziet er niets van





Bart van den Dam

  • N spoorder
  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re:Brug in gelaserd karton
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2013, 20:59:41 »
Beste Teun,

Dat ziet er erg netjes uit. (En smaakt naar meer foto's  ;D)
Met die dubbelwandigheid krijgt het meteen heel mooi de looks van de werkelijke bruggen.

Ik ga er even vanuit dat het brugdeel H0 is, gezien je andere H0 projecten.
Wat is de overspanning van het brugdeel in H0?
En hoe ga je de pijlers en brughoofden maken?

Alvast bedankt voor je reactie.

Groeten,

Bart.
Een goede bouw komt voort uit een perfect ontwerp.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re:Brug in gelaserd karton
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2013, 19:58:35 »
Zo teun dat ziet er heel mooi uit moet ik zeggen complimenten.
Je bouwt er lekker op los kerel.
Mvg jamie diks

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re:Brug in gelaserd karton
« Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2013, 13:32:43 »
@ Jamie

Thanks

@ Bart

Zit nu op mijn werk en kan de overspanning niet opmeten. Dat zal ik vanavond even doen. Alles is overigens in 1:87.
Speciaal voor de brug heb ik twee nieuwe modulebakken van berkenmultiplex gemaakt. De achtergrond is van 9 mm poplierenmultiplex. Inmiddels heb ik al zoveel gedaan dat het nu toch echt tijd gaat worden voor een ander draadje in dit forum. Ga een topic openen over de bouw van de Langstraatspoorlijn in H0.

Voor de liefhebber nu even nog wat fotos. De brug is hier nog lang niet af. Inmiddels heb ik ook twee landhoofden van Markenburg en een extra pijler. De brug is dus nog langer (3 extra liggers) dan op de foto en overschreid ruim twee modules.

De achtergrond verf ik Frost Sky (heel lichtblauw)van Flexa. Ook het water is al goed gelukt en is circa 2 mm dik. Ik gebruik behang met structuur (in de bouwmarkt even gekeken naar iets wat op lichte golfjes lijkt). Behang is met behanglijm op het hout geplakt en vervolgens geschilderd met grachtengroen. Zie proefplaatje onder 1 van de liggers op de foto. Hier moet nog jachtlak op maar resultaat is nu al verbluffend echt. Ga straks de kleur naar de uiteinden van het moeras lichter maken en zal riet gaan plaatsen. Tot nu toe ben ik nog niet veel geld kwijt. Met een kleine van 9 maanden thuis moet ik ook op de centen letten. :) Wil dus zo goedkoop mogelijk het beste resultaat krijgen zonder op kwaliteit in te boeten. Het hout voor de bakken is in de aanbieding gekocht bij de bouwmarkt. Behang en verf eveneens met kortingcoupons. De boel is geschroefd en gelijmd met houtlijm.

Ben nu nog op zoek naar mooie struiken. Zag op de sceneryshop mooie exemplaren staan maar e.e.a. nog best wel prijzig . Iemand nog een gunstig alternatief?. Wil de overgang van water naar land met struiken maskeren (moerasgebied).

gr Teun










« Laatst bewerkt op: 02 mei 2013, 13:35:00 door Langstraatspoorlijn »

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Brug in gelaserd karton
« Reactie #4 Gepost op: 02 mei 2013, 14:23:50 »
Hallo Teun. Heel erg mooi. De kleurstelling is nogal fel. Wordt dat nog anders? Toen ik mijn eerste brug bouwde van Noch was ik vooral onder de indruk van de stevigheid. Dit lijkt me hier ook het geval.
De pijlers vind ik helemaal gaaf. Als Markenburg zaterdag op Houten is ga ik nog maar eens even kijken. Volgens mij hebben ze een module bij zich.
Succes en groeten,

Robert jan

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re:Brug in gelaserd karton
« Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2013, 14:34:39 »
@ Speedy

Kleurstelling fel? Van de brug of het water? Kan vertekenen omdat fotos in de avond met een telefoon zijn gemaakt. Brug ziet er ook wat wazig uit. Kleur van de brug is donkergeel/oker. Kan met de airbrush e.e.a. nog bijwerken maar ja...karton. Is nu lekker stevig en kleur hoeft niet exact overeen te komen. Als het maar realistisch is.
Heb ook bewust voor deze kleur gekozen aan gezien deze het dichtst bij de originele kleur kwam. Markenburg biedt m standaard aan in grijs. Nu springt ie er veel meer uit.
gr
Teun

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Brug in gelaserd karton
« Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2013, 14:42:27 »
@Teun; Heb je de brug op eigen verzoek in een andere kleur laten maken?

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re:Brug in gelaserd karton
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2013, 14:59:00 »
Ja, dat was op eigen verzoek/inbreng. Er is echter een beperking bij de leverancier. Er waren drie kleuren geel van heel licht geel, normaal geel en donkergeel. Heb voor de laatste gekozen en heb eerst een proefexemplaar laten maken

Bart van den Dam

  • N spoorder
  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re:Brug in gelaserd karton
« Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2013, 16:35:31 »
Nou is kleur per definitie een kwestie van perceptie, maar persoonlijk vind ik het wel mooi.
Overigens vindt ik de omvang van de getoonde brug ook zeker indrukwekkend.

