BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: pullmanneke op 18 maart 2013, 20:02:43
-
Ik ben wat NS materieel betreft hoofdzakelijk een vitrinerijder. Toch had ik een beetje mijn buik vol van het ( toch mooie) stalen materieel uit de 30-er jaren. Door mijn "miskoop van de eeuw" zat ik omhoog met een aantal Fleischmann twee- en drieassige doorgangsrijtuigen. IK had het plan om ze om te bouwen tot SS doorgangsrijtuigen. Het plan om ze met styreen van Woodland te verbouwen heb ik verlaten toen mijn baas besloot om voor laboratoriumdoeleinden een 3D-printer, annex freesmachine aan te schaffen. Om toch iets uit de Fleischmann casco's te maken heb ik in 3D van alle SS doorgangsrijtuigen de raampartijen gewijzigd zodat ze erin te lijmen zijn. Als de zaak me niet bevalt kan ik alsnog complete SS rijtuigen tekenen. Maar...er bestaan ook totaa lafwijkende HSM rijtuigen waarvoor geen basis uit het Fleischmann of Roco-aanbod bestaat. Dus heb ik een begin gemaakt om de HSM doorgangsrijtuigen geheel nieuw te tekenen.
Als eerste de HSM 1402-1403 ( let op! de nummering in het boek van Van der Meer wijkt af van die in het UA) omdat de bak over de baksteunen aan de langsliggers van het frame een beetje fragiel uit kunnen vallen bij het printen.
Na de AB volgt de C 1851- 1864 en mogelijk de luxe AB 1413-1417.
Ik maak de rijtuigen in vier delen; bak, onderstel, interieur en dak. De fruitseltjes en draaistellen komen van Fleischmann of Roco.
Ik heb tijd genoeg om te tekenene want de printer wordt pas eind mei geleverd.
Hier alvast twee afbeeldingen van de bak omdat de 1402-1403 twee verschillende zijwanden heeft.
[G:/Image1]
[G:/Image2]
IK hoop dat de afbeeldingen met dit bericht meekomen
Groeten,
Frank
-
Ik was er al bang voor. Geen plaatjes dus.
Hoe doe ik dat?
Gr.
frank
-
Frank, als je hier linksboven op "Handleiding uploaden" klikt, dan zie je hoe het moet.
Leen.
-
nogmaals
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image1_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image1_13.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image2_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image2_11.jpg)
hope it works
gr
Frank
-
hehe Gelukt!
enjoy
Frank
-
Heb je ook een foto van het origineel?
-
oei, die zijn heel spannend! De ex HSM-doorgangsrijtuigen, zoiets (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1910-1920/163092) maar met plat dak.
Ik heb m al es gebouwd, ik ga dit volgen (y) !
EDIT: is dit de miniserie NS 7101-7102 of de serie ik meen NS 7108-7110?
EDIT EDIT: Deze (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/170305) ?
-
Mooi!
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Leuk! ik moet ook nog eens zoiets doen.
Dit draadje zal dus door mij met de nodige intersse gevolgd worden (y)
-
Gert, zoiets maar dan als doorgangsrijtuig?
http://www.nmld.locaalspoor.nl/pix/NSM_large_HSM755.jpg
Zou deze rijtuigen overigens dolgraag in model willen hebben :-)
-
Dat beestje is toch van de HSM? Ik weet dat de SS ook ongeveer deze rijtuigen in dienst had. Zal de boeken er nog eens op naslaan. Maar info over de rijtuigen zul je waarschijnlijk al hebben. Ik vind dit interessant en ga het volgen.
-
Het is een beetje een raar beestje, de ene kant lijkt op een coupérijtuig wat is dichtgezet ( steeds 3 ramen), de andere kant (steeds 2 ramen per coupé) snap je niks van. En toch is er over nagedacht denk ik, en vergelijkbaar met de eerste PCC's. De filosofie bij de eerste PCC's was; elke passagier z'n eigen raampje, staand of zittend. Daarom zien die eerste PCC's er ook zo gepokt uit; het wemelt van de raampjes. In Nederland zag men de onzin daarvan al vroeg in; alle (onderhoudsgevoelige) spijltjes werden weggelaten en er kwamen een kleiner aantal grote ruiten voor terug.
