Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim1969
Vandaag om 18:59:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen  (gelezen 14983 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #30 Gepost op: 24 March 2013, 20:04:25 »
Citaat van: pullmanneke



Gaat best goed hoor, Frank, maar je maakt het jezelf te moeilijk. zie de verschillen  ;)
« Laatst bewerkt op: 24 March 2013, 20:06:23 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #31 Gepost op: 24 March 2013, 20:28:23 »
Zoals?
of ben ik ziende blind?
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #32 Gepost op: 24 March 2013, 21:26:18 »
De wanden print je dan vlak, waardoor je niet de bekende ribbels in de wand krijgt. Want die zie ik elke keer weer bij dergelijke projecten (de tramloc van Sven, de Hofpleinlijn 3 wagenstel van JW).

De ribbels waren inderdaad even schrikken toen mijn Hofplein-kappen uit de doos kwamen, maar inmiddels zijn ze verdwenen door schuren en een aantal verflagen.  Met dat schuren zijn ook de andere details van de zijwanden verdwenen (de strips in het plaatwerk, dus die heb ik er later zelf weer opgezet), maar daardoor konden de vlakke wanden ook wel weer lekker geschuurd worden. Het herstellen van die strips was niet heel veel werk. Maar dat verschilt natuurlijk per model; bij Svens locje wil je niet de wanden vlak hoeven schuren!

« Laatst bewerkt op: 24 March 2013, 21:27:54 door janw »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #33 Gepost op: 24 March 2013, 21:34:50 »
Sven, het is absoluut geen kritiek op jouw kunnen! Wil ik even gezegd hebben.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #34 Gepost op: 24 March 2013, 22:19:28 »
De randjes om de ramen zijn teveel Frank, ik dacht even hetzelfde van de roosters boven de ramen, maar dat is de coupézijde en ie zie je op de foto natuurlijk niet. Op deze foto wel;



Foto; Nu.nl, ongeval Maassluis 1911

Kijk ook nog even naar de ramen bij het toilet / de bagageruimte.
« Laatst bewerkt op: 24 March 2013, 22:25:31 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #35 Gepost op: 25 March 2013, 12:25:39 »
@ Gert:
dit gaat een echte forumdiscussie worden. ( waar ik overigens totaal geen zin in heb.)
Volgens mij zitten er wel degelijk richels rond de raamopeningen. Op de HUA tekeningen is dit niet te zien want vanaf de kopwand zit er een hoekstijl voor. Constructief gezien bestaat de raamlijst uit een (dunne) hoeklijn die de naad tussen de zijplaat en de binnenzijde van de raamopening afdekt. Tegenwoordig zou je dit MIG- of TIG- kunnen aflassen maar de hoeklijn was rond de eeuwwisseling 1899/1900 nodig om inwateren en roestvorming te voorkomen. Alle rijtuigen met een plaatbekleding hebben dit.  En - HOERA! - het gebruik van een leesbril, vergrootglas en "De Erfenis" bevestigen deze lezing. Ook de HSM tramrijtuigen op Alkmaar-Bergen en de HSM locaalspoorrijtuigen hebben deze constructie. Zelfs de NZH trams en bijv. de OG- tramrijtuigen.
De richels blijven dus - geheel historisch correct - zitten.
I rest my case.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #36 Gepost op: 25 March 2013, 12:37:49 »
Wat jij wilt Frank  :-X
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8883
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #37 Gepost op: 25 March 2013, 13:01:57 »
Gert, klopt het niet wat Frank.aangeeft?
Bij de fotoos tot nu toe zie ik wel randen, maar minder geprononceerd. Zie ik het verkeerd?
« Laatst bewerkt op: 25 March 2013, 13:08:31 door Huibert »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #38 Gepost op: 25 March 2013, 13:18:08 »
Die randen lijken mij een beetje optisch bedrog omdat de ramen wat dieper liggen. Die opstaande randen zie ik ook zo 1, 2, 3 niet. En ik heb een bril  ;)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #39 Gepost op: 25 March 2013, 13:24:11 »
Ik zie wel opstaande randjes om de ramen (kijk maar op de foto naar de ene kopruit) maar die zijn zo gering dat zoiets bij 3D printen altijd te grof wordt. Een hoeklijntje met een materiaaldikte van ca 2 cm die een cm uitsteekt is in 1/87 0,022 mm x 0,11 mm, ver beneden de marge van de printer (0,7 mm).
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #40 Gepost op: 25 March 2013, 13:28:55 »
Houd er rekening mee dat je glas optisch nog dieper komt te liggen. Tenzij je gefreesd doorzichtig styreen gaat gebruiken om ingezette ramen te maken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #41 Gepost op: 25 March 2013, 14:38:04 »
Sven, het is absoluut geen kritiek op jouw kunnen! Wil ik even gezegd hebben.
Wees gerust, niet zo opgevat hoor. We hebben het over het printproduct. Maar je mag best kritisch zijn, hoor.  :)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #42 Gepost op: 25 March 2013, 16:00:33 »
Er komen inderdaad gefreesde ramen in te zitten. Met het beoogde "poepmachien" (zo staat het intern inmiddels bekend) kan ook gefreesd worden.
Het model staat in De Erfenis blz. 141 onderaan. De richels zijn zelfs met het blote oog te zien. En als de richels te dik zijn hebben we altijd nog schuurpapier want dat zal toch wel nodig zijn  als ik het zo allemaal hoor.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #43 Gepost op: 25 March 2013, 20:40:04 »
Erg schematisch maar de tekening geeft tochh wel een redelijke impressie.

gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8883
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #44 Gepost op: 25 March 2013, 20:59:04 »
V e s t i b u l e - rijtuigen..... daar krijg ik toch wel een brede grijns van op mn kop....  :D