Groeten,

Bart
Een goede bouw komt voort uit een perfect ontwerp.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re:Brug in gelaserd karton
« Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2013, 20:02:29 »
@Bart

Brugdeel net opgemeten en een ligger is in H0 net geen 19 cm (18,8). De totale lengte van de brug is 1m70 en dat is nog zonder landhoofden gemeten!


gr
Teun

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re:Brug in gelaserd karton
« Reactie #10 Gepost op: 02 mei 2013, 23:42:36 »
Zo teun dat ziet er wel heel mooi uit moet ik zeggen.  (y)
Nu ik de brug zo zie inderdaad erg strak,en meer detail als de gegoten brugdelen.
Water is ook mooi gelukt.
Ga je de pijlers die in het water staan nog her en der voorzien van begroeiselen?
Ga je de brugdelen en landhoofden nog licht vervuilen?
Of blijft het geheel in zijn aflevertoestand 1889 (uit mijn hoofd gezegd)
Ben erg benieuwd,en ik zie de volgende mooie plaatjes wel weer in dit interessante draadje voorbijkomen.
Mvg jamie diks ;D

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re:Brug in gelaserd karton
« Reactie #11 Gepost op: 03 mei 2013, 08:29:54 »
Hoi, even terugkomen op de struiken. Als je het zuinig aan wilt doen waarom dan niet zelf maken van koperdraad etc. Kun jet net zo maken als je het hebben wilt en allemaal unieke exemplaren.
Groeten, Evert

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re:Brug in gelaserd karton
« Reactie #12 Gepost op: 03 mei 2013, 09:13:50 »
Hoi Evert,

Zelf maken is inderdaad een optie. Met de ijzerdraadmethode en de informatie vanuit dit forum had ik al zeer fraaie exemplaren gemaakt maar e.e.a. kost zeer veel tijd en ik heb nu eenmaal veel nodig. Schiet niet echt op dus. Een hobby mag tijd kosten maar wil toch ook binnen afzienbare tijd e.e.a af hebben zodat ik op mijn gemak aan de volgende modules kan beginnen. Tussentijds blijf ik ook zelf bomen en struiken maken.

@ Jamie

of ik ga vervuilen weet ik nog niet. De brug is nu zeer stevig. Kan met poeders aan de slag gaan en heb dat op 1 pijler al uitgeprobeerd. Dat ziet er zeer mooi uit. Het blijft echter afgeven en heb al op een ander proefplaatje geprobeerd een blanke lak/fixatiespray (Noch)  er over te spuiten. Lukt op zich goed maar krijg dan toch weer een soort van glans. Zal ook wel beetje in het karton trekken. Als je gaat vervuilen moet je ook alles gaan doen.  Weet het dus nog niet. In dit stadium van de bouw (alles nog los) gaat het echter wel makkelijker.

Overigens is de brug niet de Moerputtenbrug. De pijlers zijn anders. Dit is een kopie van de oorspronkelijke (lange) brug bij Waalwijk waar nu nog een deel van ligt. Ook deze brug was van origine okergeel maar is nu in het echt grijs. Zodra ik de extra brugdelen heb geplaatst en uitgelijnd ga ik met potlood op het hout de contouren van het landschap uitzetten.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re:Brug in gelaserd karton
« Reactie #13 Gepost op: 03 mei 2013, 16:59:07 »
Ahaa dat is waar ook ja "de Baardwijkse overlaat"
Inderdaad de brugpijlers verschillen nogal met die van de "Moerputtenbrug" en de "Venkant"
Mvg jamie

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re:Brug in gelaserd karton
« Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2013, 21:47:30 »
tijdje niets gedaan maar inmidddels weer e.e.a. opgepakt. De landhoofden zijn nu helemaal klaar evenals de liggers. De brug van Markenburg heeft standaard de verstevingsdriehoekjes niet. Die heb ik los bijbesteld en één voor één met de pincet aangebracht. 26 hoekjes per ligger keer 20 liggers maakt...........heel veel driekhoekjes. Kan ze niet meer zien.  :)

De brug heeft nu een mooie lengte. Ben nu met de aansluitende spoordijken bezig en bij 1 van de landhoofden komt bovenop de dijk een spoorhuisje van Markenburg met schuur(zie ander draadje). Water op de foto is behang dat grachtengroen geschilderd gaat worden met wat lagen jachtlak. Achtergrond is inmiddels geschilderd. Scenery komt deze week binnen! We kunnen weer verder!! Overgang naar de achtergrond wordt verbloemd met oeverstruiken en bomen van zeeschuim in herfsttinten.

Voor de puristen: de brug is nooit dubbelsporig geweest maar de situatie die ik uit wil gaan beelden doet het voorkomen dat de lijn wel dubbelsporig is gemaakt. Dit biedt voor mijn sporenplan ook meer rijmogelijkheden.

gr
Teun