Dit rijtuig ademt dezelfde sfeer; twee ramen per coupé; ééntje voor elke bank. Aan de gangzijde wordt het lastiger; daar zit tussen coupé en gang een deur met aan beide zijden een ruit. Dat zie je dus terug in de zijwand, één groot raam in het verlengde van de coupédeur, twee raampjes ernaast in het verlengde van de raampjes naast de deur. Als je nl aan de gangzijde elke bank z'n eigen raam zou geven, zou je tegen alle spijlen aankijken.
Maar een heel karakteristiek bakkie!
-
@ Sven,
ik had uitsluitend foto's uit het HSM boek van Van der Meer en "De Erfenis" van Steinkamp en zijn artikel in OdR 150 jaar NS. De rijtuigen heb ik eigenlijk gebouwd vanaf HUA tekeningen.
De rijtuigen zijn zoals de naam zegt doorgangsrijtuigen, dus geen bak met coupedeuren. Ik zit nog de broeden op een manier om de baksteunen iets minder fragiel te krijgen. Dan zijn de rest van de HSM-ers ook geen probleem meer.
Gr.
Frank
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7104_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7104_1.jpg)
-
Als ik de foto zo zie kan ik de dakpartij van de balconss wel opnieuw gaan tekenen.
Gr.
Frank
-
Jij hebt toch een andere gekozen Frank? Met roosters boven de ramen? Let wel even op of er inderdaad ook randen om de ramen moeten.
-
Nee, ik ga voor in eerste instantie voor HSM 1403-1404.
gr.
Frank
-
Als ik de foto zo zie kan ik de dakpartij van de balconss wel opnieuw gaan tekenen.
Wen daar maar aan. Ik heb sommige onderdelen ook verschillende malen opnieuw getekend, omdat je er achter komt dat het tóch anders was. ;)
-
Ik heb de bak van "afdakjes" boven de balcondeuren en het bordesje boven de kopdeuren voorzien. Omdat van dezxe rijtuigen geen duidelijke tekeningen aanwezig zijn over de plaatsing van de dakventilatoren heb ik met het dak een trucje uitgehaald. Aan de binnenzijde van het dak bevindt zich een mal met gaten zoals deze op dit moment mij duidelijk zijn om de ventilatoren aan te brengen. Mocht het gatenpatroon zich wijzigen dan kan ik het patroon alsnog wijzigen. Nadat ik de gaten tot in het dak doorgeboord heb kan ik met de slijptol de mal verwijderen. De mal heeft nog een andere functie; deze houdt het dak in de printer perfect vlak op de printerplaat.
Ik moet het gatenpatroon voor nog beter zichtbaar maken om hier te tonen, dus dat wordt later in het weekend.
Gr.
Frank
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image11.jpg)
-
hoezo geen tekeningen, hier staan dakluchters en verlichting op....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7103.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7103.jpg)
-
Bedankt Edwin.
Boven het gangpad had ik twee verlichtingsventilatoren te weinig (volgens de Beijnes tekening uit het HUA) en boven de coupé's naast de verlichtingsventilatoren ontbreken op jouw tekening de torpedo's.
Gr.
Frank
-
Hierbij zoals beloofd een plaatje van de gatenmal in het dak en van de bak met de waterbakken.
Het model wordt een soort hybridemodel want ik ga het wiel niet opnieuw uitvinden of tekenen. De details zoals ventilatoren en buffers komen van Weinert en de draaistellen, spanwerk en treden van Roso of Fleischmann.
Gr.
Frank
-
(http://)G:\Image21.jpg
(http://)G:\Image22.jpg
Sorry, ging iets fout,
Gr,
Frank
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image21_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image21_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image22_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image22_3.jpg)
Grote zucht.
Frank
-
Ik volg dit met grote interesse, maar wat ik niet snap is dat met de huidige techniek van printen, men er nog steeds voor kiest om een model geheel in een stuk te laten printen. Je krijgt dan uiteraard die printlijnen te zien in de verticale wanden. Waarom niet vier losse wanden, een bodem met interieur (als drager) en los dak printen. De wanden print je dan vlak, waardoor je niet de bekende ribbels in de wand krijgt. Want die zie ik elke keer weer bij dergelijke projecten (de tramloc van Sven, de Hofpleinlijn 3 wagenstel van JW, en ongetwijfeld andere modernere projecten die ik niet volg).
-
Mijn rijtuigen worden ook in delen geprint. Bak, dak, waterbakken en onderstel apart.
het probleem is dat de achterkant mooi vlak is omdat het op de printerplaat ligt. Om relief te krijgen worden de delen vanaf de printerplaat opgebouwd en krijg je vanwege de resulutie een ruw oppervlak. De printer die ik ga gebruiken heeft een resulutie van 0,125mm, die ik bij het tekenen afrond naar 0,15 omdat je het verschil toch niet ziet.
Ik teken niet onder de grens van 0,15 mm want dan gaan je details de mist in. Dus afrondingen etc. niet onder de 0,15 mm.
1 op 1 tekenen en dan terugschalen naar 1:87 is eigenlijk geen optie omdat dan veel getekende details verloren gaan.
Het is daarom een compromis maar een geprint vlak helemaal glad krijgen lijkt mij met de huidige stand van de techniek onhaalbaar.
Gr.
Frank
-
Ok, ik had dat in je verhaal nog niet gezien. En aangezien je een afbeelding laat zien waarin het gehele rijtuig getekend is. Ging ik er van uit dat het als 1 geheel geprint zou worden.
Uiteraard is de onderzijde van de eerste laag echt glad. Maar ook de lagen erna zullen best glad zijn. Het ging mij erom dat wanneer je zou printen zoals de tekening nu afgebeeld is, krijg je printlaagopbouwlijnen te zien over je verticale wanden. Maar goed, dat doe jij dus niet. Ben benieuwd hoe het eruit zal komen. (y)
-
De (betaalbare) techniek is blijkbaar inderdaad nog niet zo ver dat er superstrak geprint kan worden, maar jullie kijken echt met een vergrootglas naar de prints. Als je werkelijke grootte twee keer vergroot op een foto, dan zie je wel lijnen. Maar op een merk productiemodel zie je dan ook de moldinglines (ken het NLse woord daar niet van) van de mal. Op mijn model heb je meer het idee dat het meer gruis is van het productieproces dan lijnen. Lichtjes schuren en het is perfect. Naar mijn idee wordt het resultaat van deze geweldige techniek onderschat. Zet mijn model naast een productiemodel en je ziet alleen verschil door de strakheid van het verven van de details. Maar goed, ik heb geen stempelmachine. ;) De gespoten kast is gewoon mooi. En ik ben echt een luie schuurder, dus het is echt minimaal wat je moet doen.
-
Sven,
You are right.
Frank
-
Het ziet er nu al prachtig uit!!! (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image11.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7104_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7104_1.jpg)
Gaat best goed hoor, Frank, maar je maakt het jezelf te moeilijk. zie de verschillen ;)
-
Zoals?
of ben ik ziende blind?
Frank
-
De wanden print je dan vlak, waardoor je niet de bekende ribbels in de wand krijgt. Want die zie ik elke keer weer bij dergelijke projecten (de tramloc van Sven, de Hofpleinlijn 3 wagenstel van JW).
De ribbels waren inderdaad even schrikken toen mijn Hofplein-kappen uit de doos kwamen, maar inmiddels zijn ze verdwenen door schuren en een aantal verflagen. Met dat schuren zijn ook de andere details van de zijwanden verdwenen (de strips in het plaatwerk, dus die heb ik er later zelf weer opgezet), maar daardoor konden de vlakke wanden ook wel weer lekker geschuurd worden. Het herstellen van die strips was niet heel veel werk. Maar dat verschilt natuurlijk per model; bij Svens locje wil je niet de wanden vlak hoeven schuren!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG8701.jpg)
-
Sven, het is absoluut geen kritiek op jouw kunnen! Wil ik even gezegd hebben.
-
De randjes om de ramen zijn teveel Frank, ik dacht even hetzelfde van de roosters boven de ramen, maar dat is de coupézijde en ie zie je op de foto natuurlijk niet. Op deze foto wel;
(http://i40.photobucket.com/albums/e233/mitropa/NS-materieel-rijtuigen-Fotos/1911-1-maassluis_zps3585e44b.jpg)
Foto; Nu.nl, ongeval Maassluis 1911 (http://www.nuentoen.nl/fotos/99416/1911-spoorwegongeluk-bij-maassluis.html)
Kijk ook nog even naar de ramen bij het toilet / de bagageruimte.
-
@ Gert:
dit gaat een echte forumdiscussie worden. ( waar ik overigens totaal geen zin in heb.)
Volgens mij zitten er wel degelijk richels rond de raamopeningen. Op de HUA tekeningen is dit niet te zien want vanaf de kopwand zit er een hoekstijl voor. Constructief gezien bestaat de raamlijst uit een (dunne) hoeklijn die de naad tussen de zijplaat en de binnenzijde van de raamopening afdekt. Tegenwoordig zou je dit MIG- of TIG- kunnen aflassen maar de hoeklijn was rond de eeuwwisseling 1899/1900 nodig om inwateren en roestvorming te voorkomen. Alle rijtuigen met een plaatbekleding hebben dit. En - HOERA! - het gebruik van een leesbril, vergrootglas en "De Erfenis" bevestigen deze lezing. Ook de HSM tramrijtuigen op Alkmaar-Bergen en de HSM locaalspoorrijtuigen hebben deze constructie. Zelfs de NZH trams en bijv. de OG- tramrijtuigen.
De richels blijven dus - geheel historisch correct - zitten.
I rest my case.
Gr.
Frank
-
Wat jij wilt Frank :-X
-
Gert, klopt het niet wat Frank.aangeeft?
Bij de fotoos tot nu toe zie ik wel randen, maar minder geprononceerd. Zie ik het verkeerd?
-
Die randen lijken mij een beetje optisch bedrog omdat de ramen wat dieper liggen. Die opstaande randen zie ik ook zo 1, 2, 3 niet. En ik heb een bril ;)
-
Ik zie wel opstaande randjes om de ramen (kijk maar op de foto naar de ene kopruit) maar die zijn zo gering dat zoiets bij 3D printen altijd te grof wordt. Een hoeklijntje met een materiaaldikte van ca 2 cm die een cm uitsteekt is in 1/87 0,022 mm x 0,11 mm, ver beneden de marge van de printer (0,7 mm).
-
Houd er rekening mee dat je glas optisch nog dieper komt te liggen. Tenzij je gefreesd doorzichtig styreen gaat gebruiken om ingezette ramen te maken.
-
Sven, het is absoluut geen kritiek op jouw kunnen! Wil ik even gezegd hebben.
Wees gerust, niet zo opgevat hoor. We hebben het over het printproduct. Maar je mag best kritisch zijn, hoor. :)
-
Er komen inderdaad gefreesde ramen in te zitten. Met het beoogde "poepmachien" (zo staat het intern inmiddels bekend) kan ook gefreesd worden.
Het model staat in De Erfenis blz. 141 onderaan. De richels zijn zelfs met het blote oog te zien. En als de richels te dik zijn hebben we altijd nog schuurpapier want dat zal toch wel nodig zijn als ik het zo allemaal hoor.
Gr.
Frank
-
Erg schematisch maar de tekening geeft tochh wel een redelijke impressie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spanwerk1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spanwerk1.jpg)
gr.
Frank
-
V e s t i b u l e - rijtuigen..... daar krijg ik toch wel een brede grijns van op mn kop.... :D
-
Na de AB volgt de C 1851- 1864
Groeten,
Frank
zocht je nog foto´s ?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51782.0.html.
Groeten Arjen
-
Bedankt, Arjen.
Gr.
Frank
-
De wagenbak staat nu in Goes op een rongenwagen.
Het is de bedoeling dat deze wel onder zeil gaat om hem te beschermen tegen de elementen. Als je nog foto´s zoekt, moet je niet te lang wachten.
Groeten Arjen
-
Na een bouwperiode van een half jaar voor de 3D printer met allerlei ups and downs zijn de eerste onderdelen van de HSM doorgangsrijtuigen HSM AB 7103-7104 geprint waaronder de zijwand met de ventilatieroosters. De vloer wordt heel mooi.
Wellicht dit weekend een fototje van een onderdeel. Ik probeer of Len de Vries bij RM dinsdag een statiefoto kan maken.
Geen draaistel prints waant daarmee ga ik iets anders uithalen, maar dat vraagt tijd. (en geld).
Eindelijk eens iets anders dan het Blauwe Brabander gedoe.
gr.
Frank
-
Leuk dat de vloer mooi word, maar de rest ook graag! (y) ;)
-
Leuk dat de vloer mooi word, maar de rest ook graag! (y) ;)
De rest ook, maar het is nu eenmaal geen "latjesrijtuig"
gr. Frank
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0222_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0222_4.jpg)
Het dak is in aanbouw. Later meer.
Gr. Frank